Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Heisann
Tenkte å lage en liten tråd om min "nye" LC90.

Nettopp blitt eier av en 97mod LC 90 automat. Er er forholdsvis fresk på gammel Toyota, bortsett fra at jeg har hatt en hiace ett halvt års tid som arbeidsbil. Så her tas alle råd imot med takk :D

Bilen har rulla 277000 og er for det meste hel og grei. Men det viste seg etter jeg hadde kjøpt bilen at ramma var en del mer rusten en jeg hadde først sett. I tillegg til at også bakakselen hadde et ørlite rusthull hvor det lakk olje. Konfronterte selger med akslingen, da jeg hadde påpekte litt oljesøl på den da jeg var hos han. Da svarte han at han nettopp hadde fylt olje. Jeg trodde på han og slo meg til ro med det. Jeg kom ingen vei med dette og bestemte meg heller for å bruke energien på å fikse problemene enn å krangle med selger.

Bilde

Bilen er forøvrig godkjent med 40mm hevfjører fra Artic Trucks og 285/75-16 (Dette er vel33"? mindre dekk som sitter på her) lys og bøyle. Nye dekk både til sommer og vinter fulgte også med. Grei i både lakk og interiør. Alt i alt en grei bil når jeg får putta katten til bake i sekken og sveisa rusta :mrgreen:

Bilder av rustsveising og mer til kommer snart :D
Senest rettet af bwmek søn aug 19, 2018 9:56 pm, rettet i alt 2 gange.
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Hei og hopp

Viste seg att ramma ve innfestinga til hengerfestet var så dårlig at det var lettere å lage den bakerste delen av ramma helt ny. Så da var det bare å finne vinkelsliperen og gå ammokk :roll:
Bilde

Bilde

VIses ikke så godt på bildet kanskje, men godsett i ramma akkurat her var så tynt og gjennomrustet at det ikke var noe å sveise i.

Ramma ute :|

Bilde

Bilde

Sveiste fast restene av ramma som jeg skar ut på en provisorisk jigg. kun hyttefester og deler av bakbjelken brukes opp igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Boret hull og sveist inn muttere på innisiden for å feste hengerfestet:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Grunnet og klar for lakkering, montering og tectylering

Bilde

Fant også noen flere småhull og rustene partier.

Bilde

Ramma skal gjøres skikkelig ren inni før jeg sveiser igjen alle hullene. Har allerede blåst gjennom med trykkluft. Men om noen har noen geniale løsninger for å få den krystallren innvendig så bare å skrike ut :)

Håper å få sammen mesteparten i morgen :D

Har forresten også bestilt nytt eksosanlegg og panserbeskytter. Noen som har erfaring med eksosanlegget fra Milner offroad? Og hva er evt leveringstiden derifra?
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av Propellue »

Litt av et arbeid. Tar du oppdrag? ;)

Uansett da, jeg har ikke testa eksosen til milner, men har handla masse derfra. De bruker stort sett en ukes tid på frakta. Sender som oftest med DHL.
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Takk for det :) Njææ.. ikke akkurat rustsveising som er favorittsysselen. Men må man så må man :lol:

Aha, det høres bra ut. Da er det vel ikke lenge før det er her tenker jeg :D
Brukeravatar
srs
Innlegg: 160
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av srs »

Nødt til å gå alvorlig til verks her ja. Akkurat kjøpt meg en 90 selv, håper ikke den er like ille...… Vet det er noe sveising i bakre del på den også. Er vel ikke så uvanlig på disse toyotane :roll: . Ser ut som du gjør en god jobb i hvert fall. Tommel opp.
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Ja måtte det gitt. Høres ut som den bakerste tverrbjelken i ramma er en gjenganger på disse ja. Men tror jeg skal ha funnet det meste av alvorlig rust i ramma nå :) Har du prosjekttråd på 90n? :)
Brukeravatar
srs
Innlegg: 160
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av srs »

Skulle kanskje hatt en garasjetråd. 90ien har jeg ikke hentet ennå. Går stort sett i 60 her og en 120 som familiebil.
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Fikk montert den nye delen av ramma i dag. Den smatt heldigvis rett inn uten store problemer. Hengerfestet passet til og med :mrgreen: Har også sveist igjen mesteparten av de andre rusthullene i ramma. Men ble dessverre ikke helt ferdig da jeg gikk tom for sveisegass.

Ramma skal også forsterkes der jeg har skjøtt den bak hjulene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde



Her ser dere hva jeg bruker å bøte med. Skjærer ut av et 90x90 rør. Synes det er mindre arbeid enn å knekke pater, også får jeg rette radien i knekken slik at det ligner mest mulig på originalen når jeg er ferdig.

Bilde

Fikk også begynt så smått å titte på det eeegentlige problemet, akslingen. Fikk hamra å pussa av litt rust. Ser heldigvis ut som det ikke er flere enn ett hull. Vurderer å få sandblåse akslingen for å få den 100%.

Bilde

Bilde
Senest rettet af bwmek søn aug 05, 2018 8:01 pm, rettet i alt 3 gange.
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

srs skrev: søn aug 05, 2018 7:48 pm Skulle kanskje hatt en garasjetråd. 90ien har jeg ikke hentet ennå. Går stort sett i 60 her og en 120 som familiebil.
Det må du få til etterhvert:) gode biler alle tre:)
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av saw »

bwmek skrev: søn aug 05, 2018 7:56 pm
srs skrev: søn aug 05, 2018 7:48 pm Skulle kanskje hatt en garasjetråd. 90ien har jeg ikke hentet ennå. Går stort sett i 60 her og en 120 som familiebil.
Det må du få til etterhvert:) gode biler alle tre:)
@ bwmek: Ser ut som det blir bra dette her, morro å følge med!
@ srs: Enig i at du burde lage deg en tråd :D
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Så bra :) Fått tak i mer sveisegass så da fårn snart prøve å få sammen det siste :D
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av erwin »

Re: "Men om noen har noen geniale løsninger for å få den krystallren innvendig så bare å skrike ut"

Sprøyt inn kaldtvask. Bruk deretter høytrykksspyler med krabbedyse- sånn som man bruker i rør. Se feks https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... qmEALw_wcB
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Det var jo lurt :D men nå jar jeg desverre fylt kanalen med tectyl så det får bli neste gang. Blåste først rent med trykkluft.
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Her går det sakte men sikkert frem over. Har fått sammen bilen igjen men sliter fælt med å lufte bremsene. Har dratt gjennom snart 2l bremseveske med bremselufter av typen som suger fra luftenippelen på kaliperene. Mistenker kanskje lastventilen v bakakselen kan være deffekt. Eller om jeg har greid å fått luft inn i ABS systemet. Noen formeninger? :?: :|

Her er noen bilder hvertfall :D

Ramma ble forsterket i skjøten

Bilde

Lekasjen i akslingen er sveist tett og den er lakkert med terskelbeskyttelse fra biltema. Det er solide og gode saker.

Bilde
Bilde

Akslingen er montert og bremserør er skrudd fast med skikkelige klammer i stedet for strips som forgie mann hadde brukt.

Bilde

Sveiset noen hull i plata under tanken og lakkert med terskelbeskyttelse

Bilde
Bilde

Også sveist igjen to små rusthull i ene hjulbua

Bilde

Fikk også montert panserbeskytter. Ble meget fornøyd med looken :mrgreen: :mrgreen:

Bilde
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av erwin »

Re- Lufte bremser.
Jeg sleit med det samme på 80'en min etter å ha overhalt calipere bak. Det løste seg når jeg brukte trykk for å presse bremsevæsken gjennom systemet, i stedet for å pumpe med pedalen, eller suge fra lufteniplene.
Jeg brukte en sprøytepumpe fra Jula: https://www.jula.no/catalog/hage/hagere ... te-759005/ med slange til en plate som jeg skrudde på bremsevæskebeholderen. Veldig lettvint i bruk. Jeg luftet også rørene frem til ABS enheten. Aldri hatt høyere pedal.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Hør der du :D . driver faktisk å lager en tilsvarende patent for å prøve å presse fra tanken. Godt å høre det kanskje er håp da.
Hvordan lufter du ABSen? bare løsner på ett og ett rør. Eller har enheten luftenippel?
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av erwin »

Jeg bare løsnet rørene inn i ABS'en
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
espensen
Innlegg: 131
Ble med: lør aug 15, 2015 8:48 am
Lokasjon: Skien

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av espensen »

Har du luftet lasteventilen også? Det er luftenippel på den og..
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av erwin »

Det husker jeg ikke helt, men tror det. Veldig lettvint å lufte når man først har pumpet den opp.

PS. Pent sveisearbeide.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
bwmek
Innlegg: 26
Ble med: tir jul 24, 2018 9:57 pm

Re: Bjørnar's LC 90 "Katta i sekken"

Innlegg av bwmek »

Har luftet fra nippelen på lasteventilen også :)

Takk for det! :D

skal prøve å få luftet med trykk på tanken en av de nærmeste dagene. Så da får jeg vel være hiacesjåfør på privaten noen dager til :P
Svar

Tilbake til «Garasje»