Offroadguruen BJ45 (45 &60)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Hvad med at lave en fin fj55, der ikke er ændret mere end at det originale kan skrues på igen og bruge din HJ45 som en customtruck?

Det ville i min verden være to helt unikke biler, hvor du kan få stillet alle dine behov - eller nogle af dem ; )
Brukeravatar
Mads
Innlegg: 880
Ble med: man jan 16, 2006 9:21 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av Mads »

Med et Weber forgasser kit stuper forbruket.
Jeg har montert det på min FJ 40
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av Dag Einar »

Eller bygge den om til en BJ55 siden den er levert som dette, men det kan bli problemer medå finne en 2B motor som hører til den typen.
Men det kan jo være at 2B er en forgjenger til 3B :?:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

Mads skrev:Med et Weber forgasser kit stuper forbruket.
Jeg har montert det på min FJ 40
Tror du man kryper ned på 1,2 til 1,5 på milen?
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av Propellue »

Skal du selge grisen igjen? Så trist. :(
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

En æra i norsk historie er over.
Jeg har solgt min HJ45.
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av knut eivind »

Beholder du da iron- pigen?
Gratulerer med salget selv om det sikkert er noe vemodig. Håper vi får se mye videre til bilen.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
Mads
Innlegg: 880
Ble med: man jan 16, 2006 9:21 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av Mads »

Men det er helldivis en meget godt dokumentert del av norsk historie.
Og det har vi andre nytt godt av :D
Jeg håper det er en som vet å sette pris på denne bilens sjel. :)
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

Mads skrev:Men det er helldivis en meget godt dokumentert del av norsk historie.
Og det har vi andre nytt godt av :D
Jeg håper det er en som vet å sette pris på denne bilens sjel. :)
Den ble solgt med følgende heftelse:

Ny eier må bli med på neste tur.
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av knut eivind »

offroadguru Solli skrev:
Mads skrev:Men det er helldivis en meget godt dokumentert del av norsk historie.
Og det har vi andre nytt godt av :D
Jeg håper det er en som vet å sette pris på denne bilens sjel. :)
Den ble solgt med følgende heftelse:

Ny eier må bli med på neste tur.

Oi, der fikk ordet forundringspakke en ny betydning.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

Iron Pigen selges også for selvkost til medlem eller ikke medlem i klubben. Nå vil jeg prøve en nyere bil. og jeg har ikke lyst til å modernisere grisen. 92697191
kruger
Innlegg: 578
Ble med: tir apr 13, 2010 4:25 pm
Lokasjon: Horsens, Danmark
Kontakt:

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av kruger »

offroadguru Solli skrev: Jeg har solgt min HJ45.

...Jeg kan kun undre mig :roll:

Håber du finder noget du brænder for på samme måde som jeg har set dig gøre for 45'eren :wink:

.
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

kruger skrev:
offroadguru Solli skrev: Jeg har solgt min HJ45.

...Jeg kan kun undre mig :roll:

Håber du finder noget du brænder for på samme måde som jeg har set dig gøre for 45'eren :wink:

.
Av og til må man bare følge fornuften. Og jeg har planer som vanlig. Men først skal grisen bort.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av Dag Einar »

Har en anelse om hva du har lyst på kanskje....
Noe ala LUG bilen...??
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

Jeg har lyst på mye. Hva det blir er ikke bestemt.
Brukeravatar
FJ45
Innlegg: 335
Ble med: ons mar 29, 2006 9:07 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av FJ45 »

Da vet du iallefall hvem som har en LUG bil :wink:
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=3122

Toyota Land Cruiser BJ40 1977. Solgt
Toyota Land Cruiser FJ45 1972. Solgt
Toyota Land Cruiser BJ75 1989. Solgt
Toyota Land Cruiser HZJ78 2001
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

I dag skal jeg vaske ut i 45en. Og pakke den.
Jeg hadde håpet den havnet i Syd Afrika eller Moskva slik at jeg aldri møtte den igjen. Mon tro hva den tenker om meg?
Nå havner den hele 30 km. fra meg, og jeg vil gå rettens vei for i verste fall få til en fast besøksordning. Men det blir nok ikke nødvendig siden jeg kjenner den nye eieren godt.
Han har trødd på verkstedet mitt siden jeg fikk den og kan vel ikke sies å ha hatt den store Landcruiser interessen. Derfor ble jeg nok litt overasket når han ville kjøpe den. Det blir litt som om en kamerat hadde tatt dama fra deg og du måtte se dem sammen daglig :shock:

Men fordelen er jo at jeg sikkert får låne den av og til om jeg får abstinenser :mrgreen:
Samtidig er det greit at den gikk til ett samboerpar som elsker å kjøre på tur. Lange turer. Som nå vil pynte litt på den, selge BO BILEN og kjøpe tak telt og primus :D

Føler meg litt som en misjonær som har nådd ett mål. Jeg har gitt inspirasjon til at andre vil prøve min hobby og prøve noen av reisene jeg har tatt.
Jeg fikk litt sommerfugler i magen når han brakte sin frue hit i går for å se på bilen. Den er jo ikke på noen måte pen. Man må kunne se sjelen i en slik vogn, for de fleste er det slik at de ser ett gammelt vrak. Men 45en så på henne gjennom sine rustne briller og det var kjærlighet ved første blikk.
Det var nesten verd salget å se en totalt ikke bil entusiast av hun kjønn smile fra øre til øre av bilen. En slik bil er nok ikke for entusiaster, den er for mennesker som ser sjelen i en bil.

Nå gikk bilen for ca. prisforlangende. Det ble ett godt tap bokført på saldoen. Jeg har brukt sin-sykt med penger på bilen. Og ja, i feil ende. Hadde jeg vist at jeg skulle selge den hadde jeg gitt f**n i det tekniske og prioritert lakk og karosseri. Folk betaler mere for en bil i dårlig stand som ser bra ut enn en bil som er teknisk bra som ser dårlig ut. Slik er det. Og tidene er nå også slik at hobby kjøretøyer er tungsolgte, både i Norge og Europa. Jeg ser at liggetiden fx. på mobile.de er lenger selv på meget bra biler. Det merkes også på prisnivået. Så slik er verden. Men ny kjøper var ikke interessert i så mye ekstra deler så jeg får lage en liste så er kanskje noen interesserte i resten.

Når jeg laget listen til annonsen over hva jeg har kjøpt til bilen fikk jeg litt sjokk. Det er jo galskap. Og jeg har jo alltid sagt at jeg kjører low cost. Ja jeg gjør det, men når det kommer til viktige ting skal det være nytt. Og når man legger sammen mange små summer blir slutt summen høy. Bare helt nye mellomaksler kom på 13000kr for å ta ett eksempel.

Etter at annonsen kom ut på Finn har det vært stor pågang på bilen. Planen var å selge 45en eller 55en og legge 50000kr i den som ble igjen. Slik blir det ikke. Jeg prøver litt til å selge 55en.
Når jeg kjørte 55en hjem fra Larvik tenkte jeg at skal jeg selge 45en så er dette den rette erstatter. En meget sjelden vogn. Stor inni. Med diesel og servo burde den kunne brukes til alt. Men....

Selv jeg har problemer med å modifisere en så unik bil med, i Norge, en unik historie. Denne bør til en som vil sette den i stand og ha den til kose bil og hobby bil. Det er klart, mye kunne vert gjort slik at den kunne tilbakeføres til original senere. Men jeg kunne aldri kjørt offroad med den. Til 4 Serie får man hva som helst men dele tilgang til en 55 er dårlig. Ramme, karosseri og fjærer er unike.
Man kan si at den jo ikke er original slik den står. nei det er den ikke. En entusiastisk eier har putlet med bilen siden '85 og modifisert litt etter egen smak. Men det er faktisk kun hjulbuer bak, takluke og arbeids lysene bak det er snakk om. Og så er baksetet og dør trekk sydd nytt, men det er pent gjort.

Man må se annerledes på bilen. Den er helt komplett. Den er velholdt. Den er lite kjørt. Den har hatt 2 eiere, F. E. Dahl (Toyota Norge) og en mann i Oslo.
OK, pluss en bilselger og meg. Men vi har begge kun kjørt den hjem.

Hva er den kjørt? Aner ikke men tydeligvis ikke mye. den tynne originale gummimatten har ikke en gang slitasje under gasspedalen! Slik ser en entusiast, andre ser stygge speil og stygge hjulbuer :mrgreen: Men, er det ikke det samme om de er stygge eller totalt opprustet?
Når man åpner panseret ser man Norges reneste Toyota motor. Man kan speile seg i forgasseren. Jeg har ikke sett maken på en urestaurert bil. Og hele motoren har fortsatt sin originale farge intakt. Den svetter litt i bunnpluggen på motoren men den har jeg bestilt ny.

OK, i '80 talls ånd så er radiatoren blitt malt rød. Men den er jo som ny så det er da det minste problemet.
Dette er en bil som trenger en mindre sveisejobb og en lakk så er den klar. Som de fleste Landcruisere. Fordelen her kontra de fleste 60er i Norge er at den ikke er lappet sammen av 15 eiere først før du skal begynne.

Hvordan den er å kjøre? Som en 4 Serie uten servo. Men selv om teknikken er den samme så er det milevis mellom en 55 og en 4 Serie. 4 Serie er for "the hard workin man", dette er en direktør SUV. Den har ett lydnivå i kupeen som er svært lavt. Karosseriet er bygget og isolert på en helt annen måte enn en 4 Serie. den er mere stille enn de 60ene jeg har hatt. Noe kan selvsagt tilskrives bensin motor og dekk. Dette er en flott hobby bil, det er sikkert.
Men jeg kan ikke kappe i gulvet for å få i 5 trinns girkasse.

Må si litt om de som har vist interesse for 45en. Der var det mye rart. 90% har fått raskt svar om at dette ikke er bilen for deg. 3 ganger har den vert solgt, men så trakk jeg meg for etter en times prat om bilen var jeg nesten på gråten og kunne ikke selge den. Få mennesker skjønner slikt, men han ene sa han forsto-familien hadde hat en 60 for 20 år siden og ungene snakket enda om den bilen. Bilen som med sin sjel fraktet dem og hund overalt på ferier. En gammel Landcruiser påvirker alle.

En lurte på hva den brukte på mila. Jeg svarte at om det var viktig så kjøp en Colt og så la jeg på. En annen hadde lett etter en slik bil i 10 år og fulgt med på priser i hele Europa. han lurte på om bilen var strøken... Jeg sa at om du har fulgt med på slike biler og priser så vet du at en til 55 tusen ikke er strøken og la på. En av slutt kandidatene begynte å le. Han sa det var flott å prate med en ærlig mann, men jeg burde tone ned ærligheten. Alle viste at det var noe å gjøre med en gammel bil. Jeg er en dårlig selger.

Hvorfor gjør jeg dette? Av og til må man bare ta en avgjørelse. Jeg har nå lyst til å prøve noe helt annet. Selvsagt en Landcruiser. Men først må 55en bort, så får vi se.
Jeg håper en i klubben kjøper 55en. 50000 kr og den går. Da taper jeg en tusenlapp men det kan en på trygd bære :mrgreen:

Det har vært en tung uke etter at det ble så mye dritt slenging om mitt forsøk på å selge 55en. Mitt og bilforhandlers forsøk på en spøk ble misforstått. Gjort er gjort. Jeg hadde ingen dårlige hensikter med annonsen, la meg understreke det og legge diskusjonen død.
Blir den ikke solgt innen 2-3 uker så får jeg hente en dele bil i Holland og bygge den om. Jeg håper ikke det blir enden på historien.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av pilten »

Jeg håper du ikke får solgt den, og at den bilen blir hos deg;) tenk å glad den hadde blitt når du forteller den at nå skal dere ta en tur til Tunisia :D
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

FJ45 skrev:Da vet du iallefall hvem som har en LUG bil :wink:
Ja det vet jeg.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Offroadguruens RAT 45 & Iron Pig FJ 55

Innlegg av offroadguru Solli »

pilten skrev:Jeg håper du ikke får solgt den, og at den bilen blir hos deg;) tenk å glad den hadde blitt når du forteller den at nå skal dere ta en tur til Tunisia :D
Ja du sier noe. Vi får se.
Svar

Tilbake til «Garasje»