Team Foslands LC-garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Team Foslands LC-garasje

Legg inn av RogerFo » man jun 07, 2004 7:00 pm

Team Fosland høres svært ut, men egentlig er det far og sønner som synes LandCruiser er flotte biler! Det startet med at mor i huset skulle ha en liten lettkjørt konebil men da LJ-70'en dukket opp ble konebilen plutselig et par nummer større og ikke akkurat hva Kirsti hadde sett for seg... Det endte med at far overtok kjøringa av LC'en. Etter å ha prøvd bilen litt forsiktig utenfor veien traff vi Tromsø Land Rover Klubb :oops: vinteren 2004 gjennom offroad.no og interessen for seriøs offroadkjøring ble vekket. Målet for 2004 er deltakelse i Ylläs Trophy i Finnland og Sweden Offroad Tour 2004. Planer for forbedring av bilen ble lagt og vi skal legge ut bilder underveis.

Siste nytt:
Montering og erfaringer med hydraulisk vinsj, del 1.
Bilder av heimlaga støtfanger lenger ned på sia.

Hilsen Roger, Stian og Sigve
Vedlegg
LJ70_original_1.jpg
LJ-70 original med 235/75x15 BFG AT, april 2004
LJ70_original_1.jpg (48.71 kiB) Vist 14854 ganger
Sist redigert av RogerFo den tir jul 27, 2004 5:57 pm, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » man jun 07, 2004 7:21 pm

Første prosjekt for forbedring: Bedre dekk for "dom stora finska skogarna".
Plutselig dukket det opp et sett med pent brukte BFG MT 31x10,5x15 fra Hamar, vi "måtte" bare slå til. Takk til Roy på Hamar for en ryddig handel!Frakt ble ordnet gjennom Tollpost for ca. 950,- fra Hamar til Tromsø, en nabo har tilgang til omleggingsmaskin så nå "behersker" vi omlegging og balansering av dekk. :?
Vedlegg
LJ70_31x10_1.jpg
Litt barskere med BFG MT 31x10,5x15
LJ70_31x10_1.jpg (38.96 kiB) Vist 14850 ganger
LJ70_31x10_2.jpg
"Den gamle" i teamet balanserer dekk
LJ70_31x10_2.jpg (37.44 kiB) Vist 14850 ganger
LJ70_31x10_3.jpg
På tur i skogen...
LJ70_31x10_3.jpg (54.94 kiB) Vist 14850 ganger

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1907
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » ons jun 09, 2004 11:09 pm

Roger og Stian: Legg ut bilder av den nydelige nye fangeren deres!!!

Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Registrert: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av stian f » ons jun 09, 2004 11:28 pm

HEHE, etter "mye" mas, kan vi legge ut bilda av fangern... :D :D

Kommentarer til fangeren:
Fangeren forbedrer vinkel ved bakkeklatring (approach angle), den har fester i rammevanger sammen med vinsjfeste og har øyer for slepesjakler. Hull for vire og fester for wireroller.
Materiale: 10x50 firkantrør stål.
Fra rammevange og til kanten er firkantrøret skrådd til 50x50, i tillegg er fangeren skrådd litt bak for å følge karosseriet.


Mvh
Stian F
Vedlegg
LJ70_fanger_2.jpg
Litt fra sia...
LJ70_fanger_2.jpg (52.2 kiB) Vist 14801 ganger
LJ70_fanger_1.jpg
Ny fanger forfra, med en MileMarker 9000 hydraulisk vinsj...
LJ70_fanger_1.jpg (47.68 kiB) Vist 14801 ganger
Sist redigert av stian f den tir jul 27, 2004 6:58 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Registrert: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av stian f » ons jun 09, 2004 11:30 pm

Ett til bilde.

Mvh
Stian F
Vedlegg
LJ70_fanger_3.jpg
Vinsj og fanger feste ovenfra..
LJ70_fanger_3.jpg (56.78 kiB) Vist 14800 ganger

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » ons jun 09, 2004 11:55 pm

Morro å se at flere har skjønt det :) , enkelt og funksjonelt. :P

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tor jun 10, 2004 12:14 am

dere får ha lykke til i finland, ser bra ut dette karer- hils vegard :)

kholand
Innlegg: 29
Registrert: fre mai 28, 2004 5:56 pm
Sted: Larvik

Legg inn av kholand » man jul 26, 2004 1:03 pm

hadde det vært mulig at du legger ut en test av den vinsjen? hvordan koblet dere den? på servopumpa?

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Montering av hydraulisk vinsj og ekstra pumpe.

Legg inn av RogerFo » tir jul 27, 2004 4:37 pm

Jeg kan si litt generelt om hydraulisk vinsj og våre erfaringer og teknisk løsning så langt.
Vi valgte hydraulisk vinsj for å kunne vinsje lenge uten å tenke på batterikapasitet og varmgang på el-motor. Hva som er best blir lett en "religionsdiskusjon"! Vi snakket på SOT 2004 med en danske som skulle erstatte sin elektriske vinsj med en hydraulisk på grunn av at han vinsjet mye og ble fri for strøm.
En hydraulisk vinsj fra MileMarker leveres komplett med hydr slanger og du velger et adaptersett med hydr koblinger tilpasset ditt bilmerke. Vinsjen skal kobles mellom styrepumpa og styreservoen. Når vinsjen ikke er i bruk strømmer hydr oljen fritt gjennom vinsjen uten motstand vha bypass ventil. Vinsjene er tilpasset styrepumper i amerikanske store 4x4. For å gi oppgitt ytelse mht slepekraft og hastighet trenger vinsjen ca 100 bar (1500 psi) og 13 lpm (liter pr. min). Etter at vi monterte vinsjen på LJ-70 erfarte vi at styrepumpa leverte alt for lite olje (lpm). Vi hadde funnet oljetrykket fra pumpa oppgitt til 75 bar, mengden (lpm) visste vi ikke.
Trykket fra pumpa bestemmer slepekraft, vi hadde 75 % av trykket og slepekraften, dette kunne vi leve med. Oljemengden (lpm) bestemmer hastighet, denne var alt for lav.
Vi kjøpte en Saginaw pumpe hos huggeren med monteringssett, oljereservoar og remstrammer for Volvo 240 etter å ha hørt rykter om at det var samme pumper som i amerikanske 4x4.
På LJ-70 er det bolthull i 2L-blokka for kompressor for AC, vi laget et feste som vi festet pumpa fra Volvoen i. På LJ70-motoren er det også ekstra kileremhjul for AC-kompressoren. Vinsjen er nå en egen hydr krets.
Erfaringer: Pumpa til Volvo er også for lita, vi får ca. 6,5 fot pr. min på lavgir, det skal være 10,4 fot pr. min. Slepekraften har vi ikke testet.
"Ranger" på offroad.no har montert samme vinsj på en Range Rover og kjøpt en pumpe fra en US 4x4, pumpa er større enn Volvo 240-pumpa. Han har ikke montert denne enda. Vi skal også bytte etterhvert.
Se på http://www.cmoes.com/offroad/ for mer info om Milemarker vinsjer.
Vedlegg
L70_Xtra_pumpe_2.jpg
Oljereservoar fra Volvo 240 festet på LJ-70 torpedovegg
L70_Xtra_pumpe_2.jpg (48.23 kiB) Vist 14619 ganger
L70_Xtra_pumpe.jpg
I: Selvlaget feste til 2L-blokka.
II: Pumpefeste hentet fra Volvo 240
III: Servopumpe hentet fra Volvo 240
L70_Xtra_pumpe.jpg (48.8 kiB) Vist 14619 ganger

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Bakfanger

Legg inn av RogerFo » tir jul 27, 2004 6:51 pm

Støtfanger bak ble laget samtidig med frontfanger i samme stil. Materiale: 100x50 firkantrør. Boltet i originale fester i rammevanger. Forsterket rammefeste (10 mm stål) med øye for sertifiserte sjakler. Firkantrøret er åpent for å unngå at vann og fukt trives. Innvendig behandlet med tynnflytende Tectyl. Utvendig Hagmans Sinkfarg Grå og silkematt billakk med herder.
Bedre vinkel for bakkeklatring bak (departure angle) ble oppnådd med bakfangeren. Tilhengerfeste kan monteres i originale hull i ramme. El-kontakt for tilhenger skal "forsenkes" i støtfangeren slik at kontakten er festet i ramma bak for enkelt å kunne demontere fangeren.
Vedlegg
LJ70_bakfanger_1.jpg
Bakfanger i 100x50 firkantrør. Skrådd til 50x50 på siden av rammevange. Øyer for slepesjakter boltet i rammevanger. Firkantrør er åpnet på midten på en side for å feste tilhengerfeste i originale hull i ramme.
LJ70_bakfanger_1.jpg (46.54 kiB) Vist 14607 ganger
LJ70_bakfanger_2.jpg
Detaljbilde av feste til ramme med slepesjakkel.
LJ70_bakfanger_2.jpg (42.92 kiB) Vist 14607 ganger

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tir jul 27, 2004 8:16 pm

ser ut som om du gjør en god jobb her. stå på!

Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Registrert: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av stian f » lør aug 14, 2004 8:32 pm

Opperation Sweet Silence

Ja, nå var jeg og fadern lei av å måtte rope for å kunne snakke med de som sitter i baksetet, så vi bestemmte oss for å prøve og støydempe den litt.

2 m^2 med støydempingsfilt ble kjøpt inn...

Alt invendig i bilen ble revet bort ok støydempingen kunne begynne.

Når jeg lik så godt hadde ute hele gulvmatten banket jeg den og spylte den med hageslangen... Dæven kor skitten den var.

Mvh
Stian F
Vedlegg
LJ70_stoy_3.jpg
Nesten ferdig, mangler bare ei lefse under baksetene:
LJ70_stoy_3.jpg (40.94 kiB) Vist 14008 ganger
LJ70_stoy_1.jpg
Her er jeg begynnt å legge filt, det legges over hele gulvet og så langt opp på torpedoveggen som jeg kommer:
LJ70_stoy_1.jpg (43.85 kiB) Vist 14008 ganger
LJ70_stoy_2.jpg
Her vises det som var av støydemping i bilen i tillegg til de orginale asfaltmattene:
LJ70_stoy_2.jpg (28.76 kiB) Vist 14008 ganger

Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Registrert: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av stian f » lør aug 14, 2004 8:38 pm

Konklusjon:

Nå er det faktisk mulig å høra hva de i baksetet sier på grunn av at noe av dekkstøyet var forsvunnet.
Det lukter også bedre i bilen.

Neste er å legge noe matter i dørene, veggene og lengre opp på torpedoveggen.

Men, ved å fjerne en støykilde avdekker man en annen... Nå hører vi en hul metallisk lyd, god vet hva den kommer ifra...

Men, mission sucsessful, so far... :) :)

Mvh
Stian F

Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1759
Registrert: ons mai 12, 2004 8:51 am
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » lør aug 14, 2004 9:47 pm

Det er det jeg alltid har sagt: Det finnes mange dyktige mennesker, min påstand er at dere er noen av dem.....

Men en ting slår meg når jeg ser på bilden av bilen deres, er den ny ?
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » søn aug 15, 2004 9:39 pm

Takk for skryt! Det er artig å modifisere litt og forbedre LC'en, (som om det er mulig :D ), det er ikke minst masse motivasjon å finne i andres garasjer her og et godt miljø i Tromsø Land Rover Klubb. :oops: ! Tromsø er en liten by, her drar mange offroad-interesserte sammen, uavhengig av bilmerke.

Spesielt det å lage noe nytt, prosessen fra tanke, via skisser, tegninger, maler og modeller i kryssfiner til det ferdige "produktet" i stål er morsomt.

Ny og ny, fru Blom: LJ-70'en er egentlig en 85-modell, den har rullet 320 000 km. 1 eier før oss, bilen er godt tatt vare på.

For "teamet" /roger

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

"Verktøykasse " for LJ-70

Legg inn av RogerFo » søn aug 15, 2004 10:31 pm

Jeg måtte bruke hermetegn på verktøykasse, for en LandCruiser er jo verktøykasse en fornærmelse når det man vanligvis trenger av verktøy på tur er Leatherman. :D :D
I alle fall, vi ble lei av at ting og tang slengte rundt i bilen og laget en kasse av 12 mm kryssfiner, limt med epoxy og skrudd sammen. Kassen er tilpasset mellom bakdøra, hjulkassene bak og baksetet. Den er løs og kan enkelt fjernes. Kassen sitter godt og er "testet" i SOT 2004 (Sweden Offroad Tour), vi hadde planer om å punkte fast mutre i bilen og kunne bolte kassen fast men det er ikke behov for det.
Vedlegg
LJ70_kasse_3.jpg
Verktøykassen" på plass baki LJ-70. I praksis merkes ikke kassen til daglig bruk, her er det fortsatt plass til handleposer, ølkasser ... osv.
LJ70_kasse_3.jpg (44.58 kiB) Vist 13972 ganger
LJ70_kasse_2.jpg
Her er det plass for det meste for offroad-bruk i Land Cruiseren.
LJ70_kasse_2.jpg (43.65 kiB) Vist 13972 ganger
LJ70_kasse_1.jpg
Stian og verktøykassen (Stian til høyre :-)
LJ70_kasse_1.jpg (61.23 kiB) Vist 13972 ganger

Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1759
Registrert: ons mai 12, 2004 8:51 am
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » man aug 16, 2004 8:23 am

RogerFo skrev:Takk for skryt! Det er artig å modifisere litt og forbedre LC'en, (som om det er mulig :D ), det er ikke minst masse motivasjon å finne i andres garasjer her og et godt miljø i Tromsø Land Rover Klubb. :oops: ! Tromsø er en liten by, her drar mange offroad-interesserte sammen, uavhengig av bilmerke.

Spesielt det å lage noe nytt, prosessen fra tanke, via skisser, tegninger, maler og modeller i kryssfiner til det ferdige "produktet" i stål er morsomt.

Ny og ny, fru Blom: LJ-70'en er egentlig en 85-modell, den har rullet 320 000 km. 1 eier før oss, bilen er godt tatt vare på.

For "teamet" /roger
Ja den må være godt vedlikeholdt opp igjennom åra, stor fordel med en eier. Når det er sagt lurer jeg litt hvordan en kar kan bytte ut en bil som han har hatt så lenge
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » man aug 16, 2004 8:39 am

Historien om salg handlet om familieforøkelse, barnevogn ++

I sommer fikk vi besøk av broren til eieren, han var interessert i å kjøpe bilen "tilbake". Sorry :D
Historien om dette besøket var litt morsom, en ettermiddag så Stien en politimotorsykkel som kjørte sakte forbi huset flere ganger og kikket fælt på bilen, da han etter hvert stoppet og ringte på ble vi ganske stressa, vi hadde jo kjørt litt i skogen en tid før og regnet med at noen hadde ringt :twisted:
Men heldigvis var det så uskyldig som gjensynsglede over en god bil!

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

På tur i skogen

Legg inn av RogerFo » man des 27, 2004 11:18 am

Inspirert av Vegards "på tur i skogen"-bilde blir dette et minne fra høsten 2004, på tur i skogen sammen med Vegard, Kyrre og Christian. Sjåfør Stian
Vedlegg
IMG_1147.JPG
IMG_1147.JPG (63 kiB) Vist 13750 ganger

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1907
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » tir mai 17, 2005 1:14 am

Nå har det gått to dager siden eierene av denne garasjen fikk på hevesett. Siden de ikke selv har fått lagt ut noen bilder, ser jeg meg forpliktet til å gjøre det.
Vedlegg
DSCN6054.JPG
Betydelig bedre flex nå!
DSCN6054.JPG (49.77 kiB) Vist 13576 ganger
DSCN6051.JPG
Fjærer og dempere på plass, bare hjula som gjenstår.
DSCN6051.JPG (48.97 kiB) Vist 13576 ganger

Svar

Gå tilbake til «Garasje»