Kakling fra motor

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » lør aug 22, 2009 11:15 am

Hei:di her problema,gjelder dette alle lc 120?kansje eg budre få en teste på dette hos toyota.skal kjøpe meg lc 120 eg, 2006 mod 50 000 km
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Legg inn av froesak » lør aug 22, 2009 6:46 pm

Hei. Har kjøpt en 06 mod vx 120 og har ofgså denne kakklingen til den blir varm, samt en plystrelyd når jeg gir på. Kjøpte bilen i toyotaforretning og har 12mnd garanti. Er dette noe som bør omfattes av den garantien eller????
Mvh Bent

jkl
Innlegg: 594
Registrert: tir nov 29, 2005 10:23 pm
Sted: Sørum

Legg inn av jkl » lør aug 22, 2009 7:28 pm

HALLO !!
Ikke få helt panikk da......

Det er en DIESEL motor og diesel motorer kakler og knatrer og bråker altså mer enn en bensin :wink:

og at turboen plystrer litt når man gir på er vel ikke helt unormalt det heller.

Selvfølgelig kan det være feil (og det er det!) men det er en god del LC'er uten feil ute i trafikken også :lol:
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Legg inn av froesak » søn aug 23, 2009 1:00 am

jkl skrev:HALLO !!
Ikke få helt panikk da......

Det er en DIESEL motor og diesel motorer kakler og knatrer og bråker altså mer enn en bensin :wink:

og at turboen plystrer litt når man gir på er vel ikke helt unormalt det heller.

Selvfølgelig kan det være feil (og det er det!) men det er en god del LC'er uten feil ute i trafikken også :lol:
har ikke panikk men er det noe man kan få gjort mens man har garanti så suns jeg det er greit og ta med.. Litt irriterende når det kakkler sånn selv om det går bort etter noen hundre meter...
Mvh Bent

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » søn aug 23, 2009 2:51 pm

var bare et spm.om dette gjelder både gamle 163 hk nyere 166 hk og den enda nyere motoren?har ingen form for panikk eg.har norsk bil med 50 000 km.så sjer det noe,forde om 3 års garantien er ute.sko en tru det blir årdnet opp i?bare greit og vite.eg har per i dag ikkje hørt noe lyder,eg ikkje føler hører heime der
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Legg inn av froesak » tir aug 25, 2009 8:01 pm

Sendte en mail til den lokale toyotaforhandleren om denne "kakklingen" og fikk svar dagen etter om att dette kostet meg ingenting og det var bare og ta kontakt for timebestilling. fikk time om 14 dager for skifting av dyser og re programmering av motor. Det var rask og bra service :D :D
Mvh Bent

TLC120GX
Innlegg: 49
Registrert: lør jul 14, 2007 9:49 am
Sted: Bodø

Kakkling fra motor.

Legg inn av TLC120GX » tir aug 25, 2009 11:17 pm

Jeg har en LC120 2003 mod. med TTE chip som er gått ca.64000km. Har ikke hatt noen problemer med motoren foreløbig. Oljetrykkslampa slokker etter 1-2 sek etter start. Jeg skifter olje og filter på hver ca. 6500km. og sjekker oljesilen samtidig. Den var helt ren ved siste oljeskift. Lurer på om de som har problemer med tett oljesil kjører langt på hvert oljeskift. Tror Toyota sier 15000km for hvert skift.

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Legg inn av froesak » tor sep 17, 2009 6:14 pm

Da har lc vært inne og fått nye dyser, rakk ikke hente den før de stengte i dag så jeg får ta det i morra tidlig så da spørs det da om "kakklinga" er blitt borte, Vet ikke om det er kun dyser eller om det også er byttet foringer til disse så da kommer det resultat av hvordan det ble i morra :D
Mvh Bent

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Legg inn av froesak » fre sep 18, 2009 9:43 am

da var den harde kakklinga borte :D :D kun "vanlig" dieselkakkling igjen :lol: Får håpe dette holder ei stund nå da.
Mvh Bent

MrBlonde
Innlegg: 45
Registrert: søn mar 23, 2008 10:36 pm
Sted: Østfold

Re: Kakling fra motor

Legg inn av MrBlonde » man sep 28, 2009 9:20 pm

"Vanlig diesel"-kakling?
Var hos forhandler lengst sydøst i landet i mai for å få byttet dyser/foringer for andre gang på 13-14mnd.
Problemet frem til driftsvarm motor ble borte, men et annet problem dukket opp!
Har nå en svært svak men vedvarende "kakling" fra 1300-2000 omdr. Dette er tilstede hele tiden, også ved varm motor.
Har vært å klaget/informert Toyota Ø., men "det som kan gjøres er gjort" på den bilen!?!?!
Hva bør jeg gjøre? Er ingen spesialist, men jeg VET at dette ikke var slik FØR problemene oppstod !!

De hadde forøvrig ikke hørt om noe program

Begynner å bli møkkalei TLC pga. dette !!! :-(

2004gx
Innlegg: 3
Registrert: søn feb 21, 2010 7:05 pm

Re: Kakling fra motor

Legg inn av 2004gx » fre mai 14, 2010 10:14 pm

Jeg må bare spørre, da det virker som dere har endel peiling på dette med "kakling fra motor" :D har en -04 modell gx, importert fra tyskland for knappe to år siden, hadde da gått 40000, nå 106 tusen km. Den har alltid (tror jeg..) hatt en slags tikkelyd når jeg kjører, den forsvinner av og til men er stort sett der ved litt høyere om omdreininger. Er dette noe man må gjøre noe med? Å skifte dyser til 30000 kr frister ikke akkurat.. har kostet på bilen ganske mye, så den henger i en tynn tynn tråd :(
Forøvrig så hører jeg når den går på tomgang at motoren "durer" opp og ned i turtall (høres litt slik ut i alle fall), med veldig korte mellomrom. Den går normalt på tomgang, så tikker det en gang så durer den avgårde i noen sek før den blir "normal" igjen.. Har nettopp hatt den på 105 000 service, og ingen anmerkning på motor etc, men vet jo ikke hvor nøye de egentlig er.. Har alltid hatt bilen på toyotaverksted, og alle servicer er fulgt.
Hilsen en etterhvert litt frustrert LC eier 8)

jkl
Innlegg: 594
Registrert: tir nov 29, 2005 10:23 pm
Sted: Sørum

Re: Kakling fra motor

Legg inn av jkl » fre mai 14, 2010 10:53 pm

Du har en diesel motor rett foran deg og en 3 liters 4 syl. diesel motorer bråker litt mer enn en 1,2 l. bensin.

Så det er ikke noe galt med bilen din og det er ikke problemer med dyser i 04 modeller (163 hk) :D
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.

frank mekk
Innlegg: 45
Registrert: ons jul 15, 2020 2:45 pm
Sted: Ålesund

Re: Kakling fra motor

Legg inn av frank mekk » lør jan 02, 2021 6:56 pm

Legger inn min erfaring en haug år etter innlegg start, men....

Ved kald start, går bilen i kald modus og vil kakle mer enn når den får drift temperatur.

I skrivende stund var vi nettopp over saltfjellet og korgfjellet med -14 grader.
Etter en rask stopp (stopp av motor) etter første fjellet og dro videre, plutselig slo kaklingen på igjen.
Motor klarte ikke holde drift temp ( ihvertfall en sensor som gikk i vranglås tror jeg.
Jeg stoppet og satt foten på gassen til rundt 12-1300 omdr.
Da fikk jeg kaklingen bort igjen, så jeg mistenker at en sensor har frosset etter den lille stoppen.
Over siste fjellet kom det tilbake noen ganger. Satt ned farten, nå skal jeg teipe igjen fronten for litt kald luft og se om det hjelper.

120gx
Innlegg: 206
Registrert: lør feb 28, 2015 10:35 am
Sted: Bodø

Re: Kakling fra motor

Legg inn av 120gx » søn jan 03, 2021 12:41 am

ikke u-normalt at drifts temp detter litt i nedoverbakker eller med lav belastning i -14 grader,men sjekk at ikke nivået i ekspansjons tanken er lavt :)

Kakling kan være flere ting, Har du en 166hk ?

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»