Batteri lades ut

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Sliter med at jeg ikke får start på bilen, satt inn to nye batterier for å se om det hjelper, noen uker senere har jeg samme problemet med at jeg ikke får start. Jeg har målt tidligere hva som skjer når bilen er startet, det virker som at lading setter i gang en liten stund etter at bilen er startet, husker ikke helt ladespenningen jeg målte men mener den økte etter en stund.
Alternativet er at noe bruker strøm når bilen ikke er i bruk, det har jeg ikke målt.
Noen som har tips?
LC120GX 2007
malnes
Innlegg: 54
Ble med: søn jul 03, 2011 9:44 pm
Lokasjon: Senja

Re: Batteri lades ut

Innlegg av malnes »

Holder en knapp på at dynamoen er gåen. Prøv å måle på nytt, og endre turtall på motoren mens du måler. Skal lade (jevnt) umiddelbart når bilen er startet med over 14V.

Magne
2003 120GX
1986 LJ70
Magne.
1986 LJ70
2003 KDJ120GX
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Så det er ingen ekstern styring av laderegulatoren? Jeg tror jeg hadde 13,6V sist jeg målte men da var ikke batteriene oppladet. Det jeg stusset på var derimot at den ikke ladet umiddelbart, skal sjekke litt mer der.
LC120GX 2007
malnes
Innlegg: 54
Ble med: søn jul 03, 2011 9:44 pm
Lokasjon: Senja

Re: Batteri lades ut

Innlegg av malnes »

bergen77 skrev:Så det er ingen ekstern styring av laderegulatoren? Jeg tror jeg hadde 13,6V sist jeg målte men da var ikke batteriene oppladet. Det jeg stusset på var derimot at den ikke ladet umiddelbart, skal sjekke litt mer der.
Min dynamo fusket og ladet av og til(hver gang jeg målte), før den gikk over til å lukte svidd, med påfølgende røyk og en eim av knallgass...
-Da viste voltmeter 2,8 volt målt på batteripolene og begge batteriene litt varmere enn de bør være...
Trodde i utgangspunktet at det var batteriene som begynte å bli dårlige, så hadde på vedlikeholdslading 1 gang i uka i over 1 måned, for å utsette nykjøp og forhandle pris...

Magne
2003 120GX
1986 LJ70
Magne.
1986 LJ70
2003 KDJ120GX
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Spørs om ikke jeg har samme problemet da ja, satte i to Optima Red batterier så satser på at de tåler å bli ladet ut. Men det er vel bare å handle ny dynamo da...
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Målte litt i dag på tomgang like etter at jeg hadde fått starthjelp, spanningen lå litt over 12V bare.
Koblet også til OBD leser og leser med den mellom 12.2 og 13V når jeg kjører, ligger jeg i 80 jevnt er ladespenningen 12,8V
Blir vel ikke rare ladningen med det.
Lurer likevel hvor mye strøm det skal gå når bilen er parkert, noen som har greie på det?
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Noen som vet hvor mye strøm en parkert LC120 trekker?
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Liten tilbakemelding ett halvt år etter at problemet ble løst.
-det begynte med at jeg ikke fikk startet bilen om morgenen, når jeg først fikk startet var ladespenningen lav. Skrev tidligere i tråden hva jeg har målt.
-Siden bilen nærmet seg 11 år byttet jeg først batteriene, to stykk Optima 800 ble montert, sikkert overkill men kjekt med gode batterier. Dette fungerte en stund men problemet dukket opp igjen. De fikk nok ikke nok lading
-kjøpte dynamo fra toyota og planla å bytte selv, men etter å ha studert youtube videoer og så vidt startet på demonteringen fant jeg ut at jeg ikke kunne gjennomføre dette. Bilen er i daglig bruk og jeg hadde begrenset med sted å stå. Bestilte jobben av toyota og de brukte en halv dag på jobben, halvanen time mer enn beregnet. Ladespenningen var knappe 0,3V høyere etterpå så helt overbevist var jeg ikke. Med tanke på at vi skulle på ferie til blandt annet island var jeg litt skeptisk. Men jeg var beroliget av at startproblemene tidliger kun kom om bilen stod i flere dager uten bruk, eller om bruken kun var korte turer.
-ett halvt år etterpå har jeg ikke hatt antydning til startvansker, så konklusjonen er at dynamoen feilet, antageligvis en av diodene i regulatoren. Byttedynamo så fikk aldri målt noe. Anbefaller å la verksted ta jobben med dette, det er ikke så ille dyrt når man ser på tiden som går med på byttet.
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Begynte å slite igjen med tomme batterier, fant ett ryggekamera som stod med permanent spenning. Fjernet det og fikk ned hvilestrøm.
Men likevel sliter jeg med tomme batterier, gjerne etter en dag.

Hvilke batterier anbefalles til LC120?
LC120GX 2007
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Batteri lades ut

Innlegg av jonwib »

Detta problemet har jag också. Har försökt mäta mig fram till vad det är som står och drar tjuvström men blir inte klok på det.

Har bilen på underhållsladdning mellan turerna, den klarar ca 10 dagar utan laddning.

Hoppas garaget är färdigt till hösten, då åker rubbel og bit ut av oorginal el och så ska det kopplas på nytt.

Jag har två Boschbatterier på 95 amp ( efter att ha fått vuxenkäft av bilverkstaden grunnat Biltemabatterier :) ).
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Jeg har nå byttet batterier og satt inn to stykk 95Ah, håper det hjelper!
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Batteri lades ut

Innlegg av bergen77 »

Liten oppdatering. Jeg har siden batteribytte ikke opplevd problemer med start. Bilen har vert parkert i 3 uker uten at jeg har problemer.
Batteribanken er nesten dobbel så stor som før 2x95Ah vs 2x50Ah, derimot skulle jo optima batteriene være gode selv om de ikke var så store.

En ting jeg fant ut når jeg målte tomgangsstrøm var at det gikk 1A mellom batteriene. Hvis man målte bare ledningene ut fra batteriet så alt greit ut, men målte man 0V eller kabelen mellom batteriene kom det frem at det ene batteriet trekker ned det andre. Jeg valgte å bytte begge batteriene. Har tatt vare på det av optima batteriene som ble tappet ned, og kastet det som tappet!
Håper dette er siste innlegg jeg skriver i denne tråden :)
LC120GX 2007
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»