K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Jan: Har sett på mange av de australske hengerne,og felles for dem alle er at de er ganske tunge. Blir spennende å se hva sluttvekta blir på denne. Er jo forberedt på at den blir tyngere enn tilsvarende størrelse på vogn, men vi får se. Vil ikke knipe inn på stivhet, så da blir det ikke så mange kiloene å knipe inn på.
Tenkte lenge på en camper med hevetak istedenfor fast tak. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Du må finne en måte å heve det på som er relativt raskt, blir vanntett, og i tillegg ha noenlunde isolerende egenskaper. Ikke lett. Tenkt gjennom mange løsninger. Så for vårt bruksområde ble det fast tak med de fordeler og ulemper det gir. Ulempene er jo høyere luftmotstand, og større fare for å ødelegge vogna i tett terreng, samt høyere tyngdepunkt. Fordelene er at vogna er klar med en gang, ingen hevinger-Klargjøringer for å komme inn. Kan montere overskaper rundt om, som ikke går hvis taket skal senkes/ heves. Så for vår del havnet vi på en løsning med fast tak. Ser at den blir høy, men det får stå sin prøve.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Det går sakte og sikkert framover med vinterens prosjekt. Usikker på om jeg hadde gått på dette hvis jeg hadde visst hvor mange timer dette virkelig er. Men nå begynner jeg å se enden på det. Gjenstår i grove trekk å få lakkert den, behandle den ferdig under, sette på vinkellister på alle utvendige kanter, og en del elektrisk. Har hittil lagt opp 60 meter to-leder kabel, men fortsatt ikke helt ferdig. Innredning er i grove trekk ferdig, men mange små detaljer er ikke på plass. Vann og avløp er ikke påbegynt enda. Støttebein, propan osv er fortsatt ikke påbegynt.
Men kjøkken, senger, skap, overskap, toalettrom er ferdig. BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Har lagt glassfiber og polyester utenpå. Glassfibertapet bakt inn i polyester for å få litt mønster. 25 kvadrat glassfiber, og 15 liter polyester. Lagt på epoxy utenpå dette for å få det vanntett. Dette var Johnnys ide, og det ser ut til å funke bra. Blir sterk industrilakk utenpå epoxien. BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Var spennende å sette på 35" dekk! Måtte trille den på bremsetromlene ut av garasjen, jekke opp og sette på dekka utenfor. Ble nok i største laget, så går nok for ca 31". Fikk et inntrykk av hvordan det blir.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
hj6_fiklern
Innlegg: 109
Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
Lokasjon: MANDAL

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av hj6_fiklern »

KjellOlsen skrev:Var spennende å sette på 35" dekk! Måtte trille den på bremsetromlene ut av garasjen, jekke opp og sette på dekka utenfor. Ble nok i største laget, så går nok for ca 31". Fikk et inntrykk av hvordan det blir.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Ser jo kjempe fint ut dette.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60

Tur og retur alltid i en HJ60 :lol:

Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre

Absolutely perfect!
8)
baardlie
Innlegg: 851
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av baardlie »

Fy søren det blir råeste camperen :D Litt av en jobb det der , ser veldig bra ut !!
Bård - Tlf.97618988
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av JanP »

...og vekta ble sa du ??? :mrgreen: :mrgreen:

Det er litt over 2 mnd sier jeg var innom, og du har fått gjort mye på de ukene. Du får lufte epoxyn godt ellers besvimer vel naboene. Dette blir noe annet enn baksetet i Cruisern.

Skal nedover forbi en gang på vårparten, kanskje vi skal bytte vogn. Mot et liite mellomlegg selvsagt. I din favør. Prototyper koster mye å utvikle, så det skal jo lønne seg å utvikle.
20190320_113536.jpg
20190320_113536.jpg (63.99 KiB) Vist 11716 ganger
.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Litt spent på hvordan vogna di takler litt lett offroad Jan. Hvis du ikke går med planer om en omfattende heving, bør kanskje skliplater på ca 2x4 meter foran og bak boggien gjøre nytten.

Ellers har jeg lurt litt på hva jeg gjør under for å beskytte finerplatene. Så fikk jeg et tips fra en fyr som har restaurert gamle vogner.
Bruk smøremembran! Ja, ikke så dumt det. Forhørte meg med leverandør, bortsett fra at den ikke er uv bestandig så de ikke noe galt med å bruke det. Men den er diffusjonstett, så jeg kan kun bruke den der det er lufting til gulvet ovenfra. Det betyr hjulkasser og ca halve gulvet. Resten har jeg vinylbelegg på inne, og da blir det tett både i topp og bunn, så hvis det da kommer inn fukt blir det problem.
Der hvor jeg har belegg inne tenker jeg å legge flere strøk med impregneringsolje som trekker seg godt inn, og noen lag med oljebeis oppå. Det skal da bli diffusjonsåpent så det puster.
Har hittil hatt på 8 lag med membran, så håper det holder. Drøyt 1 mm tykt totalt. Har løftet kassa fra ramma så jeg fikk membran over ramma også. Måtte ha en pause fra malekosten, så har fortsatt med litt elektrisk. Har fått litt elutstyr fra Kina i posten. Virker faktisk ikke så galt.
Skulle være litt rørlegger her en dag, men klarte å knekke av hele avløpet på vasken, så var ikke imponert over meg selv da! Har foretatt nødrep, så håper det holder. Hele baderommet er bygget med henblikk på bredden på denne gamle vasken, så da er det dumt å bytte den ut også.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av jonwib »

Fantastiskt snyggt Kjelleman!

I dessa dagar så är ju kortresta turer i vinden på flera måter - kommer inom en sväng en dag 👍.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Alltid trevligt, Jon!
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Da var det tid for å overhale transferkassa. Den ble "nødåpnet" på vei til Rusland for snart tre år siden pga lekkasje fra en bolt som manglet. Har begynt å bli vanskelig å få i lavgir, og ved belastning spretter den ut igjen.
Har kjøpt et komplett sett med alle lagere og simringer pluss komplett 38mm idler. Plokket ut kassa i går, og byttet lagere og gjorde rent det meste i dag. Må lage nye pakninger mellom 4 og 5 trinnsen, og mellom 5 trinnsen og fordelingskassa. Fulgte ikke med i det komplette settet.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Da be HJ61en godkjent for to nye år! Ingen feil! Hadde en liten oljelekkasje fra bakre simmering på veiva før kontrollen. Dem er jo ikke så glad i det, selv om det bsre henger et dryp under der. Lagde meg en brakett som jeg skrudde fast i de to nedre boltene på clutchhuset. La oppi en oljeabsorberende pute og pakket den inn i oljefille fra Biltema. Problemet løst. Tar nok litt tid før den er full, suger opp over literen med olje. Så slipper jeg å markere på gårdsplassen mer.
Simmeringen er nesten ny, ca et år siden motoroverhaling, men den har hele tiden lekket littegrann.BildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av jonwib »

Respekt för ditt engagemang Kjell. Satan, du ger aldrig upp du :) .

Vart ska ni i sommar? Du får gärna höra av dig via telefon eller PM. Har semester uke 29 og 30. Det blir kortrest.... :(
Brukeravatar
hj6_fiklern
Innlegg: 109
Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
Lokasjon: MANDAL

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av hj6_fiklern »

KjellOlsen skrev:Da be HJ61en godkjent for to nye år! Ingen feil! Hadde en liten oljelekkasje fra bakre simmering på veiva før kontrollen. Dem er jo ikke så glad i det, selv om det bsre henger et dryp under der. Lagde meg en brakett som jeg skrudde fast i de to nedre boltene på clutchhuset. La oppi en oljeabsorberende pute og pakket den inn i oljefille fra Biltema. Problemet løst. Tar nok litt tid før den er full, suger opp over literen med olje. Så slipper jeg å markere på gårdsplassen mer.
Simmeringen er nesten ny, ca et år siden motoroverhaling, men den har hele tiden lekket littegrann.BildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Genial løsning Kjell.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60

Tur og retur alltid i en HJ60 :lol:

Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre

Absolutely perfect!
8)
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Har hatt en del krangling med hydraulikkfjæringen på hundren siste året. Den har ikke bestemt seg for hvilken høyde den vil være i, så har vært ganske varierende fra dag til dag. Flott komfort når det funker, så det ideelle er å bytte ut komponenter og beholde det. Så derfor begynte jeg å sjekke hvor godt sammenrustet rør, dempere, vetiler osv var. Skjønte etterhvert at dette ikke så lett lot seg demontere i hele biter,så da var valget enkelt. Det ble ome hevesett.
Det er nå montert, og det meste av det gamle systemet er fjernet. Tenkte å få dette inn i vognkortet, så derfor må jeg bestille time på biltilsynet.
Men så er det jo sånn at den ene tingen drar den andre med seg.
Har tidligere fjernet pusseren på bakruta fordi det hadde begynt å ruste rundt denne. Så tenker jeg da at det sikkert er dumt å komme på biltilsynet med et hull i døra, og demontert utstyr som burde være i orden. Så da ble rusta fjernet, sparklet og klar for lakkering. Men så er det jo sånn at det er veldig dumt å dra fram sprøyte, få garasjen noenlunde støvfri bare for denne lille flekken. Så kanskje jeg skulle ta den nedre baklemmen også. Den var det en del småbulker i etter noen uhell med henger og last som fant på å flytte på seg. Så da ble lemmen demontert, rettet, pusset ned og sparklet opp. Men så har jeg hatt et par skader på hjørnene på fangeren foran, så da er det sikkert lurt å ta den også med det samme jeg er i siget. Så av med lyktebøyle, knakk bare et par bolter i ramma foran pga rust, og så av med fangeren. Tror det faktisk ble to bolter som ikke knakk der! Og hengerfeste var jo også like dumt å fjerne, så slipper mannen på bt å bekymre seg om høyden på det.
Så det er ikke bare bare å dra til biltilsynet!BildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av Snekker_Andersen »

Herlig lesing!
Den bilen er heldig som har funnet deg :wink:
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av beaas »

Bra jobbet!

Jeg er interessert i å høre om dine erfaringer med OME vs det gamle, på svingete landeveg, grusveger og generelt!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Ja, det blir spennende. Har bare kjørt en runde ned til butikken foreløpig. Vi har fire fartsdumper på den strekka, og den tok de dumpene mye bedre enn hydraulikken har gjort. Så det er håp. Justerte opp torsjonen foran noe, har 96 cm fra bakken til skjermkant bak, kjører med 285-75-16. Foran justerte jeg til 93 cm. Men etter butikkturen var den nede på 89 cm. Så må nok justere noe til. Ser ut som den har pungtert foran nå. Setter på diff drop etterhvert, litt bekjymret for drivaksler hvis jeg skrur opp for mye.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av KjellOlsen »

Da er deler lakkert og montert. Litt støv kom det på, men det er vel sjarmen med garasjelakk.
Skulle ta en tur med enogsekstien i dag, da jeglegger merke til muselort på førermatta. Det viser seg at de har kost seg bra rundt i bilen. I ene skuffen bak lå det noen doruller og tørkeruller. Så ut som de var trykket gjennom en makuleringsmaskin. Og de har kost seg godt rundt i bilen ellers og, mellom madrassene og tepper som vi har liggende. Satte inn tomusefeller, og dro for å kjøpe flere. En mus i fella når jeg kom tilbake. Nå er det fire musefeller, ogto beholdere med lurium i som de stryker med hvis de spiser noe av. Så blir spennende å sjekke imorgen!
De kom nok inn forrige helg da vi var på tur i Finnskogen. Bilen gikk det meste av kvelden med eberen på, og bakdøra tilgjengelig for musebesøk. BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Innlegg av Snekker_Andersen »

Dette blir helt nydelig.
Det er jo en mengde ulike sølvfarger, hvordan får du blandet den riktige? Får du kjøpt 2K hos Toyota, eller har du oppskriften og kan handle et annet sted?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Svar

Tilbake til «Garasje»