Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

ofrovold
Innlegg: 1977
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av ofrovold » fre feb 26, 2016 9:46 pm

Jons happyface!
Bilde

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

haakonbs
Innlegg: 326
Registrert: man sep 15, 2008 8:07 am
Sted: Jessheim

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av haakonbs » man feb 29, 2016 7:24 am

Don't drink and winch :lol:
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt

JanP
Innlegg: 1639
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av JanP » ons mar 02, 2016 8:27 pm

jonwib skrev:Hittade en bild på Snövits potentiella efterträdare gitt :). Lite för stora fälgar på för små hjul och lite för lite stash på taket men - det är ju bara en formalitet :)
snövit goes 200.jpg
snövit goes 200_1.jpg
Her er det litt bedre plass til gummi, den må vel være en verdig avtaker til Snøvit:
Bilde
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » søn mar 06, 2016 6:35 pm

Svulstig bil Jan men inte heeeelt det jag önskar att ska avlösa damen när vi kommer dit. Dit är det dessutom så länge till att väl där så får vi väl varken köpa eller köra med stora bilar - hemska tanke!!! :shock:

Nå, i väntan på Vinterträff 2016 :arrow: NLCK Vinterträff 2016 så pillas det lite med Snövit.

Rätt efter att bilen kom tillbaka efter hjärtoperation så skaffade jag mig en onödigt avancerad VHF. Fick aldrig den räckvidden jag ville med CBn så i hopp om att öka på möjligheten att prata skit i etern så blev det alltså denna:
20151127_130136.jpg
20151127_130136.jpg (1.28 MiB) Vist 5262 ganger
20151127_130142.jpg
20151127_130142.jpg (673.41 kiB) Vist 5262 ganger
20151127_141226.jpg
20151127_141226.jpg (664.17 kiB) Vist 5262 ganger
20151127_141235.jpg
20151127_141235.jpg (554.32 kiB) Vist 5262 ganger
20160306_173656.jpg
20160306_173656.jpg (744.66 kiB) Vist 5262 ganger
Det enda problemet med denna radion är att inte alla har VHF i bilen.... Eller någon radio överhuvudtaget. Så därför har jag med mig en extra handhållen - bra att kunna ge till copiloten där guidning i jobbig terräng eller vinching kräver samband.
Free-Shipping-2pcs-lot-BAOFENG-UV-5R-UV-5R-UV5R-Two-Way-Radio-Dual-Band-VHF.jpg
Free-Shipping-2pcs-lot-BAOFENG-UV-5R-UV-5R-UV5R-Two-Way-Radio-Dual-Band-VHF.jpg (30.86 kiB) Vist 5262 ganger
Men för att vara heeeeelt säker på att kommunikationen är i orden så monterade jag in CBn idag igen... :oops:

Inte den snyggaste placeringen men den sitter faktiskt inte i vägen.
20160306_173537.jpg
20160306_173537.jpg (575.27 kiB) Vist 5262 ganger
Så nu pryds taket av två stycken " hur-högt-är-det-här-då? " varslare :D
20160306_173841.jpg
20160306_173841.jpg (1.12 MiB) Vist 5262 ganger
Med tanke på den ökade trafiken av Polska lastbilschaufförer i radion tycks ordentlig jording och placering av antenn på taket ha ökat räckvidden markant. Efter lite tunande med squelchen så försvann det statiska støyet från LED barsen på taket oxå. Nöjd kille :P .

Har fått provat att köra TechStream i bilen oxå. Det är något helt annat än de appar jag har på telefonen kopplade mot OBD läsare. Eftersom jag har en dedikerad Laptop till bilen har jag beställt programvara och kabel - hoppas få det installerat inom snar framtid då detta visar vitala delar av motorn och hur den har det.
20160226_200054.jpg
20160226_200054.jpg (901.35 kiB) Vist 5262 ganger
20160226_200527.jpg
20160226_200527.jpg (1.76 MiB) Vist 5262 ganger
Så nu mina damer och herrar:
20150918_165058.jpg
20150918_165058.jpg (1.27 MiB) Vist 5262 ganger

haakonbs
Innlegg: 326
Registrert: man sep 15, 2008 8:07 am
Sted: Jessheim

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av haakonbs » søn mar 06, 2016 9:31 pm

Hvordan jordet du cb antennen der?
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » søn mar 06, 2016 9:35 pm

Drog en kabel från jorden till mina LEDs. Var stressad på om det skulle störa ut radion men det funkade :).

haakonbs
Innlegg: 326
Registrert: man sep 15, 2008 8:07 am
Sted: Jessheim

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av haakonbs » søn mar 06, 2016 9:40 pm

:D
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » fre apr 15, 2016 9:46 am

Förra helgen var jag medbjuden av Andreas Eriksson på Overlanding.nu till en mini-expedition i Värmland. Andreas tog några helt fantastiska bilder och jag skrev ihop en liten artikel om det. Tänkte jag skulle posta den här oxå.

Känsliga läsare varnas - det KAN förekomma andra bilmärken än Toyota på bilderna!
_MG_9309_1440x960_FB.thumb.jpg.8b2c3c882b3647a6f34ea182ffadf816.jpg
_MG_9309_1440x960_FB.thumb.jpg.8b2c3c882b3647a6f34ea182ffadf816.jpg (179.69 kiB) Vist 5038 ganger
Mini-Overlanding ( Värmland )

Efter Andreas ( Eriksson ) och min första tur ihop så har vi snackat mycket om när nästa tur passar. Trots att äventyret väntar rätt utanför dörren så är det ändå alltid en god del logistik som ska på plats innan man kan ” slänga sig i bilen ” och dra iväg, även bara för en tur med en övernattning.

Helt i slutet av Mars så klarade vi av att bli eniga om att Lördag 9/4 till Söndag 10/4 skulle passa bra. Då undertecknad hade ” Guide ansvaret ” förra gången skulle Mr Eriksson, i sann demokratisk anda, leda an denna gången. Givetvis hade han fuskat och varit och rekat ett par veckor innan men just på grund av det så visste vi följande: Den snö som stoppade guidens rekrunda skulle vara borta, och om inte – betydligt reducerad. Det andra vi visste var hur vi skulle få utnyttjat tiden vi hade till förfogande maximalt.

Veckan innan avfärd sniglade sig fram men till slut var det dagen för avfärd. Lite slappt av mig – det måste jag nog erkänna så här i efterhand – så fick jag inte monterat taktältet förrän ca 2 timmar innan avfärd. Det har i och för sig stått torrt och uppfällt (!) större delen av vintern så att det var både helt och funktionellt, det visste jag. Men om ”han den där någon ” hade slarvat bort fästmaterialet eller ” han den där andre ” hade förlagt viktiga komponenter till monteringen... Ajsing-bajsing herr Wiberg – skärpning! Jag har sagt det förut – assumption is the mother of all fuck ups. Denna gången gick det – som tur var – helt enligt plan och jag noterade nöjt en ny bästa-tid för taktältsmontering.
20160409_112812.jpg
20160409_112812.jpg (1.81 MiB) Vist 5038 ganger
Det var inte bara pappan i familjen som var klar för tur – det yngre gardet i form av dotter på 6 och son på 4 var minsann lika klara som pappan på att komma ut i skogen och bo i taktält. Dottern hade stora förhoppningar på att få prova sitt nya fiskespö och sonen hade stora förhoppningar på att ” Pappabilen ” skulle ” sitte fast i sølan ” dvs bli ordentligt tillgrisad och sätta sig fast i leran...
_MG_9212_1440x960_FB.jpg
_MG_9212_1440x960_FB.jpg (1.45 MiB) Vist 5038 ganger

Klockan 13.00 mötte vi en entusiastisk guide med sin son. Efter ett snabbt påfyll av blodsocker så rullade vi då äntligen iväg mot vårat gamla hemland med sikte på att hitta nya fina spår, nya fina camps, slappa runt ett bål och inte minst bli bättre känt med varandra.
Andreas hade valt vägen över Lillestrøm - Fetsund – Sockervägen ( vägen har fått sitt namn grunnat smuggeltrafiken från ” back in the days ” när man faktiskt smugglade varor FRÅN Norge ( socker och margarin bland annat ) – Skillingsfors och till slut Charlottenberg via fina grusvägar. Precis vid gränsmärket Norge – Sverige tog vi dagens första lilla stopp. Dels för att ta en liten kaffetår, få sträcka på benen och rasta ungar men även för att reducera mängden luft i däcken.

3kg luft i däcken funkar som snus när man ska köra fort och länge på asfalt – det funkar rent ut sagt skitdåligt på gropig grusväg. Med sub 2kg så blir det ett helt annat flyt även i relativt höga hastigheter på dylik väg och bilen är även mer beredd på eventuella traktorvägar som kan dyka upp längs rutten. Den som oroar sig för förlorad markfrigång bör tänka om – fäste är det viktigaste du har i skogen, då kan du välja att köra runt de flesta hinder i sakta fart. Det kan man inte om bilen inte har fäste.
_MG_9221_1440x960_FB.jpg
_MG_9221_1440x960_FB.jpg (1.54 MiB) Vist 5038 ganger
Väl framme i Charlottenberg så bunkrade vi det sista av både nödvändiga och inbillat nödvändiga förnödenheter. Märkligt vad dålig man är på att handla när det enda man har lust på är att komma ut i skogen? Det är ju precis då man bör ta en del noggrant övervägda val med vad man ska dra med sig. Det faktum att kvällens middag redan var säkrad i mitt kylskåp i bilen och att det var en kort tur i civiliserat område med tillgång till butiker OM det skulle fattas något ( mitt BMI säkrar dessvärre mig ett par dagar, det är jag säker på... ). Så länge det finns något att tysta ungarna med, med bara ett uns av näring i, så klarar de sig 24 timmar de också ( mamman är självklart inte av samma uppfattning men det hon inte vet och så vidare ).

Efter Charlottenberg och bunkring var det dags för en blixtvisit till en av Overlanding.nu`s medlemmar som bor helt i närheten av Charlottenberg och dessutom längs guidens rutt.

Torbjörn har ett spännande projekt på gång med två Jeepar som till slut ska bli en Jeep. Han har även en mycket sympatisk tax ( dachs för våra norska läsare ) som heter Zäta och som är mer glad i bullar än vad hon har bra av. Efter ytterligare en kopp kaffe ( termos med kaffe är livsviktigt i Snövit ) och lite bekantande med Torbjörn, hans barn och Zäta så var det dags att bryta upp och komma sig mot Camp. Enligt guiden så skulle vi givetvis inte bara köra raka vägen – nej nej, det skulle testas spännande spår också. Svaret var snabbt och kontant från undertecknad: Klart vi ska!

Vid detta laget börjar kartan på min navigation bli full av tidigare och planerade spår och jag förhör mig via radion med Andreas om spåren som kommer framöver. Jodå, får vi konstatera: ” Great minds think alike ” eller som våra bättre hälfter tänker: ” Lika barn leka bäst ”. Det visar sig emellertid att Andreas kartor är av nyare karaktär och att alla spår inte är med på mina kartor. Härligt! Då finns det plats till förbättring där.
A.O.jpg
A.O.jpg (543.29 kiB) Vist 5038 ganger
Efter en stund kommer vi fram till ett nerfallet träd över vägen. Naturligt nog stannar vi och jag frågar Andreas om han behöver en såg. Men icke. Till höger för oss så går det ett, faktiskt knappt synligt, spår in mellan träden. Det som gör att det är svårt att se spåret är allt vatten som fyller bägge hjulspåren. Vi enas om att det är bäst att rekognosera till fots för att se hur illa det är. Efter ett tag beslutar vi oss för att det är för blött för detta spåret nu. Det skulle faktiskt visa sig att många av spåren, och faktiskt till och med vissa grusvägar, var för blöta för att köra på. Med för blöta så menar jag inte att vi inte skulle ta oss igenom, det hade vi gjort även om vi hade fått kämpa en del på ett par sträckor. Det jag menar är att om vi hårdnackat hade hävdat vår rätt att framföra våra bilar på dessa ställen så hade vi förstört marken så pass illa att det antagligen hade fått konsekvenser. Konsekvenser iform av mer bommar, mer förbannad ortsbefolkning och mer förbannade markägare – precis allt det där vi INTE vill.
_MG_9291_960x1440_FB.jpg
_MG_9291_960x1440_FB.jpg (1.33 MiB) Vist 5038 ganger
Lite slokörade så vände vi bilarna och guiden letade snabbt rätt på alternativ rutt mot Camp. Nu började mitt blodsocker bli lite lagom lågt och även ungarna började visa tecken på att det var dags att slå läger. Plötsligt gör Andreas en helomvändning med bilen och brakar rätt ner i skogen. Men vad i h-lvete nu då tänker jag och brakar efter, så klart. Ett brant och tidvis tekniskt spår leder rätt ner till en ganska strid vattenpassering. Med riktigt brunt ogenomsiktligt vatten. Spännande! Det visar sig att det inte är så djupt men fullt av stora stenar man får kryssa sig fram mellan. Uppfarten är minst lika teknisk och riktigt brant. Gött, då har man fått testat bilen igen.

Jag klarar inte att " embeda " YouTubeklippet så jag länkar till filmen i stället :) :arrow: Wiberg badar

Vi hinner inte mer än komma upp på grusvägen innan den entusiastiske guiden återigen brakar in i skogen. Här är det djupa spår sen tidigare och dessutom fyllda med vatten och lera. Det är smalt mellan träden och tempot blir närmast krypfart. Så dyker nästa vattenhinder upp och guiden går ut för att kolla djupet – det är nämligen betydligt mer vattenföring än vid senaste turen. Med hjälp av en pinne konstaterar vi att vi inte har några problem och rullar över. Sen leder ett fint spår fram till kvällens camp som visar sig ligga perfekt belägen vid en sjö med bra eldstad och fina möjligheter att parkera bilar och bygga Camp.
_MG_9247_1440x960.jpg
_MG_9247_1440x960.jpg (1.48 MiB) Vist 5038 ganger
Efter ca 20 minuter så är taktälten uppfällda, sovsäckar och kuddar riggade för läggdags och jag kan rikta min uppmärksamhet mot att laga kvällens middag. Jag har valt ett säkert kort – Chili Con Carne tillagad på Muurikka.
Det visar sig att jag har haft lite otur när jag tänkte igenom vad vi behövde ha med oss på turen. Ved kan vara bra att ha när man vill laga mat över öppen eld... Guiden har självklart med en säck fin björkved så han kan starta en brasa som vi sedan får mata med mer naturlig ved. Den naturliga veden är dock fortfarande ganska sur med ett par undantag. Nå, i rök från halvsura grankvistar och björkved så anrättas Chilin och nu är hela gruppen riktigt hungriga så maten slinker ner i bra tempo. Bidragande till barnens tempo kan ju också vara det faktum att det väntade ett par rejäla godispåsar som dessert... Mätta och belåtna så kastar sig ungarna över godiset och papporna får prata lite om allt mellan himmel och jord. Den långa dagen märks av och kort efter att ungarna är nerstoppade i sovsäckarna så bryter även vi – dessutom är Andreas ved slut och det är milt sagt friskt i nattluften.
_MG_9235_960x1440_FB.jpg
_MG_9235_960x1440_FB.jpg (841.85 kiB) Vist 5038 ganger
Ca 0800 går reveljen och jag konstaterar nöjd att sovsäcken har hållit undan nattkylan. Vattenpölararna från kvällen innan är nu helt istäckta och det är rätt bitigt i luften. Fram med gasköket och på med kaffevatten! Ungarna kravlar ur tältet och får turfavoriten till frukost – Risifrutti... Vi bryter lägret ganska sent och ruslar ut till grusvägen igen med de obligatoriska vaden på vägen. Sen tar Andreas oss mot ett spår som dessvärre inte är passerbart denna gången. Vi enas om att åka runt till spårets andra ände för att se hur det ser ut där. Det visar sig att spåret kan gå att köra när det har fått torka lite och om man pyntar lite på mittsträngen från skogstraktorn som har kört där tidigare. Ytterligare en god anledning att returnera till området.
_MG_9292_1440x960_FB.jpg
_MG_9292_1440x960_FB.jpg (2.18 MiB) Vist 5038 ganger
Från platsen där vi rekar spåret så går det ett nytt spår. Denna gången visar det sig att det är helt körbart. Spåret är riktigt tekniskt i vissa partier och då jag har fått montera av min hasplåt som täcker fördelningslådan efter tidigare kontakt med moder jord, så tar jag det rätt lugnt. Mr Eriksson har inga sådana planer och drar iväg som om han har stulit bilen. Vi kommer ut på grusvägen som var målet lika hela bägge två, den ena lite tidigare än den andre bara. Grusvägen vi kommer ut på visar tydliga tecken på att våren är här. Tjällossningen har gjort vägen, till tider, till en enda lös massa. Som cement ungefär. Då vi vill göra minst möjlig åverkan så stannar vi bilarna och sparkar igen spåren efter oss. Inte bara en gång, väldigt många gånger. Vägen är stundtals så lös att det inte ens går att gå på den. Jag har aldrig sett liknande faktiskt.

Nu börjar kroppen skrika efter lunch och vi stannar vid en liten sjö med en fin rastplats. Det steks korv och bacon och dricks kaffe. Andreas springer runt och fotograferar. Det gör han i och för sig hela tiden så det är närmast ett helt naturligt inslag. Jag misstänker att yrket som fotograf bidrar till det ständiga plåtandet. Det har dessutom fört till att jag har slappnat av helt på biten vad gäller att ta bilder – jag är övertygad om att turen är väldokumenterad genom mr Erikssons kameralinser.
_MG_9303_1440x960_FB.jpg
_MG_9303_1440x960_FB.jpg (1.88 MiB) Vist 5038 ganger
Efter lunch så kör vi vidare en liten bit på grusvägen innan vi viker av på ett spår som nästan måste ses på som turens bästa. Det har allt i form av tekniskt, lera, mystiskt granskog, gamla övergivna hus och öppen fin tallskog. Kort och gott - ett litet äventyr i sig.

Vi inser att det börjar bli läge att styra hemöver. Det är trots allt söndag och vi befinner oss många timmar undan Oslo. Men hemresan känns inte vemodig på något sätt, även om vi bägge gärna hade fortsatt turen närmast i det oändliga. Vi vet vad som väntar på oss så fort det har torkat upp så det blir försvarligt att köra på det samtidigt som stämningen hela tiden varit på topp bland både unga och yngre deltagare på denna helt fantastiska tvådagars tur till Värmland.
_MG_9225_1440x960_FB.jpg
_MG_9225_1440x960_FB.jpg (1.4 MiB) Vist 5038 ganger
Stort tack till guiden, fotografen och humörspridaren mr Eriksson!

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3619
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av dracan » fre apr 15, 2016 1:25 pm

Stort :D
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

ofrovold
Innlegg: 1977
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av ofrovold » fre apr 15, 2016 3:04 pm

Nice! Flotte bilder!

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Ulv
Innlegg: 371
Registrert: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Sted: bergen..sotra

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av Ulv » man apr 18, 2016 8:56 am

Det ser ut som en fin liten tur! :D
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

Brukeravatar
rylander
Innlegg: 16
Registrert: lør feb 06, 2016 7:11 pm

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av rylander » man apr 18, 2016 8:18 pm

Trevligt reportage med fina bilder Bilde

birjo
Innlegg: 54
Registrert: ons feb 02, 2011 7:34 am
Sted: råholt

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av birjo » ons apr 27, 2016 9:15 pm

Kjempebra, gleder meg til jeg skal på tur. :)
birjo med 120 GX

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » ons apr 27, 2016 9:17 pm

Tackar för hyggliga tillrop :) .

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » fre mai 13, 2016 11:01 am

Jahaja, då var det dax för ett aldrig så litet inlägg igen - det har skett både det ena och det andra här i gården.

Efter motorbyte på bilen så har det gnagt en tanke i mig att något måste göras för att förlänga livet på den " nya " motorn så jag oxå bara kan köra runt och - som McIvar sa - lyssna till hur bilen rostar sönder :) . Rost/ rust ger jag lite fan i för det är lättare att åtgärda än att byta till vintermotor - åtminstonne ur ekonomisk synvinkel.

I jakten på " hur-förlänga-livet-på-sin-D4D " så är Google en fin vän. En stor portion tålamod, vetgirighet och NLCKs forum är oxå bra att ta med sig.

Då jag har lite svårt för att hoppa på bussen som alla andra tar så letade jag efter alternativ till blockering av EGR. Med god hjälp från en av forumets medlemmar så kom jag fram till :arrow: Tuningservice och daglig leder Bjørn Olav. Efter mycket och hyggligt snack så enades vi om att Snövit skulle få denna behandling. Tuningservice gör dessutom hembesök så Bjørn Olav mötte upp hos mig och tunade bilen på garageuppfarten. Samtidigt blockerades EGRen elektroniskt och växellådan fick lite andra parametrar att jobba med för att kompensera för ökat vridmoment och stora hjul.

Snövit hade gått utan TTE box sen VInterträffen så när Fru kom hem efter att ha lånat bilen så sa hon något i stil med : - " Fan vad stissig bilen är, det går ju knappt att krypköra med den " :D . Resultatet lät så absolut tala för sig - rapp som f-n i växlingarna och hur mycket nm som helst i vrid. Det där med optimalisering av motor och mindre dieselförbruk - horseshit! - har man pulver i motorn ska det användas! Men trots tung gasfot så har faktiskt förbruket gått ner :wink: . Anbefalles! Ring gärna Bjørn Olav och hälsa från mig och säg att du har läst om det på NLCK.

Nå, då var effekten tillbaka och EGR-hel.etet blockerat - vad nu? Jo, nu måste ju den nya motorn behandlas på något sätt oxå. En fysisk rens av insug vore seff det bästa men det orkar jag inte. När det kommer till byte av dyser om ett år eller två så ska insuget tas samtidigt. Det näst bästa då?

Kemikalier så klart. Hela internet kryllar av olika sätt att rensa insug - vissa lite mer hemsnickrade än andra. Det jag fastnade för var:

https://youtu.be/6KQEklLG_D0

Efter lite rundringning och letande så hittade jag BilButikk1 i Ås som har både flushmaskin till växellåda och denna BG motorrensen. Aleksander som jag snackade med hos Bilbutikk1 är en meget sympatisk herre som bokade tid och dessutom sörjde för att Relektas representant Stephen var till stede när Snövit skulle få blodådrorna rensade. De som önskar översikt över närmaste BG förhandlare kan ta kontakt med Stephen.SlommerudATrelekta.no eller ringa honom på nio52 87 null97.

Här är produkterna som ingår i " full packe ". Insugsrens, rensemedel för diesel och tillsats till oljan som löser upp avlagringar.
20160504_091122.jpg
20160504_091122.jpg (1.13 MiB) Vist 4683 ganger
För att kunna koppla på insugsrensen måste hela intercoolern bort.
20160504_084943.jpg
20160504_084943.jpg (899.55 kiB) Vist 4683 ganger
20160504_085315.jpg
20160504_085315.jpg (1005.32 kiB) Vist 4683 ganger
20160504_085750.jpg
20160504_085750.jpg (965.21 kiB) Vist 4683 ganger
Sen rullar man fram " droppet " till bilen och startar rensprogrammet. Munnstycket i insuget dushar rensvätska i intervaller.
20160504_085742.jpg
20160504_085742.jpg (1.18 MiB) Vist 4683 ganger
20160504_090407.jpg
20160504_090407.jpg (1.27 MiB) Vist 4683 ganger
20160504_093714.jpg
20160504_093714.jpg (580.63 kiB) Vist 4683 ganger
Man hör med en gång när motorn får rensmedel i sig - den börjar frusta och går lite ojämnt. I början så sker det inte mycket bakom bilen men efter ett litet tag... Då vaknar trollen till liv :) .
20160504_091545.jpg
20160504_091545.jpg (1.41 MiB) Vist 4683 ganger
20160504_092319.jpg
20160504_092319.jpg (514.3 kiB) Vist 4683 ganger
20160504_092329.jpg
20160504_092329.jpg (1.35 MiB) Vist 4683 ganger
20160504_092325.jpg
20160504_092325.jpg (1.2 MiB) Vist 4683 ganger
Innan vi körde programmet så målte vi dysevärdierna. Det högsta avviket var 1,8ml. Efter rensprogrammet så visade samma dyse 1,5ml. Jag har fått mätt på ytterligare ett instrument hos Toyota Kolbotn och värdet var idag, på relativt kall motor, 1,6ml. Dvs det har verkligen hjälpt på värdena.

Jag trodde jag hade tagit en bild på EGRen efter rensen men se det hade jag inte. Den var absolut renare vilket borde betyda att insug/ förbränningskammare/ yttre delar av dyser borde vara det oxå.

Nu ska jag slå mig till ro med hur bilen går och bara lyssna till hur den rostar sönder. Om det dyker upp något missljud tänker jag resolut höja stereon och ge fan...

Över och ut - ses på landsträffen!

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » fre mai 13, 2016 11:07 am

Ett viktigt tillägg - efter rensprogrammet så måste man byta olja och filter! I " full pakke " ingår ett additiv till oljan som hjälper den att behålla sin viskositet. Vid kontroll av oljan igår så var den riktigt ren och fin :).

Brukeravatar
macivar
Innlegg: 278
Registrert: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av macivar » fre mai 13, 2016 1:25 pm

BRA jobba Jon :D

Heftig den røyken som kommer ut av potta under rensen... :lol:
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

SteinarT
Innlegg: 238
Registrert: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Sted: Stavanger

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av SteinarT » fre mai 13, 2016 2:23 pm

Kan du forklare nærmere om hva som er gjort med gearboksen, er interesert i alt som gjør at turtelleren ikke oppfører seg som om den er på discoog at momentet i motoren utnyttes bedre

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

superhansen
Innlegg: 611
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av superhansen » fre mai 13, 2016 3:01 pm

Bra jobba Jon,intressant lesing det om rens av innsuget.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Snövit, Wibergs Raid-kittade AT35

Legg inn av jonwib » fre mai 13, 2016 5:39 pm

SteinarT skrev:Kan du forklare nærmere om hva som er gjort med gearboksen, er interesert i alt som gjør at turtelleren ikke oppfører seg som om den er på discoog at momentet i motoren utnyttes bedre

mvh
Steinar
Det är inte jättestor skillnad mot TTE chippet mtp giring Steinar. Den är kanske lite rappare i giringen men den är fortfarande glad i att lägga in 4an så fort den möter minsta motstånd. Enda sättet att verkligen få utnyttjat momentet i bilen blir en manuell låsning av giren. Hittade en tråd om det på PradoPoint men blev inte helt klok på vad som ska till.

Svar

Gå tilbake til «Garasje»