Stopper på tomgang
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Stopper på tomgang
Hei!
Jeg har blitt den lykkelige eier av en 120 2006 Modell, 3.0 automat. Bilen er hel og pen med 265000 på telleverket. Servicehistorikk er mangelfull, men forrige eier som var mekaniker har servet bilen ihht vedlikeholdsintervallene.
Jeg kjøpte bilen med en mangel. Den stanser innimellom på tomgang når turtallet går under 1000 omdreininger. Turtallet senker seg da til rundt 500, så hoster den litt før den dauer. Hjelper lite å prøve å ruse den når den først har kommet inn i den tralten. Motor går så lenge turtallet holdes over ca 1000 omdreininger. Bilen starter opp igjen etter noen forsøk, og går som normalt inntil det skjer igjen.
Det er mindre sannsynlig at problemene oppstår når motor er kald. Når powerheater knapp er koblet inn, oppstår problemet sjeldnere.
Motor har til vanlig god og jevn trekkraft. Oljen ser ny ut. Den røyker ikke hverken blått, hvitt eller sort. Drivstoff forbruket ligger rundt 1 liter på milen.
Endel varsel lamper har begynt å lyse den siste uken. Som VTC/SRC, feil gir i instrumentpanel ift girsjalter, og funksjonen i vindusheiser og varme i seter kommer og går. Den er en anelse brå i girkassen, og cruisekontroll «hogger» litt.
Forrige eier opplyste at Toyota hadde feilsøkt flere ganger uten å kunne konkludere hva som feiler bilen. De hadde foreslått bytte av ECU som et forslag til løsning, uten garanti for at symptomene forsvinner. Bilen har vært chippet til 204 hk (15 000 kr i delekostnad), men denne ble fjernet av forrige eier som i sin tid installerte den.
Karosseri og motor er helt og pent. Finner ikke sikringer som er brutt. Hengerkontakt ser hel og fin ut. Understell er tørt med en del overflaterust.
Jeg bruker et uavhengig verksted, og har søkt meg fram på norske og utenlandske forum uten helt å finne samme problembilde. Jeg har time neste uke for feilsøking.
Bilen er knallgod å kjøre, og jeg er villig til å påkoste den en del for å få den i orden.
Høres dette kjent ut? Har noen erfaringer med at disse symptomene opptrer sammen eller samtidig? Setter pris på all hjelp og tilbakemelding fra dere som har erfaring med disse bilene.
Krysser det som krysses kan og håper noen kan hjelpe
PS! Holder til i Sandnes, Rogaland
Jeg har blitt den lykkelige eier av en 120 2006 Modell, 3.0 automat. Bilen er hel og pen med 265000 på telleverket. Servicehistorikk er mangelfull, men forrige eier som var mekaniker har servet bilen ihht vedlikeholdsintervallene.
Jeg kjøpte bilen med en mangel. Den stanser innimellom på tomgang når turtallet går under 1000 omdreininger. Turtallet senker seg da til rundt 500, så hoster den litt før den dauer. Hjelper lite å prøve å ruse den når den først har kommet inn i den tralten. Motor går så lenge turtallet holdes over ca 1000 omdreininger. Bilen starter opp igjen etter noen forsøk, og går som normalt inntil det skjer igjen.
Det er mindre sannsynlig at problemene oppstår når motor er kald. Når powerheater knapp er koblet inn, oppstår problemet sjeldnere.
Motor har til vanlig god og jevn trekkraft. Oljen ser ny ut. Den røyker ikke hverken blått, hvitt eller sort. Drivstoff forbruket ligger rundt 1 liter på milen.
Endel varsel lamper har begynt å lyse den siste uken. Som VTC/SRC, feil gir i instrumentpanel ift girsjalter, og funksjonen i vindusheiser og varme i seter kommer og går. Den er en anelse brå i girkassen, og cruisekontroll «hogger» litt.
Forrige eier opplyste at Toyota hadde feilsøkt flere ganger uten å kunne konkludere hva som feiler bilen. De hadde foreslått bytte av ECU som et forslag til løsning, uten garanti for at symptomene forsvinner. Bilen har vært chippet til 204 hk (15 000 kr i delekostnad), men denne ble fjernet av forrige eier som i sin tid installerte den.
Karosseri og motor er helt og pent. Finner ikke sikringer som er brutt. Hengerkontakt ser hel og fin ut. Understell er tørt med en del overflaterust.
Jeg bruker et uavhengig verksted, og har søkt meg fram på norske og utenlandske forum uten helt å finne samme problembilde. Jeg har time neste uke for feilsøking.
Bilen er knallgod å kjøre, og jeg er villig til å påkoste den en del for å få den i orden.
Høres dette kjent ut? Har noen erfaringer med at disse symptomene opptrer sammen eller samtidig? Setter pris på all hjelp og tilbakemelding fra dere som har erfaring med disse bilene.
Krysser det som krysses kan og håper noen kan hjelpe
PS! Holder til i Sandnes, Rogaland
Re: Stopper på tomgang
Hei!
En kjent sak på disse motorene er scv ventilen på dieselpumpen. Hadde en 120 som også stoppet på tomgang av og til, den ble det byttet scv ventil og dyser på, det gjorde susen.¨
Hvis det ikke er byttet dyser på denne, er det absolutt noe som bør gjøres, sammen med scv ventil. De sier vel at dyser bør byttes på ca 200 000... Ps: står skrevet mye om dette på andre tråder f.eks denne: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41&t=23856 (les hele )
En kjent sak på disse motorene er scv ventilen på dieselpumpen. Hadde en 120 som også stoppet på tomgang av og til, den ble det byttet scv ventil og dyser på, det gjorde susen.¨
Hvis det ikke er byttet dyser på denne, er det absolutt noe som bør gjøres, sammen med scv ventil. De sier vel at dyser bør byttes på ca 200 000... Ps: står skrevet mye om dette på andre tråder f.eks denne: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41&t=23856 (les hele )
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
Re: Stopper på tomgang
For å finne ut om disse skal byttes, må vel dysene måles?
Forrige eier mener det ikke har med dyser eller SVC å gjøre…
MEN; takk for svar! Det verdsettes
Andre innspill fra forumet?
Forrige eier mener det ikke har med dyser eller SVC å gjøre…
MEN; takk for svar! Det verdsettes
Andre innspill fra forumet?
Re: Stopper på tomgang
Hej du, detta var en utmaning å svara på .
Kan det vara så att detta är flera, av varandra, oberoende fel?
Det med att bilen dör på låga turtal kanske inte hänger ihop med att vindusknapparna funkar med begränsat resultat?
Kastar mig ut i det utifrån vad mina år med en 120 har lärt mig:
- Dålig tomgång: Kanske bränslerelaterat. SCV ventil(er?) kan vara syndaren här. Detta är en slitdel som skall bytas mellan varven.
- Girkasse. Kan vara värt att få " flushat " denna, dvs kört igenom girolja med högt tryck för att få ut gammal morro. Detta får du hjälp till hos en verkstad som kan det. Kan göra underverk mtp mjukare giring.
- Troll i elen ( feilkoder ). Kan vara ett eller två dåliga batterier, gärna i samband med irr/ rust i hengerkontakt. Du skriver att den ser hel och fin ut men har du plockat isär den och tittat?
- Vindusheiser och värme i stolar. Kan det vara kabelbrudd? Det är löjligt tunna kablar till både knappanelen till vindusheisene och till stolsvärmen - bägge sitter också så till att de kan skadas/ nötas med ålder.
Mina 2 cent.
Kan det vara så att detta är flera, av varandra, oberoende fel?
Det med att bilen dör på låga turtal kanske inte hänger ihop med att vindusknapparna funkar med begränsat resultat?
Kastar mig ut i det utifrån vad mina år med en 120 har lärt mig:
- Dålig tomgång: Kanske bränslerelaterat. SCV ventil(er?) kan vara syndaren här. Detta är en slitdel som skall bytas mellan varven.
- Girkasse. Kan vara värt att få " flushat " denna, dvs kört igenom girolja med högt tryck för att få ut gammal morro. Detta får du hjälp till hos en verkstad som kan det. Kan göra underverk mtp mjukare giring.
- Troll i elen ( feilkoder ). Kan vara ett eller två dåliga batterier, gärna i samband med irr/ rust i hengerkontakt. Du skriver att den ser hel och fin ut men har du plockat isär den och tittat?
- Vindusheiser och värme i stolar. Kan det vara kabelbrudd? Det är löjligt tunna kablar till både knappanelen till vindusheisene och till stolsvärmen - bägge sitter också så till att de kan skadas/ nötas med ålder.
Mina 2 cent.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Stopper på tomgang
Jeg tror du har rett, at de ikke nødvendigvis forårsaker hverandre. Men heller er uavhengige av hverandre.
Men kanskje det var verdt å se det i sammenheng likevel.
SVC skal jeg sjekke om er byttet. Samme med hengerkontakt. Bra tips, takk.
Men kanskje det var verdt å se det i sammenheng likevel.
SVC skal jeg sjekke om er byttet. Samme med hengerkontakt. Bra tips, takk.
Re: Stopper på tomgang
Hengerkontakten er sjekket, skriver du.
Denne dingsen som står der bak i søle og saltlake har mang en gang vært synder, men slett ikke alltid.
Du har ut fra det jeg kan lese, samme motor som jeg hadde i min 2001 mod 90, da den første med D-4d motor.
Jeg bytte disse SCV ventilene etter at den hadde fått vel 400.000km, men kan ikke huske at den stoppet på lavt turtall.
Dette med vindusheisen som Wiberg skriver om, er også en tanke.
Ekstremt tynne ledninger i overgangen mellom dør og v side av sparkeplate eller der hvor ledningene kommer gjennom døren.
Denne dingsen som står der bak i søle og saltlake har mang en gang vært synder, men slett ikke alltid.
Du har ut fra det jeg kan lese, samme motor som jeg hadde i min 2001 mod 90, da den første med D-4d motor.
Jeg bytte disse SCV ventilene etter at den hadde fått vel 400.000km, men kan ikke huske at den stoppet på lavt turtall.
Dette med vindusheisen som Wiberg skriver om, er også en tanke.
Ekstremt tynne ledninger i overgangen mellom dør og v side av sparkeplate eller der hvor ledningene kommer gjennom døren.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Stopper på tomgang
Jeg kan leve meg småting og feil på en gammel bil.
Hovedproblemet er at den dauer på lav tomgang. Det kan jeg ikke leve med på sikt, så det er pri på å finne ut av.
Jeg skal nevne tipsene for verkstedet til uka, kanskje de finner ut av det
Hovedproblemet er at den dauer på lav tomgang. Det kan jeg ikke leve med på sikt, så det er pri på å finne ut av.
Jeg skal nevne tipsene for verkstedet til uka, kanskje de finner ut av det
Re: Stopper på tomgang
Blir lei meg på dine vegne når du skriver lykkelig eier......
Sånn drittbil..... Det skal ikke skje !!!
Fader, det er jo Toyota
Sånn drittbil..... Det skal ikke skje !!!
Fader, det er jo Toyota
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Stopper på tomgang
Diagnose vil gi en pekepinn på både scv ventil og injectorer,om du har den korte typen ventil så kjøp den lange oppgraderte typen fra amayama.com
Om injectorer ikke har vært bytta så er det anbefalt og bytte som forebyggende vedlikehold på ca 170.000km/7år.
Bruk nye orginale denso og bytt dieselrør samtidig.
Ellers ville jeg sjekka ledningsnettet bak intercooler (langs torpedovegg) hær kan det gnages hull på isolasjon og skape trøbbel.
https://youtu.be/aTBY3MwidFY
Om injectorer ikke har vært bytta så er det anbefalt og bytte som forebyggende vedlikehold på ca 170.000km/7år.
Bruk nye orginale denso og bytt dieselrør samtidig.
Ellers ville jeg sjekka ledningsnettet bak intercooler (langs torpedovegg) hær kan det gnages hull på isolasjon og skape trøbbel.
https://youtu.be/aTBY3MwidFY
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Stopper på tomgang
En tilleggsopplysning jeg kom på kunne ha betydning:
Forrige eier opplyste at Problemene startet for 3-4 år siden. Da stoppet den på tomgang, men startet opp igjen uten problemer. Så gikk det halvannet år før det skjedde igjen. De siste to årene har hyppigheten bare økt. Nå skjer det stort sett hver gang jeg kjører.
Det kan kanskje indikere en slitasje/slitedel siden hyppigheten øker med tiden og bruken av bilen?
Forrige eier opplyste at Problemene startet for 3-4 år siden. Da stoppet den på tomgang, men startet opp igjen uten problemer. Så gikk det halvannet år før det skjedde igjen. De siste to årene har hyppigheten bare økt. Nå skjer det stort sett hver gang jeg kjører.
Det kan kanskje indikere en slitasje/slitedel siden hyppigheten øker med tiden og bruken av bilen?
Re: Stopper på tomgang
Står fortsatt på at dyser og scv er verdt å tatt en titt på. Dette er slitedeler...
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
Re: Stopper på tomgang
Hei, kjipt.
En kompis av meg hadde lignende symptomer på sin 120.Han hadde bilen i et drøyt år og det begynte med at den stoppa rett etter oppstart når han var på hjemplassen. Hjemplassen er vesentlig høyere over havet enn bosted. Han skifta dieselfilter, luftmengde sensor, scv ventil, staget til turbo ble smørt opp, avlesning av dyseverdier etter alle kunstens regler og siden de var innafor tok han dyserens.
Bilen fortsatte å stoppe ved oppstart, oftest når kald. Etterhvert stoppa den litt mer random, rett etter oppstart og innimellom ved kjøring også. Han ble iallfall skikkelig lei av å Leite etter feilen, var heldig og fikk solgt den tilbake til han han kjøpte den av som heldigvis var en kompis av han igjen. Ny eier gikk grundig til verks og fant ut at det var rett og slett dårlig gjennomstrømning i tankarmaturet. Han plukka det av og gjorde det rent- problem løst.
En kompis av meg hadde lignende symptomer på sin 120.Han hadde bilen i et drøyt år og det begynte med at den stoppa rett etter oppstart når han var på hjemplassen. Hjemplassen er vesentlig høyere over havet enn bosted. Han skifta dieselfilter, luftmengde sensor, scv ventil, staget til turbo ble smørt opp, avlesning av dyseverdier etter alle kunstens regler og siden de var innafor tok han dyserens.
Bilen fortsatte å stoppe ved oppstart, oftest når kald. Etterhvert stoppa den litt mer random, rett etter oppstart og innimellom ved kjøring også. Han ble iallfall skikkelig lei av å Leite etter feilen, var heldig og fikk solgt den tilbake til han han kjøpte den av som heldigvis var en kompis av han igjen. Ny eier gikk grundig til verks og fant ut at det var rett og slett dårlig gjennomstrømning i tankarmaturet. Han plukka det av og gjorde det rent- problem løst.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Stopper på tomgang
Jøss
Det samme problemet hadde faktisk jeg også ved tankbytte kan jeg erindre
Kan det være så enkelt, men likevel vanskelig….?
Tok ned og satte opp tanken så mange ganger at jeg nesten kunne det i søvne
Tips: Bruk en garasjejekk og fest et reservehjul f.eks på jekken og jekk opp når du er klar for å senke den ned.
Dette fungerte helt supert for mitt vedkommende.
Det samme problemet hadde faktisk jeg også ved tankbytte kan jeg erindre
Kan det være så enkelt, men likevel vanskelig….?
Tok ned og satte opp tanken så mange ganger at jeg nesten kunne det i søvne
Tips: Bruk en garasjejekk og fest et reservehjul f.eks på jekken og jekk opp når du er klar for å senke den ned.
Dette fungerte helt supert for mitt vedkommende.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Stopper på tomgang
" Ny eier gikk grundig til verks og fant ut at det var rett og slett dårlig gjennomstrømning i tankarmaturet. Han plukka det av og gjorde det rent- problem løst. "
Det enkla är ofta det bästa - det där kan jag se som möjlig orsak, absolut.
Det enkla är ofta det bästa - det där kan jag se som möjlig orsak, absolut.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Stopper på tomgang
Mange mulige syndere, her altså..
Har verkstedtime til uka. Får se om mekaniker finner ut noe mer. Men jeg tar med alle tips videre. Takk for de som gidder! Det er gull verdt for meg!
Har verkstedtime til uka. Får se om mekaniker finner ut noe mer. Men jeg tar med alle tips videre. Takk for de som gidder! Det er gull verdt for meg!
Re: Stopper på tomgang
Sjekk i så fall alle verdier som nevnes i videoen jeg linka til,blir ofte bare sjekka feedback verdier på verksted,det er ikke tilstrekkelig for å si om injectorer er dårlig eller ikke.
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Stopper på tomgang
Ville kanskje tatt opp tankarmaturet og sjekket filteret som ligger der. Eller sjekket når bilen stopper, Så drainet fuelfilteret i motorrommet. Er det tomt så får den ikke nok fuel på tomgang.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Re: Stopper på tomgang
Satt akkurat å leste startinnlegget her, og tenkte det samme som ble foreslått på slutten... Dieseltilførselproblem. enten tank eller dieselrør. Ikke en elektronisk feil, siden motoren går jevnt og fint over 1000 omdreininger, eller dør/nødmodus/hakker under belastning.
Dieselmotoren i disse bilene er forsåvidt enkle i prinsippet... så lenge de får: 1. Diesel, 2. Luft, 3. ingen lamper gule lamper i dashbordet, så skal de i utgangspunktet starte.
Var akkurat borti en Hilux (2013) som døde på tomgang, uten forvarsel... heldigvis hadde sjåføren svingt inn på en bensinstasjon, men rakk ikke engang å stoppe før motoren bare døde mens han stod rolig på tomgang... da hadde den tilbakelagt en tur på 14 mil. Den var umulig å få start på igjen, og bergning måtte rekvireres. Ingen feilkoder i dashbordet eller på diagnose hos toyota-verkstedet.
De mistenkte dieseldyr og skit i tanktilføreselen, da dieselfilteret som var 2 dager gammel så ut som det hadde stått i i 2 år..
De kobla på ekstern dieseltilførsel rett i motoren og den starta på første draget og gikk som ei klokke.. Der konkluderte de med at det måtte være drit/dieseldyr i dieseltank og dieseltilførselrør frem til dieselfilter....
Dieselmotoren i disse bilene er forsåvidt enkle i prinsippet... så lenge de får: 1. Diesel, 2. Luft, 3. ingen lamper gule lamper i dashbordet, så skal de i utgangspunktet starte.
Var akkurat borti en Hilux (2013) som døde på tomgang, uten forvarsel... heldigvis hadde sjåføren svingt inn på en bensinstasjon, men rakk ikke engang å stoppe før motoren bare døde mens han stod rolig på tomgang... da hadde den tilbakelagt en tur på 14 mil. Den var umulig å få start på igjen, og bergning måtte rekvireres. Ingen feilkoder i dashbordet eller på diagnose hos toyota-verkstedet.
De mistenkte dieseldyr og skit i tanktilføreselen, da dieselfilteret som var 2 dager gammel så ut som det hadde stått i i 2 år..
De kobla på ekstern dieseltilførsel rett i motoren og den starta på første draget og gikk som ei klokke.. Der konkluderte de med at det måtte være drit/dieseldyr i dieseltank og dieseltilførselrør frem til dieselfilter....
Re: Stopper på tomgang
luftfilteret er bare nevnt, men muligens en enkel årsak.? Jeg heller mot dieseltilførsel...
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Re: Stopper på tomgang
Mekaniker dro dette ut av tanken, og sendte meg bilde av silen som suger diesel fra tanken. Trodde han hadde funnet og løst problemet, men dagen etter stoppet den igjen. Søker nå fra tank og frem til motor
- Vedlagte filer
-
- D2841108-6893-4ABF-9A5F-7AEFD61B822A.jpeg (75.97 KiB) Vist 3244 ganger
-
- A9C75FB7-9E5E-4DA2-904C-243D41489F62.jpeg (78.31 KiB) Vist 3244 ganger