Tuning

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
foerarkort
Innlegg: 3
Registrert: tor jan 03, 2019 1:08 pm

Tuning

Legg inn av foerarkort » tor feb 27, 2020 3:57 pm

Hei

Har en LC 120 2011 mod, og vurderer å kjøpe tuning da forbruket er ganske høyt (1,2l/mil)

1. Bør man velge en aktør som kjøper programvaren fra Tyskland, eller noen som lager den selv?
2. Er det noen ulempe med å tune? Høyere slitasje? Må man ha service oftere? Bedriften jeg snakka med nevnte å øke med ca 50 hk (fra 190 hk)

Alle innspill tas imot med takk!

superhansen
Innlegg: 661
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Tuning

Legg inn av superhansen » tor feb 27, 2020 4:22 pm

Om du har en 2011 model,ja da har du en 150 og ikke 120.

Bruk en velrenomert tuner,gjør noen søk og sjekk vurderinger fra kunder.

Har selv brukt tuningservice på min 120 for 3 eller 4 år siden.ikke noe krøll,bare god erfaring.Gir ikke behov for noe hyppigere service.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

JanP
Innlegg: 1680
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Tuning

Legg inn av JanP » tor feb 27, 2020 9:05 pm

Først: sørg for å legge inn ting på riktig plass på forumet. Det er en egen tråd for 150-serien.

Og tuning gir overhodet ingen automatikk med lavere forbruk. 1,2 er mye, men du har mye å hente på å lære å kjøre effektivt. Lær deg å kjøre riktig så kommer du fort ned mot literen. Min 120 hadde under literen med blandet langkjøring og småkjøring. Gikk opp ca 1 dl fra Duellerdekk til All/Terrain pga grovere mønster. Sjekk lufttrykk, og fjern ev takgrind.
Med TTE ble ikke forbruket lavere, men det ble det etter rens av egr og egrkjøler. Det var som å få en ekstra turbo. Mye småkjøring, om du har det, er døden for bilen. Blokker egr og rens innsug først.

Girkassen på 120/150 er så forsiktig satt opp at å få et lavt forbruk er utenkelig.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

foerarkort
Innlegg: 3
Registrert: tor jan 03, 2019 1:08 pm

Re: Tuning

Legg inn av foerarkort » fre feb 28, 2020 8:37 am

Tusen takk for svar!

Selvfølgelig er det LC150 jeg har. Beklager at jeg rota og la det inn på feil sted.

superhansen
Innlegg: 661
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Tuning

Legg inn av superhansen » fre feb 28, 2020 8:48 am

Har også hørt gode ord om Vestfold chiptuning

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

JanP
Innlegg: 1680
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Tuning

Legg inn av JanP » fre feb 28, 2020 4:48 pm

Ingen 120/150 vil bli noen racer, ei heller en gjerrig bil å kjøre med. Men de har jo helt andre kvaliteter, da.
Og det er nok girkassa ( i høygirserien) somhar mye av skylda for.
Men ved veldig forsiktig bruk (=jevnt gasspådrag) ble det i 2008.en tur til Uddevalla (750km) med ca 0,72 i snitt. Uten å kjøre sakte, bare slakket forsiktig på pedalen i oppoverbakke. Snittfart noen og søtti, om jeg husker rett. Og med god avstand til biler foran, for å unngå rykk og napp.

Men egr og-kjøler blir helt innsauset med årene. Etter en hel overhaling med dyser og før samt egr-rens ble bilen som en rakett. Om det kan sies det om en LC, da.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4541
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Tuning

Legg inn av Dag Einar » ons mar 04, 2020 10:19 pm

Vil ikke si at en 120 ikke ville bli noen ræser, min gamle 90 med D4-d ble frisk nok til å dra rundt hjula på litt våt asfalt ved start og meg bekjent så har de første modellene samme motor som 90n.
Men jeg ville vel brukt en tuningbedrift som går inn i hjernen, enn å sette inn en chip.
Min hadde jeg dog TTE på og den ble vel ikke direkte rimeligere å kjøre med, men den trakk ikke mye mer med mye last på hengeren, så noe rimeligere ble den dog. Men jeg var garantert ikke sist over lyskrysset, min 2006 Land Cruiser 100 med KCR og 250 hk blir stillestående i forhold til 90n.
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks på vei til skroten, har ny
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»