Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

f86
Sted: Nordhordland

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Legg inn av f86 » lør okt 31, 2015 6:00 pm

Hadde vert verd et forsøk med tunap.
Må man ha adapteret eller er det en diy måte og få dette til på?

folbjo
Sted: Tønsberg

Legg inn av folbjo » lør okt 31, 2015 7:00 pm

f86 skrev:Hadde vert verd et forsøk med tunap.
Må man ha adapteret eller er det en diy måte og få dette til på?
Må vell ha en adapter til dette tror jeg ?.
Her er link til adapter for direkte rens. Pris, ?
http://www.tunap.no/produkter/auto/moto ... g?start=10

Evt. ring Torger Gåsholt som er Teknisk leder hos Funnemark Larvik på tlf.: 901 82 534

Undertegnede har fått på plass en rabattavtale for medlemmer av NLCK på Tunap produkter (20%) hos Vestfold Elektro Diesel.
Dette gjelder også på oljen fra Valvoline (Maxlife ATF) som dekker begge Toyota kravene WS og T-IV
Det gis 20% rabatt på olje ved flushing.
Det må oppgis medlemsnummer i klubben ved bestilling av time for at rabatt skal gjelde.
Ta kontakt med Heljar Sørensen Delelager/kundemottaker
Tlf. : 33309260
Adressen er: Sundlandveien 10, 3160 Stokke
Sist redigert av folbjo den tir nov 03, 2015 12:14 pm, redigert 2 ganger totalt.

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » lør okt 31, 2015 7:35 pm

Hva er prisen på dette adapteret da tro?Kanskje noen kunne vært interessert å handle inn dette,og så kjørt Tunap behandling for forumets medlemmer,selvfølgelig mot betaling..Sikkert en hel del av oss som kunne blitt med på det.
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » lør okt 31, 2015 8:38 pm

Borde gå att handla in till klubben. Kan inte vara så dyrt. Utlån till betalande medlemmar på lik linje med annat utstyr.

toyota lc120
Sted: akershus

Legg inn av toyota lc120 » lør okt 31, 2015 10:53 pm

Lenge siden jeg har besøkt forumet,grunnen er litt alt det negative som stod å lese om bilene våre.Ble litt paranoid og trist av lesningen.
Så dukker denne tråden opp,fint at noen tar seg tid å dele erfaringer.
Selv har jeg også vært igjennom en runde med toyota ang.dyser.Bilen var i 2009,en liten stund etter dysepakkning kampanjen inne grunnet hard gange,da fant de ingen feil.Senere i 2013 gikk den så stygt at jeg fikk målt dyser igjen,nå var verdien +5 på det værste.
På dette tidspunktet ble jeg også klar over "goodwillen" på 7 år som er nevnt.min bil var i 2013 inne i sitt 7 år,men hadde da vært inne 2 ganger allerede for stygg/hard gange.Både toyota sentralt og min forhandler nektet for at det var noen "dyseproblemer" med disse bilene og noen garanti på 7 år hadde de hvertfall ikke hørt om.
Enden på visa var at jeg tok kontakt med et dieselverksted.De målte feil verdi bare på 1 injector og en annen som var litt i grenseland.Disse 2 ble byttet,det var nr 1 og 3.Kakklingen på kald motor ble ikke særlig bedre etter dette.Etter bytte fikk jeg ny måling på toyota verksted som sa at verdiene nå var veldig bra.Kakklingen jeg hørte ved kald motor var helt vanlig D4D lyd sa de.
Kakklingen på morgenen har jeg det siste året elliminert ved å skru opp radioen (fiffig løsning) og slått meg til ro med at sånn er det.Bilen har nå snart gått 230 tusen og etter å ha lest denne tråden havarerer den vel verdt øyeblikk (paranoid igjen)
Kan nevne at jeg nå kun kjører ca 12.000km årlig med cruiseren (kjører så lite jeg kan) bruker kun shell diesel,bytter filter 2 ganger årlig og bruker litt 2 taktsolje. Denne svc ventilen har jeg ikke byttet,men ser nå at det bør gjøres og denne tunap rensen,er det noe alle toyota verksteder gjør?
På jobben har vi beholdt to 2006mod hiacer som skal kjøres helt ut.Disse har nå kjørt hhv 310 og 380 tusen. med unntak av olje,filtere og reimer har begge disse kroner 0,- i motorpåkost. :shock:
Til slutt lurer jeg på om noen av dere vet om disse problemene også gjelder 2010 mod lc 150.Jeg drømmer om en slik.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » søn nov 01, 2015 11:21 am

toyota lc120 skrev:Lenge siden jeg har besøkt forumet,grunnen er litt alt det negative som stod å lese om bilene våre.Ble litt paranoid og trist av lesningen.
Så dukker denne tråden opp,fint at noen tar seg tid å dele erfaringer.
Selv har jeg også vært igjennom en runde med toyota ang.dyser.Bilen var i 2009,en liten stund etter dysepakkning kampanjen inne grunnet hard gange,da fant de ingen feil.Senere i 2013 gikk den så stygt at jeg fikk målt dyser igjen,nå var verdien +5 på det værste.
På dette tidspunktet ble jeg også klar over "goodwillen" på 7 år som er nevnt.min bil var i 2013 inne i sitt 7 år,men hadde da vært inne 2 ganger allerede for stygg/hard gange.Både toyota sentralt og min forhandler nektet for at det var noen "dyseproblemer" med disse bilene og noen garanti på 7 år hadde de hvertfall ikke hørt om.
Enden på visa var at jeg tok kontakt med et dieselverksted.De målte feil verdi bare på 1 injector og en annen som var litt i grenseland.Disse 2 ble byttet,det var nr 1 og 3.Kakklingen på kald motor ble ikke særlig bedre etter dette.Etter bytte fikk jeg ny måling på toyota verksted som sa at verdiene nå var veldig bra.Kakklingen jeg hørte ved kald motor var helt vanlig D4D lyd sa de.
Kakklingen på morgenen har jeg det siste året elliminert ved å skru opp radioen (fiffig løsning) og slått meg til ro med at sånn er det.Bilen har nå snart gått 230 tusen og etter å ha lest denne tråden havarerer den vel verdt øyeblikk (paranoid igjen)
Kan nevne at jeg nå kun kjører ca 12.000km årlig med cruiseren (kjører så lite jeg kan) bruker kun shell diesel,bytter filter 2 ganger årlig og bruker litt 2 taktsolje. Denne svc ventilen har jeg ikke byttet,men ser nå at det bør gjøres og denne tunap rensen,er det noe alle toyota verksteder gjør?
På jobben har vi beholdt to 2006mod hiacer som skal kjøres helt ut.Disse har nå kjørt hhv 310 og 380 tusen. med unntak av olje,filtere og reimer har begge disse kroner 0,- i motorpåkost. :shock:
Til slutt lurer jeg på om noen av dere vet om disse problemene også gjelder 2010 mod lc 150.Jeg drømmer om en slik.
Kan hende du har sliti litt med det samme som meg da min ble helt stille etter scv bytte
men skal du rense så vent med og bytt scv ventil til etter du har rensa med tunap så slipper du få noe møkk inn i den nye scv ventilen gammel moro som ligger i systemet løsner ved en slik kraftig rens og lager enda mere kluss ved scv ventil
så beste er og sette den inn etter rensen eller la være og ta noen rens :D
05 mod lc 120 vx
389 500 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber i Pukkverk

A.O.M

folbjo

Legg inn av folbjo » søn nov 01, 2015 12:37 pm

Om autoriserte verksteder med spesialitet på nettopp diesel, i tillegg til Toyota verksted,
har meget gode resultater med produkter fra Tunap så kanskje man bør lytte litt til disse ?.

Bytte av SCV ventil og dyser er helt sikkert "spot on", men skiftintervaller på 50-60tkm på injektorer som nevnt blir for drøyt.
Når man nå vet at miljødiesel på common rail injektorer er oppskriften på økende problemer med avleiringer osv,
blir det i alle fall for meg interessant å høre på hva disse fagpersonene har å fortelle.

Det er mange bilmerker som sliter med de samme problemene !

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » man nov 02, 2015 10:47 am

Har helt klart trua på Tunap.
Veldig bra at du tar til orde for dette Bjørn. Dette er et mye billigere alternativ ifht injector bytte.
MEN, fikk du noen pekepinn på om man kan benytte Tunap rensing også etter at bilen har rullet, la oss si 200`km, uten å ha brukt noe rens innen?
Eller vil det da være fare for at grums og annet uhumskheter setter seg fast i systemet og lager krøll, f.eks i injectorene?
Bør man begynne med dette når bilen ikke har rullet så mange kilometer og kjøre jevnlige rensinger? Eller spiller det ingen rolle?
2003 HDJ 100 automat TURBIL
-----------------------------------------------------

ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

folbjo

Legg inn av folbjo » man nov 02, 2015 6:13 pm

macivar,
jeg har tatt kontakt med Tunap sin distriktslederen for Buskerud/Vestfold/Telemark pr. mail med en del spørsmål.
Han skulle komme tilbake med utfyllende info. Blir spennende.

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » man nov 02, 2015 9:20 pm

Bra initiativ!
Jeg kjenner jeg er klar for litt forbyggende service når det gjelder dyser!
Sist redigert av superhansen den tor nov 05, 2015 9:28 pm, redigert 1 gang totalt.
120 GX 08 mod.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » man nov 02, 2015 9:34 pm

Det essensielle her er vel for mange av oss: er det hold om et begrenset liv for Injectorer, kan f.eks Tunap redde eller forlenge livet?

Personlig er jeg ganske sikker på at dette er bare en side av saken. Avleieringer pga div miljøtilsetninger fra produsent vil tette EGR og innsug, og dette generer høy temp og feil sprutebilde fra Injectorer som før eller senere vil føre til en større reparasjon. Noen uenig i det?

Hvis dette skal unngås så er det på tide å se i innsuget, og er det slik som f.eks hos meg så er det bare å gjøre en storrens, etterfulgt av Catch-tank. Injectorens med f.eks Tunap renser Injectorer, men et gjensauset innsug er og blir noe som må taes fatt i. Og det er kun en ting som gjelder: av med Intercooler og fjern alt og få renset opp. Jeg er en av de få her som har sett hvor jævlig det kan være, og for å si det slik: det du ikke kan se er bare (sannsynligvis) mye værre enn det du ser rundt spjeldet. Ikke for å svartmale (bokstavelig talt), men det er dessverre slik.

-Og til sarte sjeler som blir skremt: virkeligheten er værre enn du kunne drømme om! Å lese denne tråden kan gi langvarige og skadelige bilder på netthinna, med ødelagt nattesøvn som resiultat!!:shock:

Så igjen: ta av Intercooler og ta det derfra. Er det slik som bildet under er det bare å betille time, jo før jo heller,. En påbegynt skade kan ikke leges, uansett om en bruker Tunap eller annen rens.
IMG_0720.JPG
IMG_0720.JPG (988.3 kiB) Vist 5234 ganger
Sist redigert av JanP den man nov 02, 2015 10:56 pm, redigert 2 ganger totalt.
-------------------------------------------------
Ex: LC 120 2005

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » man nov 02, 2015 9:54 pm

Til dere som ikke har bestilt SCV ventil enda så har jeg lykkes og leite opp toyota org
SCV ventil som medfølger begge nye o ringer og anleggsplate .

Velger og legge inn denne både i tråen her og på scv ventil tråden siden det er såpass viktig

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-2-0-2-2- ... e-&vxp=mtr

PART NUMBER : 294200-0300

LAND CRUISER - 1KD-FTV (EURO3) 22100-30050 294000-038#, 2KD-FTV (EURO4) 22100-30040 294000-036#

Hvorfor denne ikke selges av toyota verksteder her i landet er et mysterium

Denne har samme delnr som den Jeg bestilte og monterte på min enste forskjell er at min lå i en Denso pakke
og min hadde ikke med ny o ring og plate
Vedlegg
s-l500.jpg
s-l500.jpg (29.12 kiB) Vist 5229 ganger
05 mod lc 120 vx
389 500 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » man nov 02, 2015 10:02 pm

Hei Jan!
- og takk for en hyggelig prat i helga :)

Helt på det rene som du sier, at en rens av innsug, nok må anses som en viktig forebyggende operasjon, om man som meg ønsker å ha motoren i god stand lenger enn gjennomsnitts-nordmannen som kjøper og selger bil forholdsvis raskt vil jeg si. Jeg har ønske om å beholde kjerra mi til mine døtre kan begynne å kjøre, og det er 10 år til. Da er bilen innpå 20 år. Så en rens av innsug, det står for min del på planen. Vurderer å ta det på 100´km. Bør være et par år til. Og Catch tanken hjelper til je kommer dit håper je.

Når det er sagt. Så tror jeg Tunap kan være veldig gunstig om man begynner med dette tidlig, og kjører jevnlige servicer. Blir spennende å høre fra Bjørn hører fra Buskerud/Vestfold/Telemark, om man kan begynne også etter at bilen har rullet mellom 100`og 200`km.

For min del ser jeg på det som så, at 1) rens av innsug hjelper på det generelle motorbildet, og 2) Tunap hjelper direkte på dysene.
Eller er jeg på bærtur?

Andreas30:
Du er en kløpper på å finne frem til riktige deler for oss på Ebay :mrgreen: :D :D :D
2003 HDJ 100 automat TURBIL
-----------------------------------------------------

ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

OlaGB
Sted: Sunndalsøra

Legg inn av OlaGB » man nov 02, 2015 10:11 pm

Andreas30 skrev:Til dere som ikke har bestilt SCV ventil enda så har jeg lykkes og leite opp toyota org

Velger og legge inn denne både i tråen her og på scv ventil tråden siden det er såpass viktig

LAND CRUISER - 1KD-FTV (EURO3) 22100-30050 294000-038#, 2KD-FTV (EURO4) 22100-30040 294000-036#

Denne har samme delnr som den Jeg bestilte og monterte på min enste forskjell er at min lå i en Denso pakke
Hvilke årsmodeller passer denne til?
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays

JanP

Legg inn av JanP » man nov 02, 2015 10:52 pm

Ola: les Andreas sin post så ser du partnr som den erstatter. Og så må selv sjekke på f.eks Toyodiy og legge inn VIN- nummer for å se om det er match.

OlaGB
Sted: Sunndalsøra

Legg inn av OlaGB » man nov 02, 2015 11:01 pm

JanP skrev:Ola: les Andreas sin post så ser du partnr som den erstatter. Og så må selv sjekke på f.eks Toyodiy og legge inn VIN- nummer for å se om det er match.
Jeg regnet med det var forskjellige serru, men jeg tenkte det kunne vært relevant info å tilføye når han linker til en spesifik ventil. Men det er muligens ikke samme ventil innenfor samme årsmodell engang for alt jeg vet.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays

folbjo

Legg inn av folbjo » tir nov 03, 2015 11:48 am

Det må skilles litt mellom "snørr og bart" her !.

Motorhavari på disse bilene skjer i all hovedsak p.g.a. enten defekte dysepakninger, eller problemer med injektorer/dyser.
Slik jeg har fått det forklart av personale på Toyota, vill IKKE problemer med EGR føre til motorhavari !.
Mann vil derimot oppleve at bilen går dårligere, økt dieselforbruk, ujevn tomgang, og til slutt blinker motorlampen.

Det er helt riktig som du skriver Jan, "at det antagelig ser verre ut en man kunne drømme om".
Således er dette med rens av EGR systemet påkrevet når bilen har fått en del mil på klokka.
EGR er egentlig ett satans påfunn, likeledes at oljedamp fra toppdeksel kjøres tilbake i turbo/innsug :evil: .

Legger ved en liten link vedrørende rens av innsug og EGR system med Tunap
https://www.youtube.com/watch?v=BcttXYxs9AA

120gx
Sted: Bodø

Legg inn av 120gx » tir nov 03, 2015 1:45 pm

Andreas30 skrev:Til dere som ikke har bestilt SCV ventil enda så har jeg lykkes og leite opp toyota org

dette er alså ikke en orginal del som kan kjøpes hos Toyota,men en DENSO ventil som passer på div Toyota dieselpumper
(er vel denso som lager di for Toyota i utgangspungtet)
snopt at den nå kom med ny pakning og o-ring,bra jobba Andreas :D
Tror det blir å bestille seg en slik 8)

freedriver

Legg inn av freedriver » tir nov 03, 2015 4:13 pm

Spennende lesing. Men mye innlegg og mange meninger. Kan en av dere lage en oversikt som kort oppsummerer tråden slik at jeg be toyota utføre dette forbyggende arbeidet på min bil? Ble litt mye for en som tydligvis ikke kan nok om dette temaet.
LC 120 GX TEMS 2006 modell

JanP

Legg inn av JanP » tir nov 03, 2015 4:25 pm

OlaGB skrev:
JanP skrev: Jeg regnet med det var forskjellige serru, men jeg tenkte det kunne vært relevant info å tilføye når han linker til en spesifik ventil. Men det er muligens ikke samme ventil innenfor samme årsmodell engang for alt jeg vet.
Tror ikke noen vil gå god for at det som passer sin bil også går god for andres som er omtrent like gamle. En sjekk på f.eks Toyodiy med bilens VIN er vel et sted man bør sjekke for å være sikker. Og det er vel ikke uvanlig at det skiftes/endres komponenter for en bil midt i et produksjonsår, om det kommer meldinger om produktfeil. Men denne ventilen ser ut til å passe flere årsmodeller, etter det jeg har sett.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»