Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

OlaGB skrev:
JanP skrev:
OlaGB skrev:V
Når jeg spurte mitt toyota verksted ang min 08mod, så mente de at de hadde ikke mange nyere enn 07 med problem hverken på dyser eller tetninger. Noen var det, men ikke i nærheten av hysteriet som oppleves på nett.
Kan du fortelle om hvor på nettet du finner dette hysteriet? Kan ikke se at det er noe som ligner på hysteri på dette forumet, så fortell oss hvor du leser om dette der du opplever det som et hysteri.
Hvorfor skal jeg det? Hvorfor spør du slik?

Bare denne tråden er et eksempel på nettdiskusjon som kan spre mye frykt iblant folk. Når folk leser slike tråder, spør de verkstedet sitt om informasjon. Verkstedet kan da oppleve dette som hysteri, hvis de ikke ser så mange virkelige tilfeller statistisk sett.

Det er ikke alle som er så flinke til å se ting i perspektiv, og de kan bli redde av slike tråder. De fleste av oss velger jeg å tro at klarer å hente informasjon av trådene istedet for bare å bli livredde for at det skal skje imorgen.
Javel, det er din oppfatning. Hysteri er vel langt utenfor det som jeg vil si dette handler om. Det er vel ikke noe skrevet som skaper frykt blant de som er eiere, det er vel heller saklig og god informasjon om hva man bør se etter og være føre var. Og denne tråden er vel ikke akkurat noen nettdiskusjon. Fakta er udiskutabelt, Injectorer har en begrenset levetid, det tror jeg ikke mange har vært klar over, inkludert meg. EGR og innsug tettes igjen av en kombinasjon av flere ting, enten vi liker det eller ikke.

Et motorhavari til 100-150000 er vel skrekken for mange. Men det er en del ting som man kan gjøre i forkant for å redusere sjansen for det. Og det er tiltakende kakling på kald motor en indikator på, og det er en enkel sak å sjekke verdiene på Injectorer. Og da på kald motor. Og jeg mener at når du bruker ord som hysteri så er det vel kanskje når slike formuleringer brukes at det blir nettopp det. Når minst 3 personer her på forumet har fått store utgifter på grunn av motorstopp så er det et ganske stort antall, vi er ikke så mange som er 120-eiere her på forumet.

Og er det noen som er så tandre at de får noia av å lese fakta og faktiske ting som man bør være obs på så får de bare miste nattesøvnen for meg. Diesel er langt mere problematisk på mange områder enn bensin.

Dette skrev du i en tidligere post:
OlaGB skrev:ViPå den km stand, har en typisk VAG byttet 3-4 svinghjul for 15k pr gang, og trenger trolig nye dyser den og. En BMW er på sin 2. turbo og er straks klar for nr 3. En merce er straks opprustet, land/rangerover er jo forlengst gått i graven osv osv osv. SVÆRT få biler går 300k uten å bruke 25k i motorpåkost minst en gang, det er bare så synd at denne feilen betyr havari om det skjer.

Men at toyota burde vært stilt til veggs for å komme med info irundt dette, er jeg helt enig i.
Å stille Toyota til veggs er vel et dårlig utgangspunkt. Og det har ingen av oss skrevet heller etter det kan se. Om vi skal få de med på laget så er vel ikke en slik fremgangsmåte noe som tjener noen av oss.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Litt mere om SCV-ventil: den Toyota selger nå er en modifisert utgave, som har en annen montering enn den gamle. Og det er kanskje 10 år siden at alternativet var å bytte pumpe, slik er det heldigvis ikke lengre.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

Javel, det er din oppfatning. Hysteri er vel langt utenfor det som jeg vil si dette handler om. Det er vel ikke noe skrevet som skaper frykt blant de som er eiere, det er vel heller saklig og god informasjon om hva man bør se etter og være føre var. Og denne tråden er vel ikke akkurat noen nettdiskusjon. Fakta er udiskutabelt, Injectorer har en begrenset levetid, det tror jeg ikke mange har vært klar over, inkludert meg. EGR og innsug tettes igjen av en kombinasjon av flere ting, enten vi liker det eller ikke.

Et motorhavari til 100-150000 er vel skrekken for mange. Men det er en del ting som man kan gjøre i forkant for å redusere sjansen for det. Og det er tiltakende kakling på kald motor en indikator på, og det er en enkel sak å sjekke verdiene på Injectorer. Og da på kald motor. Og jeg mener at når du bruker ord som hysteri så er det vel kanskje når slike formuleringer brukes at det blir nettopp det. Når minst 3 personer her på forumet har fått store utgifter på grunn av motorstopp så er det et ganske stort antall, vi er ikke så mange som er 120-eiere her på forumet.

Og er det noen som er så tandre at de får noia av å lese fakta og faktiske ting som man bør være obs på så får de bare miste nattesøvnen for meg. Diesel er langt mere problematisk på mange områder enn bensin.
Hvorfor så hårsår? Hvis du tar deg tid til å lese hva jeg skriver, så forstår du nok at vi er temmelig enige.

Tror jeg har forklart nokså tydelig mitt syn i saken, ang at det ikke er unormalt å måtte bytte dyser etter 250k km på hvilken som helst dieselmotor.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 424
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av ketilt »

JanP skrev:Litt mere om SCV-ventil: den Toyota selger nå er en modifisert utgave, som har en annen montering enn den gamle. Og det er kanskje 10 år siden at alternativet var å bytte pumpe, slik er det heldigvis ikke lengre.
Du Andreas skrev tidligere her om at den nye SCV-ventilen fra Toyota ikke fungerte på din bil, var det feil ventil eller noe galt med den. Fant du noe ut av dette?
Ser å at det skrives at man må være så påpasselig ved skifte av denne ventilen, renhold osv. Kan dere utdype dette nærmere, må jeg ha i hvithansker, smoking og la meg desinfiseres først.
Takk for tilbakemelding
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av macivar »

Ang. "normalt å bytte dyser på 250"km", så er jeg enig i at det ikke er så unormalt for de fleste diesel biler. Òg at det bør innregnes i et bilhold om man skal ha bilen så lenge.
Syns dog det var tidlig for min egen del å måtte bytte dyser på 59.000km, da de var utafor verdier da... Dèt kan vel sies å være alt annet enn normalt?

Ellers tror jeg fortsatt flere 120èr vil oppleve motorhavari. Er jo ikke alle som er medlem av NLCK, og derfor kanskje ikke vet, slik vi nå vet, at dysene er en slitedel, og at det er noen forhåndsregler som kan tas for å unngå et havari. Dessverre tror jeg heller ikke alle Toyota verksteder er klar over at f.eks SCV ventilen bør skiftes på kanskje hver 100"km. Eller at det er en fordel å skifte dieselfilter oftere enn de faktisk gjør på hver 60.000km i henhold til service skjema. Eller at dysene bør sjekkes på kald motor.

Hysteri vil jeg på langt nær snakke om. Alt som her er skrevet, er vel kun sunn bekymring, eller snarere omtanke, for sin egen motor, slik Jan skriver. Samt bli klar over at det er flere ting vi selv kan gjøre for å unngå å havne i en økonomisk krise, om motoren bryter sammen. For min egen del, bytter jeg heller alt av deler som jeg kan gjøre, porsjonert utover så det kan planlegges ifht økonomi, heller enn å måtte ut med 100" NOK for ny motor... OG jeg tok f.eks gladelig kostnaden ved å skifte dysene på 59.000km for å være sikker på at motoren holder så lenge som mulig. Gjør det gjerne også igjen, seinere. Men det er jo klart, at man blir litt skvetten om motor kakler og ryker mye en kald morgen, når man vet det vi nå vet. Baileys skriver jo at 95% av alle dyse-problemene skyldes "cold nock".

Igjen, takk for input Andreas og JanP, og alle andre, for å ta tak i dette og gjøre oss alle oppmerksomme på hvordan vi kan holde motoren sunn og frisk så lenge som mulig :)
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

Tror jeg har måtte formulert meg dårlig, for det var voldsomt som dette bar avsted.

Verkstedet mitt sa de ikke opplevde så mange tilfeller av dyse og tetningsproblemer, som de hadde inntrykk av at florerte irundt på nett. To forskjellige verksteder sa dette faktisk.
Stryk ordet hysteri, hvis dette forandrer saken veldig for dere. Det var sikkert et uheldig valgt ord ifra det ene verkstedet, basert på at de hadde mange henvendelser ifra lc eiere som hadde lest seg skeptiske på nett.

Med "å stille Toyota til veggs", mener jeg å be de uttale seg konkret hva en bør se etter og hvorfor de f.eks aksepterer en verdi godt utenfor akseptabel verdi (ref andre aktører).
Og nå snakker jeg om Toyota norge, ikke en enkelt verksmesters mening om saken.
Hadde feilen gjort at bilen fjusket eller stoppet, so be it. Motorras er en annen divisjon.

At Toyota utvidet dysegaranti til 7 år er jo et tegn på at de innså de hadde problemer, og forklarer vel noe av grunnen til at f.eks mcivar sin bil fikk nye dyser etter kun 59k km.

Jeg er like interessert som dere i å være prevantiv, og det er hele grunnen til at jeg følger denne tråden (og overhodet gidder å diskutere dette).
Å bytte til nye dyser koster litt mer enn et sett nye vinterdekk til min bil (pluss arbeid), så jeg ser ikke svart på det heller om det må til.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av macivar »

Ikke noe angrep dette Ola :)
Bra at vi alle er interessert i å ta vare på motoren vår så lenge som mulig.
Enig med deg i at Toyota burde vært klarere her. Og ikke minst sørget for at samme informasjon gikk ut til ALLE verksteder. Så blir alle behandlet likt :)
Greia med min bil, er at den fikk nye dysepakninger på 48.000km på den kampanjen, sikkert de kobber pakningene Jan viser til på linken fra Pradopoint.
Halv annet år etter, og da utenfor den utvidete garanti/reklamasjon, er dyseverdiene nok engang utafor spekk, men hos Bosch altså. Ikke Toyota, der var de akkurat innafor. Så jeg tok kosten selv og fikk inn helt nye dyser. Dog i Sverige.
Tror det kan ha vært lurt :)

Endret...
Senest rettet af macivar ons okt 28, 2015 8:53 pm, rettet i alt 1 gang.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

ketilt skrev:
Du Andreas skrev tidligere her om at den nye SCV-ventilen fra Toyota ikke fungerte på din bil, var det feil ventil eller noe galt med den. Fant du noe ut av dette?
Ser å at det skrives at man må være så påpasselig ved skifte av denne ventilen, renhold osv. Kan dere utdype dette nærmere, må jeg ha i hvithansker, smoking og la meg desinfiseres først.
Takk for tilbakemelding
Jeg kan legge ut det partnr som passer til min bil, og så kan Andres se om det var det han kjøpte som ikke fungerte.
Fikk ikke notert det i går, men kjekt å vite for Andreas om det var det riktige. Og så var det, som jeg skrev over, litt tricky å få det riktig montert. Mere vet jeg ikke om det.

Når det gjelder renslighet så vet vel Andreas me om det, ikke jeg.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

OlaGB skrev:Tr
Stryk ordet hysteri, hvis dette forandrer saken veldig for dere. Det var sikkert et uheldig valgt ord ifra det ene verkstedet, basert på at de hadde mange henvendelser ifra lc eiere som hadde lest seg skeptiske på nett.
Det er herved gjort! :mrgreen:

Godt å se at vi er nogenlunde enige.

At noen verksteder ikke har så mye erfaring kan jo være så enkelt at det ikke er så mange biler som har så mange kilometer at de ikke er "der" enda. Og kanskje er det ikke en bensinstasjon av visst Canadisk merke i nærheten. (Ja, det er lenge siden at Staoils bensinstasjoner hadde noe med Statoil eller Noroil å gjøre. De har lov å bruke merkenavnet til en gang i 2019 om jeg husker rett. Da blir det Circle K: Hipp hipp hurra for en velklingende navn. :( )
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Interessant diskusjon. Kunnskap er jo det som bringer alt videre.
Har ett spørsmål til dere som har lest mye på diverse forum:

For de som har vært ute i tide, å fått byttet respektive komponenter (diesel filter jevnlig, SCV ventil, dyser , common rail rør),
er det henvisninger til motorer som har gått vesentlig lengre en de 200-250 tkm som må ansees å være max levetid på nevnte deler ?.

Har man eksempler på motorer som har gått karnsje 4-5-600 tkm etter f.eks flere dyse/scv ventil bytte ?
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

JanP skrev:
OlaGB skrev:Tr
Stryk ordet hysteri, hvis dette forandrer saken veldig for dere. Det var sikkert et uheldig valgt ord ifra det ene verkstedet, basert på at de hadde mange henvendelser ifra lc eiere som hadde lest seg skeptiske på nett.
Det er herved gjort! :mrgreen:

Godt å se at vi er nogenlunde enige.

At noen verksteder ikke har så mye erfaring kan jo være så enkelt at det ikke er så mange biler som har så mange kilometer at de ikke er "der" enda. Og kanskje er det ikke en bensinstasjon av visst Canadisk merke i nærheten. (Ja, det er lenge siden at Staoils bensinstasjoner hadde noe med Statoil eller Noroil å gjøre. De har lov å bruke merkenavnet til en gang i 2019 om jeg husker rett. Da blir det Circle K: Hipp hipp hurra for en velklingende navn. :( )
Der har du et nytt emne som får med til å tenke litt ;)

Flere her på forumet hevder statoil diesel er farlige greier for disse motorene, men ingen har gode bevis for dette. (Typ dieselprøver innsendt til lab analyse)
Finner noen gamle tråder der enkelte hevder å høre forskjell på motorene sine med forskjellig diesel merke, samt hvit gurba i filteret (ofte tegn på fukt).

Her på stedet har vi Statoil, Uno X og Best stasjon. Samt en esso pumpe ved et industriområde. Alle disse utenom Esso har statoildiesel på tankene sine.

Det går masse landcruisere her i dalen, bare firmaet far har drevet hadde 4 stk lc120 på det meste.
Far f.eks har kjørt 40-50k i året med en 2005 lc120, samt 2009 V8. Så godt som alt dette med Statoil diesel.
Ingen har hatt problemer som jeg vet om.
Burde vært SVÆRT mye problem med dieselbiler her i dalen da, om statoil diesel har problemer i all generellhet, for lc120 har ikke SÅ spesielt dieselsystem/dyser.

Jeg har selv nå kjørt flere tanker på rad med shell diesel fra nabobygda, samt gjort det samme med Esso og statoil. Det er ingen forskjell på min bil.
Jeg har drevet med motorer i alle former i mange år, og hører med en gang om noe er annerledes.

Jeg mistenker at de som har meldt om problemer tidligere, enten har fyllt fra stasjoner med dårlig diesel (fukt), eller så har Statoil en periode hatt dårlig diesel. Jeg merker som sagt ingenting nå iallefall.
Hadde jeg merket forskjell, hadde jeg sendt inn en dieselprøve til analyse momentant.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
f86
Innlegg: 23
Ble med: tir okt 06, 2015 8:04 pm
Lokasjon: Nordhordland

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av f86 »

Mye interessant lesing her!
Er disse problemene også relevante på 03-04 modeller også?
Har lest igjennom historikken til min ny innkjøpte 03, der er scv ventilen og to dyser nettopp byttet. Reagerer på at dyse 2 og 4 er byttet, det ble det vel advart mot tidligere i tråden ?
Det står også at dyse nr.3 har litt høy verdi men innom kravet. Da er det vel egentlig bare en ting og gjøre?
Bør vel vente med tte'n , om jeg skal ta sjangsen på det i det hele tatt :) ?
Siden jeg allerede har to nye dyser må jeg vel ha eksakt samme type? Lurte på og sette bilen inn på et bosch verksted.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

f86 skrev:Mye interessant lesing her!
Er disse problemene også relevante på 03-04 modeller også?
Har lest igjennom historikken til min ny innkjøpte 03, der er scv ventilen og to dyser nettopp byttet. Reagerer på at dyse 2 og 4 er byttet, det ble det vel advart mot tidligere i tråden ?
Det står også at dyse nr.3 har litt høy verdi men innom kravet. Da er det vel egentlig bare en ting og gjøre?
Bør vel vente med tte'n , om jeg skal ta sjangsen på det i det hele tatt :) ?
Siden jeg allerede har to nye dyser må jeg vel ha eksakt samme type? Lurte på og sette bilen inn på et bosch verksted.
Vet ikke helt om jeg er på trygg grunn her, men om du har stort avvik på 1 og 2, og litt mindre på 4, så tror jeg det blir slik at siden 1 og 4 jobber sammen (ifølge verksmester) så vil den friske (= den som du bytter ut) på 1 kompensere for det eventuelle for eventuelle avvik på 4. Slik jeg forstod det så er det slik: har du et avvik på sylinder 1 så MÅ du skifte på både 1 og 4, og tilsvarende på sylinder 2 og 3. Mao: 2 eller alle 4 må skiftes, og da blir det 1 og 4, eller 2 og 3 som da hører sammen. Byttes det ikke slik så er det sannsynligvis ikke kompetente personer som gjør det.
Men si ifra her den som sitter inne med dypere kompetanse, det er ingen grunn til at noe som er feil skal bli stående i en så viktig tråd som kanskje etterhvert vil gjøre flere oppmerksomme på problematikken.

Du trenger samme type, men like viktig er det som jeg skrev over.

Og kanskje Vargemann supplerer, det var jo han som flushet kassa mi i fjor sommer på Dokken bil. Og han har solid kunnskap om dette, iflølge andre her på forumet som bruker Dokken bil
Senest rettet af JanP ons okt 28, 2015 9:12 pm, rettet i alt 1 gang.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Litt off-topic OlaGB og andre som leser posten:

I 2007 tror jeg det var så skiftet jeg 4 injectorer 1 gang, samt 2 litt senere. I april 2008 tiltok den fryktelige kaklingen igjen, og ny time ble bestillt mandag 12 mai.

Den 2 mai kjørte vi til Uddevalla for en feiretur. Jeg tok service på bilen på merkeverksted der, og da nevnte jeg dette med Injectorer og den fryktelige kaklingen for ham. Svaret på det den gangen var litt overraskende, for dette var så og si ukjent i Sverige den gang. Men det som skjedde den uka vi var der var at denne raklingen ble borte, og timen på Toyota ble da avbestillt siden det ikke var noe ulyd fra motoren.

Og siden den gang har motoren oppført seg bra, inntil de siste ukene. Nå står den på vent til jeg får byttet SCV og filter, og målt Injectorene.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
f86
Innlegg: 23
Ble med: tir okt 06, 2015 8:04 pm
Lokasjon: Nordhordland

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av f86 »

Betenkelig at Toyota verksted gjør slikt uten og gi kunden mulighet til og få byttet alle.
I teksten står det " feil verdier på injector 2 og 4, litt høy verdi injector 3. Byttet dyse 2 og 4."
En skvett to takts olje hadde den nok ikke hatt vondt av , uansett.
Hører ikke noe særlig kakling men får sammenligne med firmabilen , '12 hi lux.
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av macivar »

Hørtes snodig ut Jan.

Verkstedet jeg skiftet injectorer på i desember 2014 i Sverige, hadde om jeg husker rett, opplevd to eller tre LC120 med motorhavari fortalte de. Ihvertfall en av de var pga injectorene. Husker ikke helt men mulig de andre var på tett oljesil. Og dette verkstedet er ikke det største...
Senest rettet af macivar ons okt 28, 2015 9:48 pm, rettet i alt 1 gang.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

f86 skrev:Betenkelig at Toyota verksted gjør slikt uten og gi kunden mulighet til og få byttet alle.
I teksten står det " feil verdier på injector 2 og 4, litt høy verdi injector 3. Byttet dyse 2 og 4."
En skvett to takts olje hadde den nok ikke hatt vondt av , uansett.
Hører ikke noe særlig kakling men får sammenligne med firmabilen , '12 hi lux.
Skal kanskje ikke si at det kan være" ikke kompetente personer", all den tid jeg ikke har nok kunnskap selv og ikke kjenner verkstedet. Men uansett hvilket verksted man bruker så kan det skje at at ikke alt gjøres etter boka.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Den aller vanligste motoren på LC 120 i Sverige er faktisk V6 4.0 bensin. Dette fordi svenskene beskatter dieselbiler knallhardt.
Avgiftene på bilene med diesel/bensin er den samme, men de tar det igjen på veiskatt (årsavgiften).
Dette er kanskje noe av forklaringen på hvorfor svenskene ikke opplever å ha like store problemer med dette som i Norge ?
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Hadde en meget interessant konversasjon med personale på Vestfold Elektrodiesel på Stokke her i Vestfold i dag.
De bekreftet egentlig ett av mine mantra, nemlig nødvendigheten av VEDLIKEHOLD
Biodiesel var helt klart ett tema !

Innblanding av biodiesel (raps) er henholdsvis 7% på personbiler. EU har som målsettning å fase inn 20% innen 2020 !.
Biodiesel gir nye utfordringer i form av avleiringer, og vann i diesel. Vann i diesel er selve problemet for vekst av dieseldyr (bakterier).

De forklarte at dieselbank (tenningsbank) er resultatet av at dyser ikke fungerer optimalt.
Dette forklares ved at dysens funksjon til å forstøve dieselen er nedsatt, samt at dysen kan "lekke".
I en dieselmotor kan dette sammenlignes med funksjonen av en skjærebrenner. Temperaturen i sylinder blir feil,
og at varmen kan bli konsentrert mot ett konkret punkt, snarere en fordelt i hele forbrenningskammeret slik det skal.
Resultatet over tid vil være stempel med hull i toppen.

De forklarte også at en funksjonstest av dysene i bilen er innviklet. Mye som kan ha en innvirkning på resultat, f.eks utette ventiler,
gjennomslag i sylinder, og dyser som kompenserer for feil ?.
Eneste måte å være helt sikker på eksakte verdier er å ta disse ut, og teste disse separat i benk.

Så til den positive nyheten.
De fortalte at ved å kjøre en rense prosedyre på pumpe og dyser i bilen ville man i de aller fleste tilfeller klare å fikse problemet.
Problemet består svært ofte i avleiringer i systemet, og dyser som gir nevnte problemer.
De benytter additiver fra Tunap i Tyskland til denne jobben. En slik behandling vil koste ca 3000 kr.
De forteller også at når de etterpå kjøres en funksjonstest på dyser vil verdiene være innenfor akseptable verdier.

Altså, vedlikehold vedlikehold vedlikehold.
Bruk Tunap tilsetning i tanken ved hver service. Får du problemer, prøv nevnte rense prosedyre med Tunap sine produkter.

Ta også en titt på denne artikkelen vedrørende biodiesel

http://gemini.no/2015/04/kan-biodiesel-skade-bilen-din/
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av folbjo »

Da jeg hadde veien forbi tok jeg turen innom Toyota i Larvik i dag.
Fikk en lang samtale med verksmester angående dyseproblematikk. Biodiesel og utfordringer med dette ble spesielt trukket frem !.
Verksmester fortalte at de nå benytter produkter fra Tunap med meget gode resultater.

Jeg ba han beskrive fremgangsmåten samt spesifisere hvilke produkter fra Tunap de benyttet ved f.eks dyseproblemer.
Det de gjør er å koble fra slanger til dieselfilter, og kobler på en adapter. Det benyttes ett rensemiddel (Tunap 127).
Så starter de bilen og denne får gå med rensestoffet til beholder en nesten tom.
Så stanses motor og får stå med rensemiddel i systemet over natten.
Dagen etter startes motor, og en ny beholder med rensestoffet 127 kjøres igjennom.
Så bytter man filter og monterer dieselslangene. Deretter heller man en boks Tunap 984 i tanken.

Dette produktet (Tunap 984) bør benyttes på hver hoved service (30.000km) forteller verksmester.

Kan også nevne at Subaru nå forlanger at Tunap 984 ikke bør, men SKAL benyttes på hoved service på sine bokser diesel motorer.
Dette for å beholde garantier !

http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling

http://www.flissundet.no/webshop.aspx?p ... uct=108045
Svar

Tilbake til «Motor 12x»