Forbruks måler

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
rabbit 4x4
Innlegg: 13
Ble med: tir mar 10, 2020 1:33 pm

Forbruks måler

Innlegg av rabbit 4x4 »

Har skiftet scv lang type på verksted men etter dette måler den forbruke i hytt og pine. De påstår at batterier var tatt av under skifte. Noen tips til å få den tilbake til normale. Mener den målte rett en stund etter bytte men nå ligger den å skifter hele tiden under kjøring.
kamikaze
Innlegg: 48
Ble med: søn sep 06, 2015 11:24 pm
Lokasjon: Sola

Re: Forbruks måler

Innlegg av kamikaze »

Har du sjekket at den står på gjennomsnittsmåling og ikke på øyeblikksmåling?
rabbit 4x4
Innlegg: 13
Ble med: tir mar 10, 2020 1:33 pm

Re: Forbruks måler

Innlegg av rabbit 4x4 »

Den står på øyebliks måling, men selv med cruskontroll og rett frem ligger den å jobber. På tomgang står den på 999.9. Hjelper det å koble av batterier en gang til, det kan jo hende at de har glemt et batteri..🤔
narvik
Innlegg: 108
Ble med: tir jul 31, 2018 5:46 pm

Re: Forbruks måler

Innlegg av narvik »

Hei, nå må jeg innrømme at jeg ikke bruker den funksjonen, mening er alltid å få litt mer en 80mil ut av en tank. At aktuell forbruk hopper veldig mye kan være normal, det skyldes at innsprøyting via ECU går mye opp og ned, selv om man selv mener å kjøre konstant. Noen bilmerker utjevner det for å gi en bedre opplevelse, men merkelige tall i tomgang (bilen kjører ikke og du har ikke forbruk per km) og mye opp og ned er altså normal. Det gjelder spesiell ved bruk av cruise Control, da forsøker bilen å holde hastighet om en hver pris. Farten blir konstant, men motoren jobber hardt for å få det til, pendler stadig vekk imellom litt for treg og litt for fort.
Jeg hadde sjekket gjennomsnitts funksjon, da vil du kunne se om du virkelig får feilaktig måling. Sjekk også forbruket selv slik at du vet at det er ikke noe generell trøbbel med motoren/forbruket.
I den moderne verden er det jo mye som kan løses med å ta vekk strøm, men at de har glemt en av batteriene høres ikke logisk ut. Disse to batterier er koblet parallell for å lage en større batteri, det forblir 12V uansett.
Er jo også avhengig av hva slags utstyrsnivå du har. Min har bare en bitteliten LCD display og som sagt, jeg ignorerer dette.
Kan for moros skyld sjekke funksjonen ved neste tur.
Peter
narvik
Innlegg: 108
Ble med: tir jul 31, 2018 5:46 pm

Re: Forbruks måler

Innlegg av narvik »

Hei, kan bekrefte at jeg får samme resultat. tomgang = 99.9. Hopper ekstrem når det er lav hastighet, stabiliserer seg mot 80km/t men fortsatt urolig. Gjennomsnitt passer noenlunde. Forbruksmåleren viser altså rådata fra ECU og da er det normal at det hopper så mye. Har opplevd det samme med ettermontert billig kjørecomputer. Moderne biler viser gjennomsnitt fra noen sekunder, da vises stabilere tall. Hilsen Peter
rabbit4x4
Innlegg: 6
Ble med: tor mai 06, 2021 3:53 pm

Re: Forbruks måler

Innlegg av rabbit4x4 »

Takker for utfyllende svar, da for det blir som det er. Fikk det ikke til å stemme med gjennomsnitsmålingen. Tur til stavanger 0,87 og hjem igjen 1,1 på mila. for se på en lengre tur om ikke dette roer seg. kjekt å se hvor mye jeg klarer å kjøre forbruket ned. Den har jo erodynamik som et drivhus så hadde vel motvind hem att..:)
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»