Kakling fra motor
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hei:di her problema,gjelder dette alle lc 120?kansje eg budre få en teste på dette hos toyota.skal kjøpe meg lc 120 eg, 2006 mod 50 000 km
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
HALLO !!
Ikke få helt panikk da......
Det er en DIESEL motor og diesel motorer kakler og knatrer og bråker altså mer enn en bensin
og at turboen plystrer litt når man gir på er vel ikke helt unormalt det heller.
Selvfølgelig kan det være feil (og det er det!) men det er en god del LC'er uten feil ute i trafikken også
Ikke få helt panikk da......
Det er en DIESEL motor og diesel motorer kakler og knatrer og bråker altså mer enn en bensin
og at turboen plystrer litt når man gir på er vel ikke helt unormalt det heller.
Selvfølgelig kan det være feil (og det er det!) men det er en god del LC'er uten feil ute i trafikken også
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Mini Cooper -68.
har ikke panikk men er det noe man kan få gjort mens man har garanti så suns jeg det er greit og ta med.. Litt irriterende når det kakkler sånn selv om det går bort etter noen hundre meter...jkl skrev:HALLO !!
Ikke få helt panikk da......
Det er en DIESEL motor og diesel motorer kakler og knatrer og bråker altså mer enn en bensin
og at turboen plystrer litt når man gir på er vel ikke helt unormalt det heller.
Selvfølgelig kan det være feil (og det er det!) men det er en god del LC'er uten feil ute i trafikken også
Mvh Bent
var bare et spm.om dette gjelder både gamle 163 hk nyere 166 hk og den enda nyere motoren?har ingen form for panikk eg.har norsk bil med 50 000 km.så sjer det noe,forde om 3 års garantien er ute.sko en tru det blir årdnet opp i?bare greit og vite.eg har per i dag ikkje hørt noe lyder,eg ikkje føler hører heime der
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Kakkling fra motor.
Jeg har en LC120 2003 mod. med TTE chip som er gått ca.64000km. Har ikke hatt noen problemer med motoren foreløbig. Oljetrykkslampa slokker etter 1-2 sek etter start. Jeg skifter olje og filter på hver ca. 6500km. og sjekker oljesilen samtidig. Den var helt ren ved siste oljeskift. Lurer på om de som har problemer med tett oljesil kjører langt på hvert oljeskift. Tror Toyota sier 15000km for hvert skift.
Da har lc vært inne og fått nye dyser, rakk ikke hente den før de stengte i dag så jeg får ta det i morra tidlig så da spørs det da om "kakklinga" er blitt borte, Vet ikke om det er kun dyser eller om det også er byttet foringer til disse så da kommer det resultat av hvordan det ble i morra
Mvh Bent
Re: Kakling fra motor
"Vanlig diesel"-kakling?
Var hos forhandler lengst sydøst i landet i mai for å få byttet dyser/foringer for andre gang på 13-14mnd.
Problemet frem til driftsvarm motor ble borte, men et annet problem dukket opp!
Har nå en svært svak men vedvarende "kakling" fra 1300-2000 omdr. Dette er tilstede hele tiden, også ved varm motor.
Har vært å klaget/informert Toyota Ø., men "det som kan gjøres er gjort" på den bilen!?!?!
Hva bør jeg gjøre? Er ingen spesialist, men jeg VET at dette ikke var slik FØR problemene oppstod !!
De hadde forøvrig ikke hørt om noe program
Begynner å bli møkkalei TLC pga. dette !!!
Var hos forhandler lengst sydøst i landet i mai for å få byttet dyser/foringer for andre gang på 13-14mnd.
Problemet frem til driftsvarm motor ble borte, men et annet problem dukket opp!
Har nå en svært svak men vedvarende "kakling" fra 1300-2000 omdr. Dette er tilstede hele tiden, også ved varm motor.
Har vært å klaget/informert Toyota Ø., men "det som kan gjøres er gjort" på den bilen!?!?!
Hva bør jeg gjøre? Er ingen spesialist, men jeg VET at dette ikke var slik FØR problemene oppstod !!
De hadde forøvrig ikke hørt om noe program
Begynner å bli møkkalei TLC pga. dette !!!
Re: Kakling fra motor
Jeg må bare spørre, da det virker som dere har endel peiling på dette med "kakling fra motor" har en -04 modell gx, importert fra tyskland for knappe to år siden, hadde da gått 40000, nå 106 tusen km. Den har alltid (tror jeg..) hatt en slags tikkelyd når jeg kjører, den forsvinner av og til men er stort sett der ved litt høyere om omdreininger. Er dette noe man må gjøre noe med? Å skifte dyser til 30000 kr frister ikke akkurat.. har kostet på bilen ganske mye, så den henger i en tynn tynn tråd
Forøvrig så hører jeg når den går på tomgang at motoren "durer" opp og ned i turtall (høres litt slik ut i alle fall), med veldig korte mellomrom. Den går normalt på tomgang, så tikker det en gang så durer den avgårde i noen sek før den blir "normal" igjen.. Har nettopp hatt den på 105 000 service, og ingen anmerkning på motor etc, men vet jo ikke hvor nøye de egentlig er.. Har alltid hatt bilen på toyotaverksted, og alle servicer er fulgt.
Hilsen en etterhvert litt frustrert LC eier
Forøvrig så hører jeg når den går på tomgang at motoren "durer" opp og ned i turtall (høres litt slik ut i alle fall), med veldig korte mellomrom. Den går normalt på tomgang, så tikker det en gang så durer den avgårde i noen sek før den blir "normal" igjen.. Har nettopp hatt den på 105 000 service, og ingen anmerkning på motor etc, men vet jo ikke hvor nøye de egentlig er.. Har alltid hatt bilen på toyotaverksted, og alle servicer er fulgt.
Hilsen en etterhvert litt frustrert LC eier
Re: Kakling fra motor
Du har en diesel motor rett foran deg og en 3 liters 4 syl. diesel motorer bråker litt mer enn en 1,2 l. bensin.
Så det er ikke noe galt med bilen din og det er ikke problemer med dyser i 04 modeller (163 hk)
Så det er ikke noe galt med bilen din og det er ikke problemer med dyser i 04 modeller (163 hk)
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Mini Cooper -68.
-
- Innlegg: 82
- Ble med: ons jul 15, 2020 2:45 pm
- Lokasjon: Ålesund
Re: Kakling fra motor
Legger inn min erfaring en haug år etter innlegg start, men....
Ved kald start, går bilen i kald modus og vil kakle mer enn når den får drift temperatur.
I skrivende stund var vi nettopp over saltfjellet og korgfjellet med -14 grader.
Etter en rask stopp (stopp av motor) etter første fjellet og dro videre, plutselig slo kaklingen på igjen.
Motor klarte ikke holde drift temp ( ihvertfall en sensor som gikk i vranglås tror jeg.
Jeg stoppet og satt foten på gassen til rundt 12-1300 omdr.
Da fikk jeg kaklingen bort igjen, så jeg mistenker at en sensor har frosset etter den lille stoppen.
Over siste fjellet kom det tilbake noen ganger. Satt ned farten, nå skal jeg teipe igjen fronten for litt kald luft og se om det hjelper.
Ved kald start, går bilen i kald modus og vil kakle mer enn når den får drift temperatur.
I skrivende stund var vi nettopp over saltfjellet og korgfjellet med -14 grader.
Etter en rask stopp (stopp av motor) etter første fjellet og dro videre, plutselig slo kaklingen på igjen.
Motor klarte ikke holde drift temp ( ihvertfall en sensor som gikk i vranglås tror jeg.
Jeg stoppet og satt foten på gassen til rundt 12-1300 omdr.
Da fikk jeg kaklingen bort igjen, så jeg mistenker at en sensor har frosset etter den lille stoppen.
Over siste fjellet kom det tilbake noen ganger. Satt ned farten, nå skal jeg teipe igjen fronten for litt kald luft og se om det hjelper.
Re: Kakling fra motor
ikke u-normalt at drifts temp detter litt i nedoverbakker eller med lav belastning i -14 grader,men sjekk at ikke nivået i ekspansjons tanken er lavt
Kakling kan være flere ting, Har du en 166hk ?
Kakling kan være flere ting, Har du en 166hk ?
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 82
- Ble med: ons jul 15, 2020 2:45 pm
- Lokasjon: Ålesund
Re: Kakling fra motor
Alt ble sjekket før tur og under. Alt normalt.
Ja ikke uvanlig å miste temp uten belastning ja. Og i 70 km/t i denne tempen uten belastning, så går den litt ned. Men ikke så mye at den skulle gå over i kaldstart modus igjen. Vurderte å blende litt innsug av luft i front, men lot dette være.
Sendt fra min Commodore 64
Ja ikke uvanlig å miste temp uten belastning ja. Og i 70 km/t i denne tempen uten belastning, så går den litt ned. Men ikke så mye at den skulle gå over i kaldstart modus igjen. Vurderte å blende litt innsug av luft i front, men lot dette være.
Sendt fra min Commodore 64
-
- Innlegg: 82
- Ble med: ons jul 15, 2020 2:45 pm
- Lokasjon: Ålesund
Re: Kakling fra motor
163 er det vel?
Sendt fra min Commodore 64
Sendt fra min Commodore 64