4x4 systemet til KDJ120

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
warmastodon
Sted: Gjøvik

4x4 systemet til KDJ120

Legg inn av warmastodon »

Jeg lurer på om det finnes en god teknisk beskrivelse eller YouTube video som forklarer hvordan 4x4 systemet til 120 fungerer?

Det jeg har lest meg opp på til nå er:
(Korriger meg gjerne om jeg tar feil!!)

Gir:
H: 70/30 kraftfordeling Bakaksel/Framaksel
L: 50/50 Låst

Differ:
Bak: LSD
Foran: Åpen

Noen modeller (mest manuelle) har også Differensial Sperre på Bakaksel.
Brukeravatar
baa
Sted: Trondheim

Re: 4x4 systemet til KDJ120

Legg inn av baa »

Senter diffen er vel av typen Torsen diff, som kan låses i 50/50.
Da skrur den i tillegg av anti-skrens systemet på bilen, så vær obs på det vinterstid.

95%(om ikke mer) av KDJ120 solgt i Norge kommer Automatkasse og med LSD diff på bakakselen. Dvs. på norsk lammeldifferensial. Ligger lameller som snurrer rundt uten motstand når begge bakhjulene har feste. når ene bakhjulet slipper vil det øke temperaturen i olja i diffen og skape friksjon mellom lamellene og man oppnår en "sperre"-funksjon.

den fungerer forsåvidt greit i nøden, men ikke godt nok i ren offroad-kjøring.
De med automatkasser har i tillegg TRC system, tracionkontroll system i tillegg til sperrene. Dette fungerer ved at ABS sensoren registrerer hjulspinn på et hjul, og pulskniper på bremsene på det hjulet som spinner. Da skapes en overføring av kreftene til det motsatte hjulet. For å få dette til å fungere optimalt må man tørre å tråkke mer på gassen når det piper og hyler inne i bilen når systemet jobber. Det fungerer overraskende bra, er min erfaring :)

Enkelte LC'120 med manuell girkasse kom med elektronisk sperre på bakaksel, så det sirkulerer noen få av disse.

er vel bare å søke på Torsen differencial på Youtube, og LSD diff på youtube, så kommer det en en haug med forskjellige videoer.
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: 4x4 systemet til KDJ120

Legg inn av Dag Einar »

Jeg hadde TRC på min 90, og det fungerte helt supert.
Ja det piper å blinker litt, men det funker som bare det.
Har du i tillegg midt differensial sperre, så blir den stiv som en traktor😄
Og da er det gøy å sladde litt på åpen plass, MEN ops da skrues antiskrens systemet av. Slipper det så sklir det til det stopper 🙄😬
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»