Lysfeil etter dynamobytte

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av casevac »

Har hatt bilen hos cruiserworld.
De reagerte på at oljevarsel, vannvarsel og turbovarsel lyste opp som et juletre når man tynet bilen litt når den var kald. Jeg ba dem om å ikke bry seg siden det er en gammel "feil" som ikke hadde mye å si for meg. De byttet likevel dynamo og "feilen" forsvant, de fant noe småfeil på dynamoen....

Etter dette byttet har lyset i dæsjbordet forsvunnet og nå har jeg mistet park og kjørelys. Med fjernlys lyser alt unntatt parklys.
Gått over sikringene i dæsjbordet, alt ok.
Til info - tidligere har det vært en snæg med lysbryteren - jeg får ikke av fjernlyset, og når jeg skrur på kjørelys så kommer fjernlyset på.

Når jeg vipper bryteren tilbake "lyshorn" så får jeg fullt fjernlys.

Hvor feilsøker jeg?
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av casevac »

Ingen forslag?
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av lassebb »

Fjernlys bryteren på 60 serien har et rykte på seg for å bli dårlig etter 20-30år med bruk. Internt i bryteren har den rett og slett gnistra istykker.

Selv sleit jeg med at jeg ikke fikk fjernlys med mindre jeg holdt fjernlyset inne på den som kun er for å blinke samt at det ene side lyset mitt ikke ville lyse på vanlig kjørelys.
Løsninga for meg var å ta fra hverandre bryteren, gå over den med våtslipepapir og slipebort sot rester og lignende før jeg smurte det inn med litt syntetisk fett og monterte det tilbake.
Det løste fjernlys dilemmaet mitt, men forsatt ville ikke høyre kjørelys lyse mer enn litt svak glød og fjernlys lampa lyste sånn halvveis så det så ut som jeg kjørte med fjernlyset på om du så innenifra førerhuset. Det var bare en dårlig kontakt i sokkelen hvor jeg koblet til selve H4 pæra. Rensa opp denne og fjerne litt rust og møkk. Siden har jeg ikke hatt noen problemer.

Ville begynt med det å se om det løste problemet ditt, gjorde ihvertfall mirakler for lysa mine :)

Vel og merke med runde lys, men tror det for kan være samme problemet med firkanta som du har.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av casevac »

Jeg tror du her rett angående bryteren når det gjelder fjernlys problemet mitt. Der har det hengt seg opp på fjernlys når jeg skrur bryteren på "on" (altså forbi park).

Når det gjelder det virkelige problemet så er det litt verre, jeg har mistet alt kjørelys, parklys og baklys. Det er ikke pærene og det er ikke sikringene i dashbordet. Etter at de byttet dynamo så mistet jeg umiddelbart lyset i dashbordet (generell belysning i dashbordet) Varsellys og bryterlys fungerer som normalt), deretter mistet jeg nærlys og parklys, deretter mistet jeg baklysene.

Løsningen for å komme meg hjem i går kveld var å sette på fjernlyset, koble ut to lykter og sette på tåkelyset bak. Selvfølgelig irriterende for møtende bilister da nærlyset mitt ble høyt og skarpt. Irriterende for meg for det eneste fjernlyset mitt var å skru ekstralysene av og på ved behov med bryteren.
(Det shabby lysoppsettet trigget til og med en toller-ninja til å legge seg på hjul, heldigvis toller og ikke politi/vegvesen, han var på toppen av det hele av den greie sorten, han brydde seg ikke med de ekstra øllene jeg hadde med :-) )

Kan det være et relé, et sted? Er det et par andre sikringer noen steder jeg ikke finner/vet om? Hvorfor skal en ny og fresh dynamo forårsake dette? Fjernlysrelé fungerer og klikker som det skal).
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av lassebb »

Jeg sleit med at fjernlyset ikke fungerte lenger, kun når jeg holdt det inne. Kjørte en hel vinter på den måten.

Mista selv plutselig bremselyset og kjørte alt for lenge uten, en som nesten kjørte i meg bak engang.

Da var problemet kabler som hadde korrodert og brekt av pga for mye korrosjon forsterket av gamle og stive kabler samt mye vibrasjon.
Problemkabelen min lå nede venstre hjulbrønn bak og var vanskelig å komme til, vanskelig å se var problemet og vanskelig å få fiksa pga trangt.
Høres mer ut som om der du har kabelbrudd er nede i motorrommet et sted de har vært borti når de bytta dynamo. Du har nemlig ingen rele som styrer alle lysene dine av og på. Med tanke på at de ikke gikk likt heller er det mest usannsynlig, høres ut for meg som ledningsbrudd et sted og er du uheldig så befinner ledningsbruddet seg inni en svær kabelpølse og ute av syne.

Du for gjøre som meg, starte å måle spenning i ledningsnettet og se hvor det forsvinner. Du har spenning på batteriet, men hvor forsvinner det hen?
Vel en av kretsene som er gåen, regner med at bruddet som forordsaker alle feilene er å finne på samme sted.

Men bare for å være på den sikre siden av de enkle bagatell feilene. Dynamoen er koblet til riktig og lader samt er koblet til batteriene?
Har du spenning på batteriene, funker det å starte bilen med nøkkelen?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av casevac »

Alt annet funker, starter fint, lader bra, kun dashbord og deretter kjørelys og baklys som har gått goinken.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av lassebb »

Mål i sikringsbosken, har du spenning på sikringa til baklysa der?
Ikke mål over sikringra, men fra sikringa til jord.

Ser at bilen din er bruktimportert til Norge 18.06.1996. Ser den ble solgt til det europeiske markedet, men vet du hvilket land den stammer ifra?
Er litt forskjellig oppsett på lys og sikringer fra land til land og kontinent til kontinent.

Toyota har plassert noen auto sikringer som kan resettes ved hjelp av en binders. Har selv en sånn til sentrallåsen. De må graves fram fra under dashbordet. Kan være en eller flere av dem som har gått?

Ser sånn ut:
Bilde
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av casevac »

Det var litt interessant, skal teste litt, men ikke mye ;-)

Bilen kommer fra UAE, UAE ambassade til Tyskland som tok den til dit.
Når ting ryker litt etter litt så frykter jeg at ting har blitt overopphetet ettervert og dermed kortsluttet, DA snakker vi jobb...
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Lysfeil etter dynamobytte

Innlegg av lassebb »

Ifølge ramme nummeret ditt skal bilen ha blitt produsert for det europeiske markedet. Ihvertfall om man skal tro Toyodiy sine opplysninger.

Ja, du for titte litt etter sikringer, tror selv jeg har 2stk oppi der så hva den andre er til aner jeg ikke.

Jepp, det eller ledningsbrudd/knekt kabel.
Uansett hvilke av dem det er så er det en pinfull jobb å lokalisere feilen og fikse den, men ikke umulig :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»