Side 13 av 13

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor nov 24, 2016 4:57 pm
av jonwib
Halla,

Bifogar tre bilder från avläsning på motorn.

Den första är från den 3/11 - start av iskall motor. Rasslar en del i motorn från ca 1500 rpm till 2000 rpm innan den blir varm.

Bild 2 är från idag, 24/11, samma kackling mellan 1500-2000 rpm, start iskall motor.

Bild 3 är oxå från idag men efter att motor har blivit driftsvarm.

Det jag inte blir klok på är varför injectorvärdena ändrar sig ( procentmässigt är det ganska mycket )?? Eftersom jag var ensam i bilen blir det svårt ( omöjligt ) att ta skärmdumpar med belastning på motorn men det jag noterade mig är att " Target Common Rail Pressure " ändrar sig dramatiskt ved belastning - detta är väl något SCV är med och påverkar?

Vad exakt är det som bestämmer när injectorerna skall bytas? Är det differensen dem emellan eller är det om de är för mycket åt + eller - ? Har hört om grenseverdi på max plus /minus 3ml ( mm3 ).
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (193.28 kiB) Vist 6929 ganger
Skämdump TechStream.jpg
Skämdump TechStream.jpg (344.53 kiB) Vist 6929 ganger
Skämdump TechStream 1.jpg
Skämdump TechStream 1.jpg (345.89 kiB) Vist 6929 ganger

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor nov 24, 2016 7:59 pm
av Andreas30
jonwib skrev:Halla,

Bifogar tre bilder från avläsning på motorn.

Den första är från den 3/11 - start av iskall motor. Rasslar en del i motorn från ca 1500 rpm till 2000 rpm innan den blir varm.

Bild 2 är från idag, 24/11, samma kackling mellan 1500-2000 rpm, start iskall motor.

Bild 3 är oxå från idag men efter att motor har blivit driftsvarm.

Det jag inte blir klok på är varför injectorvärdena ändrar sig ( procentmässigt är det ganska mycket )?? Eftersom jag var ensam i bilen blir det svårt ( omöjligt ) att ta skärmdumpar med belastning på motorn men det jag noterade mig är att " Target Common Rail Pressure " ändrar sig dramatiskt ved belastning - detta är väl något SCV är med och påverkar?

Vad exakt är det som bestämmer när injectorerna skall bytas? Är det differensen dem emellan eller är det om de är för mycket åt + eller - ? Har hört om grenseverdi på max plus /minus 3ml ( mm3 ).
Skjermbilde.JPG
Skämdump TechStream.jpg
Skämdump TechStream 1.jpg

Bytt scv så skal den Bedre seg taget common rail pressuere skal ligge gjevnt på 35000 og opp ser din ligger under
Husk at når scv er sliten så gjør den at en eller 2 injektorer får feil verdi dårlig verdi .
Min erfaring er at kakling mellom 1500 og 2000 rpm blir borte ved kaldstart etter bytte til ny scv
Spent på og se resultat på måling etter du har bytta du som har tekstream oppe og går :D

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor nov 24, 2016 8:46 pm
av jonwib
Tack för svar Andreas.

SCV blir bytt så fort jag hittar tid och plats - evt ska jag flörta med min lokala Toytapusher så de gör det samtidigt med byte av fjädrar fram ( jag orkar inte ligga ute och kräla under bilen i minusgrader och dåligt ljus längre ).

Jag hjälper dig gärna med att sätta upp din TechStream - just say when ;) .

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor nov 24, 2016 8:53 pm
av superhansen
Jeg byttet scv her for noen helger siden i håp om å bli kvitt min raslelyd ved kald motor.Det gjorde ikke noen forskjell hos meg.Skal legge ut noen bilder fra måling med techstream jeg også,gjør noen målinger på kald og varm motor i helgen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor des 08, 2016 10:23 am
av 120gx
Noen som har prøvd å måle dyseverdier etter bytte av dieseldyser på 166hk ?
i så fall vilke verdier på oppstart av kald motor?

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor des 08, 2016 8:54 pm
av Andreas30
jonwib skrev:Tack för svar Andreas.

SCV blir bytt så fort jag hittar tid och plats - evt ska jag flörta med min lokala Toytapusher så de gör det samtidigt med byte av fjädrar fram ( jag orkar inte ligga ute och kräla under bilen i minusgrader och dåligt ljus längre ).

Jag hjälper dig gärna med att sätta upp din TechStream - just say when ;) .


Takk for det Jon skal gi lyd ifra meg jeg
Hadde vært kjekt og fått techtream opp og gå :D

Kanskje vi skulle gjort bytte handel jeg bytter SCV din og du fikser Techstream i mens ? :D :D

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor des 08, 2016 9:00 pm
av jonwib
Låter som en perfekt byttedeal! Hinner vi innan jul eller ska vi ta det i början av nyåret?

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor des 08, 2016 9:19 pm
av Andreas30
Det må vi få til Bare gi lyd en søndag du er ledig Jon har Ledige søndager nå fram mot jul :D

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons feb 07, 2018 8:13 pm
av superhansen
Snappet opp denne fra FB,lagt ut av Berrima diesel i Australia.Virker som om Toyota vet mer om dette problemet,enn ihvertfall Toyota her på berget vil snakke om.
BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons feb 07, 2018 8:34 pm
av asgeir75
Bra funnet :)
Dette har vel ikke noe å si for oss med 10 år gammel 120 vel...?

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons feb 07, 2018 9:34 pm
av superhansen
Jo absolutt.Det er flere 120 fra 2007 og 2008 som har opplevd å få sprekk i stempel,eller hull i stempel.Viktig å følge med på dyseverdier så de er innenfor spec.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons feb 07, 2018 9:55 pm
av asgeir75
Jeg tenkte på garantien, glemte å skrive det :roll:

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor feb 08, 2018 6:53 am
av superhansen
Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med garantien.Men er dette skrivet egentlig en bekreftelse på det flere av oss tror,at noe ikke er optimalt med dyser og stempel?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir aug 13, 2019 6:43 pm
av balleklorin
Hei

Tiden var nå endelig inne for å kjøpe en bil jeg har lystet på lenge! '06 120 GX.
Takket være dette forumet var jeg veldig obs på problematikken, og etter ei ukes eierskap måtte jeg oppsøke lokal Toyota forhandler for å få avlest dyseverdier....
Enden på den reisa var påvist for stort avvik på dyse 4, og et påfølgende tilbud om dysebytte pålydende kr. 34550,-
I tilbudet ligger også skifte av samtlige dyserør.

Er deres erfaring at prisene varierer sterkt, eller er dette snittet for å få utført jobben hos merkeforhandler?

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons aug 14, 2019 8:01 am
av jonwib
Jag tog turen till Bertils Bil i Strömstad och fick bytt dyser och rensat insug för dryga 20 000 SEK nu i våras. De dokumenterade med bilder etc.

Var inom min lokala Toyotabutik igår och då hade de " aldrig " hört om problemet med kolvar och dyser. Tror de har fått besked om att knipa käft från högre håll.

Gick med i en grupp på Facebook där de driver en sak mot Toyota Australien, mest för att hålla mig ajour med vad som händer i ärendet. Det visar sig att även vissa modeller av 150 drabbas av detta med spruckna kolvar etc.

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: lør aug 17, 2019 11:11 am
av Andreas30
Bertils bil er et bra verksted dyktige folk der og vetuge priser om en handler filtere der og :D

Min anbefalling for 120 eiere er og fylle Eco 1 sin 2G POLAR
Denne dieselen inneholder 0 prosent bio fame og er det beste vi kan kjøre på har selv brukt denne dieselen 2 år nå
og jeg kommer ikke til og fylle noe annet lengre. i begynnelsen må en regne med og bytte dieselfilter litt gjevnlig for dette drivstoffet renser ut
det gamle bio fame eller algene som er i tanken etter alt det er borte så kan du kjøre 10 000 km og plukke opp dieselfilter og se
det er like reint som nytt dette er min erfaring så nå kommer jeg til og kjøre lengre på filter bytte skal prøve med 20 000 km .
motor går meget reint på dette drivstoffet mindre diesel lyd og noen opplever litt sprekere bil på grunn av det høye cetan tallet 75 - 80 i verdi
Dette drivstoffet avgir ingen sot og vil stoppe egr problematikken
Eneste som er litt dumt er at man kun får fylt dette på kløfta asker holmen og liertoppen
Dem er på saken for og bygge stasjoner i hele norge håper det skjer fort .

Den vanlige diesel inneholder 7 til 16 prosent bio fame ettersom sommer og vinter litt forskjeller der
og denne bio fame gror ned dyserør og gror igjen injektorer så får man dårligere og dårligere dyseverdier og en kan tilslutt ende opp med
sprekt stempel .
Normal diesel med bio fame ligger cetan tallet på 52 - 60 det vil også si dårligere forbrenning mere sot mere kakling