Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

folbjo
Sted: Tønsberg

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Legg inn av folbjo » ons okt 21, 2015 8:45 pm

JanP, ser du oppfordrer til å styre langt utenom det du beskriver som "dieselrensemiddel".
Er det additiver du henviser til ?

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » ons okt 21, 2015 9:41 pm

Ja, jeg mener additiver, og også det som selges (ble ihvertfall solgt) av lokalt verksted (kjært barn har mange navn), et tilsetningsstoff som skulle rense dyser og muligens innsug. Og alle andre vidundervæsker som skal rense motor +++.

Uten å påberope meg noen fagkunnskap om hva det innebærer å tilsette slikt så er det bare å tenke litt hva som skjer: disse stoffene skal jo rense div deler i kretsløpet, og det som ev. løsner etter dieselfilteret må jo ta veien et sted, og det må jo havne i motoren til slutt om det ikke er noe som fanger det opp. Med min kunnskap om dette så er det jo ikke det, og da må det jo komme inn i motoren.

Jeg så innsuget på Jan Olavs bil i vinter etter hans motorhavari, og det så jo helt for jævlig ut. Og løsner noe av den gørra og forsvinner inn så skjer det vel med et smell og bråstopp. Laster opp et bilde igjen for de som ikke har sett tråden:.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... &start=120

Bilde

Stempel:

Bilde
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » ons okt 21, 2015 10:04 pm

Tror jeg har de utskriftene forrige eier fikk på dyseverdiene på de gamle dysene da han holdt på å krangle med Toy verkstedet sitt.
Både fra Bosch og Toyota. Mener å huske at Bosch hadde maks verdi på +-2,5. Mens Toy har på +-3,0.

Skal se om jeg får scannet de og lagt de inn her imorra.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » ons okt 21, 2015 10:24 pm

Andreas30 skrev:Den ser veldig lik ut ifra bilde
kan gi tilbakemelding når vi har bytta den på bilen til macivar
han har samme type høytrykkspumpe som deg så vist du venter med og bestille delen til da så er vi mere sikker.
Jeg har sjekket delenr på Toyodiy nå utifra mitt understellsnr.Og den ventilen du linker til stemmer overens med nummeret jeg finner så den er nok riktig.Har ikke bråhast med å bestille så jeg venter nok litt.
Har uansett tenkt å få målt verdier på dysene mine snart og se hvordan det står til.Det ligger ett Bosh verksted kun ettpar hunder meter unna,så jeg skal høre med de om deres kompetanse på dette.

Snakket også med Toyota Lier og han ene som sitter på deler/kundemottak der kunne ta inn bilen og måle dysene vederlagsfritt.Han foreslo da og vente til vinteren så måtte jeg sette bilen der over natta så han kunne måle på kald motor dagen etter..Han virker veldig oppgående og later til å vite hva han snakker om.
120 GX 08 mod.

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » ons okt 21, 2015 10:28 pm

JanP skrev:
Og ha i bakhodet etter at SCV er byttet at Injectorer også må ut. Om dette vil koste deg rundt 20000 eller så, så er det noe som ser ut til å være nødvendig å gjøre på denne motorern i LC'er. Og må det gjøres en gang så er det enormt mye å spare i forhold til et motorhavari, men de ubehag og problemer det medfører. Samt en økonomi som får mange til å miste nattesøvnen.
Hvorfor må injectorer ut/byttes etter skifte av SCV ventilen?Har lest i bloggen du linket til men ikke klart å fange opp det
120 GX 08 mod.

folbjo
Sted: Tønsberg

Legg inn av folbjo » ons okt 21, 2015 10:30 pm

Diskusjon vedrørende diesel kvalitet og additiver kunne sikkert med fordel vært i egen tråd, men kan det også ha en sammenheng ?
Miljødiesel skaper problemer, det er noe vi er klar over. Fordeler med additiver er også noe man er klar over.

Les bl.a. hva Statoil skriver vedrørende sin nye diesel Miles Plus
https://www.statoil.no/no_NO/pg13340904 ... iesel.html

Mitt poeng blir; ved å tilføre ett additiv i dieselen vil man altså oppnå mange fordeler.
Kan det være slik at avleiringer i bl.a. scv ventil og dyser også kan skape nevnte problemer ?

JanP

Legg inn av JanP » ons okt 21, 2015 10:42 pm

superhansen skrev:
JanP skrev:
Og ha i bakhodet etter at SCV er byttet at Injectorer også må ut. Om dette vil koste deg rundt 20000 eller så, så er det noe som ser ut til å være nødvendig å gjøre på denne motorern i LC'er. Og må det gjøres en gang så er det enormt mye å spare i forhold til et motorhavari, men de ubehag og problemer det medfører. Samt en økonomi som får mange til å miste nattesøvnen.
Hvorfor må injectorer ut/byttes etter skifte av SCV ventilen?Har lest i bloggen du linket til men ikke klart å fange opp det
Litt upresist skrevet. Men ifølge artikkel så har disse en begrenset levetid på rundt 250000 km.
Og er de ikke skiftet så står de for tur, men ikke umiddelbart.

Skal endre dette som jeg skrev.

120gx
Sted: Bodø

Legg inn av 120gx » tor okt 22, 2015 3:40 pm

Hva skal verdiene på dyser være på kald/varm motor for å være ok ?
Jeg har en 2005 mod 166hk
delenr på pumpe er 22100-30050 og scv ventil 04226-30010

så den orginale scv hadde styrepinner og avstans-stykke så er vell litt mere knotete å montere om man ikke har pumpa ute, er den fra denso det beste alternativet bortsett fra pris ?

JanP

Legg inn av JanP » tor okt 22, 2015 3:55 pm

120gx skrev:Hva skal verdiene på dyser være på kald/varm motor for å være ok ?
?
Se over, står jo rimelig tydelig i posten litt oppe på siden.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » tor okt 22, 2015 6:34 pm

Jeg har prøvd meg på begge den ifra toyota med førepinner og avstanstykke den var
en stor tolmodighetsprøve og få på plass Vansklig på godt norsk .
Den store skuffelsen var at bilen gikk bare i 2 dager med den delen også gikk bilen veldig dårlig og kakla mere en noen gang
hva som gjorde dette har jeg ikke fått noe svar på av toyota mulig en mandagsdel virker mest slik .

Den ifra denso var grei og montere trengte ingen styrepinner og bilen gikk som den gjøre for mange år tilbake
gikk godt pluss at denne virker og lager ikke til noe tull etter 2 dager
Kakling ble borte motoren virka mere rafinert sprekere ifra bunn og så jeg ble endlig fornøyd med bilen igjen .
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » tor okt 22, 2015 7:02 pm

folbjo skrev:Diskusjon vedrørende diesel kvalitet og additiver kunne sikkert med fordel vært i egen tråd, men kan det også ha en sammenheng ?
Miljødiesel skaper problemer, det er noe vi er klar over. Fordeler med additiver er også noe man er klar over.

Les bl.a. hva Statoil skriver vedrørende sin nye diesel Miles Plus
https://www.statoil.no/no_NO/pg13340904 ... iesel.html

Mitt poeng blir; ved å tilføre ett additiv i dieselen vil man altså oppnå mange fordeler.
Kan det være slik at avleiringer i bl.a. scv ventil og dyser også kan skape nevnte problemer ?

Bio inblandinga er jo ikke noe bra for commonrail over tid det legger seg og og koser seg mye diseldyr aktig guffe rundt i systemet gror nok bra i dieseltanken sammen med kondens om vinteren problemet som jeg ser var nok værst før
toyota for 2 år tilbake gikk over til et bedre filtrert diselfilter de av oss som putta på en dyserens i tanken den gang før filtre ble forbedra fikk med seg mye smuss som rensen drar med seg helt ifra diseltanken og det stygge her er at det da går endel forbi diselfiltere og drar seg inn i pumpe lager til kluss med scv ventil pluss at det setter seg i injektorene og kan føre til enda kortere levetid .
Dette jeg har lært etter og lest nettet opp og ned med feil i diselsystemet så fant jeg mange advarsler om og helle injektor rens diselrens rett i diseltanken .
Skal man gjøre en rens på en riktig måte så skal man demontere sugeslangen ifra diselfilter mot pumpa og plassere den oppi en flaske med injektor rens da ungår du dra med deg all gammel moro ifra diseltanken inn i systemet under rensen
så kobler du av slangen som går med retur ifra injektor røret innom et lite filter og ned i boksen du har suge slangen .

Legger ved en vidio her på fremgangsmåten ifra en hilux

https://www.youtube.com/watch?v=kZzBPD6h624
05 mod lc 120 vx
400 500 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

JanP

Legg inn av JanP » fre okt 23, 2015 10:16 pm

Lovte å komme med en oppdaterin av mitt og Bårds møte med Toyota Trondheim.
Dessverre ble det sent på dagen, og verksmester var i ferd med å gå ut for helgen. Bård sakl sette det på timeplanen etter helga, og så får vi se hva som kommer opp.

Men det er inbgen tvil om at Baileys har ganske rett i at levetiden for Injektorer har begrenset levetid. Med oljeslam som tetter innsug og kobberforinger på Injektorer er det kort vei til en større reparasjon for mange av oss om vi ikke får avklart dette. Og så er det et lite problem om de kan bytte medbragte deler, slik som min SCV-ventil som kommer over helga. Det har med lover og jus, og garanti i tilfelle noe går galt i ettertid. Det er noe som et Toyotaverksted ikke kan stå inne for, all den tid de ikke leverer en del godkjent av de. Og SCV-ventilskifte er en ting som man skal vite litt om før man starter, det har Andreas skrevet om.

Baileys Diesel antyder inntil 250000 km levetid på Injectorer, kanskje mye kortere. Dette avhenger av dieselkavlitet og oljekvalitet blant annet, har jeg blitt fortalt og lest om.

Oppdateres i neste uke

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » søn okt 25, 2015 7:42 pm

Lovte å legge ut dyseverdiene fra forrige eier.
MEN, beklager, papirene på dyseverdiene, fikk han igjen av meg da han hadde en sak gående med sitt Toy verksted.
Har spørt om han fortsatt har de. Om han finner de, så får jeg de og skal legge ut verdiene som ble målt da.
Men var innom Dokken Bil på fredag. Fikk vite at dyseverdiene helst ikke bør gå utenfor +-2.0 og at Toyota har maks verdi på +-3.0.
Om noen av dysene måles utenfor +-2.0, så var det et tegn på at noe kunne være i gjære, og burde tas tak i fort. Alle dyser skal ligge innenfor +-1.0, da er de normale. Diesel kakling og røyk, på kald motor de første 500 meterne man kjørte om morgenen f.eks, var det beste tegnet man kunne se etter sjøl. Dysene måtte måles på kald motor. De var enig i at det var ulik praksis blant Toyota verksteder, og at SCV ventilen burde byttes samtidig om dysene også ble bytta. Forsto at SCV ventilen kunne lage trøbbel også, uten at dysene var dårlige.

Så kanskje er det greit å begynne med å måle dyseverdiene på kald og varm motor. Er de utafor +-2.0 = Skift SCV ventilen og dieselfilter. Billig kostnad om dette holder. Sjekk dyseverdiene igjen. Er de fortsatt utafor = Bytt til nye dyser for å være sikker.

Endret...
Sist redigert av macivar den ons okt 28, 2015 9:12 pm, redigert 2 ganger totalt.
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

OlaGB
Sted: Sunndalsøra

Legg inn av OlaGB » man okt 26, 2015 9:11 am

Vi er nok på rett spor her, men jeg lurer fortsatt på om det er nødvendig å kjøpe fabrikknye dyser. Vet om mange som har byttet dyser på div vag modeller f.eks (mest pumpedyser dog) til overhalte dyser, med stort hell. Disse pumpedysene koster fort 7-10k pr stk, så de har mye å spare på det.

Og hva sier div diesel verksteder f.eks http://www.autoex.no/index.aspx til dette dysetrøbbelet på landcruiser? Vil tro de har vært innblandet i endel saker, hvis problemet virkelig er så stort som mange tror.

Når jeg spurte mitt toyota verksted ang min 08mod, så mente de at de hadde ikke mange nyere enn 07 med problem hverken på dyser eller tetninger. Noen var det, men ikke i nærheten av hysteriet som oppleves på nett.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays

Brukeravatar
ketilt
Sted: Trondheim

Legg inn av ketilt » tir okt 27, 2015 11:47 am

Super info til oss alle fra Andreas, takk.
Også en takk til Janp og Bård tar dialog med Toyota Trheim.
Kanskje kommer Toyota med en framgangsmåte/løsning for å mulig å unngå problemet med disse motorene.
Jeg skifter motorolje og filter årlig, samt skifter dieselfilter hvert 2 år. Etter denne lesingen så tror jeg skal spandere på meg å skifte diselfilter hvert år, samt kun bruke orginal filter.
Kanskje en dyse sjekk til Toyota også er lønnsomt. Har en 2006 med 132000km
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

JanP

Legg inn av JanP » tir okt 27, 2015 6:50 pm

OlaGB skrev:V
Når jeg spurte mitt toyota verksted ang min 08mod, så mente de at de hadde ikke mange nyere enn 07 med problem hverken på dyser eller tetninger. Noen var det, men ikke i nærheten av hysteriet som oppleves på nett.
Kan du fortelle om hvor på nettet du finner dette hysteriet? Kan ikke se at det er noe som ligner på hysteri på dette forumet, så fortell oss hvor du leser om dette der du opplever det som et hysteri.

JanP

Legg inn av JanP » tir okt 27, 2015 6:55 pm

Det er ikke noen måte å unngå dette på. Problemet er nok at det er et produkt med begrenset levetid pga høyt trykk og at det er en stor mekanisk belastning i år etter år.

Filterbytte og en ev Injectorrens på gitte intervall, samt en Catchtank vil nok redusere innsausing av EGR og innsug betraktelig. Men når en leser på Pradopoint så er det ingen tvil: Injectorer har begrenset levetid, og det kommer man ikke utenom.

OlaGB
Sted: Sunndalsøra

Legg inn av OlaGB » tir okt 27, 2015 7:50 pm

JanP skrev:
OlaGB skrev:V
Kan du fortelle om hvor på nettet du finner dette hysteriet? Kan ikke se at det er noe som ligner på hysteri på dette forumet, så fortell oss hvor du leser om dette der du opplever det som et hysteri.
Hvorfor skal jeg det? Hvorfor spør du slik?

Bare denne tråden er et eksempel på nettdiskusjon som kan spre mye frykt iblant folk. Når folk leser slike tråder, spør de verkstedet sitt om informasjon. Verkstedet kan da oppleve dette som hysteri, hvis de ikke ser så mange virkelige tilfeller statistisk sett.

Det er ikke alle som er så flinke til å se ting i perspektiv, og de kan bli redde av slike tråder. De fleste av oss velger jeg å tro at klarer å hente informasjon av trådene istedet for bare å bli livredde for at det skal skje imorgen.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays

Brukeravatar
ketilt
Sted: Trondheim

Legg inn av ketilt » tir okt 27, 2015 9:17 pm

JanP skrev:Det er ikke noen måte å unngå dette på. Problemet er nok at det er et produkt med begrenset levetid pga høyt trykk og at det er en stor mekanisk belastning i år etter år.

Filterbytte og en ev Injectorrens på gitte intervall, samt en Catchtank vil nok redusere innsausing av EGR og innsug betraktelig. Men når en leser på Pradopoint så er det ingen tvil: Injectorer har begrenset levetid, og det kommer man ikke utenom.
Er vell ganskeinnlysendet at dyser osv er en slite del, men det er kanskje mulig å unngå motorhavari. Og rimelig idiotisk hvis Toyota har målt dysene og disse er "innafor", og motor havarerte allikevel. Så vært greit fått avklart og hørt hva dem sier om problemet og måleverdiene på dysene.
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

JanP

Legg inn av JanP » tir okt 27, 2015 10:07 pm

På forespørsel i dag så fikk jeg, uten å sitere noen eksakt, at +- 1 er meget bra, og +-2 er en indikasjon på at alt ikke er helt topp. Og + - 3 er innenfor den spekken som Toyota aksepterer, men det sier seg selv at er avviket så stort så er det noe som er i ferd med å skje.

Og prisen pr stk ble anslått til ca 4000, uten å få eksakt pris. Og det tar 2-3 timer om jeg husker rett, å bytet disse. Men sammen med dette hører det til en rens av innsug og EGR. Men en slik sum er uansett langt åforetrekke fremfor en bråstopp. I tillegg må man påregne skifte av dieselrør, da de gamle får en ny anleggsflate som de kanskje ikke vil passe mot. Men åpner man uten å skifte injectorer så kan man bruke rørene 1-2 ganger, ifølge en kompetent person på Prado Point. Og det ble også sagt at det stemmer.

Men en levetid på Injectorer på 20-25000 km er ikke noe sært for LC-motoren, teknologien er jo den samme uansett.
Men det er ikke mulig å skifte 1 injector, det må skiftes minst 2 stkm, da 2 og 2 sylindre arbeider sammen. Og er det skiftet 1 injector og ikke på den andre sylinder den arbeider sammen med (1 og 4, og 2 og3) så vil den "friske kompensere for den som ikke er helt i vater. Og da er man egentlig like langt.

NB: Nei, jeg er absolutt ingen bilmekaniker, men noe lærer man underveis. Så får andre komplettere/endre om noe er helt ute på jordet.

Mitt tips angående dyserer vel å ta en sjekk på 100', 150' og 200' km. Og være nøye med filterskifte, og bruke en anerkjent olje som Castrol, som Andreas varmt anbefaler. Og kanskje et annet viktig punkt: Catch-tank som samler opp gørra. Den som Bjørn (Golbjo) monterte i sin 150 skal jeg se nærmere på.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»