Gløding i streng kulde..

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Gløding i streng kulde..

Legg inn av froesak » tir des 29, 2009 10:31 am

Hvordan går dere frem i streng kulde når dere skal starte? Hører noen sier att de slår på tenninga og venter til glødelampa slukker og så slår den av igjen og gløder en gang til før de starter. Og noen sier det holder og gløde en gang. Tenker da på tempraturer fra -20 og nedover.
Mvh Bent

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av Pirkka » ons des 30, 2009 12:20 pm

Jeg gløder 2 ganger :D

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av froesak » ons des 30, 2009 1:27 pm

glødet to ganger i dag jeg også. var -24 og uten motorvarmer. den stoppet igjen rett etter den tente men startet greit 2 gangen. MEN det gikk nok noen sek før den gikk pent, rakklet og kakklet stygt de første sekundene gitt :lol:
Mvh Bent

Tromso
Innlegg: 135
Registrert: søn mai 13, 2007 1:55 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av Tromso » ons des 30, 2009 8:21 pm

Jeg benytter bilen relativt ofte under minus 15, og vil anbefale å gløde både 2 og 3 ganger før man starter. Dersom man følger med på glødelyset i dashbordet, så vil man se at dette slukker raskere for hver gang man har glødet noe som viser at selve glødepluggen er blitt varmere, og i teorien skal ha lettere å antenne. I mine tilfeller så har teorien stemt med praksisen :D
Forøvrig bør man IKKE benytte POWER HEAT knappen før motoren har fått gått i 3-4 minutter, da høyt turtall umidelbart etter oppstart er direkte skadelig på motoren.
Kan også være fornuftig å svippe innom ett verksted å få målt batteriene, så man er godt rustet på batteri fronten til de kalde måneder.
:D

tarjei
Innlegg: 50
Registrert: man nov 16, 2009 10:43 am

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av tarjei » tor des 31, 2009 12:24 pm

Jeg gløder bare en gang, og den starter lett både i -10 og -28 (har ikke prøvd noe lavere enn det, siden det ikke har vært lavere enda). Høyt turtall er ikke bra, men PWR HEAT knappen gir ikke mere enn 1100RPM (eller er det 1200?), og det er IKKE høyt turtall. Så jeg bruker den med det samme motoren er startet. Forøvrig bør ikke motoren stå på tomgang i mange minutter etter oppstart. De fleste produsenter anbefaler å starte kjøring umiddelbart for å få opp temperaturen så fort som mulig. Dog er det klart at du ikke bør legge deg på motorveien med en gang med turtall på 3000+. Men forsiktig moderat kjøring de første minuttene tror jeg ikke skader noe, tvert imot.

Klart litt kakling er det de første sekundene etter oppstart i -28, men det gir seg etter få sekunder.

Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Registrert: lør okt 31, 2009 9:50 am
Sted: Trondheim

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av SverreS » tor des 31, 2009 9:12 pm

tarjei skrev:Jeg gløder bare en gang, og den starter lett både i -10 og -28 (har ikke prøvd noe lavere enn det, siden det ikke har vært lavere enda). Høyt turtall er ikke bra, men PWR HEAT knappen gir ikke mere enn 1100RPM (eller er det 1200?), og det er IKKE høyt turtall. Så jeg bruker den med det samme motoren er startet. Forøvrig bør ikke motoren stå på tomgang i mange minutter etter oppstart. De fleste produsenter anbefaler å starte kjøring umiddelbart for å få opp temperaturen så fort som mulig. Dog er det klart at du ikke bør legge deg på motorveien med en gang med turtall på 3000+. Men forsiktig moderat kjøring de første minuttene tror jeg ikke skader noe, tvert imot.

Klart litt kakling er det de første sekundene etter oppstart i -28, men det gir seg etter få sekunder.
Ja klart det er litt kakling,er jo en diesel motor som sitter i disse bilene.
Gjør det samme æ også.Starte den med PWR HEAT knappen inne,fikk beskjed av Hell bil om at dette er nok mindre skadelig enn å remje ut på omkjøringsveien i 2500-3000 omdreininger rett etter oppstart.......

8) 8) 8) 8)
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

froesak
Innlegg: 68
Registrert: fre aug 14, 2009 10:36 am
Sted: Raufoss

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av froesak » fre jan 08, 2010 3:06 pm

bestilte montering av motorvarmer når jeg skal ha den på eu kont neste uke. må vell spare motoren litt det i forhold til kaldstartene nå i minus 30 :x om ikke annet blir det fortere varmt til meg :oops: Toyota antydet ca 4500 ferdig montert.
Mvh Bent

bjornbra
Innlegg: 11
Registrert: fre jan 15, 2010 10:39 pm
Sted: Fetsund

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av bjornbra » tir jan 19, 2010 10:21 pm

Er dere sikre på at glødinga faktisk kuttes når lampa slukker?

På andre biler har jeg opplevd at glødinga faktisk fortsetter (ihvertfall noen sekunder) etter at lampa er slukket.

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4370
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av Dag Einar » tir jan 19, 2010 11:31 pm

Hvordan kan du vite det om lampen har slukket da????
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
1965 Fiat 215
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

bjornbra
Innlegg: 11
Registrert: fre jan 15, 2010 10:39 pm
Sted: Fetsund

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av bjornbra » man jan 25, 2010 10:13 pm

Tja, da må man vel til med å måle om det står strøm på glødeplugga.

naits
Innlegg: 12
Registrert: man feb 08, 2010 8:43 am
Sted: Dividalen

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av naits » ons mar 03, 2010 11:12 pm

Gløde en gang og bruke pwr heat knappen.

Starta som et skudd her om dagen i -29 uten motorvarmern i, e vældi fornøyd me startegenskapan.
Min forrige bil en audi 2,5 tdi (V6) kunne eg bare glømme å få start på i -23 eller kaldere uten motorvarmer.
Stian N Heiskel
90792068

-83 HJ60. Hatt den i snart 1 år, og blir bare mer og mer gla i den.
-05 VX120 Konebil.

Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Registrert: tor jul 23, 2009 3:32 am
Sted: Oslo

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av Walkabout » tor mar 04, 2010 1:01 am

Cruiseren min trengte to forsøk på å starte her i -13 om dagen, ble nesten litt overrasket.

Men det var fordi kupélyset hadde stått på en uke i strekk :lol:

Så da var det kanskje ikke så gale allikevel 8)
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av sunde » fre mar 05, 2010 9:19 pm

eg har jo varmer i min bil.men ikkje altid eg bruker den.
uten at varmer eg brukt.eg gløder kun en gang.pga dn starter greit da uten.og det er nokk etter gløding på bilene.bruker og pwr heat knappen men gang(jore det på luxen og)var aldri noe problem det.

når varmer har vert på kommer det bare et link i gløde lampa :mrgreen: det er fint det :lol:
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

aisha
Innlegg: 26
Registrert: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Sted: Nordland

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av aisha » tir des 28, 2010 12:08 am

Synes min GX 05 er utrolig tung å få igang allerede fra -10. Må kime ganske lenge før den starter. Når den starter går den fint med en gang. Starter lett når det er mildere. Nesten slitsomt :(
LandCruiser 2006GX

jacobsen
Innlegg: 6
Registrert: søn des 05, 2010 8:58 pm
Sted: Tønsberg

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av jacobsen » søn jan 09, 2011 3:24 pm

Min starter heldigvis fint i streng kulde + at den ikke blir brukt hver dag.
Men jeg ser en knapp under nøkkelen som heter "2nd", er dette en knapp for å det andre forsøket på å starte bilen? Ser ikke store forskjellen på antall sekunder glæding eller lignende med den inne..
Anybody?
Land Cruiser VX 120 Arctic Truck 35 grå-matt..

mrsilver
Innlegg: 154
Registrert: man okt 25, 2010 4:51 pm
Sted: Sola kommune

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av mrsilver » søn jan 09, 2011 4:19 pm

Den knappen er til å styre girkassen ved igangsetting av bilen på ekstremt glatte plasser/bakker. Med den inne starter bilen i andre gir og med mindre hjulspinn, ifølge det jeg har lest meg til...

MrSilver
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.

jacobsen
Innlegg: 6
Registrert: søn des 05, 2010 8:58 pm
Sted: Tønsberg

Re: Gløding i streng kulde..

Legg inn av jacobsen » søn jan 09, 2011 6:06 pm

ja da så, da er det jo ikke rart jeg ikke så noe forskjell..
Land Cruiser VX 120 Arctic Truck 35 grå-matt..

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»