Hevet og godkjent med Dobbinsons
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hevet og godkjent med Dobbinsons
Hei
Tenkte gi en liten info tekst til de som lurer.
Ser det har vært skrevet litt av hvert rundt om kring ang heving av 120.
Jeg har da hevet min 120 med +40 fremme og +40 bak, med dobbinsons fjærer og dempere.
Dette er et Tuv godkjent sett kjøpt på Nomax.
Vært på biltilsynet i dag og det var ingenting å si på hverken deler eller dokumentasjon. Så om det er flere som tenker gå for noe annet enn OME så er det fult mulig.
Har hatt 120 med OME før, da med +150kg fjærer bak (tror jeg, husker ikke helt sikkert). Og jeg synes etter 1mnd med dobbinsons at de er hakket mer komfortable på asfaltvei (mulig jeg er innhabil nå).
Ser det er noen som mener dobbinsons blir fortere sigende bak, det får tiden vise, men jeg tror ikke de siger noe mer enn annet.
Var i Australia for 10år siden, og dobbinsons (som er australsk) var utrolig store på hevesett til Prado, LC og hilux så kvaliteten er jeg ikke bekymret for.
Flere som tenker tanken, evt har noen spørsmål, fyr løs her eller på PM
Tenkte gi en liten info tekst til de som lurer.
Ser det har vært skrevet litt av hvert rundt om kring ang heving av 120.
Jeg har da hevet min 120 med +40 fremme og +40 bak, med dobbinsons fjærer og dempere.
Dette er et Tuv godkjent sett kjøpt på Nomax.
Vært på biltilsynet i dag og det var ingenting å si på hverken deler eller dokumentasjon. Så om det er flere som tenker gå for noe annet enn OME så er det fult mulig.
Har hatt 120 med OME før, da med +150kg fjærer bak (tror jeg, husker ikke helt sikkert). Og jeg synes etter 1mnd med dobbinsons at de er hakket mer komfortable på asfaltvei (mulig jeg er innhabil nå).
Ser det er noen som mener dobbinsons blir fortere sigende bak, det får tiden vise, men jeg tror ikke de siger noe mer enn annet.
Var i Australia for 10år siden, og dobbinsons (som er australsk) var utrolig store på hevesett til Prado, LC og hilux så kvaliteten er jeg ikke bekymret for.
Flere som tenker tanken, evt har noen spørsmål, fyr løs her eller på PM
LC120VX '07
LC150VX '14 (Solgt)
LC120VX '05 (Solgt)
LC150VX '14 (Solgt)
LC120VX '05 (Solgt)
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
Hei
Det var hyggelig lesning med godkjent heving .
Har en LC120GX tems, som jeg skal heve.
Beholdt du Tems funksjonen, eller var din lc uten Tems ?
Det var hyggelig lesning med godkjent heving .
Har en LC120GX tems, som jeg skal heve.
Beholdt du Tems funksjonen, eller var din lc uten Tems ?
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
Hei
Beklager sent svar
Jeg har ikke tems
Beklager sent svar
Jeg har ikke tems
LC120VX '07
LC150VX '14 (Solgt)
LC120VX '05 (Solgt)
LC150VX '14 (Solgt)
LC120VX '05 (Solgt)
- Lc_Osterdalen
- Innlegg: 69
- Ble med: ons okt 28, 2015 10:30 am
- Lokasjon: Atna, Hedmark, Østerdalen
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
Hei Marius, har du link til den Dobbsen settet?
Har GX mæ tems, ka gir meg hodebry da?
Mvh Roger
Har GX mæ tems, ka gir meg hodebry da?
Mvh Roger
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 355000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?
Aldri hatt bedre bil...
Roger.
Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512
- 355000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?
Aldri hatt bedre bil...
Roger.
Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
Tar opp tråden her igjen da det virker som at flere her har erfaring på området og kan hjelpe meg.
Har en 120 med tems som jeg ønsker å få satt ett hevesett fra BGnor eller lignende på da temsen nå gir hodebry og jeg vil bli kvitt den.
Holder det med settet fra BGnor eller trenger jeg noe mer? Sete til fjær eller lignende? Og blir dette godkjent hos BT etterpå med TUV og 4hjulskontroll? Og må alt av utstyr til tems fjernes eller holder det at det kobles fra, luftbelger fjernes og sikringer tas ut for å slå det av?
Link til settet under, er 30% på det i sommer om flere er interesserte
https://bgnorshop.no/no/hevesett/16668- ... 40-mm.html
Har en 120 med tems som jeg ønsker å få satt ett hevesett fra BGnor eller lignende på da temsen nå gir hodebry og jeg vil bli kvitt den.
Holder det med settet fra BGnor eller trenger jeg noe mer? Sete til fjær eller lignende? Og blir dette godkjent hos BT etterpå med TUV og 4hjulskontroll? Og må alt av utstyr til tems fjernes eller holder det at det kobles fra, luftbelger fjernes og sikringer tas ut for å slå det av?
Link til settet under, er 30% på det i sommer om flere er interesserte
https://bgnorshop.no/no/hevesett/16668- ... 40-mm.html
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
Heisann! Jeg står forran samme utfordringen som deg nå. Hva endte du opp med å gjøre ?
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
Har en 4Runner som jeg monterte Dobinson fjærer på i 2004. Spiralfjærer bak som skulle løfte 50mm, og torsionstaver foran. Var bra et halvt år, så begynte de å sige bak. Måtte kjøpe nye ome fjærer bak for å erstatte Dobinsonfjærene. Bilen er fortsatt i samme høyde etter det byttet. Etter tre års bruk (2006) knakk den ene Dobinson torsionfjæra foran. Vi var på vei til NordNorge, og fjæra knakk i Trondheimsområdet. En telefon til Roall Rygvik, og ny torsionstav ble skaffet til veie søndag morgen. Greit med litt nettverk!
Blir ikke mer Dobinson på meg, men det er jo mulig mat de har forandret oppskrift de senere årene.
Blir ikke mer Dobinson på meg, men det er jo mulig mat de har forandret oppskrift de senere årene.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
I utgangspunktet så skal det holde med nye dempere og spiralfjærer. Mener TEMS systemet er lagd for å passe i biler uten Spiralfjærer også.
Jon Wiberg har vel gjort dette på sin bil, han hadde vel opprinnelig TEMS.
Uansett, så ville jeg hørt med BT FØR du starter om du har tenkt å ha dette som en godkjent ombygging. Da vil du raskt få svar på hva de trenger av papirer, bilder og dokumentasjon underveis.
Jon Wiberg har vel gjort dette på sin bil, han hadde vel opprinnelig TEMS.
Uansett, så ville jeg hørt med BT FØR du starter om du har tenkt å ha dette som en godkjent ombygging. Da vil du raskt få svar på hva de trenger av papirer, bilder og dokumentasjon underveis.
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
@baa - nope, min bil hade inte TEMS.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons
@jonwib Nei, da må jeg bare beklage! hehe, trodde Snøhvit hadde det opprinnelig jeg
Men det har blitt gjort i alle fall...
Forøvrig så er det flere utgaver av OME hevefjærer, alt etter hvilke vektbelastning de skal tåle.
Jeg har OME 884 foran på min. Funker helt OK til hverdagskjøring.
Men det har blitt gjort i alle fall...
Forøvrig så er det flere utgaver av OME hevefjærer, alt etter hvilke vektbelastning de skal tåle.
Jeg har OME 884 foran på min. Funker helt OK til hverdagskjøring.