Hamargarasjen - HDJ 80

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4429
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av Dag Einar » fre mar 08, 2013 8:55 pm

Gir meg.
Jeg har nok lest bare overskriften i et tema.
Dually n er en concept truck på lik linje som FTX.
Men de har snakket om dette i lang tid.
En light duty og en heavy duty. 200 motoren og en Hino motor på 8.1liter
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » fre mar 08, 2013 9:10 pm

Jo, det har vært snakket om det og mange har drømt om det. Men ut fra de linkene så ser det mer fjernt ut en på lenge nå. Men det ser ut som Ram kommer med diesel i sin 1500 nå snart. Da en liten 3,2 liter eller noe og ihvertfall ikke noe cummins. Kan være at toyota følger på selv om det ikke er noe som tyder på det nå.

Greit nok ad dieselen bruker mindre. Men her i USA så kostet dieselen omtrent 4,00 USD pr gallon og billigste bensin 3,20 for noen måneder siden. Nå er prisene 3,90 for diesel og 3,50 for billigste 87 oktan bensin. Da forsvinner noe av gevinsten når diesel er en god del dyrere å kjøpe, 9000 USD dyrere på en HD Ram kontra den 5,7 hemi V8'eren.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Andreas30
Innlegg: 1062
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av Andreas30 » lør mar 09, 2013 11:48 am

Tøft med de to pipene opp igjenom lasteplanen sikklig trekkvogn stukk da :P

i statene er det jo firmaer som spesialserer seg på og bygge om bensin biler til disel .

du får jo Chevy suburban og tahoe bygd om til 6,6 duramax disel der og .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » lør apr 13, 2013 4:50 am

En liten oppdatering her fra nord i Texas. Skjer ikke veldig mye fysisk men mye tankearbeid...

Var tre uker i Norge og kjørte i mine øyne ordentlig Land Cruiser. Kjørte såvidt noen andre nyere biler også men savnet 80'n stort hvert sekund. HDJ 80 er perfekt bil i Norge der man stort sett holder seg mellom 60 og 90 km/t - og da enda bryter fartgrensene. Mine to små jenter i baksetet klaget litt over plassen, men klart, de blir litt bortskjemt her borte. Det er nesten 25 cm bedre beinplass og cupeen er 20 cm bredere i baksetet i en ram kontra 80 serie. Merkbart! Ellers er det stort sett herlig med 80, og enda bedre blir det når jeg får skiftet fjører og dempere (utrolig fin når man kjører tom til å være 18 år gammelt men for bløt med familie og bagasje i) samt tunet motoren litt bedre.

Ram fungerer tilsvarende bra her borte hvor man stort sett aldri er under 80 km/t, som regel i 120-130. Er igrunn veldig fornøyd med Ram'n også. Noen bagateller kunne selvsagt vært anderledes. Om ikke lenge nå er det tuning av Ram på programmet, det blir spennende! Eksos og programmer ligger klart i garasjen og cumminsforum leses flittig.

Her noen bilder av innholdet i og utenfor Texasgarasjen. Har vekslet litt fram og tilbake på LX450 mellom standard dekk, 315/75-16 mud og 295/70-17 Nitto AT dekk. Er helt klar på hva jeg vil ha på bilen hjemme. Eneste er at sporing får man ikke noe erfaring med her borte, ingen spor i asfalten (men mange betongskjøter).
Vedlegg
ram og LX.jpg
Broom Brooooom!
ram og LX.jpg (118.21 kiB) Vist 5653 ganger
mega-cab-interior.jpg
Ikke meg og mitt kamerautstyr her, men det blir bra dobbeltseng når setene legges ned...
mega-cab-interior.jpg (93.55 kiB) Vist 5653 ganger
IMG_0049.jpg
Noget crom her ja! LX er ca 6-7 cm høyere en orginalt. Stor forskjell på bakkeklaring i fronten på de to bilene slik de her står.
IMG_0049.jpg (60.29 kiB) Vist 5653 ganger
IMG_0050.jpg
Så mye lenger er Ram. Akselavstand på 4,13 meter og ikke bare bare å parkere. I Norge hadde den vært umulig til mitt bruk
IMG_0050.jpg (63.54 kiB) Vist 5653 ganger
IMG_0033.jpg
En estetisk nytelse. Ha ha!
IMG_0033.jpg (61.02 kiB) Vist 5653 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » søn mai 12, 2013 11:50 pm

For et par uker siden var jeg nede i et kjørefelt ifm en bursdag til en lokal toyota nerd. Det var ikke mange toyota'r å se men etterhvert dukket det opp noen 4runnere - da kunne praten begynne å gå. Med min bortimot standard LX/FZJ 80 så var det ikke noen vits i å kjøre sammen med de med Jeep og 37"/tilsv, men en noe hevet 4runner med traction controll og 265/70 mud dekk fikk være en verdig kjørekompis. Venter på noen bilder som han tok av meg, men får legge ut det jeg har.
Vedlegg
IMG_0168.jpg
Noe toyota var det, her en med martin crawler reduksjon og gassdrift - og man gir selvsagt - brukte dog sjelden klutsjen
IMG_0168.jpg (89.82 kiB) Vist 5544 ganger
IMG_0162.jpg
Men mest Jeep var det, noen kraftig ombygd og noen veldig ombygd
IMG_0162.jpg (86.6 kiB) Vist 5544 ganger
IMG_0178.jpg
Bare litt ombygd og fortsatt på skilter, 37" dekk på 17" felg.
IMG_0178.jpg (97.17 kiB) Vist 5544 ganger
IMG_0184.jpg
Men lettere å ta kontakt med disse
IMG_0184.jpg (59.07 kiB) Vist 5544 ganger
IMG_0186.jpg
Vi fikk testet ut våre "standard" biler
IMG_0186.jpg (80.86 kiB) Vist 5544 ganger
IMG_0192.jpg
Er meget fornøyd med denne dekk/felg kombinasjonen - til mitt bruk som da ikke er ofte i gjørma
IMG_0192.jpg (75.61 kiB) Vist 5544 ganger
IMG_0200.jpg
En 80 med sentersperre kom lett opp her, tractioncontroll bilen måtte ha flere forsøk...
IMG_0200.jpg (75.16 kiB) Vist 5544 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » søn mai 12, 2013 11:58 pm

Forrige helg var familien med på bilshow. Mange utstilte biler og en av de norske instruktør viste fram sin nyoppbygde "Eleanor"-kopi for første gang. Nordmannen dro hjem førstepremien i Mustang klassen! Gratulerer!
Vedlegg
IMG_0141.jpg
"Eleanor" til nordmannen. Har gått med noen kroner. Ca 450 hk i denne lille bilen. Artig sak!
IMG_0141.jpg (49.5 kiB) Vist 5543 ganger
IMG_0226.jpg
Enkle motorrom før i tiden, god plass!
IMG_0226.jpg (64.5 kiB) Vist 5543 ganger
IMG_0213.jpg
Litt av hvert av biler, men få av de jeg kan noe om
IMG_0213.jpg (42.83 kiB) Vist 5543 ganger
IMG_0214.jpg
Måtte snakke med eieren av denne. En 98 modell med 2 millioner miles (3,2 mill km) og han kjørte fortsatt 6 dager i uken. Den 7. dagen antar jeg han pusser den nylakkerte kjerra i tillegg til å gå i kirka
IMG_0214.jpg (48.9 kiB) Vist 5543 ganger
Sist redigert av beaas den man mai 13, 2013 2:06 am, redigert 1 gang totalt.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » man mai 13, 2013 12:07 am

Så litt Ram snakk igjen. Tok endelig i bruk den tuneren og delete røret som har ligget i garasjen siden januar. Satte på et trinn som jeg tror er maks av det en standard klutsj tåler. Betydelig mer krefter, bedre gassrespons (nå mer lik en HJ61, før mer lik en HDJ 100) og lavere forbruk. Må teste mer i forbruk men jeg har en liten testrunde som er stort sett kjøring i 100 km/t med noen akselrasjoner og da sank det fra 1,25 l/mil med standard motor/eksos til 1,09 etter. Dette fra kjørecomputer, må som sagt teste mer på reelt forbruk. Jeg har ikke programmert inn den mest drivstofføkonomiske tuningen, kan få bedre forbruk og mer krefter men vil teste ut det trygge først. Foreløpig holder klutsjen greit. Har lest om de som ved å sette på noen trinn høyere får klutsjen til å slippe ved å sette cruisekontrollen på reaksellrasjon fra 12-1300 rpm. Ikke det man bør gjøre med bakhjulstrekk på vinterføre i Norge!

Akselrasjon fra 80 (fartsgrensen på tilsv biler i Europa) til 120 km/t gikk fra drøyt 13 sekund ned til rett over 9 i 6 gir (fra snaue 1400 rpm til 2000). I 5 gir gikk den fra 8,5 til rett under 7 sekund (1800-2700 rpm). Brukbart fornøyd med det! På papiret skulle denne effektøkningen gi 60 hk, så det skal da være noe over 400 på motor nå, og mellom 1100 og 1200 nm. Og må bare si, ja - om noen skulle være i tvil, at det er sinnsykt deilig med manuell!
Vedlegg
IMG_0289.jpg
Disse drar drivstoff, i dobbel betydning. Tykkelsen på drivstoffrørene til DPF overgår vel de til motoren til mange toyota'r?
IMG_0289.jpg (44.11 kiB) Vist 5541 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » ons aug 14, 2013 5:04 am

Har vært på noen litt lengre Ram cruise i sommer!

Første turen gikk gjennom Colorado, Utah, Nevada, så til San Francisco og Los Angeles i California, tilbake via Las Vegas (Nevada igjen), Grand Canyon (Arizona) og New Mexico før vi var tilbake i Texas. Selvsagt mye interstate hvor det går i rundt 130 km/t men også mange veier som var svingete med mye bakker. Omtrent som E6 nord i Norge bare høyere fart. Kanskje 50% av turen var på 2000 moh og opp til 3700. Totalt var turen på 7600 km eller 101 timer på cumminsen over tre uker. Snittfart inkl 10-12 timer i LA trafikk, tomgangskjøring og alt inkludert er dermed 75 km/t. Snittforbruk på hele turen var 1,31 l/mil, beste tank ned mot literen (fra Minden, NV, 1500 moh over noen topper på ca 2600 moh og ned til kysten ved Napa, CA) og værste tank drøyt 1,5 (gjennom Nevada, ble etterhvert noe utålmodig på de endeløse rettstrekkene og kjørte litt i rundt 150 km/t i brukbar sidevind).

Så var vi en tur opp til Chigaco. Her var det igrunn kun interstate bare avbrutt med noe veiarbeid og en time eller to med kø kjøring i selve byen. Bare 3200 km på denne turen eller 30 timer på cumminsen. Snitthastighet da 106 km/t! Snittforbruk 1,33 l/mil. Omtrent samme forbruk som sist tur men denne turen var betydelig mer ensforming i forholdsvis flatt terreng nærme havoverflaten.

For å få det litt LC relatert så kan jeg hive innpå med tilsvarende med min LX450 involvert. Var en tur ned til Dallas området med begge bilene og de ble kjørt etterhverandre i 46 mil, mest i 120-130 km/t men også litt bykjøring. Når vi kom hjem så lyste bensinlampa på lexusen mens Ram hadde akkurat halv tank (litt mer praktisk rekkevidde på en "deletet" Ram!). Forbruk på LX var 1,61 l/mil og på Ram 1,33 l/mil. På 46 mil så var det 10 USD mindre i drivstoffutgifter på Ram enda dieselen er dyrere en bensin.

Siden jeg kjøpte Ram'n i mars så har den nå gått nesten 25000 km. Blir noen besøk på bensinstasjonene selv om rekkevidden bedret seg betraktelig etter bilen ble "deletet". Antar forbruket hadde vært på ca 1,5 l/mil med orginal motor og eksos. Forskjellen er større ved småkjøring.
Vedlegg
1opp vail pass.JPG
Opp mot Vail pass (ca 3300 moh), CO, i midten av juni
1opp vail pass.JPG (45.13 kiB) Vist 5420 ganger
2 kuer i to etasjer.JPG
Kuer i to etasjer føk forbi, jeg holdt 130 km/t...
2 kuer i to etasjer.JPG (31.67 kiB) Vist 5420 ganger
4 lekser for seksåringen.JPG
Noe lekser ble det tid til på de 101 timene cumminsen gikk
4 lekser for seksåringen.JPG (45.82 kiB) Vist 5420 ganger
5 Bryce canyon.JPG
Bryce Canyon, Utah
5 Bryce canyon.JPG (70.18 kiB) Vist 5420 ganger
5a Veiarbeid.JPG
Veiarbeid, stod her ganske lenge mens han meget stasjonære fyren antagelig sjekket så godt han kunne
5a Veiarbeid.JPG (41.81 kiB) Vist 5420 ganger
7 Nevada.JPG
Sånn ser Nevada ut bortsett fra Vegas
7 Nevada.JPG (37.52 kiB) Vist 5420 ganger
8 Highway 1.JPG
Highway 1 mellom San Francisco og Los Angeles
8 Highway 1.JPG (29.43 kiB) Vist 5420 ganger
9 Beverly Hilton.JPG
Utenfor Beverly hilton. Jeg følte meg ikke akkurat helt hjemme her, men andre i familien trivdes
9 Beverly Hilton.JPG (49.98 kiB) Vist 5420 ganger
11 Cadillac Ranch.JPG
Cadillac Ranch langs med Route 66 ved Amarillo
11 Cadillac Ranch.JPG (43 kiB) Vist 5420 ganger
12 hjemme.JPG
Men godt å være hjemme igjen - I Texas!
12 hjemme.JPG (69.53 kiB) Vist 5420 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 910
Registrert: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av ole_kristian » ons aug 14, 2013 11:18 am

Flotte bilder - og sikkert en enda flottere tur.
En gang ..... osv.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » ons aug 14, 2013 4:49 pm

ole_kristian skrev:Flotte bilder - og sikkert en enda flottere tur.
En gang ..... osv.
Du må bare komme over! Skal gi deg nok av reisetips. Om ikke den Chevy impalaen du da mest sannsynlig har som leiebil ikke imponerer spesielt kan du få testet cumminsen!

Mye spennende vi får oppleve her. Men akkurat nå føler jeg for å pakke opp telt og div, fyre opp HDJ'n og kjøre rundt i 60-70 km/t i Norge. Gå litt i fjella, inniblant spise noen wienerpølser og hive innpå med melkesjokolade på kveldene - etter man har pakket seg inn med ullklær!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
RonMaster
Innlegg: 334
Registrert: fre mai 14, 2004 7:43 pm
Sted: Høvåg
Kontakt:

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av RonMaster » tor aug 15, 2013 10:59 am

Hei

Takk for at du deler opplevelsene med oss :D

USA har leneg vært en drøm og tatt noen mnd ferie og sett seg litt rundt.

Hadde vært morro og tatt LC120 AT44 over der og kjørt, liger på 1,15 i snitt forbruk, og med 185l dieseltank er den som laget for lange turer. Er vel ikke mye poeng og ta med egen bil til US, som sand til Sahara tenker jeg.

Mere bilder please :wink:

Mvh
Ronny
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.

Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » tor aug 15, 2013 4:25 pm

RonMaster skrev:Hei

Takk for at du deler opplevelsene med oss :D

USA har leneg vært en drøm og tatt noen mnd ferie og sett seg litt rundt.

Hadde vært morro og tatt LC120 AT44 over der og kjørt, liger på 1,15 i snitt forbruk, og med 185l dieseltank er den som laget for lange turer. Er vel ikke mye poeng og ta med egen bil til US, som sand til Sahara tenker jeg.

Mere bilder please :wink:

Mvh
Ronny
Hyggelig det settes pris på. Denne garasjen begynner å bli veldig off topic ift hvordan ett LC forum bør være. Ikke mange LC oppgraderinger her i det siste og ikke noen planer om noen flere heller på bilene her heller (må i såfall bli klutsj til Ram så den tåler litt krefter). Bilen hjemme står bare og venter til jeg kommer hjem. Har det ny eksos til den liggende i Norge klart nå men drøyer med å sette det på til jeg er tilbake om to år.

Det er igrunn stor grunn til å ta med bil over til USA for de som liker diesel på Toyota. Det finnes jo ikke (annet en han tyskeren på basen - men han tok jo med sin HDJ 100 fra Tyskland). En LC med bensin og automat har jo skrekkelig rekkevidde og kjører man gjennom en dag må man tanke minst to ganger kanskje 3. Da er det sånn at barna blir utålmodige av av stoppingen og ikke kjøringen... Ram har endel bedre rekkevidde en bensin LC slik jeg kjører (omtrent som HDJ'n hjemme på norske veier). Men 135 liters tank er også veldig lite om den bilen blir brukt til det den skal, trekke hengere på 5-10 ton (2013 Ram 3500 med tvilling kan trekke godkjent over 11 tonn, men da holder det heller ikke i USA med vanlig personbilførerkort - kjøre i 125 km/t er dog greit der fortsgrensen er det). Men det finnes ekstratanker som er bolt on oppe i planet og er på ganske mange liter så de som kjører med henger slipper å tanke flere ganger daglig.

Ta med bilen over og pek ut noen treff så vil du nok få brukbart med oppmerksomhet med en diesel Toyota på 44"! Bare å komme!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » tor jan 16, 2014 2:28 am

Nok en 80 serie er handlet inn.

Det er sørgelig lite som skjer på cruiser fronten. Cruiseren hjemme har vært på EU i høst og måtte bytte bremseskiver foran og klosser pga rust. Nå er det vel kommet rust der igjen... Ellers er det så lite som skjer her at jeg måtte handle meg et prosjekt på amazon. Så denne eller tilsvarende i en hobbybutikk på Setermoen høsten 96 men tok meg ikke råd til å kjøpe. Nå ble det handel!
bilde 1.JPG
bilde 1.JPG (124.67 kiB) Vist 5157 ganger
På Ram fronten så skjer det noe. På Florida rundturen i jula (Disneyworld - Miami - Key West og mer) så ble det vel mye sluring tross manuell kasse. Viste at kløtsjen og det doble svinghjulet er det svake leddet på drivlinjen men hadde igrunn håpet den holdt til jeg skulle hjem. Bilen har nå gått drøyt 40 000 km på 10 måneder, 34 av de med tuning (alvorlig mye kjøring her borte i statene). Ulempen med å bytte til sterkere dual disc kløtsj og enkelt svinghjul er mer støy på lave turtall, tyngre pedal, hardere/bråere inngripen og tregere skifting. Men har jo da muligheten til å utnytte programmeren noe bedre og også få noe lavere forbruk ettersom hva div forum sier. Kommer til å gå for en Valair organisk dual disc som skal være god for 550 rwhp. Dit kommer jeg ikke men mer krefter er jo bestandig kjekt å ha!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » fre feb 14, 2014 4:27 pm

Da har jeg vært i Norge og fått kjørt, i mine øyne, ordentlig godbil! Får kjørt den litt for sjelden men det beste med det er jo at man opplever bilen med nye øyne hver gang! Denne gangen gikk den betydelig dårligere en sist, men det skyldes vel heller at den andre bilen jeg kjører endel har fått mer krefter siden sist. HDJ'n har sine svakheter men er fortsatt godbil og den foretrukne bilen i et land hvor man unntaksvis er over 90 km/t.

På tross av lite km bytter jeg olje en gang i året. Den midlertidige Texaneren syns det er greit å få gjort det på den kaldeste tiden av året:
bilde 3.JPG
Noe lav den bilen, trenger noen lette modifiseringer
bilde 3.JPG (44.56 kiB) Vist 5034 ganger
Kjørte t/r Trysil Trondheim, drøyt 70 mil forholdsvis rolig kjøring på uvant glatte veier og fylte rett over 63 liter. Er rimelig langt unna det her i USA. Men så bruker jeg ikke 10 timer på 70 mil heller, heller nærmere 6 timer! Her ved tilbakekomst Trysil:
bilde 1.JPG
Gleder meg til å skifte til eksosen som ligger klar i garasjen!
bilde 1.JPG (112.83 kiB) Vist 5034 ganger
Har ei lang liste med vedlikehold og oppgraderinger som blir påbegynt når jeg er tilbake! Mye deler herfra som blir med på flyttelasset!

Fikk også stått og gått på ski, alvorlige snømengder men slettes ikke så bra vær som det var akkurat denne morgenen:
Vedlegg
Trysilfjellet.JPG
Trysilfjellet.JPG (121.46 kiB) Vist 5034 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
RonMaster
Innlegg: 334
Registrert: fre mai 14, 2004 7:43 pm
Sted: Høvåg
Kontakt:

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av RonMaster » søn feb 16, 2014 1:13 am

Takk for innleggende. Synes det morro og lese om dine US erfaringer.
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.

Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av håvard » søn feb 16, 2014 10:31 am

Følger med jeg. Syk den RAM'en!

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » søn feb 16, 2014 11:24 pm

Da kommer det litt Ram info, bare se vekk de som ikke tåler det! Prøver å holde igjen litt siden dette er et LC forum men jeg må si at for meg så fenger det ganske mye for tiden og det hjelper til med å trekke noe fokus bort fra den savnede 80'n hjemme... Så vet jeg også at enkelte i klubben, ihvertfall en som kjører el bil i det daglige, bare rister på hodet når jeg begynner å snakke om amerikanske biler! (jeg jeg rister med i de fleste tilfeller)

Igår ble det ihvertfall kløtsjbytte på pickup'n. Orginalt så har den et såkalt dual mass flywheel som ikke akkurat tåler allverden, knapt nok tåler den ikke å gå garantitiden ut med orginal motor for mange. Dette var jeg klar over og satte derfor den tuningen på aller laveste trinn. Det holdt allikevel ikke, slurte som bare det på slutten. Etter jul har jeg kjørt meget forsiktig for at den ikke skal bli ukjørbar! Med nytt svinghjul og ny kløtsj så kunne jeg igjen gi på litt, og det er alvorlig mye mer krefter det er i denne en hva jeg har i 80'n hjemme. Tross over ett tonn mer i tomvekt. Og som sagt er tuningen på laveste trinn, nå har jeg jo mulighet til å gå opp et par hakk.

Det orginale doble svinghjulet tok opp igrunn alt av vibrasjoner og støy, så nå er det mer lyd fra girkassen på tomgang (ikke hørbar inni med radio på) og lavt turtall, spes i 4 og 5 gir. Såkalt roll over noise (hva er norsk ord på det?) er mest hørbar under 1400 rpm og mest ille i 4 og 5 gir på 1100-1300 rpm. Ikke noe særlig støy på 2 og 3 og bare litt under 1200 rpm på sjette gir.

Hvorfor det er så mye støy på denne sammenlignet med 80 vet jeg ikke, noen som kan forklare? Nå er det jo mye større og kraftigere på Ram'n men Toyota er kanskje mye bedre bygget en denne Mercedes girkassen? (girkassen på Ram kommer fra Mercedes!) Jeg skiftet samtidig olje på girkassen for å dempe "rattlingen". Vil tro at noe av dette hadde jeg på min gamle 80 da jeg egentlig trodde det var noen lagre ifm girkassen som var dårlige. Jeg har ikke mye lyd i HDJ'n som står hjemme og igrunn ingenting på den manuelle 100'n jeg hadde. Kommer sikkert mer støy med mer tuning på den som står hjemme i garasjen.

Så ble kløtsjen endel stivere. Sa til min kone at det bare var å fortsette å trene, spesielt venstrebeinet. Men i sted kom hun seg ut før jeg fikk stoppet henne og fikk ikke start. Kløtsjen trenger noe innkjøring så hadde ikke tenkt hun skulle få kjøre den på noen dager, men nå foretrekker hun jo den pickup'n over Lexusåttien. Uansett fikk hun ikke start. Regner med det var pga kløtsjen ikke var helt inne! Så vi får se hvordan dette går, mer krefter skal det ihvertfall bli etterhvert!
Vedlegg
ramkløtsj.JPG
3 timer tok kløtsjbytte for de to
ramkløtsj.JPG (144.67 kiB) Vist 4908 ganger
kløtsjen.JPG
Dette var den jeg fant ut passet best for meg, skal holde 550 rwhp
kløtsjen.JPG (104.67 kiB) Vist 4908 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av beaas » man feb 17, 2014 3:07 am

Ram'n startet da jeg trykte inn kløtsjen!

Må bare legge til at det var merkbart mindre " roll over noise" idag når bilen var kald, tross nesten 25 grader. Så lyden er egentlig ikke plagsom, kun når man kommer ned lavt på turtall på 4 og 5 gir.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 910
Registrert: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av ole_kristian » man feb 17, 2014 9:22 am

beaas skrev:Ram'n startet da jeg trykte inn kløtsjen!

Må bare legge til at det var merkbart mindre " roll over noise" idag når bilen var kald, tross nesten 25 grader. Så lyden er egentlig ikke plagsom, kun når man kommer ned lavt på turtall på 4 og 5 gir.
Det med den støyen fra girkassa kan kanskje komme av at det er mere rettskårne drev i Mercedeskassa enn i Toyota kassa?
Regner med det er ei lastebil - eller ihverfall lettlastebil girkasse som sitter i den?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

Legg inn av håvard » man feb 17, 2014 4:14 pm

Amerikanerne er flinke på POWER gitt. Det skal dem ha. Og Cummins er jo den artigste motorprodusenten der borte!

Svar

Gå tilbake til «Garasje»