Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Hei.

Jeg har en hj61 1989 modell som nekter å blinke. Ikke nødblunk heller.
Nå har jeg lest litt rundt i forumet her og forstår at det som oftest sitter to releer innenfor hanskerommet. Det gjør det ikke i min bil... Dog henger det noen kontakter der som jeg ikke vet hva er til, men de ser ikke ut som noen relefester. Det bør vel legges til at jeg er en fullkommen amatør når det gjelder bil, så de kan jo være hva som helst for meg... Er det forskjell på 60 og 61 når det gjelder releer i hanskerom?
Inne i venstre bakskjerm sitter det en metallboks som det klikker i når lys og bremselys skrues på. Har denne også en funksjon for blinklyset? Jeg tror jeg har forstått at denne virker som en omformer til hengerkontakten.


Hvis det er noen her som kan jeg gi meg noen tips, blir jeg veldig glad!
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av dracan »

Kan sikkert hjelpe deg, men kunne vært greit med å vite hvor du bor.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av dracan »

Fant det ut! :-)
Ørje!

Har du sett på vår ftp?
Der ligger det alle mulige tegninger og flytskjemaer til 6x.
Se under:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=84&t=10923
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Jeg har sett i servicebøkene på nettet, kjøpt Haynes Repair Manual og fått låne Toyota repair manual for chassis & Body. Jeg tror jeg har funnet ut at det skal være til sammen tre rele som styrer retnings- og nødblink, mens jeg finner bare ett under på vestre side ved pedalene. Dette er også uorginalt, byttet fra et pre-pins (hvis det heter det?) til fire-pins, med en ekstra ledning som går innom en ettermontert pære i dashbordet.

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder å legge inn her så det blir enklere å forstå hva jeg snakker om.
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av lassebb »

Er kun det ene releet du snakker om, kjøp et standard 3pin til 24v og lag deg noen korte skjøteledninger med kabelsko eller kjøp et originalt et så tipper jeg problemet er løst.
Kan også være det som sitter der har noen løse kontakter hvis det ikke er festet på original metoden.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Kjøpte et slikt rele idag, men det var ingen respons når jeg koblet det inn...
Jeg tror jeg skal prøve å legge opp nye ledninger rett fra bryteren. Er bare litt usikker på hvilket stikk jeg skal inn på. Ifølge tegning BE-19 i instruksjonsboka ser det ut til å være nr. 8 og 9 som styrer høyre og venstre, men når jeg omer er det konstant kontakt på 8, uansett hvilken posisjon jeg har bryteren i. Kan det være en feil med bryteren?
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av lassebb »

På releet skal det være en B kontakt, en E kontakt og en L kontakt.

B og E er henholdsvis + og - (tror jeg), B og E er de to pinnene som står likt med hverandre. L er den som står 90grader på de andre pinnene og er et slags signal.
Om tidligere eier ikke har ødelagt det originale relee feste skal det være ganske lett å plugge til.
Måler du noe spenning på L når du skrur på blinklys eller nødlys ?

Om du ikke bor langt unna har jeg et original Toyota relee du kan prøve for å se om det løser problemet.

Edit: Ørje ja, kanskje litt langt unna :/
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Har sjekket litt mer på bilen ikveld og har funnet ut at det går konstant strøm bra bryteren til en " turn signal flasher." Mulig dette skal være denne L-kontakten Lassebb, men er usikker siden de er klippet bort fra orginalfestet. I følge koblingsskjemaet skal strømmen så videre tilbake til bryteren, pluss to forskjellige "turn signal relay."

Det jeg lurer litt på nå er hva som er forskjellen på en -turn signal flasher- og et -turn signal relay-

Vil også takke så mye for at dere gidder å engasjere dere i dette. Tror ikke man finner samme goodwill i andre forum.
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
Bluesman
Innlegg: 229
Ble med: tir aug 21, 2007 12:44 pm
Lokasjon: Indre Østfold

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av Bluesman »

Turn signal flasher er den enheten som ordner selve blinkingen. Et relé bare stenger og åpner en krets. Når turn signal flasher sender en strømpuls til reléet så sørger dette for at pæra får strøm. Inne i "turn signal flasher" så brytes jo strømmen etter kort tid, og reléet kutter strøm til pæra. Og sånn går det så lenge blinklysbryter er aktivert. Har en følelse at dette sikkert kan forklares enklere :) , men det var et forsøk.
LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996


P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Yes! Da har jeg fått til blinking i fra bryteren til en prøvelampe. Da er jeg på rett vei :D
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av lassebb »

Da er det bare å koble derifra og ut til lysa, hva var løsninga?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Jeg tror det var hjemmemekket en jordledning der signalet fra releet skulle komme...
Litt lengre fortalt;

Strømmen til lys/blink-bryteren kommer inn på pin-1. (mon tro om det heter det) I bryteren går strømmen over i pin-7. Herfra går den ut til et "jordet" blinklysrele, for så å komme tilbake til pin-3. Det var denne som var byttet ut med en jordledning. Etter å ha byttet denne fikk jeg blink på pin-9 (venstre) og pin-8 (høyre.)

Det som jeg synes er litt rart er at etter pin-8 og 9 i et herlig sammensurium med pin-3 så skal det sitte et eget rele for høyre og venstre. For meg virker dette helt unødvendig siden de signalene som trengs ser ut til å komme fra bryteren allerede.

Er det noen som vet hvorfor det er slik kunne det være morsomt å høre.
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Hermed vil jeg med med kledelig beskjedenhet kalle meg for blinklys-sjef. Etter å ha byttet ut tre ledninger og et relé, blinker 61´n som aldri før :D
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Godt det ordna seg. Så da spør vi deg når vi andre får samme problemet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: For før eller siden dukker det opp noe.
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Bare å spørre :)
Fra å ikke kunne noe så har jeg i alle fall fått en viss oversikt.
Og det skal sies at det er en veldig god følelse når man skjønner hva som er galt og at det funker etter å ha fikset det.
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Var mest ment som en spøk. Har mekka ganske mye el. på min 60 og. Kan bekrefte det du sier, deilig når ting blir på stell. Vi får se deg på et kaffemøte snart da vel?
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av Dag Einar »

Jeg tar av meg hatten for at du fikset det selv jeg.
Bil elektrisk er ikke å spøke med, ikke det at du kan skade deg, men det er litt å sette seg inn i med tanke på feilsøking osv osv
Bra Dude :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
onroad
Innlegg: 17
Ble med: tor sep 06, 2012 6:09 pm
Lokasjon: Ørje
Kontakt:

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av onroad »

Takker Dag Einar :)

Når det gjelder kaffemøte så må det drøye litt siden det er et par ting til som må på plass før jeg har skilter på bilen. Men jeg tar gjerne en kopp eller to seinere.

Jeg var forresten innom Toyota- Ramstad Auto idag og hentet nytt rele til varmeapparatet.
Der minnet de meg på at jeg hadde NLCK-rabatt. Fikk 18% avslag. Jeg lovte å legge inn et godt ord for dem her -og det fortjener de vel kanskje :D
1982/89 hj61 VX

Hanix H26B
kleng
Innlegg: 73
Ble med: tir nov 15, 2011 2:06 pm
Lokasjon: Mosterøy

Re: Problemer med blinklys på hj61, 1989.

Innlegg av kleng »

Hei! Har du fått skilter på den nå? Aldri angret så mye på et bilsalg som det der før. Nå har jeg endelig fått meg "ny" og den var ikke fult så bra... Men med skilter :lol:
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»