Starter'n gikk amok.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Vegard B. Erikstad
Sted: Lødingen

Starter'n gikk amok.

Legg inn av Vegard B. Erikstad » tor jan 07, 2010 5:29 pm

Historien: fatter'n kom hjem med 60'en etter jobb. Han stoppet bilen, men akurat der han parkerte var det litt glatt. 60'en har hvert noen hvert på tur noen ganger på engen hånd så han bestemte seg for og flytte den litt. Det var da det skjedde, starteren gikk amok, det hjalp ikke og skru av tenninga. Vist han kvelte motoren dro starteren den i gang igjen. Jeg sprang ut med et fastnøkkel sett i handa, røska opp panseret og fikk av minuspolen slik at den stoppet.
Med en gang jeg satte den på batteriet igjen starter starteren. Så da prøvde jeg og koble ut releet som blant annet styrer deiselpumpa. (start stopp oljetrykk osv) Vet ikke om tenningslåsen er koblet vi denne men prøvde likevel. Det funket ikke. Så da prøvde jeg og koble bort tenningslåsen (dro ut kontakten) Det funket heller ikke.... :evil: Noen som vet hva det er som er feil? skal ta og skru ut starteren når jeg kommer hjem fra trening. Regner med at det kanskje er en kortsluttning en plass?
Vist noen vet hva som kan være feil, skrik ut! HASTER med og få den på veien igjen.....
Mvh Vegard

Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler. :D
Land Rover 88" SIIA 1967 mod

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Starter'n gikk amok.

Legg inn av 4Springar » tor jan 07, 2010 5:48 pm

prøv å gi starteren noen seriøse rapp med ei klubbe, gjerne i lengderetningen.
Først og fremst for at den er ulydig, men også fordi den kan henge seg opp.

Regner med at starteren ikke trekker seg tilbake heller?
følg kablene fra starteren og sjekk de.
Her er det nok noe som står "kortsluttet" til jord.

Start-releet står i motorrommets passasjer-side, på skjermen mener jeg.
sort boks. Sjekk for irr, kortslutinger og fukt.

kan guide deg gjennom filsøking av det releet, eller se under kategori ST-20 i 2H manualen.
Håper det er releet som har hengt seg, eller at det er kluss med no ledninger.
Er alt dette i orden, er det noe internt i starteren.

Vegard B. Erikstad

Legg inn av Vegard B. Erikstad » tor jan 07, 2010 7:23 pm

Ok takker.
Har ei heil eske med releer, men selvfølgelig var ikke start releet der.....men det kan hende jeg har det alikevell på en skjerm jeg har stående. (ikke hjemme :( )
Skal gå ut og fortsette og feilsøke.
glemte foresten og si at dette har skjedd et par ganger før, men da funka det og herje med nøkkelen...
Mvh Vegard

Eier av:

brooklyn
Sted: on the road

Legg inn av brooklyn » tor jan 07, 2010 7:43 pm

hadde samme problem på en vw passat jeg hadde. da hadde det smeltet sammen to ledninger. så jeg satte på ny ledning fra starter til tenningslås. da funket den igjen. er ikke sikkert det er samme pes for deg. men ligner...
da har jeg eid lc en liten stund..

kjmann
Sted: Tønsberg

Legg inn av kjmann » tor jan 07, 2010 8:12 pm

Det er mest sannsynlig kontaktpunktene bak i innslaget som har "sveiset" seg fast. Da blir starteren hengende inne.
Disse "platene" er å få kjøpt løse!
LC HJ60 + 90

Vegard B. Erikstad

Legg inn av Vegard B. Erikstad » tor jan 07, 2010 8:37 pm

Mulig det. Prøvde og koble ut startreleet (eller dvs. det sto ikke noe på det men det var på pasasjersiden , ved siden av glødereleet.) Det hjalp ikke :evil: . Har også skjekka ledningene fram til starteren. Hele og fine de og slik som jeg kan se. Går ut igjen og skrur ut starteren. :wink:
Mvh Vegard

Eier av:

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » tor jan 07, 2010 10:12 pm

Er ikke innslaget hengt seg opp da? sitter på siden av starteren.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Vegard B. Erikstad

Legg inn av Vegard B. Erikstad » tor jan 07, 2010 10:52 pm

Nå har jeg skrudd starter'n ut (og bytta lyshendelen, som jeg har nevnt var kaputt i en annen tråd) Det ble en frisk fornøyelse, fordi det snødde noe helt jævlig (+ litt vind)

Prøvde starter'n med startkabler, og den snurrer med en gang jeg setter plussen der plussen fra batteriet kommer på. Altså, trenger ikke og kortslutte over innslaget. Med andre ord det er noe feil med innslaget.Prøvde og slå litt på det, men det løsnet ikke. Og da er det stor sansynelighet at Kåre sin teori er riktig. :wink:

Fikk ikke opp mer enn lokket bak på innslaget og der var det ikke mye og se. De andre skruene satt fast. Får prøve og ta starter' n ned i garsjen der jeg holder på med Land Rov%¤# og sette den i skrustikka og bruke et slagskrujern på oprasjonen. Fortsettelse følger....
Det kan hende at vi eller onkel har en starter liggende etter mange år med HJ60..
Mvh Vegard

Eier av:

Vegard B. Erikstad

Legg inn av Vegard B. Erikstad » fre jan 08, 2010 11:58 pm

Nå er 60'en i gang igjen! Siden "brøboksen" (vw caravelle) står med kaputt dynamo og utslitte bremser bak er 60'en hverdags bilen :lol:
Onkel hadde starter men den hadde samme problem som det vi hadde, bare at her var kontaktpungtene i kobber borte... :? Løsningen ble og blande litt deler fra starterne, slik at bilen kom på veien igjen. Det kommer sikkert ikke til og holde så lenge, siden delene var utslitte i utganspungtet, men jeg skal ta og bestille nye på mandag (det holder sikkert til da og litt til :roll: ) Er jo ikke noe problem og bytte på en så lettskruet bil.

:twisted: Lekte meg litt i snøen etterpå, men med de lattelige små standard hjulene var det kun tilfart funka skikkelig...

I morgen skal 60'en bringe og til skirenn og tilbake... :D
Mvh Vegard

Eier av:

Brukeravatar
khnaess
Sted: Egersund

Legg inn av khnaess » man feb 08, 2010 8:44 pm

Denne uka skjedde dette meg også. Litt ufyselig når du ikke får stoppet starteren..... Hos meg også var det kontaktene i innslagsreleet som var brent. Har bestilt nye på toyota (188 kr)
Men jeg lurer på litt hvor jeg skal smøre med høy temp fett når jeg monterer igjen. Det er vel bare den stanga(med fjær og ball) som dytter drevet frem som skal ha fett? Jeg skal vel ikke smøre selve kobberkontaktene?

Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » ons apr 21, 2010 9:18 am

khnaess skrev:Denne uka skjedde dette meg også. Litt ufyselig når du ikke får stoppet starteren..... Hos meg også var det kontaktene i innslagsreleet som var brent. Har bestilt nye på toyota (188 kr)
Men jeg lurer på litt hvor jeg skal smøre med høy temp fett når jeg monterer igjen. Det er vel bare den stanga(med fjær og ball) som dytter drevet frem som skal ha fett? Jeg skal vel ikke smøre selve kobberkontaktene?
Erindrer du delenummeret på de kontaktene? Skal bytte på min starter om kun kort tid, de kontaktene var bra slitte. Men de dukker ikke opp i delefilmene, der er innslaget en hel del alene. Hva er evt. delenummeret/nippondenso-nummeret på starteren til seksti? De fleste elektrodieselsjapper kan vel skaffe slike, men klistremerket på min starter var uleselig etter 28 år...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Vegard B. Erikstad

Legg inn av Vegard B. Erikstad » ons apr 21, 2010 10:09 pm

Jeg kan ta og se etter i morgen (vist jeg husker det). Kjøpte et ekstra sett med kontaketer til reservestarteren...
Mvh Vegard

Eier av:

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » tor apr 22, 2010 8:57 am

Vegard B. Erikstad skrev:Jeg kan ta og se etter i morgen (vist jeg husker det). Kjøpte et ekstra sett med kontaketer til reservestarteren...
Glimrende.
Frode S

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."

Vegard B. Erikstad

Legg inn av Vegard B. Erikstad » lør apr 24, 2010 2:41 pm

Frode S skrev:
Vegard B. Erikstad skrev:Jeg kan ta og se etter i morgen (vist jeg husker det). Kjøpte et ekstra sett med kontaketer til reservestarteren...
Glimrende.
Du har sikket fått tak i kontakter nå, men her er i allefall nummert.
Det jeg fikk to poser med en kontakt i hver pose, i tillegg var det noen andre smådeler, som lokk til startinnslaget o-ringer osv. tror jeg betalte rundt 200kr for alt på toyota norvik..
Her er i allefall nummerne: 28226-54220 og 28226-54300
Mvh Vegard

Eier av:

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » søn apr 25, 2010 11:37 am

Tusen takk!

Jeg har enda litt av kontaktene mine igjen, så jeg har ikke byttet enda. Men skal bestille ved neste korsveg og bytte for peace of mind.
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » søn feb 03, 2013 6:11 pm

Frode S skrev:Tusen takk!

Jeg har enda litt av kontaktene mine igjen, så jeg har ikke byttet enda. Men skal bestille ved neste korsveg og bytte for peace of mind.
Hehe, neste korsveg ble over to år senere. Skulle starte sekstien for å flytte den inn i garasjen, i ca. sju minus. Starteren hang seg opp og ville ikke slippe. Det ble en meget rask spurt ned i garasjen for å hente fastnøkkel for å få av polen...

Dette betyr at jeg må:

-Overhale starteren og bytte kontaktene.
-Montere den hovedstrømbryteren som jeg har hatt liggende i over ett år.
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » man feb 04, 2013 10:10 pm

Sorry trådkapning, men detta utsagnet:
prøv å gi starteren noen seriøse rapp med ei klubbe, gjerne i lengderetningen.
Først og fremst for at den er ulydig, men også fordi den kan henge seg opp.
Jag skrattade så jag grät när jag läste det. Tackar för den!

Borde inte kalendern 2014 innehålla väl valda citat från forumet på lik linje med detta?

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » lør feb 09, 2013 3:33 pm

Var innom Totoya og hentet to poser med smådeler. Da blir det snart liv igjen.
Vedlegg
Smådeler til starter.jpg
Smådeler til starter.jpg (791.7 kiB) Vist 8070 ganger
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » søn feb 10, 2013 4:09 pm

Heiv meg til med dette i dag, tok ned starteren og overhalte innslaget. Innslaget hang ute da jeg tok den ned, og det var så vidt jeg klarte å presse det inn igjen... Tusen takk til Toyota forresten, som har gjort det så enkelt å komme til den øverste mutteren som holder starteren til blokka :x

Ikke alle delene i settet passet like godt, jeg gjenbrukte alle plastisolatorene og den ene kobberbolten. Antar settet passer til nyere/andre startere også.
Vedlegg
IMAG0183.jpg
Her er synderen, kontakten til høyre er det ca. en halv millimeter igjen av...
IMAG0183.jpg (556.32 kiB) Vist 8047 ganger
IMAG0185.jpg
Ny og gammel kontaktor... Her ser man også forskjell på ny og gammel kobberbolt, den nye har lengre "hals" og kan ikke brukes i min starter. Jeg gjennbrukte den gamle.
IMAG0185.jpg (725.33 kiB) Vist 8047 ganger
Sist redigert av Frode S den søn feb 10, 2013 4:16 pm, redigert 1 gang totalt.
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » søn feb 10, 2013 4:14 pm

Bilder
Vedlegg
IMAG0186.jpg
Nye deler på plass
IMAG0186.jpg (535.65 kiB) Vist 8047 ganger
IMAG0188.jpg
Kontaktplaten på innslaget var temmelig medtatt. Den fikk en runde med sandpapir før montering
IMAG0188.jpg (425.45 kiB) Vist 8047 ganger
IMAG0189.jpg
Montert sammen og med nytt lokk. 30 år til neste gang denne må åpnes?
IMAG0189.jpg (710.97 kiB) Vist 8047 ganger
Frode S

LA2ZTA

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»