Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

freedriver skrev:Spennende lesing. Men mye innlegg og mange meninger. Kan en av dere lage en oversikt som kort oppsummerer tråden slik at jeg be toyota utføre dette forbyggende arbeidet på min bil? Ble litt mye for en som tydligvis ikke kan nok om dette temaet.
Tror ikke det er så mange meninger her, oppsummert så er det ganske enkelt, det skrev rimelig tydelig i går hva jeg mener bør gjøres om du har en bil med oppmot 200' km.
Om Tunap eller andre lignende produkter så får du vel sjøl gjøre det som du mener er best for deg og din bil.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
baa
Innlegg: 503
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av baa »

Har hatt en litt lengre prat med vår gode venn på Toyota Hell Bil(Bilia) i dag, har egentlig bestemt meg for hva jeg skal gjøre i første omgang.
Viser seg at den lokale Toyotasjappa har noe lurium på bakrommet, som renser injektorene. Ikke Tunap, men annet merke de har brukt med god erfaring på dieselmotorer.
Siden motoren min fortsatt går mjukt som smør, og ikke passert 130k enda har jeg stor tro på at den skal kunne gå litt lengre før man evt. satser på bytte av injectorer. Det ble gjort i 2009 på kampanjen. Mye av informasjonen som har fremkommet her i tråden, satt han på selv og kunne forklare enda litt nærmere på hvordan EGR osv henger sammen på de forskjellige motorene.

Men uansett, for å gjøre en lang historie kort:

Har du en bil som ikke har gått 200 000 km enda, fyll på 2-4 dl to-takts olje på hver andre-tredje fylling av tanken. Dette hjelper å smøre injectorene da dieselen i Norge er tilsatt biodiesel som beskrevet tidligere. Det vil si lavt innhold av svovel, som igjen fører til dårligere smøreevne. (dette gjør jeg allerede, samt verksmesteren på Toyota-sjappa)
Så kan man kjøre på med en flaske av lurium (injectorrens), for å rense opp eventuelle avleiringer i systemet. (Har kjøpt flaske og skal putte på luriumet ved neste tankfylling)

Det har vært diskutert her inne med målinger som Toyota har utført, opp i mot eventuelle andre. alle målinger som er foretatt med dysene i motoren har liten nytteverdi... for å kunne si noe om tilstanden til en dyse, må en dyse plukkes ut og testes i benk.

Til slutt så skal jeg få bestilt time for skikkelig rens av EGR-ventil og innsug, men han hadde svært liten tro på at dette var kunne knyttes direkte til motorhavari. Det vil føre til høyere dieselforbruk og dårligere luftgjennomstrømning inn til motoren.

Til en bil som har gått over 200 000 km, det er bare å sette av penger til å kjøpe nye injectorer for dette er å regne som slitedel i en dieselbil og spesielt på commonrail hvor dysetrykket er 130-140 bar. det er svært få andre slitedelskostander til disse bilene, så om man må være forberedt på å ta en kostnad til rundt 15-20 k når man passerer 200 000 km på bilen synes ikke jeg er avskrekkende.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Da har jeg bestillt time for å bytte Injectorer, dieselrør og SCV-ventil og filter. Informasjon fra lokal verksmester i dag (Bård var hos lokal Toyota) var avgjørende for mitt valg. Å måle verdiene på Injectorer gir ikke noe riktig bilde når de sitter i motoren. Måling i benk er det eneste som gjelder om man vil ha eksakte verdier. Og det er også en kost, så da blir alt byttet uten noe mere frem og tilbake.

Injectorbytte alene ble stipulert til en del under 20k. Så bir det litt for rørene og oljeskift. Men da kan jeg sove godt om natten.

Vi lokalt skal samle inn fakta fra de LC 120-eiere som har hatt havari. Dette ønsker Toyota å bruke for å skaffe seg et bedre bilde av hva som skjer forut for et havar som 3 stk av oss (ikke meg) har erfart i 2015. Typiske ting er blokkering av EGR, kjøremønster, hvor man bor og hvilket merke man fyller på. Men dette blir ikke en offentlig tråd. Info som kommer frem vil bli forelagt Toyota. Hva som deretter skjer vet vi ikke så mye om enda. Men det som er sikkert er at lokalt verksted tar dette alvorlig, og jeg ser det som naturlig at vi i styret jobber mot Toyota sentralt for kanskje å belyse Injectorers levetid og kanskje komme frem med tilbud om preventivt vedlikehold for eiere av nyere D4D-biler. Men dette er uansett ikke tatt opp i dag, men kommer kanskje etterhvert siden det er minst 5 kjente motorhavari på nyere LC 120 blant medlemmene.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

JanP skrev:Da har jeg bestillt time for å bytte Injectorer, dieselrør og SCV-ventil og filter. Informasjon fra lokal verksmester i dag (Bård var hos lokal Toyota) var avgjørende for mitt valg. Å måle verdiene på Injectorer gir ikke noe riktig bilde når de sitter i motoren. Måling i benk er det eneste som gjelder om man vil ha eksakte verdier. Og det er også en kost, så da blir alt byttet uten noe mere frem og tilbake.

Injectorbytte alene ble stipulert til en del under 20k. Så bir det litt for rørene og oljeskift. Men da kan jeg sove godt om natten.

Vi lokalt skal samle inn fakta fra de LC 120-eiere som har hatt havari. Dette ønsker Toyota å bruke for å skaffe seg et bedre bilde av hva som skjer forut for et havar som 3 stk av oss (ikke meg) har erfart i 2015. Typiske ting er blokkering av EGR, kjøremønster, hvor man bor og hvilket merke man fyller på. Men dette blir ikke en offentlig tråd. Info som kommer frem vil bli forelagt Toyota. Hva som deretter skjer vet vi ikke så mye om enda. Men det som er sikkert er at lokalt verksted tar dette alvorlig, og jeg ser det som naturlig at vi i styret jobber mot Toyota sentralt for kanskje å belyse Injectorers levetid og kanskje komme frem med tilbud om preventivt vedlikehold for eiere av nyere D4D-biler. Men dette er uansett ikke tatt opp i dag, men kommer kanskje etterhvert siden det er minst 5 kjente motorhavari på nyere LC 120 blant medlemmene.
Vurderer du skifte dysetetninger samtidig også? Eller gjelder ikke dette 2005 mod?
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Nå var det kanskje ikke nødvendig å sitere posten min for å spørre om det du gjør. 8)
Jeg skifter det som er nødvendig, enkelt og greitt. Lar verksmester gjøre det som er nødvendig. Stoler 100% på hans fagkunnskap. Er det nødvendig med 30k så blir det slik, selv om det ikke akkurat er ønskelig.

Og for å presisere: vi skal prøve å få til en god dialog med Toyota i ordnede og konstruktive former. Det er ingen grunn til gå i en skyttergrav og anklage importør for noe. Vi sitter på noe info, men vi vet fortsatt lite om hva som skjer forut, og hva vi kan gjøre som et ev. preventivt vedlikehold. Jeg er imidlertid sikker på Toyota vil ta dette med største alvor og se på hva de kan gjøre for å beholde det gode ryktet de tross alt har generellt.
Men bytte av Injectorer ser ut til å være noe som man kanskje ikke kommer utenom. Men for de som må lure så er dette slett ikke relatertert til vårt merke.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

JanP skrev:Nå var det kanskje ikke nødvendig å sitere posten min for å spørre om det du gjør. 8)
Jeg skifter det som er nødvendig, enkelt og greitt. Lar verksmester gjøre det som er nødvendig. Stoler 100% på hans fagkunnskap. Er det nødvendig med 30k så blir det slik, selv om det ikke akkurat er ønskelig.
Jeg er heldigvis gammel nok til å bestemme selv hva jeg vil sitere å ikke. Spørsmålet var rettet til deg og din post direkte, tross alt.
Blir litt overasket over måten du svarer på her inne innimellom.

Poenget mitt var at det er vel en fin mulighet til å bytte de mye rimeligere når alt er av uansett, som prevantivt vedlikehold.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Spørsmål til dette om rens av injectorer og innsprøytningssystem med diverse lurium.Er det ikke en fare at de typene man putter på tanken løser opp og drar med seg noe drit igjennom systemet og havner i injectorer?

Vil det ikke være en bedre løsning å bruke feks Tunap med adapter og kjøre rensen med det?
120 GX 08 mod.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Den informasjonen du har fått Bård samsvarer meget vell med den jeg selv har mottatt på bl.a. Toyota Funnemark i Larvik,
Toyota i Horten, samt Vestfold Elekteo Diesel.
Interessant også å høre at Toyota Hell Bil(Bilia) benytter seg av additiver, i tillegg til bl.a. overnevnte firmaer.
Så kan man jo for eksempel spørre seg hva som er grunnen til det ?.

Skulle ønske vi kunne gått bort i fra terminologien "lurium" om additiver til bl.a. brennstoff.
Jeg er veldig klar over at det blant additiver finnes veldig bra produkter, samt mindre bra.
Når for eksempel en samlet Tysk bilindustri, i tillegg til Fiat og Ferrari benytter produkter fra Tunap,
ja da bør vell ett lite knippe Land Cruiser entusiaster fra Norge slutte å omtale produktene deres som "lurium".
Litt ydmykhet kan vi tross alt utvise ?.

Jeg er også kjent med at flere Toyota verksteder benytter Forte som leverandør av additiver.
Forte fungerer meget bra, men det er kun Tunap som i tillegg har en langtidsbeskyttende virkning, også etter behandling (30.000 km),

Når det gjelder pumpetrykk på dieselpumpe så husker jeg ikke hva jeg hadde på min 120. Ser du nevner 130-140 bar.
Legger ved ett par bilder av min LC150. På tomgang veksler den mellom 720-850 rpm. A/C pumpe som slår inn og ut.
Som dere ser så har jeg mellom 5500-6750 psi på tomgang !. Det vil si mellom 380-465 bar.
Med fult pådrag så runder jeg 27000 psi, eller 1860 bar !
Kjører med OBD skanner i OBD kontakten, og appen Torque på min mobil.

Så om man synes det er bra trykk i en høytrykksspyler med 150-200 bar, så kan du altså gange dette trykket med 10 :shock:
Vedlagte filer
20151106_204747 (2448 x 1836).jpg
20151106_204747 (2448 x 1836).jpg (869.74 KiB) Vist 15707 ganger
20151106_204740 (2448 x 1836).jpg
20151106_204740 (2448 x 1836).jpg (864.55 KiB) Vist 15707 ganger
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

superhansen skrev:Spørsmål til dette om rens av injectorer og innsprøytningssystem med diverse lurium.Er det ikke en fare at de typene man putter på tanken løser opp og drar med seg noe drit igjennom systemet og havner i injectorer?

Vil det ikke være en bedre løsning å bruke feks Tunap med adapter og kjøre rensen med det?
Slik jeg har fått det forklart av Tunap sin distriktsleder for Vestfold/Buskerud /Telemark, (Håvard Andersen),
så er det helt uproblematisk å f.eks helle en boks med Tunap 984 i tanken.
Grunnen til at man benytter seg av adapter på pumpen ved bruk av Tunap 127 er at dette er en skikkelig rensekur !
På denne måten får man altså konsentrert virkestoffet inn mot pumpe og injektorer, og på den måten oppnå full effekt av behandlingen.

Diskusjonen rundt dette med tilsetningsstoffer i bl.a diesel kan vi jo ha i tråden her ?;
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=45&t=23926
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

baa skrev:Har hatt en litt lengre prat med vår gode venn på Toyota Hell Bil(Bilia) i dag, har egentlig bestemt meg for hva jeg skal gjøre i første omgang.
Viser seg at den lokale Toyotasjappa har noe lurium på bakrommet, som renser injektorene. Ikke Tunap, men annet merke de har brukt med god erfaring på dieselmotorer.
Siden motoren min fortsatt går mjukt som smør, og ikke passert 130k enda har jeg stor tro på at den skal kunne gå litt lengre før man evt. satser på bytte av injectorer. Det ble gjort i 2009 på kampanjen. Mye av informasjonen som har fremkommet her i tråden, satt han på selv og kunne forklare enda litt nærmere på hvordan EGR osv henger sammen på de forskjellige motorene.

Men uansett, for å gjøre en lang historie kort:

Har du en bil som ikke har gått 200 000 km enda, fyll på 2-4 dl to-takts olje på hver andre-tredje fylling av tanken. Dette hjelper å smøre injectorene da dieselen i Norge er tilsatt biodiesel som beskrevet tidligere. Det vil si lavt innhold av svovel, som igjen fører til dårligere smøreevne. (dette gjør jeg allerede, samt verksmesteren på Toyota-sjappa)
Så kan man kjøre på med en flaske av lurium (injectorrens), for å rense opp eventuelle avleiringer i systemet. (Har kjøpt flaske og skal putte på luriumet ved neste tankfylling)

Det har vært diskutert her inne med målinger som Toyota har utført, opp i mot eventuelle andre. alle målinger som er foretatt med dysene i motoren har liten nytteverdi... for å kunne si noe om tilstanden til en dyse, må en dyse plukkes ut og testes i benk.

Til slutt så skal jeg få bestilt time for skikkelig rens av EGR-ventil og innsug, men han hadde svært liten tro på at dette var kunne knyttes direkte til motorhavari. Det vil føre til høyere dieselforbruk og dårligere luftgjennomstrømning inn til motoren.

Til en bil som har gått over 200 000 km, det er bare å sette av penger til å kjøpe nye injectorer for dette er å regne som slitedel i en dieselbil og spesielt på commonrail hvor dysetrykket er 130-140 bar. det er svært få andre slitedelskostander til disse bilene, så om man må være forberedt på å ta en kostnad til rundt 15-20 k når man passerer 200 000 km på bilen synes ikke jeg er avskrekkende.
Takk bård sa dem noe om hvilken 2t olje dem anbefalte ?
Jeg bruker castroil 2t fully syntetisk racing 1 den gir en stille og fin gange i motorn :D
Mye nyttig info vi har kommet fram til her nå så håper vi kan forlenge levetiden på noen LC120 motorer her nå .
Brukeravatar
baa
Innlegg: 503
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av baa »

Nå var min bruk av terminologien "lurium" ikke ment som en henvisning til juks&fanteri, men mot et produkt som består av mye forskjellig og som faktisk er ganske lurt å bruke. Fellesbetegnelse for det samme produktet fra forskjellige produsenter, og ikke nødvendigvis Tunap.

Husket ikke helt hva stoffet jeg kjøpte på Toyota het, og dermed ble det brukt navnet Lurium. Men som du nevnte, så var det snakk om produkt fra Forte. 213,- for en flaske på Toyota med NLCK rabatt. Hva Tunap-produktene koster aner jeg ikke, du kan jo kanskje opplyse om noen priser her?

Har nå i dag byttet olje, filter og helt på 2 dl 2taktsolje samt ei flaske med Forte på tanken!

Nei, de sa ingenting om hvilket merke på 2-taktsoljen de anbefalte. Tror ikke det har så mye å si hvilket merke man går for... Jeg har fylt på Shell Advanced Ultra de siste månedene.
Brukeravatar
baa
Innlegg: 503
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av baa »

Kan for øvrig legge til at jeg har sansen for produkter fra Shell, og jeg personlig fyller 95% av gangene på Shell. Jeg velger også å fylle Shell V-power Diesel, av den enkle grunn at jeg tror denne dieselen er bedre for motoren.

Kan sitere fra Wikipedia "The fuel is slightly less dense than regular diesel so, per volume, the unit energy is actually lower than regular diesel. This is offset, as the fuel tends to ignite more readily (and thus has a higher cetane rating) than regular diesel, and a side benefit of this is that it tends to produce less soot during combustion."

Det har vært mye snakk om det er forskjell fra bensinstasjon til bensinstasjon, og det ble det også diskutert i mitt møte med Toyota. Skal ikke legge ut her hva som ble sagt, men jeg kommer fortsatt til å fylle Shell V-power for å si det sånn. Jeg har ingen tro på at man får en merkbart mye kvikkere bil, mer hester, mindre forbruk osv osv, men jeg velger å legge en 50 - 100 lapp ekstra ved hver fylling i bedre drivstoff da jeg tror dette er bedre for motoren over lang tid.
120gx
Innlegg: 257
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av 120gx »

det finnes 2 typer dieselfilter til 1KDFTV hos Toyota, nr 1 heter 23390-30180 og nr 2 heter 23390-YZZAB og siste er et optifit filter.
optifit er et rimeligere alternativ til deler hos Toyota,er vanlig på masse deler som ofte er laget av billigere matriale,men som fortsatt holder Toyota sin standard til kvalitet og kan selges på lik linje som orginal deler.

23390-30180 koster ca 500kr
23390-YZZAB koster ca 350 kr

siden denne motoren har vært litt utsatt i forrhold til dieselkvalitet/smuss/dyser osv ville jeg valgt best mulig filter,men om dyrest er bedre enn optifit i dette tilfellet skal jeg ikke si 100%
noen sitter på produkt-info fra toyota ang 23390-30180 kontra 23390-YZZAB filter,eller som har prøvd å saga di i 2 og sammenligna innvendig ?
Vedlagte filer
2339030180_p.jpg
2339030180_p.jpg (15.93 KiB) Vist 15628 ganger
TOYOTA_23390YZZAB.jpg
TOYOTA_23390YZZAB.jpg (17.01 KiB) Vist 15628 ganger
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Priser på Tunap additiver har dere i linken her Bård.
Klubbens medlemmer har 20% rabatt på Tunap produkter hos Vestfold Elektro Diesel.

http://www.yanmardeler.no/butikk/tunap/ ... behandling

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=45&t=23926

Personlig foretrekker jeg Tunap. Dette gjør jeg fordi Tunap (som de eneste) har TUV og ISO sertifisering på sine produkter.
Det vil si at de har dokumentasjon på virkningskraft på sine produkter.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Bare for å avklare så var ikke min bruk av ordet lurium negativt ladet heller.Jeg har en tendens til å bruke det ordet som en fellesbetegnelse på alt fra smøremidler,rensemidler osv.

Jeg får begynne å kalle det remedier fra nå av!
Additiver ligger ikke godt i min munn 8)
120 GX 08 mod.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Nødvendigheten av additiver er uomtvistelig !.

Se for eksempel på oljer fra Royal Purple i USA, og deres patenterte additiv Synerlec.
Additivet Synerlec er selve hjørnesteinen i Royal Purple sine produkter !.

Ellers så gir jo bl.a. denne siden en grei innføring i dette med betydningen og nødvendigheten av additiver:

http://www.oljefilter.no/fakta_om_addit ... orolje.htm
Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av lj73jon »

Tror vi holder denne tråden til den spesifikke saken om ventil/dyser (se første innlegg), og så kan dere eventuelt opprette en egen tråd for tilsettingsstoffer, spesielt siden meningene om effekten av disse er delte.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Enig, det er for mye viktige opplysninger om dette emnet til at det skal drukne i en annen tråd som jeg synes vi bør holde fri for ting som er avsporing eller sidespor, selv om det henger litt sammen.

Moderator (Eller Bjørn som ivrer mest for dette emnet) lager en ny tråd og (admin) flytter på det som er verdt å flytte på, samt sletter poster slik som den jeg skrev nå og andre ting som ikke er relevant for det som Andreas startet tråden med.

Jeg har ikke noen admin-rettigheter så jeg kan ikke gjøre dette, men jeg kan jo ringe en venn da..
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

joas88 skrev:Det er vel helsyntetisk totakts-olje man bør benytte?
Jeg bruker castroil helsynt raceing 1 totakts olje brukt denne i 4 år nå
funker meget bra er og få kjøpt på meconomen .
Svar

Tilbake til «Motor 12x»