OME-settet på BGnor, stivhet bakfjærer.

Moderatorer: baa, lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen

Svar
jokis
Sted: Manstad Østfold

OME-settet på BGnor, stivhet bakfjærer.

Legg inn av jokis »

Lurer på å handle hevesett på BGnor, de har tilbud.
https://bgnorshop.no/en/lift-kits/16668 ... 40-mm.html

MEN: Jeg skjønner jo ikke noen av specen på de bakfjærene.
Er det slik at de er like stive som de originale ? Jeg ser at frontfjærene er oppgitt til +150kg som jeg renger med er tillagt stivhet ift originale fjærer?

Jeg har bygget skuffer og greier å ha bak, så det jeg lurer på er om jeg burde hatt stivere fjærer i enn de i det settet?
Tipper at jeg kommer til å laste inn ca 60-90kg fast bagasje baki. Skuffene, en basskasse og forsterker, samt endel ræl i skuffene som noe verktøy, jekk, tau osv.

Har kontaktet BGnor men foreløpig ikke fått noe svar.

J.
Sist redigert av jokis den tor jun 24, 2021 9:17 am, redigert 1 gang totalt.
2004 VX Man.
narvik

Re: OME-settet på BGnor

Legg inn av narvik »

Hei, akkurat dette kjøpte jeg selv. Var ut etter en grei «medium» løsning. Veldig fornøyd. Ble kvit den myke SUV opplevelsen i svingene og styring er mye bedre. Jeg har nok ikke prøvd å få godkjent mer totalvekt, men med last eller tilhenger oppleves en klar forbedring. Har blitt fortalt at fjærene i front velges ekstra kraftig for å heve fronten, LC120 er vel designet for å være litt lavere akkurat der. Ingen ulemper, selv med mye last, men ikke spør meg om godkjenning hvis du trenger det i vognkortet. Corona og latskap betyr at jeg har TUeV papirer i hanskerom, men BT har jeg ikke oppsøkt.
Hilsen Peter
Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Re: OME-settet på BGnor, stivhet bakfjærer.

Legg inn av jonwib »

Hei,

Har presis bytt på min 120 AT ombygd. Dette er mitt andre sett med fjær og dempere fra OME, denne gangen gikk jeg for de stiveste fjærene de har - husker ikke nr men de har dem i 3 forskjellige stivheter. Bilen er alltid fullastet når jeg er på tur og har kufanger med vinsj montert der frem så då ble det stiveste fjærene. Har dessuten luftbelger/ puter i fjærene der bak - sparer fjær og dempere for en god del belasting.

BG Nor leverer med TÜV papirer og det er enkelt å ta kontakt med BT for å få det innskrevet i vognkortet.

Bilen blir mer personbilaktig i oppførselen med nya, stive dempere/ fjærer. Med mer last ( provkjørte med relativt tom bil ) og riktig lufttrykk så blir dette en drøm å kjøre på sommerens ferietur :) .
jokis

Legg inn av jokis »

Ok, takk svar.
Det ser ut som fjæra heter OME2895.

Utfra hva jeg kan se kalles hardheten pådisse medium-hard og de skal heve en 120 som angitt ved 100-200kg ekstra vekt.

Så da er vel midt i blinken.

MEN: Leste i en annen tråd her om en som satte PÅ OMEsett på sin 120, og at fjærene ikkepassa i skålene bak!?

Kommer jeg til å få det problemet på min kremårgang 2004? Noe som skal handles ekstra?
2004 VX Man.
Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib »

Ja, såg den tråden også.

Trur han har fått feil fjær. Mina passade som hånd i handske :) .

Om du skall gjøra jobbet själv så anbefaller jag å titta på Youtube för å få lite inspiration. Många bra knep der som sparar tid og frustration.

Denne hjelpte meg:

https://youtu.be/RP3M39wxLGQ
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen »

Klubben har fjærklemmer til utlån til betalende medlemmer. Må betale frakt, eller hente i Oslo.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no
superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen »

Det kan også være lurt og kjøpe med nye top hats,øvre fjørfeste eller hva det kalles.De er ofte slitne om de er de originale eller veldig gamle.
Etter tips fra BG NOR så monterte jeg også en 5mm OME trimpacker på demperene foran.De gjør at det løfter litt mer foran,så du får redusert det nedover stuket på fronten.

Sent fra min SM-A516B via Tapatalk

120 GX 08 mod.
jokis

Legg inn av jokis »

Aha! Spennende.
Hvordan er det sånn, lovlighetsmessig?
2004 VX Man.
superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen »

Tja,regner med at de kan finne på og henge seg opp i det under en godkjenning på biltilsynet.Men jeg lakkerte trimpackeren i OME gul så det ser ut til at den hører til der den sitter mellom fjør og demper.

Sent fra min SM-A516B via Tapatalk

120 GX 08 mod.
jokis

Legg inn av jokis »

Smart! Takk.
2004 VX Man.
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»