Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

Har nå Vært eier av lc 120 05 mod i 8 år og vært igjenom det meste som er av feil
Med 1KD motoren Vil dele min erfaring her i håp på at iallefall noen av dere skal slippe den smellen og kostnadene jeg måtte ut med.
motoren min fikk hull i ene stempet når bilen hadde gått 307 000 km DETTE ER SVÆRT KOSTBART .
Og jeg trudde aldri dette skulle skje med min motor jeg følger opp denne bilen til punkt og prikke bytta på det meste 3-4 diselfilter i året
og bytter olje castroil på hver 10 000 km så denne motoren har fått særbehandling ifra starten av mitt eie .

Etter mange timers lesing igjenom det som er av crusier littratur på nettet mye pradopoint.com
så har jeg kommet fram til en konklusjon jeg gjerne vil dele med forumet
Det viser seg at i australia så bytter dem SCV ventil sammen med injektorene på de toyota verkstedene med mest erfaring
Her hjemme bytter dem kun injektorene og det blir litt falsk trygghet
Funksjonen til SCV ventilen er og sørge for at diselpumpa til en hver tid gir nok trykk til injektorene
Når scv ventil er sliten så gir ikke diselpumpa trykket injektorene skal ha dermed får du et feil dysebilde spredning av disel i
sylinder som igjen over tid kan føre til hull i stempel slik som jeg har opplevd .
Vist dere leser av dette på toyota når dem skjekker verdiene på injektorene så er trykket normalt når motor er varm
men trykket er langt ifra normalt når bilen er kald og gir feil trykk helt fram til motor er varm .
Dette skjer med biler helt tilfeldig fra km 150 000 til 300 000 km Nå er vi flere her i norge som har opplevd dette
og på pradopoint så står det om så mange tilfeler at dem har lagd en egen signerings protokoll om dette som du kan skrive inn
Hva som skjedde når motoren havarete om det var tett oljesil eller om det var brent hull i stempel grunnet diselspredning var feil .

Mitt råd til alle her inne med disse motorene er og bytte SCV ventilen først som sist kostaden er 1500 kr ifra E bay
min erfaring er at den SCV ventilen ifra denso som er helt lik den som sitter på pumpa ifra ny funker best
den jeg fikk ifra toyota her i norge funka ikke på min .
Denne kan som kara på pradopoint sier spare deg for et motor havari så sant injektorene også er i orden .
Med dette så håper jeg dere kan slippe den kostnaden jeg fikk .

Legger ved en link av SCV ventilen her

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr

Passer til
LAND CRUISER - 1KD-FTV (EURO3) 22100-30050 294000-038#, 2KD-FTV (EURO4) 22100-30040 294000-036#
1KD- ftv er 166 hk motoren og 2 KD-ftv er 173 hk motoren

Kom på noe jeg hadde glømt og ta med her kommer på litt etterhvert
Vist dere bytter ut SCV ventilen så ta vare på den gamle og gi den en kraftig rens med elektro spray
og ha den liggende en veit jo adri med nye deler man monterer er jo adri noe garanti for at man har fått en mandagsdel så jeg tok vare på min gamle og har den liggende .

Min funker utmerket og det håper jeg den fortsetter med et par år for det er rimlig tomt i bil utfgifts kr kassa nå :D
Vedlagte filer
ny SC.jpg
ny SC.jpg (298.67 KiB) Vist 29559 ganger
Senest rettet af Andreas30 tir okt 20, 2015 8:13 pm, rettet i alt 1 gang.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Det er vel litt ille å kjøpe deler for å reparere før skaden skjer. Blir jo litt som LR-miljøet det!

Tror jeg skal bestille 1, har tiltagende kakling på kald motor som jeg slett ikke liker. Km er ca 220' pr i dag, så kanskje er det verdt det.

Takk for en informativ innføring, Andreas. Nyttig for den som ikke har gjort det haugevis av ganger.
Og 1500 er en rimelig forsikring det. Ny pumpe er så dyrt at det er uaktuellt å bytte hvis ventilen er tilstrekkelig.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av macivar »

Mange takk Andreas, for advarselen/tipset om å bytet SCV ventilen på 166 og 173 hk motoren.

Da jeg kjøpte den 120`en jeg har nå, 173hk, så hadde forrige eier en sak gående med Toyota ang dysene/injectorene.
Han fikk lest av verdier på injectorene på Bosch Diesel Elektro service (2 forskjellige verksteder) som begge anbefalte bytte.
Toyota leste av innenfor sine oppgitte maks verdier (som var høyere enn Bosch sine maksverdier), og mente det ikke var nødvendig å bytte.
Jeg kjøpte bilen allikevel, da den ikke hadde gått mer enn ca 50.000km, og fikk byttet til nye oppgraderte injectorer hos Toyota i Svergie, til ca 16.000 SEK, det første jeg gjorde etter jeg hentet bilen. MEN, jeg skiftet ikke SCV ventilen. Hadde aldri hørt om at det bør gjøres samtidig med injector bytte da. Og ble heller ikke informert om at dette burde gjøres samtidig.

Leste av verdier på injectorene for ikke lenge siden, på ca. 70.oookm, og de var alle på under -+ 0,3. Mao godt innenfor. Men, for å hjelpe injectorene så mye som mulig, har jeg nå bestilt ny SCV ventil, etter linken til Andreas. Og kommer til å skifte denne så snart jeg får den.

Jeg har også lest litt på Pradopoint etterhvert. Og fant bl.a. denne som kan være med å gi et bilde av hva som er faren med dårlige injectorer, og hva som skjer om ting går til helv....
http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... rol+valves

Her er det en veldig god forklaring på de to største problemene: tett oljesil, og blåste stempler.
Etter hva jeg forstår, så er SCV ventilen en god ting å skifte. Og som Andreas sier, den bør nok skiftes på hver 100.000km, for å være sikker, om injectorene er gode.
I tillegg, originalt Toyota diesel filter. Dette renser dieselen betraktelig bedre enn uorginale filtre. Toyota kom med nytt diesel filter for ca 2 år siden, som filtrerer bedre enn tidligere, nettopp for å prøve å hjelpe til med å holde dieselen så rein som mulig, pga injectorene.

En annen ting jeg leser ut av pradopoint, er at injectorene ikke kun skal sjekkes på varm motor, som jeg vet mange Toyota verksteder i Norge mener.
De skal også sjekkes på kald motor. Dette for å se om de er utafor verdier inntill motor er varm, nettopp slik Andreas også skriver. Jeg har selv blitt fortalt av Toyota verksted, at det ikke er nødvendig å sjekke injectorene på kald motor, kun på varm motor...
I tillegg anbefales det å få sjekket injectorene på hver 10.000km.

Her er en annen side som også gir mer info angående injectorene på 1KD - motor.
http://www.baileysdiesel.com/on-highway ... ne-damage/

Slik jeg ser det, må det være MANGE 120`er i Norge som har opplevd dette. Et lite søk på Finn, så ser man flere brukte 120 til salgs, med "ny motor".
Så foruten de jeg har klart å spore opp her på forumet, så finnes det sikkert like mange, om ikke flere, som ikke er på forumet.

Spørsmålet da, er jo hva Toyota Norge får med seg av dette? Har Toyota systemet god nok erfaringsoverføring mellom verksteder? Og kommer dette videre til Toyota Norge, om det skjer en gang her og en gang der?? MAO, det jeg lurer på, er om NLCK, i form av Styret, burde lage en tråd, eller en slik protokoll som de har på PradoPoint, slik at det hadde vært lettere å se hvor mange som har vært forulempet med dette, og således kanskje oversendt dette til Toyota Norge, for om ikke annet gjøre de oppmerksom på alle tilfellene. Slik kan kanskje Toyota bygge opp ett bedre erfarings overførings system, slik at en mekaniker i Kongsberg, kan se hva som har blitt gjort med en 120 i Alta, når han bruker feilmeldings søkefunksjonen jeg antar at de har, men som kanskje ikke funker så bra som det burde??

Jeg tviler ihvertfall på at veldig mange har fått byttet SCV ventiler når injectorene har blitt byttet på Toyota verksteder i Norge...
Og jeg er stygt redd for at mange kommer til å erfare motor havari etterhvert på 120 i Norge. For det er jo tydelig at det har skjedd på mange allerede, selv de som trodde de var utafor fare med jevnlig oljeskift og nytt dieselfilter hver 10.000km...
Jeg banker alt jeg klarer i bordet for min egen del. Men statistikken begynner å bli faretruende etterhvert syns jeg, dessverre!
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Tror jeg skal dette videre i Styret for NLCK, og be rette vedkommende ta det opp mot Toyota Norge for å få en redegjørelse for hva som er Toyotas rutine når det gjelder sjekk av injectorer, og ikke minst få klarlagt dette med bytte av SCV-ventil.

Nå skrives det at dette gjør de ikke, hele pumpen byttes. Andreas hadde fått et partnr som tydeligvis ikke var riktig del. Og Jan Olav og Andreas har fått erfare de store kostnader forbundet med dette. 100' eller mere er ikke noe man gladelig blar opp for havarert motor, det er ikke slik jeg forespeiler meg fremtidig bruk av bilen.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Stor takk til Andreas som tar seg tid til å legge ut alle sine erfaringer rundt dette.

Kjenner jeg blir smånærvøs av å lese om havarerte motorer både her og der.Har litt kakling og endel risting selv på kald motor som jeg ikke liker.
"Heldigvis" dro jeg gjengene av tappepluggen da jeg skiftet olje på motoren i høst.Passet da samtidig på å ta ut å sjekke oljesil,og den var helt strøken uten antydning til sot eller avleiringer.Ny bunnpanne er på plass,og den gamle panna er gjenget opp på nytt med større tappeplugg.

Nå etter å ha lest endel om SCV ventilen så kjenner jeg jo at trangen til å bytte dennne er tiltagende.Jeg ser på ebay at det ligger endel forskjellige som kan eller ikke passe pumpen jeg har i min motor.Det ligger både til 1KD-Ftv og 2 KD-Ftv men jeg har ikke funnet noen som det står i beskrivelsen at passer til 2008 LC 120.

Hvordan kan man best sjekke hvilken ventil jeg skal ha?Kan det sjekkes opp mot understellsnr,eller er jeg avhengig av å få tak i partnr på selve pumpen som sitter i bilen?
120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

Send meg bilde av scv ventil som sitter på pumpa di så skal jeg prøve og finne det ut .den jeg har lagt ut link på her øverst på siden skal passe både til 166 hk og 173 hk motoren
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Reservedel på vei :(
Ebay.jpg
Ebay.jpg (45.94 KiB) Vist 29334 ganger
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Andreas30 skrev:Send meg bilde av scv ventil som sitter på pumpa di så skal jeg prøve og finne det ut .den jeg har lagt ut link på her øverst på siden skal passe både til 166 hk og 173 hk motoren
Jeg skal stikke huet ned i motorrommet når det blir litt lysere og se om jeg får tatt ett bilde.SCV ventilen er den som kabelen går inn på,på pumpa?Eller er det flere kontakter på pumpa?
120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

den sitter bak pumpa ja med kablen inn bak
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Fant en link til ei side, med mye interessant toeri.
Har ikke lest mange linjer, det er sent og må vel ty til Google translate i morgen. Les og se om det er noe interessant som gjelder oss med LC'er.

http://www.baileysdiesel.com/on-highway ... -replaced/

( EDIT: Den opprinnelige siden erfjernet, og linken over er ikke det som er sitert under her, dessverre. Vet ikke hvorfor de har fjernet artikkelen)

Siterer noe som står der (forfattet av Baileys diesel Group):

"Changing Fuel lines > is it really Necessary?
Toyota and many of the major manufacturers recommend replacing the high pressure fuel lines between the rail and the injectors at certain intervals. Many of these manufacturers actually claim one time use.
BDG not happy to just ‘waste’ money if not really required went after the facts. With no real information on the inter-web, we put our R+D team to work. What they came back with was really interesting.
***To date, we’ve sampled just over 100 Fuel line sets. So whilst this represents a reasonable sample, it’s still early days.***
So what have we learnt?
Claim #1: 1 Time use only because they won’t seal
In our own lab, we grabbed a brand new line set and tested them until failure. Essentially loosening and re-tightening. First time, pulled up really well, as did the second. By the third time, tightening torque was reached before the same rotation degree was reached (went hard) , fourth time, tight with nearly no rotation angle.
RESULT: Definitely fine for 2 times ‘round, 3 maybe, 4 definitely not.
Claim #2: The lines Erode
This is probably the most concerning. From all the used lines returned, there was a point from 100-120 thousand Kms that the flanged sections just before the injectors started to erode really quite badly. Please keep in mind that any material that breaks off here is sent directly through the injectors as this is after all the filtration that there is…
The below photo shows a fuel line out of a Hilux 1KD 2007 model, this line has only 140,000Kms. You can clearly see that there is a shiny polished finish above and below the recessed area, however where the ‘recessed’ area is, you can see where the surface has been eroded away. No prizes for guessing where this went!"


Og litt mere:

"How to Diagnose Injectors on a Hilux or Prado 1KD
Introduction:

The Common Rail injectors fitted to 1KD engines are fairly problematic and can cause significant engine damage if left unattended. Most common failure mode is known as ‘cold knock’ which essentially sounds like there is a major fault with a bottom end bearing – only whilst cold.
Fault is caused by the spindle in the centre of the injector seizing / sticking when cold, which causes an excess of fuel to be inputted into the cylinder. Its for this reason why people usually sight ‘individual injector correction’ for how to diagnose these injectors. Obviously, when an injector starts to dump fuel, the ECU will start to deduct the fuel, and hence this was clearly evident.
The next most common failure mode is the simple wear out of the injectors due to the high pressure erosion. This is most evident from black smoke and a drop off in bottom end power (off idle – although the gradual decline might mean the owner does not notice). As stated, this is caused by the high pressure essentially wearing out the internal components. This normally happens around 250,000kms, which I believe to be the ‘useful’ lifespan of these injectors."


Det lille jeg kan trekke ut av dette er kort og godt: oppsøk verksted og følg de råd som står over. Liker ikke symptomene på min bil for tiden når den er kald. Men injectorene må sjekkes, og kanskje byttes. Men som sagt; jeg jar ikke lest så mye.
Senest rettet af JanP fre okt 23, 2015 6:25 pm, rettet i alt 3 gange.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av macivar »

God lesning, eller dårlig lesning det der, alt ettersom hvordan man ser det, dessverre.

Da jeg skiftet injectorene på min Cruiser, på ca 60.000km, hadde forrige eier fått skiftet dysepakningene på den innkallinen Toy hadde på disse bilene.
Et år etter, måtte han tilbake, da det lakk diesel i fra diesel røra, som Baileys nevner. Toyota hadde ikke skiftet disse, noe han mente de skulle gjøre, hvorpå han havnet i disputt med sitt lokale Toy-verksted. I tillegg fikk han lest av verdiene, som jeg skrev. 2 Bosch verksted anbefalte bytte, da de mente det var verdier utover det som var bra for motoren. Hans lokale Toy-verksted leste av så, og mente verdiene var innenfor, da Toy hadde høyere akseptverdier...

1) Hvordan kan Toy ha høyere aksept for dyse verdier når de vet dette er et problem på disse bilene, enn f.eks Bosch?
2) Greit jeg skiftet dyser med engang jeg overtok bilen. MEN hvor mye skade har de gamle dysene allerede laget?
3) At dysene varierer på kald kontra varm motor, og således sakte men sikkert kan skade motoren, må da sies å være en følgefeil? Og isåfall er jo dette en klar ting Toyota må ta tak i, eller er jeg urimelig?
4) Sakser fra forrige innlegg;
This is most evident from black smoke and a drop off in bottom end power (off idle – although the gradual decline might mean the owner does not notice). As stated, this is caused by the high pressure essentially wearing out the internal components. This normally happens around 250,000kms, which I believe to be the ‘useful’ lifespan of these injectors."
- de jeg kjenner som har opplevd motorhavari pga dysene, forteller at dette som står her, skjedde med de FØR havariet kom. - Gradvis dårligere motorkraft. - Svart røyk og kakling på kald motor. - brukte unormalt med olje. OG - de nærmet seg 250.000 km eller som Andreas gikk såvidt over 300.000km.

Mitt anslag, er at dette er et problem som kommer til å skje med flere og flere 120 i Norge. OK vi har bedre og reinere diesel enn i Australia, noe som gjør at vi kanskje kan kjøre litt lengre enn de før det skjer. Men jeg tipper de fleste i Australia skifter olje oftere eller like ofte som vi her på berget. Så selv om man kjører shell diesel, bytter originalt diesel filter hver 20.000km og bruker ei god motorolje og skifter denne hver 10.000km, vel, i Andreas sitt tilfelle som har fulgt opp motoren/bilen sin enda mer enn andre, så er ikke engang motoren hans fritatt for dette.

MAO, jeg tror dette er en sak for styret. Ta dette videre til Toyota Norge, og få en redegjørelse.
Selv om dyse pakningene ble skiftet på kampanje en stund, så tror jeg dysene allerede har laget skade på innvendige komponenter i motoren, som en direkte følgefeil. Dermed har motoren tatt skade av dårlige dyser i utgangspunktet. Så selv om Toy bytta pakninger, så er det bare snakk om tid før mtoren havarerer.

Mulig jeg er pessimist. Men det får gå.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Nå skal en ikke male fanden på veggen, men det er av største viktighet for oss med 120 som ser disse symptomene å være føre var, og se om vi sammen kan jobbe mot Toyota eller andre som f.eks Bosch nevnt over her, så tror jeg at mange kan spare seg for ei særledes ubehagelig regning. Dette vil helt sikkert ikke skje med alle, og brorparten av alle LC-eiere er ikke her på forumet. Men som importør så har også Toyota Norge en viktig oppgave her: info til oss alle der de beskriver symptomer og hva som må skiftes og gjøres for å (forhåpentligvis) ha en bil som ikke får et stort motorhavari. Kanskje må de komme opp med et intervall på skifte av ting ála registerreim?

Men det er jo en hake med dette, og det er jo at slik info også skaper en (unødvendig?) frykt blant mange LC-eiere, og det er vel kanskje ikke noe som Toyota Norge ønsker.

Mange kan tenke og gruble, men Toyota Norge sitter kanskje med nøkkelen til et litt lengre og uproblematisk LC-liv.

Jeg skal skrive ut dette som jeg sakset fra over her, og se om jeg og/eller Bård kan snakke med lokal verksmester her i Trondheim om artikkelen og det som beskrives. Så får vi se om de besitter solid kunnskap om dette. Så får vi se hva det bringer.

Og jeg tror at vi skal diskutere dette på første styremøte, det er en svært viktig sak for ganske mange LC'eiere å få info om.
Senest rettet af JanP tir okt 27, 2015 10:31 pm, rettet i alt 1 gang.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Her er noen bilder av SCV ventilen min,den fikk seg en liten omgang med varmt vann og tannbørste før bildetagning.
Når jeg forstørrer bildet på mobilen kan jeg bla se tallet 0300 i plastdekslet.

Den ser nå dønn lik ut den du linker til da Andreas?

Bilde

Bilde
120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

Den ser veldig lik ut ifra bilde
kan gi tilbakemelding når vi har bytta den på bilen til macivar
han har samme type høytrykkspumpe som deg så vist du venter med og bestille delen til da så er vi mere sikker.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

As was mentioned in an earlier post, the suction control valve plays a critical role in the common rail diesel injection system, and is also one of the “usual suspects” in common rail diesel faults.

For the average owner, looking to diagnose an issue with his vehicle, we are going to explain here the part the suction control valve plays in fuel delivery, and why when you start trying to diagnose common rail diesel faults, you should often start here, rather than the injectors. For the pros and smarties among us, let Matt Bailey explain the suction control valve in a little more detail

Ligger en vidosnutt der han forklarer om SCV ventil under linken jan p la ut ifra Bailies litt ned på siden

Lite utdrag ifra
Baileys Diesel Group
Senest rettet af Andreas30 ons okt 21, 2015 7:19 pm, rettet i alt 1 gang.
kaarekols
Innlegg: 10
Ble med: ons okt 06, 2010 1:02 pm
Lokasjon: Telemark

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av kaarekols »

Tips:
Tast inn rammenummer på http://www.toyodiy.com/parts/q.html.

For min GX 2005 modell er PN for SCV 04226-30010. (http://www.toyodiy.com/parts/p_E_200504 ... _2202.html).

Og skal da være denne: http://www.ebay.com/itm/SUCTION-CONTROL ... lv&vxp=mtr
(se også https://www.youtube.com/watch?v=3A18rBJ3Fkk).
LC 120 GX TEMS 2005 315.000 km
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

Ville trodd at større elektrodiesel verksteder vet endel om dette emnet?

De sitter ofte på MYE mer kunnskap om dyser og trykk, enn et typisk merkeverksted.
Noen som har vært i kontakt med slike firma?

Jeg bytter nok forsikring til IF før bilen har gått 150k, for å få med motor og drivverk forsikring videre utover 8 år.
Forventer uansett ikke at motoren skal gå 300k km uten å røre den. På den km stand, har en typisk VAG byttet 3-4 svinghjul for 15k pr gang, og trenger trolig nye dyser den og.
En BMW er på sin 2. turbo og er straks klar for nr 3. En merce er straks opprustet, land/rangerover er jo forlengst gått i graven osv osv osv.

SVÆRT få biler går 300k uten å bruke 25k i motorpåkost minst en gang, det er bare så synd at denne feilen betyr havari om det skjer.

Men at toyota burde vært stilt til veggs for å komme med info irundt dette, er jeg helt enig i.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Ola: Godt at du balanserer regnestykket littegrann. :D

Men det er ikke til å stikke under en stol at mange av oss har kjøpt en av disse årgangene for å få et sikkert bilkjøp. Motorhavari, og de er det en del av på Finn.no (er/har vært jevnlig flere biler som var til salgs med "ny motor" ifølge de som er på utkikk etter en av 05-09).

Og en kost på 50 -150' er ikke noe som mange bare hoster opp penger til. Og på min Avensis kunne jeg nok ha fått skiftet motor pga høyt oljeforbruk, men det visste jeg ikke noe om den gang. Men i ettertid har jeg hørt at det er skiftet motor på garanti. Og det er jo hyggelig. Men en 1.8 bensin "Lean burn" tror jeg betegnelsen er, har en helt annen kost enn en 3,0 D4D. Og desto mere svir det å få et havari.

Jeg vil be alle som leser dette å lese nøye den artikkelen som jeg lenket til fra BDG (Baileys Diesel Group), og snarest gjør dette om bilen ærmer seg eller har passert 200' km:
-Bestill riktig SCV ventil, enten fra EBAY, eller lokal Toyota om de kan finne den
-Bestill time på et verksted med høyt kvalifisert personer som vet hvilke krav til nøyaktighet/renslighet og varsomhet som kreves for å skifte dette (Andreas har skrvet en del om dette)
-Skift denne ventilen, OG DIESELFILTER før motor startes. Dette skal et kvalifisert verksted vite og gjøre.
-Mål injectorer på kald motor slik som Baileys og Bosch anbefaler, Toyota abefaler varm motor og har større marginer enn Bosch om det som er skrevet over her er riktig.
-Bytt jevnlig dieselfilter, og kun originalt Toyota (dette er forbedret for et par år siden, sannsynligvis pga SCV-problematikken), og styr langt unna såkalte diselrensemiddel. Fyll gjerne på 2-taktsolje slik Andreas30 reklamerer for (og andre på forumet).

Kjør hjem og vær tryggere på at et motorhavari ikke er nært forestående.

Og viktig å få med seg at Injectorene har en begrenset levetid på inntil 250 000 km, om jeg forstår det som er skrevet av Baileys riktig.

Og ha i bakhodet etter at SCV er byttet at Injectorer også må ut, om ikke samtidig. Men er de ikke skiftet så er det helt sikkert et langt billigere alternativ enn et havari. Om dette byttet av Injectorer vil koste deg rundt 20000 eller så, så er det noe som ser ut til å være nødvendig å gjøre på denne motorern i LC'er. Og må det gjøres en gang så er det enormt mye å spare i forhold til et motorhavari, men de ubehag og problemer det medfører. Samt en økonomi som får mange til å miste nattesøvnen. Slik jeg tolker artikkelen så er det rett og slett slitasje på materialer pga det ekstremt høye trykket. Se også bilde i artikkelen.

Jeg føler at dette er en ting som jeg overlater til verksted, etter å ha pratet med Andreas så ser jeg min begrensning. En feil her så er løpet kjørt. Og da er det et enkelt valg denne gangen, tror jeg.

EDIT. endret noe pga upresis formulering
Senest rettet af JanP ons okt 21, 2015 10:46 pm, rettet i alt 2 gange.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
jonny
Innlegg: 51
Ble med: søn mar 24, 2013 7:56 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av jonny »

eg har en 09 modell har den samme problemer eg trudde d var slutt i 07 ???
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av OlaGB »

Nå har jo bl.a. Baylies injectorer for $5-700 (+ depositum for dine gamle til du returnerer), så en kan faktisk bytte alle dyser + rør, tetninger OG scv for rundt 10k i deler pluss evnt arbeid.

Da burde en vel ha glede av bilen en stund til ;)

Dysene d ehar, skal attpåtil ifølge de være forbedret, og blueprinted.
Finnes mange firma som selger slike dyser som er overhalet og påståelig minst like gode som nye.

Det er bare noen dieseldyser vi snakker om, så det trenger ikke være så komplisert som en gjerne tror. Problemet er bare at de lager dyre problemer når de først ryker.
Er mange bilmerker som sliter med dyse issues når det ruller på med km.
Senest rettet af OlaGB ons okt 21, 2015 8:45 pm, rettet i alt 1 gang.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
Svar

Tilbake til «Motor 12x»