Hauge's J4 + diverse
Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa
- lars hauge
- Sted: Danmark
Re: Hauge's J4
Helt rått arbeid
Tak for de pæne ord. Det går den rette vej med at få karos på igenimponerende arbeid!

BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Der har været stilstand... jeg var selv bange for det var det.... jeg tænkte på hvilke farve blomsterne skulle have og så videre, for det virkede ikke til det bekymrede fruen
Men jeg tror med sikkerhed jeg nu kan sige.....
Når men det blev til at få skiftet de bagerste fjeder konsoller her til aften, så rammen kan blive stabil igen til at få lavet det sidste rust i den
Den bagerste tværvange er fantatisk fin, varmgalvanseret og det hele
Så det er ikke det hele der er tæret væk 

Men jeg tror med sikkerhed jeg nu kan sige.....

Når men det blev til at få skiftet de bagerste fjeder konsoller her til aften, så rammen kan blive stabil igen til at få lavet det sidste rust i den

Den bagerste tværvange er fantatisk fin, varmgalvanseret og det hele

BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Sidste etape af rust i rammen blev indledt her til aften, og det er umiddelbart ikke frås at få lidt ny jern i her og det 
Og lige et par billeder fra dagens Hærvejsløb

Og lige et par billeder fra dagens Hærvejsløb

BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Så fik jeg monteret den sidste fjeder konsol. Det var en større operation, at få akselen til at stå lige på rammen, der skulle jo helst kun være et sæt hjulspor i sandet ved lige ude kørsel
Der var jo uheldigvis rust i ramme i begge sider, så konsollerne skulle bores i rammen på ny, men jeg har gjort hvad jeg kunne for at have samme mål fra de forreste kabineophæng (som stadig sidder med de originale nitter) til konsollerne, og så rettede jeg de bagerste lasker op så de havde samme vinkel.
Inden bilen blev adskilt havde den det meget berømte "Cruiser Lean", hvilket gave for mange kommentar til førerens vægt
, så nu vil jeg prøve at have rettet op på det. Der er EMU undervogn på bilen og jeg kan læse på nettet, og høre ved andre J4 ejer at de også har problemer med J4 vs EMU. Jeg over kraftigt at lave et sæt lasker til føre siden der er 15-18mm længere for at kompensere. Jeg har gjort hvad jeg kunne ved at fjerne lag i modsatte side, men det er ikke helt nok.
Nu har jeg brug for jeres ekspertise:
Er der nogle problem i at "snyde" på den måde med laskerne?
Eller er den bedste løsning at monter et shims i passager siden?
Men vane tro kommer der lidt flere "ramme" billeder (snart de sidste)
og så skulle der forhåbentligt snart begynde at komme nogle aksel billeder isted for 

Der var jo uheldigvis rust i ramme i begge sider, så konsollerne skulle bores i rammen på ny, men jeg har gjort hvad jeg kunne for at have samme mål fra de forreste kabineophæng (som stadig sidder med de originale nitter) til konsollerne, og så rettede jeg de bagerste lasker op så de havde samme vinkel.
Inden bilen blev adskilt havde den det meget berømte "Cruiser Lean", hvilket gave for mange kommentar til førerens vægt

Nu har jeg brug for jeres ekspertise:
Er der nogle problem i at "snyde" på den måde med laskerne?
Eller er den bedste løsning at monter et shims i passager siden?
Men vane tro kommer der lidt flere "ramme" billeder (snart de sidste)

BJ42 LX 1984... 3B POWER
- ms sejersen
- Sted: Nibe
Jeg har samme problem med "cruiser lean" osse til førerens side. Havde ikke set det før, men efter at have googlet det, er det åbenbart et meget kendt problem.
- lars hauge
Ja jeg er lige ved at tro der kan samles nok info til en Ph.D i The Cruiser Lean, hvis det skulle væreJeg har samme problem med "cruiser lean" osse til førerens side. Havde ikke set det før, men efter at have googlet det, er det åbenbart et meget kendt problem.

Jeg fik lige set lidt på noget af det rustarbejde der var lavet i rammen og der manglede lige en tilretning.... se om du kan se forskeller

Sidste punkt inden sandblæser er at få gjort plads til J6 styrhus....
BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Det gav lidt igen her til aften, så nu er jeg ved at være klar til at få syet et par rør i til bolt gennemføring, og så skal der laves en forstærkning indvendig...
BJ42 LX 1984... 3B POWER
-
Det bliver godt Lars! Hvordan vil du lave ratstamme osv? jeg har lavet et par stykker nu og det har virket helt fantastisk!
Men du har sikkert din egen ide

- lars hauge
Tak Jesper, jeg ved det ikke endnu, men regnede med at kigge lidt på nettet når jeg når der til, så idéer og forslag vil jeg bestemt gerne høre omDet bliver godt Lars! Hvordan vil du lave ratstamme osv? jeg har lavet et par stykker nu og det har virket helt fantastisk!

BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Rammen er nu afsted til sandblæsning og jeg er gået igang med akslerne.
Tænkte også lige jeg vil vise en opgradering jeg lavede sidst bremserne blev gået igennem.
Det virker rigtig fint og skal ikke laves om. Jeg var kommet lidt i underskud af J4 klodser for min reservedels pusher havde sendt de forkerte med (de var til en J8 12v). På hylden lå et par ombytnings kaliber til J8, de passede på J4 akslen og så ved den opgradering i hus
Så J8 kaliber og klodser på J4, det giver lidt bedre stop muligheder en det originale
Men nu skal der lidt ombygning til på akslerne og så skal de strippes og til sandblæs....
Tænkte også lige jeg vil vise en opgradering jeg lavede sidst bremserne blev gået igennem.
Det virker rigtig fint og skal ikke laves om. Jeg var kommet lidt i underskud af J4 klodser for min reservedels pusher havde sendt de forkerte med (de var til en J8 12v). På hylden lå et par ombytnings kaliber til J8, de passede på J4 akslen og så ved den opgradering i hus

Så J8 kaliber og klodser på J4, det giver lidt bedre stop muligheder en det originale

Men nu skal der lidt ombygning til på akslerne og så skal de strippes og til sandblæs....
BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Det er med at udnytte at rammen er ude til sandblæsning, så der er godt gang i aksel krydsning for at få noget der virker 
Efter at have taget låseringe af med 2-3 skrutrækker og løsnet/spændt hjullejer med en mejsel i flere år, så har jeg investeret i en top og en egnet låseringstang..... Det gør bare det hele meget sjover
Nu er det jo en garage tråd, så der kommer lige lidt John Deer billeder..... for nu når jeg gik og arbejdede med 42'eren, så mente Junior at der lige skulle laves et check på hans PU (her hjemme er det ikke en JD, men en pick up
det må være noget med miljøet
)

Efter at have taget låseringe af med 2-3 skrutrækker og løsnet/spændt hjullejer med en mejsel i flere år, så har jeg investeret i en top og en egnet låseringstang..... Det gør bare det hele meget sjover

Nu er det jo en garage tråd, så der kommer lige lidt John Deer billeder..... for nu når jeg gik og arbejdede med 42'eren, så mente Junior at der lige skulle laves et check på hans PU (her hjemme er det ikke en JD, men en pick up

BJ42 LX 1984... 3B POWER
- lars hauge
Så er forakslen ved at være klar til sandblæs. Jeg lader lejehusene blive på for top og bundlejerne har kun kørt 15-20.000...
Der skal bare lige en anden klump på med Air locker, når jeg får bjærget en pakning, og så afsted.
Når den er hjemme igen så skal jeg have de ny forstærket knokkel led monteret. Jeg er lidt spændt på hvor meget forstærket de reelt er
Der skal bare lige en anden klump på med Air locker, når jeg får bjærget en pakning, og så afsted.
Når den er hjemme igen så skal jeg have de ny forstærket knokkel led monteret. Jeg er lidt spændt på hvor meget forstærket de reelt er

BJ42 LX 1984... 3B POWER
TG vel?lars hauge skrev: Jeg er lidt spændt på hvor meget forstærket de reelt er![]()
er det 27 / 30 splines

-
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
- lars hauge
Det er TG 27 splines, der er smuttet nogle stykker på Nr.Snede bilerne. Men der er selvfølgelig og lidt flere HK bag ved end ved 3B powerTG vel?
er det 27 / 30 splinesLars
BJ42 LX 1984... 3B POWER
alle mine er 30 splines i, så har ikke prøvet 27'ere, men er helt sikker ikke uvæsentligt heller at bøsningerne i akselrøret er iorden, så der holdes lige "bræk" på leddet, en "Toyota klub racer" med aksler der har kørt 600000km inden de får stærke led i, der kunne de fleste nok redde lidt med et stort service en gang på akslerne inden brug.
tror også de holder fint til en "gadebil" der skal lidt udenfor vejen ind imellem
tror også de holder fint til en "gadebil" der skal lidt udenfor vejen ind imellem

Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
- lars hauge
.....idag hentet jeg de første stumper ved maleren, det var nu helt rart 

BJ42 LX 1984... 3B POWER
-
Sådan - så begynder det snart at tage form 

- ms sejersen
- Sted: Nibe
- lars hauge
ja det går den rigtige vej 
Jeg ville gøre bagaksel klar til blæs her til aften, og der kan jeg se at ankerpladerne ikke er særlig gode, og de andre jeg har på lager er lige så ringe.
Hurtigt spørgsmål inden det store net søgning går igang og et alternativ til Toyota/hvis de ikke har nogle....Kender i nogen steder man kan købe ankerplader, og eventuelle andre modeller der passe over på J4 full floating?

Jeg ville gøre bagaksel klar til blæs her til aften, og der kan jeg se at ankerpladerne ikke er særlig gode, og de andre jeg har på lager er lige så ringe.
Hurtigt spørgsmål inden det store net søgning går igang og et alternativ til Toyota/hvis de ikke har nogle....Kender i nogen steder man kan købe ankerplader, og eventuelle andre modeller der passe over på J4 full floating?
BJ42 LX 1984... 3B POWER