Godkjent heving

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
frankhovin
Innlegg: 41
Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
Lokasjon: Mjøndalen, Drammen

Godkjent heving

Innlegg av frankhovin »

Har en 2005-mod 120, hvor TEMS er byttet ut med vanlige fjerer/dempere. Har 33" hjul på denne, men kunne tenkt meg å heve den litt også. Og hevingen vil jeg ha godkjent. Jeg vet at jeg ikke får godkjent hjulene, men de er tross alt lette å bytte ut før en EU-kontroll. Men å kjøre rundt med ikke-godkjent heving gidder jeg ikke.

Så: Hvor enkelt/vanskelig er dette, egentlig? Har hørt litt forskjellig, men bl.a. at TUV-godkjente hevesett i utgangspunktet skal være problemfritt å gå godkjent av Vegvesenet. Men stort sett finner jeg bare ganske gamle artikler/tråder om dette, så jeg er litt usikker på om dette har endret seg?

Og hva må man normalt ut med? Jeg ser at selve settene gjerne koster fra 10 til 15.000,- Men hvor mye pleier en slik jobb å koste, for noen som ikke har verken plass eller know-how nok om driverk og understell til å gjøre det selv (og det er kanskje heller ikke mulig mtp. godkjenning)?

Jeg holder til i Drammensområdet, hvis det skulle ha noen betydning. Og AT-ombygging er langt, langt, langt, langt, langt utenfor ønsket budsjett, da det vil koste dobbelt så mye som bilen er verdt.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Godkjent heving

Innlegg av superhansen »

Ikke noe problem å få det godkjent om alt er i orden.Du må booke time på biltilsynet for visning,og du må ha med TUV godkjenningspapirene for hevesettet,samt papirer på utført 4 hjulskontroll og kontroll/justering av frontlys.

Hør litt med forskjellige verksteder hva de skal ha for og bytte,samt utføre kontrollene du trenger dokumentasjon på.Vil tippe du må ut med rundt 5-6 lapper ihvertfall for verkstedarbeid.
Monterte OME på min i 2017,byttet selv og brukte Toyota på 4 hjulskontroll og justering av lysa.Mener det kom på rundt 2500 kr.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
frankhovin
Innlegg: 41
Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
Lokasjon: Mjøndalen, Drammen

Re: Godkjent heving

Innlegg av frankhovin »

Ok, så du trenger ikke papirer på montering av selve settet, men kun TUV-papirer og dok. på kontroll/justering? Da kan det jo hende jeg kjenner noen som kan gjøre selve monteringen litt rimeligere enn et vanlig verksted.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Godkjent heving

Innlegg av superhansen »

Ja,du trenger ikke dokumentasjon på montering.Men alt blir sjekket grundig av SVV.Brukte ca 40 minutter på sjekk av bil og papirer på min når jeg viste den i Drammen.Også ta av hengerfeste under visning eller monter hengerfeste med dropp.Standard feste blir for høyt etter heving

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
frankhovin
Innlegg: 41
Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
Lokasjon: Mjøndalen, Drammen

Re: Godkjent heving

Innlegg av frankhovin »

Og hvor høyt er det tilrådelig å heve en 120? For å unngå at man evt. må gjøre endringer/modifikasjoner på andre deler?
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Godkjent heving

Innlegg av superhansen »

Jeg vet ikke hvor høyt som er tilrådelig.Men om du går for ett standard kit,feks OME 2" Så bør det være grei skuring.Hatt på mitt i 2 år nå uten noe issues

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»