Side 1 av 1

Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: tir okt 01, 2019 10:01 pm
av mariusbr
Hei

Tenkte gi en liten info tekst til de som lurer.
Ser det har vært skrevet litt av hvert rundt om kring ang heving av 120.

Jeg har da hevet min 120 med +40 fremme og +40 bak, med dobbinsons fjærer og dempere.
Dette er et Tuv godkjent sett kjøpt på Nomax.
Vært på biltilsynet i dag og det var ingenting å si på hverken deler eller dokumentasjon. Så om det er flere som tenker gå for noe annet enn OME så er det fult mulig.

Har hatt 120 med OME før, da med +150kg fjærer bak (tror jeg, husker ikke helt sikkert). Og jeg synes etter 1mnd med dobbinsons at de er hakket mer komfortable på asfaltvei (mulig jeg er innhabil nå).

Ser det er noen som mener dobbinsons blir fortere sigende bak, det får tiden vise, men jeg tror ikke de siger noe mer enn annet.

Var i Australia for 10år siden, og dobbinsons (som er australsk) var utrolig store på hevesett til Prado, LC og hilux så kvaliteten er jeg ikke bekymret for.

Flere som tenker tanken, evt har noen spørsmål, fyr løs her eller på PM

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: tir okt 15, 2019 9:00 am
av el2
Hei
Det var hyggelig lesning med godkjent heving .
Har en LC120GX tems, som jeg skal heve.
Beholdt du Tems funksjonen, eller var din lc uten Tems ?

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: fre okt 18, 2019 6:42 am
av mariusbr
Hei

Beklager sent svar

Jeg har ikke tems

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: tor mai 21, 2020 1:04 am
av LC_Valdres
Hei Marius, har du link til den Dobbsen settet?
Har GX mæ tems, ka gir meg hodebry da?
Mvh Roger

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: man jun 29, 2020 8:02 pm
av toybota
Tar opp tråden her igjen da det virker som at flere her har erfaring på området og kan hjelpe meg.

Har en 120 med tems som jeg ønsker å få satt ett hevesett fra BGnor eller lignende på da temsen nå gir hodebry og jeg vil bli kvitt den.

Holder det med settet fra BGnor eller trenger jeg noe mer? Sete til fjær eller lignende? Og blir dette godkjent hos BT etterpå med TUV og 4hjulskontroll? Og må alt av utstyr til tems fjernes eller holder det at det kobles fra, luftbelger fjernes og sikringer tas ut for å slå det av?
Link til settet under, er 30% på det i sommer om flere er interesserte :)

https://bgnorshop.no/no/hevesett/16668- ... 40-mm.html

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: tor nov 26, 2020 1:32 pm
av mathisb
Heisann! Jeg står forran samme utfordringen som deg nå. Hva endte du opp med å gjøre ?

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: søn nov 29, 2020 10:45 am
av KjellOlsen
Har en 4Runner som jeg monterte Dobinson fjærer på i 2004. Spiralfjærer bak som skulle løfte 50mm, og torsionstaver foran. Var bra et halvt år, så begynte de å sige bak. Måtte kjøpe nye ome fjærer bak for å erstatte Dobinsonfjærene. Bilen er fortsatt i samme høyde etter det byttet. Etter tre års bruk (2006) knakk den ene Dobinson torsionfjæra foran. Vi var på vei til NordNorge, og fjæra knakk i Trondheimsområdet. En telefon til Roall Rygvik, og ny torsionstav ble skaffet til veie søndag morgen. Greit med litt nettverk!
Blir ikke mer Dobinson på meg, men det er jo mulig mat de har forandret oppskrift de senere årene.

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: man jan 11, 2021 11:36 am
av baa
I utgangspunktet så skal det holde med nye dempere og spiralfjærer. Mener TEMS systemet er lagd for å passe i biler uten Spiralfjærer også.
Jon Wiberg har vel gjort dette på sin bil, han hadde vel opprinnelig TEMS.

Uansett, så ville jeg hørt med BT FØR du starter om du har tenkt å ha dette som en godkjent ombygging. Da vil du raskt få svar på hva de trenger av papirer, bilder og dokumentasjon underveis.

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: ons jan 13, 2021 8:09 am
av jonwib
@baa - nope, min bil hade inte TEMS.

Re: Hevet og godkjent med Dobbinsons

Lagt inn: ons jan 13, 2021 10:03 am
av baa
@jonwib Nei, da må jeg bare beklage! hehe, trodde Snøhvit hadde det opprinnelig jeg :)
Men det har blitt gjort i alle fall...

Forøvrig så er det flere utgaver av OME hevefjærer, alt etter hvilke vektbelastning de skal tåle.
Jeg har OME 884 foran på min. Funker helt OK til hverdagskjøring.