marting skrev: ↑lør mai 15, 2021 7:47 pmVW «belsebubb» Touran fikset.. ikke så gøy å bytte fjærer på den som det er på RN36 og HJ60..
Holdt på to dager med å tømme en container full av verktøy og alt mellom himmel og jord. Mer hyllebygging, montering av dør osv osv..
Tipper bare100 timer igjen med klargjøring av diverse rom for elektriker og maling slik at verksted er helt operativt, så kanskje jeg kan begynne å se på karosseriet til 60.
Kjøpt Kemppi Minarc adaptive 180 ,forgjenger til 200 evo, veldig likt opplegg. Ny gassregulator og sveisehjelm. +++++.
Målet er vel å bli ferdig med alle andre ting i løpet av mai, også begynne å pusle med 60.
Jeg sa jo at dette kommer til å ta tid
Min tenåringssønn satt for etpar år siden å leste alt han kom over av stoff om biler på nettet, og i den forbindelse måtte jeg ta han i hånda å love på tro og ære at jeg aldri skulle kjøpe meg VW, Audi eller Tesla.
Det løftet har jeg tenk å holde
(mulig VW Taro er untatt det løftet).
Gratulerer med bra Kemppi apparat forresten.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Jada jada.. jeg skal bare ! Skal bare bytte hjullager på Corollaen og lage ei låvedør og noen arbeidsbenker..
Og så ! Så skal jeg lage et slags stativ til karosseriet mitt så det enkelt kan trilles inn og ut av verkstedet.
Prøve å gjøre det meste av grisejobben utendørs og ha det rent og pent inne.. varer kanskje ikke så lenge , men prøver.. nærmer seg oppstart nå Det klør etter å begynne!
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Ok! Ferdig med alt bygningsarbeid og det meste av ting jeg burde gjort. Det som ikke er ferdig nå får vi ta seinere.
Laget meg en vogn som karosseriet kan flyttes rundt med.
På tide å se hva vi har å jobbe med her.
Dette karros. dukket opp hos Jostein i Eggedal.
Det var en kar som hadde demontert hele bilen for å restaurere den. Så viste det seg at ramma var kjeks og de kvitta seg med alt sammen.
Dette var nok i 2005-2006 etter hva jeg kan gruble meg fram til.
På samme tid satt jeg i gang med reparasjoner på min
beige 60 kjøpt på Jessheim. Den hadde ganske alvorlige rustangrep men var teknisk ok. Dratt fram fra en møkkakjeller der den hadde stått lagret etter en lengre Afrikaekspedisjon. Vel, uansett..
Jeg fikk lov av Jostein til å kappe av et hjørne på dette karosseriet for å lappe inn på min bil.. vi var unge og dumme.. ingen av oss hadde gjort tilsvarende i dag.
Men jeg fikk mekka til bilen min og hadde denne en del år. Alle som var på landstreff og forumet på slutten av 2000 tallet husker den bilen.
En dag eller to etter at jeg ødela kaross. hos Jostein var Eivind og Jan fra Fetsundgarasjen i Eggedal og hentet testen av det. Med stor frustrasjon over manglende hjørne så klart. Så ble det gjort noe reparasjoner i Fetsundgarasjen i tiden etter til den opphørte å eksistere noen år seinere .
Så har Jan Kåre spart og samla deler til denne i flere år før han dessverre, som mange vet, ble presset av veien på motorsykkel av drittunger som kappkjørte på svingete veier. Hans helse har siden det ikke vært tilstrekkelig god til å gjennomføre prosjektet.
Så, når jeg lufta ønske om å få meg et nytt 60 prosjekt tidlig i vår så ringte JK meg og tilbød meg å ta over stafettpinnen..
Og nå er den her... what goes around, comes around.
Senest rettet af marting tir jun 15, 2021 7:34 pm, rettet i alt 1 gang.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Som dere ser så er det rust og ganske mye som må fikses. Men mye mindre enn det var på min forrige. Dette er helt overkommelig. Den er f.eks ok i taket og torpedoveggen bortsett fra skjøtene i takrenna bak.
Så er det noen skader i kanaler under bilen men slett ikke så ille.
Skal ta en god vask nå og få av år med møkk utvendig og innvendig. Så får vi se. Må vel begynne med det værste, nederst og bakerst og jobbe meg opp og fram.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Ja, har lurt på mange ganger hvem som dro avgårde med det hjørnet! Moro å få svar på det etter så mange år!
Her har du et veldig bra utgangspunkt, Martin! Dette ser ikke galt ut. Så nå har du alle delene, unntatt det jævla hjørnet?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
Dette blir morsomt å se..litt over middels lat du,så detta kommer nok jaggu til å bli ferdig også
Har du no visjon om farge..hvit med striper eller rosa som hjørnet?
Jostein78 skrev: ↑tir jun 15, 2021 10:07 pm
Dette blir morsomt å se..litt over middels lat du,så detta kommer nok jaggu til å bli ferdig også
Har du no visjon om farge..hvit med striper eller rosa som hjørnet?
Rosa striper kanskje ?
Nei, heller tungt mot mørk brun.. muligens moderne Volvo farge.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Vært ute å vaska seg. Litt triveligere å jobbe med en rein bil. Dette trinnet har jeg alltid hoppet over på tidligere prosjekter. Turbodysa på spyleren slo faktisk av det meste av løs rust, løs lakk og ganske mye understellsmasse og så godt som all møkka under bilen. Også veldig viktig at det ikke er rester av salt på bilen når man skal sandblåse. Hvis det er det kan dette bankes inni stålet og lage trøbbel seinere. Blåse ut vann fra hulrom med luft også er det inn i låven igjen og tørke seg skikkelig.
Vedlagte filer
7B9C24A6-7408-41BF-A2EB-0B7385FCBB20.jpeg (158.34 KiB) Vist 2661 ganger
6C5099FD-589E-4EFF-9BB5-A1B3E95833F9.jpeg (140.68 KiB) Vist 2661 ganger
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Begynner like greit med det værste.. det «nye» hjørne er ikke spesielt bra. Både rust og bulker. Men har bestemt meg for at det beste er å få på hele kladden først, også reparere det som om det bare var et dårlig hjørne etterpå.
Veldig mye måling og fikling for å få det på plass.
Må reinskjære og bestemme hvor på bilen hjørnet skal skjøtes inn .
Vedlagte filer
image.jpg (94.16 KiB) Vist 2563 ganger
image.jpg (74.45 KiB) Vist 2563 ganger
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Snart ferdig med å trimme bort og rett opp de grove kutta fra 2006. Overfører mål til donorhjørnet etterhvert. Prøver å treffe rimelig greit på første forsøk. Mange år som håndverker hjelper når det skal måles og kappes
Bruker et bor i hjørnene der jeg kan for å unngå spisse hjørner , blir sterkere og enklere å sveise da.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)