Flushing av automatkasse

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
hanstyge
Innlegg: 7
Ble med: ons feb 28, 2018 8:45 pm

Flushing av automatkasse

Innlegg av hanstyge »

Hei,

noen som vil anbefale et verksted på Østlandet (fortrinnsvis i nærheten av Kongsberg, Drammen, Oslo, men ikke et must), som er rutinerte på flushing av automatkasser på LC og har god service?
hanstyge
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av Snekker_Andersen »

Jeg fikk gjort dette hos Toyota på Oppsal for noen år siden. Regner med at de bør være rutinerte på dette.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av superhansen »

Om de er å anbefale vet jeg ikke,men det lå plutselig en brosjyre her på jobben.Oppsal bilelektriske & Oslo bilelektriske.
Bilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk


120 GX 08 mod.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av Snekker_Andersen »

Ved bruk av ikke-merkeverksted: Sjekk og dobbeltsjekk at de bruker riktig olje!
Jeg hadde ikke stolt på et "ja, vi bruker riktig olje", men bedt om å få greie på nøyaktig hvilken olje de har tenkt å bruke.
Mulig at jeg er for nøye, men....
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av JanP »

Hvis du ikke er sikker så kan jeg (og mange titalls andre LC_eiere) anbefale Dokken Bil på Vinstra. Meget dyktige, og dette har de gjort i mange år. Når jeg var der for noen år siden så hadde flushet innpå 100 LC'er. Litt kjøretid, men en veldig god investering. Verksmesteren var tidligere aktiv på forumet (Vargemann), og hadde en 120 når jeg var der.

Mener at Bjørn F. (Folbjo med150 AT35) gikk god for Toyota Lier som verksted, men om du vil så kan jeg sende ham en forespørsel. Mener at han også lovpriste et annet merkeverksted i Vestfold. Send meg i såfall en PM.

Dokken Bil anbefales av 11 av 10 LC-eiere. Minst!! :D
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
hanstyge
Innlegg: 7
Ble med: ons feb 28, 2018 8:45 pm

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av hanstyge »

Takk for alle gode innspill! Skal oppdatere når dette er gjort:-)
hanstyge
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
hogneg
Innlegg: 6
Ble med: tir mai 29, 2018 7:15 am

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av hogneg »

Hei! Ny på forumet (og ny Land Cruiser-eier for den del). Nå har jeg kontaktet de fleste merkeverksteder i Møre og Romsdal ang. flushing av automatkassa, men det samme svaret kommer i retur: Det er ikke nødvendig å flushe disse kassene og derfor tilbyr de ikke denne tjenesten. Et lokalt verksted kunne imidlertid ta jobben for 7-8000kr, noe jeg synes er i overkant stivt prismessig og jeg er ikke sikker på at de benytter riktig olje... Kan noen anbefale et verksted i M&R som tilbyr denne tjenesten og har gode skussmål? Gjelder en 2007-mod.
- 00 Land Cruiser 100
- 07 Land Cruiser 120 (solgt)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av JanP »

Som jeg har skrevet over: Ring Dokken Bil på Vinstra, dette kan de. Er ike lange veien ned dit.
Ev kan Toyota lokalt på Lade gjøre dette. Var medlemstilbud i vår på godt under 4000 for medlemmer NLCK. Spør etter Rune eller Egil (Verksmester).
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
hogneg
Innlegg: 6
Ble med: tir mai 29, 2018 7:15 am

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av hogneg »

Hei igjen og takk for svar.
Har bestilt time hos Dokken Bil i neste uke. Her kommer et nytt spørsmål relatert til dette (som sikkert har blitt besvart tidligere i en eller annen tråd). Hentet akkurat bilen min på 180000 km-service utført av Toyota Oppdal (som forøvrig får terningkast 6). Der ble jeg anbefalt skifte av ATF og som jeg skrev i tidligere innlegg tilbydde ikke Oppdal flushing av girkasse, men de kunne derimot demontere bunnpanne på kassa og renske den for grums og metallspon, montere den igjen og etterfylle de literne med olje som blir fjernet under prosessen. De mente at ved flushing så vil en del grums ligge igjen og dette kan kun fjernes manuelt. Ved flushing mente de at den nye girolja ville bli svart/forringet fort grunnet restgrums. Håper dette ikke blir tolket som om jeg betviler det du har skrevet JanP. Jeg ser fordeler med begge prosedyrer. Kommentarer?
- 00 Land Cruiser 100
- 07 Land Cruiser 120 (solgt)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av JanP »

Hei.
Jeg byttet olje litt før flushing, og renset filteret samtidig.
Bytte av den lille skvetten er en del av rens av filter. Bytte av olje gjøres av noen, men det er ikke mye som blir skiftet. Og den nye blandes jo sammen med det gamle.
Spør Vargemann, eller Rune (mener han heter det) om han anbefaler rens av filter samtidig. Han vet hva som gjelder, det er mitt råd. Tar ikke mange minuttene å gjøre dette samtidig. Egentlig ingen grunn til ikke å gjøre det nå. Men spør Rune om det.
Når jeg flushet kassa så hadde de gjort det på nesten 100 biler, det burde være en god reklame!
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
hogneg
Innlegg: 6
Ble med: tir mai 29, 2018 7:15 am

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av hogneg »

Hei! Etter å ha mottatt gode svar på mine spørsmål mener jeg det er riktig å komme med en oppdatering. Etter å ha utført flushing hos Dokken Bil på Vinstra merker jeg en markant forskjell. Bilen jobber lettere på lavt turtall og girskiftene er generelt mykere. Jeg mener at i tillegg klarer bilen lettere å holde et høyere gir i oppoverbakker og under stress uten å måtte gire ned ett eller to gir. Absolutt verdt pengene. Ang. rens av sil mente de at dette ikke var nødvendig da ev. spon- og olje-rester ble fjernet under flushingen. De anbefalte forøvrig flushing hver +-150 000 km. Dette var selvfølgelig avhengig av belastning (tung henger ol). Regningen kom på 5000kr.
- 00 Land Cruiser 100
- 07 Land Cruiser 120 (solgt)
droesdal
Innlegg: 2
Ble med: lør jun 17, 2017 11:56 pm

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av droesdal »

Fikk flushet kassa på funnemark kongsberg idag 5400 for jobben. De kjøpte utstyr I fjor.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Flushing av automatkasse

Innlegg av folbjo »

Vedrørende flushing av automatkasse så har jeg lyst til å komme med ett par innspill.

Automatkassene til Toyota er faktisk veldig bra !
For att di skal fortsette og være nettopp det forutsetter det en viktig ting, nemlig service !

Toyota sier att man ikke trenger å bytte olje på automatkassene på 120/150. Dette er Bullshit !.
Den oljen som vare evig er enda ikke oppfunnet, om mann da ikke bortser fra "den siste oljen" ?

Det som tar knekken på all olje er varmegang og slitasje.
All olje "brukes opp", det er bare ett spørsmål om tid og belastning.
En av oljens viktigste oppgaver er å ta opp i seg partikler som kommer som en konsekvens av bruk.
Additiver er tilsetninger i oljen som er med på å gi den sine spesifikke egenskaper. Disse brukes opp over tid.
Så når oljen er svart og full av partikler, og additivene har gjort jobben, ja da er det tid for å bytte olje.
Det er faktisk så enkelt folkens !. Mitt stalltips er hver 60.000km

Men så tilbake til dette med att Toyota ikke har oljeskift på automatkasser i sitt service program.
Dette handler utelukkende om en ting, og det er at du som kunde skal oppleve å ikke ha så høye service kostnader på din Toyota !
Hvor lurt er dette da ?.
Automatkassene er bra di, men di varer myyyye lengre med litt service og oljeskift.

Automatkassa på en 120/150 inneholder ca. 12 liter olje.
Mesteparten av denne oljen sitter i Converteren, og oljen som er i converteren får du ikke ut på annen måte en att den pumpes ut.
Derfor er den ENESTE måten å få skiftet ut all olje i automatkassen på, å flushe den.
Da vill oljepumpen i automatkassa pumpe ut den gamle oljen, og ny olje tilføres.
Denne prosessen pågår til oljen i inspeksjonsglasset på flushemaskinen er rød og ikke lenger svart.
Hvor mange liter som går med til denne prosessen avhenger helt av hvor lang tid det var siden siste service !
12-15 liter er ikke uvanlig.

"It's all up to you" :wink:
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»