Vedlikehold 175 000

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
bobakka
Sted: Oslo

Vedlikehold 175 000

Legg inn av bobakka »

Jeg har en manuell 2007 modell LC 120 med ca. 175 000 på telleren som jeg skal selge på nyåret.

Jeg har ikke hatt noe problemer med den og har hatt jevnlig service med bytte av olje, filter, regreim, oljebehandling under etc. - samt stort sett langkjøring etter 100 000 og jevnlig bruk av motorvarmer i kulde.

Jeg har sett på forumet her at det er en del problemer med dyser, og ringte derfor Toyota forhandler jeg kjøpte av for 10 år siden.
De sa at så lenge jeg ikke hadde problemer så skulle jeg ikke bekymre meg, men kjøre og nyte bilen :-)
De sa også at noen hadde problemer med dyser, men langtifra alle hadde disse problemene.
De anbefalte heller ikke noe preventivt vedlikehold.
120gx skrev: ons nov 18, 2020 2:50 pm Bra det ordna seg for din del til slutt,dette er bra motorer,vi må bare gjøre di anbefalte tingene som forebyggende og forstå utfordringene og kjøpe di rette delene :)
Jeg ble trigget av kommentaren fra 120gx og lurer på om noen i forumet har andre oppfatninger enn Toyota?
Er det noe som bør gjøres preventivt - som ikke står i servicemanualen - for å unngå driftsstans?
Gjelder dyseproblemene alle LC 120 og det er kun et spørsmål om tid før det slår ut?
Eller er det bare en mindre andel?
Hva vil bidra til å minske risiko; kjørestil, motorolje, dieselkvalitet, tilsetninger, ..?
narvik

Re: Vedlikehold 175 000

Legg inn av narvik »

Hei, jeg har tidligere hatt samme dilemma. Var innom 3 forskjellige Toyota forhandlere og fikk mer eller mindre samme svar som du. Mens jeg fortsatt grublet på dette, det er jo mye penger, så fikk jeg altså motorstans. Og da bilen ble tauet inn, så kum verkstedet med en liste som var 100% det samme som omtales her på forum og ellers på nett. Dyser, en ventil og noen smådeler, samt at jeg bestilte nye filtere og service. Det ble 60000.-
Så ja, jeg begynner å tro på disse anbefalinger, samtidig er det jo slik at en ikke vil øke bilens verdi med 60000.-. Det er altså avhengig av hvem du selger bilen. Siden Toyota har dette ikke på sin service eller vedlikeholdsplan, da er det vel greit. Men til en kompis eller en du skal treffe om igjen må du i det minste nevne det. Jeg er ikke så flink til å legge inn en link, men du finner saken under 120 og vedlikehold.
Lykke til
Peter
bobakka

Legg inn av bobakka »

narvik skrev: tor des 24, 2020 8:32 am Hei, jeg har tidligere hatt samme dilemma. Var innom 3 forskjellige Toyota forhandlere og fikk mer eller mindre samme svar som du. Mens jeg fortsatt grublet på dette, det er jo mye penger, så fikk jeg altså motorstans. Og da bilen ble tauet inn, så kum verkstedet med en liste som var 100% det samme som omtales her på forum og ellers på nett. Dyser, en ventil og noen smådeler, samt at jeg bestilte nye filtere og service. Det ble 60000.-
Jeg så innlegget ditt.
Jeg lurer på om det for deg ble noen ekstra kostnader ved å vente - bortsett fra inntauing og være uplanlagt uten bil?
narvik

Legg inn av narvik »

Hei igjen! Det gikk temmelig greit. Tauing via NAF, så en ekstra lang runde på verksted, jeg hadde jo ikke noen avtale og deler måtte bestilles. Satt på med kollegaer til og fra jobb og fikk meg også leiebil, privat fra en kompis. Det verste var egentlig at bilen likevel ikke var ustoppelig og at feilen ikke kunne rettes selv. Men slik er det i disse moderne tider. Drømmer om en enda eldre ren mekanisk Toyota, men må ta hensyn til hverdagen og kostnadene. God Jul,
bobakka

Legg inn av bobakka »

narvik skrev: søn nov 08, 2020 10:01 am En liten oppdatering fra meg selv. Bilen har tatt avgjørelse selv. Fikk plutselig ujevn gange i tomgang, motor var varm, køkjøring. Deretter full stans og bilberging.
Fikk du noen forvarsel fra bilen om at noe var på gang?
Vet du noe om kjøremønster fra bilens historie? Langkjøring, køkjøring, småkjøring, tungkjøring...
120gx
Sted: Bodø

Legg inn av 120gx »

Det er ganske godt kjent hos toyota men dessverre ikke alle forhandlere som henger med på alle slike ting siden dette bynner å bli gamle biler.
injectorer er en slitedel,som nettopp slites med bruk og alder,det er ikke problem med injectorer,men kan bli problemer om di ikke blir bytta når det er behov,å di blir kjørt med for lenge slik som flere har erfart med havari.
Standard svar er da at om feedback verdier er innafor +/-3 så er alt ok,men det har vist seg i ettertid at det er flere andre verdier som også spiller inn,samt at scv ventil også er viktig.
Pakninger under injectorer har også en levetid og kan gi tett olje-sil,så derfor er det anbefalt som forebyggende at injectorer/pakninger/rør byttes på ca 170.000km/7år samt å oppgradere til lang type scv ventil fra toyota.
Det er ikke sånn at noen uheldige blir plaga med 1kd motoren,det gjelder potensielt alle (både 120 og 150)
Som ikke velger å sjekke ALLE verdier og følge anbefalingen.
Men grunnet forskjellig kjøremønster og belastning varierer slitasje på injectorer og tidspunkt for potensielle problem,men du trenger ikke merke noe på bilen.

Oppsummering:
1: gå inn på youtube-kanalen fourby4diesel og se alle videoer ang injectorer/diagnostic/fuel-pipe/scv/injector-seats

2:kjøp et diagnose verktøy så du kan lese og følge med alle injector verdier.

3: Bruk nye orginale denso injectorer, ikke overhalte,å kjøp fra en sikker kilde da det er MYE kopier som selges på nettet og nettbutikker med emballasje som sier "new genuin toyota made in japan"
bobakka

Legg inn av bobakka »

120gx skrev: tor des 24, 2020 1:29 pm Oppsummering:
2:kjøp et diagnose verktøy så du kan lese og følge med alle injector verdier.
Takk for bra oppummering!
Er det et OBD diagnoseverktøy du mener, eller er det noe som fysisk måler på dyser og motoren?
Har du noe tips - billig og bra nok?
120gx

Legg inn av 120gx »

OBD diagnose ja,jeg bruker teckstream på pc,det er billig på ebay å funker veldig bra.
bobakka

Legg inn av bobakka »

120gx skrev: tor des 24, 2020 3:40 pm OBD diagnose ja,jeg bruker teckstream på pc,det er billig på ebay å funker veldig bra.
Vet du om den går på en LC 100 '99 modell?
120gx

Legg inn av 120gx »

Det er dette programmet toyota selv bruker,så om du har OBD kontakt på bilen din så skal det gå bra.
Må bare sjekke at den versjonen du kjøper er kompatibel med den pc det skal installeres på (var noe med 32/48 bit og hvilken Windows versjon)

Enklest om du har en gammel pc uten virus program
bobakka

Legg inn av bobakka »

Takk for tipset.
Jeg ser at det kjører på Win 7 32 bit og Win XP det jeg har funnet og koster ca. 150 kr på Aliexpress.
Jeg sjekker opp om det går på Win 10.
joa88

Legg inn av joa88 »

Hei

Jeg har en 07mod som har gått litt over 190.000k, og nå har jeg bestemt meg for å bytte injectorene på den. Spørsmålet mitt er hva jeg skal få gjort i samme slengen? Jeg har sett mange videoer på Fourby4Diesel's youtubekanal, men det er litt vanskelig å danne seg et godt bilde av hva som bør gjøres når man først har bilen inn på verksted.

1. Injectorer/dyser:
Nye fra Denso (eller lignende). Her bør man vel ha nye dieselrør også?
Denne jobben lar jeg verkstedet ta.

2. EGR:
Det er nok på tide at denne rensen. Bør/må dette gjøres samtidig med injectorbytte, eller kan jeg ta denne møkkajobben selv til sommeren?
Jeg vurderer også å sette på blankingplata med 7/8mm hull. Er det noen av dere som har montert ei slik plate og kan bekrefte at det funker fint etter flere års bruk (også mtp eu kontroll)?

3. SCV:
Dyr greie, men er vel verdt å bytte siden den og dyser går hånd i hånd. Fourby4Diesel sier at den korte orginale SCV'en er dårlig greier, mens den "nyere" og lange SCV'en er bedre. Vet dere hvilket delenummer denne har?

4. Noe annet jeg bør gjøre i samme slengen?
120gx

Legg inn av 120gx »

1
Ja det anbefales nye orginale denso injectorer,men det kan være vanskelig å være sikker på hva man får når man bestiller på nettet,da det finnes mye kopier og overhalte som selges som "new denso genuin parts" med "made in japan" på embalasjen.
Finnes vist fabrikker som lager og selger kopier,så fort og gå av seg skoen,lurt å sjekke grundig før man kjøper.
Diesel rør må byttes når du bytter injectorer.

2
Du kan gjøre det selv etterpå for å spare litt penger om du skrur selv,ja lurt å sette inn reduksjons plate samtidig,gjort det selv og egr så meget fin ut et par år senere.
Eu ok

3
Scv,dær igjen er det en del u-orginale og kopier ute å går,men den korte er uansett en del trøbbel med,så den lange fra toyota/Partsouq/Amayama er veien å gå,legg inn ch.nr ditt i delekatalog så får du riktig lang type.

4
Vask grundig rundt toppdeksel/rør/innsug/(gjerne uten intercooler på)
og dieselpumpe før du starter.
Lurt å sjekke ventilklaring når injectorer er ute,bytt div pakninger på toppdeksel og egr under veis.
Se alle videoer fra fourby4diesel når det gjelder injectorer,scv,egr,dieselrør,myye info som er verd å få med seg.
bobakka

Legg inn av bobakka »

2. EGR:
Det er nok på tide at denne rensen. Bør/må dette gjøres samtidig med injectorbytte, eller kan jeg ta denne møkkajobben selv til sommeren?
Jeg vurderer også å sette på blankingplata med 7/8mm hull. Er det noen av dere som har montert ei slik plate og kan bekrefte at det funker fint etter flere års bruk (også mtp eu kontroll)?

2
Du kan gjøre det selv etterpå for å spare litt penger om du skrur selv,ja lurt å sette inn reduksjons plate samtidig,gjort det selv og egr så meget fin ut et par år senere.
Eu ok

Er det en god video som viser hvordan jeg setter enn en plate for EGR? Og hvor får jeg kjøpt en?
joa88

Legg inn av joa88 »

Hei, og takk for svar 120gx!

1. Regner med at autoriserte toyota-verksted bruker skikkelige deler, så det vil jeg tro skal gå i orden.

2. Ok, da kan jeg evt. ta rens av EGR selv. Jeg skal høre hvor mye ekstra det vil koste å få verkstedet til å gjøre det, men hvis jeg uansett må installere blanking plata selv så er det like greit å spare pengene.

3. Da skal jeg dobbeltsjekke slik at det blir riktig. Jobben med å bytte SCV er det kanskje like greit å få verkstedet til å gjøre samtidig med injectorbytte? (Litt i tilfelle det blir noe kluss med det, slik noen har opplevd)

På Fourby4Diesel's videoer sier han ofte at jobben med injectorbytte må settes til noen man stoler på, og som vet hva de holder på med. Særlig med tanke på smuss og skitt som kan ramle ned i toppen fra koblingene til dieselrørene. Er dette noe man bør tenke på hvis man bruker autoriserte toyotaverksted?
120gx

Legg inn av 120gx »

1
Di har stort sett brukt overhalte denso injectorer,med variabelt utfall,helt nye koster jo mere men er et bedre alternativ i det lange løp.

3
Om du kan skru litt ville jeg gjort det selv,ikke noe hokkus pokkus,kun litt trangt,bare husk på å gjøre helt rent bak på pumpa først,må ikke komme noe smuss inn når ventil skal byttes.
Det er som regel kun di som bruker di korte ventilene eller som ikke bytter o-ring/pakning som blir plaga

Nei om det blir gjort riktig (bytter til nye rør) er det ikke noe problem,det han sier er rettet mot di som bruker gamle rør på nytt når di bytter injectorer,det er høy risiko.
Om du tar av intercooler og deksel under og tar et par drag med høytrykkspyler før jobben skal gjøres,har du gjort det du kan.
Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»