Kakling fra motor
Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa
Kakling fra motor
Flere som opplever til dels høy kaling fra motor ved ca 2500-2800 omdr?
Har hatt bilene inne på toyota, men de sier det er dieselen i dag som har dårlig smøring / er tørr, og som gjør at pumpa og dysene får lite smøring.
Vi har kjørt 10 000 km. med diesel tilsettning uten at det hjalp.
Noen som har forslag mot dette?
Har hatt bilene inne på toyota, men de sier det er dieselen i dag som har dårlig smøring / er tørr, og som gjør at pumpa og dysene får lite smøring.
Vi har kjørt 10 000 km. med diesel tilsettning uten at det hjalp.
Noen som har forslag mot dette?
Dette med kaklingen fra dysene ser ut for å gi oss noen MEGET høye ekstrautgifter. Begge bilene var nemlig inne på 135 000 service nå før helgen, og der fikk vi tilbakemelding om at nå MÅ dysene skiftes, eller så risikerer vi ett store motorhavari. Motorene går ujevnt og ryker svart. I tillegg er kaklingen værre en noen sinne.
Problemet er at dysene koster nesten kr. 6000,- pr.stk. og det er 4 stk. av dem
dette betyr at vi får en kostnad på nesten kr 30 000,- pr.bil med arbeid....
Toyota Norge nekter å ta dette på garantien (Selv om vi varslet dette første gang ved 106 000 km.) Hadde vi visst at dette ville bli å få følger senere, med muligheter for motorhavari hadde vi aldri gitt oss på det.
Ser ut for at vi må gå denne runden nå.
Bare så det er sagt, vi vet at vi bruker bilene ekstremt (mye start og stopp), men en Landcruiser skal jo tåle dette.. det er jo nettopp derfor vi kjører Toyota og har gjort det siden 1996.. Dette er jo tross alt 2005 modeller det er snakk om
Problemet er at dysene koster nesten kr. 6000,- pr.stk. og det er 4 stk. av dem

Toyota Norge nekter å ta dette på garantien (Selv om vi varslet dette første gang ved 106 000 km.) Hadde vi visst at dette ville bli å få følger senere, med muligheter for motorhavari hadde vi aldri gitt oss på det.
Ser ut for at vi må gå denne runden nå.
Bare så det er sagt, vi vet at vi bruker bilene ekstremt (mye start og stopp), men en Landcruiser skal jo tåle dette.. det er jo nettopp derfor vi kjører Toyota og har gjort det siden 1996.. Dette er jo tross alt 2005 modeller det er snakk om

-
- Innlegg: 28
- Registrert: tir jun 12, 2007 1:10 pm
Kr. 6000 pr. dyse høres forskrekkelig ut, går ut fra at disse kan
kjøpes utenfor Norge til helt andre priser.Dette minner meg om
prisforskjeller på deler kjøpt i senere tid: Hjulbolt til VW transporter:
Hos Møller kr. 115,- + mva, i England £0,80, tennplugger til Mazda
RX8, i Norge kr. 520,- + mva pr. stk. i USA $ 20,-, starter til
Lotus Elan, i Norge kr. 2500,- + mva, i England £ 25,-. Prisene utenfor
Norge er uten rabatt og med det påslaget disse forhandlerne mener
de må ha for å tjene på handelen. Jeg går ut i fra at de norske
leverandørene får varene til tilnærmet samme innkjøpspris men lever
under mottoet: "Heia vi gjør Norge dyrere". Jeg har forøvrig for
lengst sluttet å kjøpe deler her i landet, dersom det er mulig. Jeg
hater å bli flådd av svina.
Petter
kjøpes utenfor Norge til helt andre priser.Dette minner meg om
prisforskjeller på deler kjøpt i senere tid: Hjulbolt til VW transporter:
Hos Møller kr. 115,- + mva, i England £0,80, tennplugger til Mazda
RX8, i Norge kr. 520,- + mva pr. stk. i USA $ 20,-, starter til
Lotus Elan, i Norge kr. 2500,- + mva, i England £ 25,-. Prisene utenfor
Norge er uten rabatt og med det påslaget disse forhandlerne mener
de må ha for å tjene på handelen. Jeg går ut i fra at de norske
leverandørene får varene til tilnærmet samme innkjøpspris men lever
under mottoet: "Heia vi gjør Norge dyrere". Jeg har forøvrig for
lengst sluttet å kjøpe deler her i landet, dersom det er mulig. Jeg
hater å bli flådd av svina.
Petter
Nå har ikke jeg noen erfaring med 120 serien, men til dysespisser til 80 serien så skulle toyota ha 1600 kr pr stk. Jahre Diesel i Oslo skulle ha under halv pris. Og det er eksakt samme denso dysa, toyota bruker jo Jahre diesel i mange sammenhenger når de gjelder spørsmål om dieselpumpe/innsprøytning.
Og utenlands er det sikkert igjen billigere, men når det gjelder dyser så ville jeg ihvertfall vist hva jeg hadde kjøpt.
Synes egentlig det var rart at dyser måtte skiftes så tidlig. På 80 serien er det anbefalt på 150 t km - ihvertfall i Tyskland. På 100 serien står det at det skal skiftes på 150 t km og det mener jeg ligger inne i serviceprogrammet på lik linje med registrerrema. Men uansett er det jo mange som kjører det over dobbelte før man skifter. Det er jo ikke sikkert man merker de er dårlige heller - jeg gjorde ikke det.
Bjørn Erik
Og utenlands er det sikkert igjen billigere, men når det gjelder dyser så ville jeg ihvertfall vist hva jeg hadde kjøpt.
Synes egentlig det var rart at dyser måtte skiftes så tidlig. På 80 serien er det anbefalt på 150 t km - ihvertfall i Tyskland. På 100 serien står det at det skal skiftes på 150 t km og det mener jeg ligger inne i serviceprogrammet på lik linje med registrerrema. Men uansett er det jo mange som kjører det over dobbelte før man skifter. Det er jo ikke sikkert man merker de er dårlige heller - jeg gjorde ikke det.
Bjørn Erik
Jeg sjekket med Toyota i Kiruna, og de skulle ha sek. 34 000,- pr. bil for dyser og jobben. De kommenterte også at dem hadde aldri sett så dyre priser på dyser før. Etter som jeg forstod så er det også noen rør til common-rail systemet som også må skiftes med dysene, og som er inkludert i prisene.
Er det noen som VET sikkert, om dysene skal eller må skiftes på D4D 163 hk? Dersom dette er i service programmet, så skal ihvertfall jeg holde meg langt unna Landcruiser når den tid kommer. Kan UMULIG være slik at man skal koste på bilen sin kr. 30 000,- i dyser hver 150 000 km.
På den annen side, vi har jo hatt 2001 jubileums utgaver i jobb (LC-90), og de hadde aldri dette problemet. Husker jeg ikke feil var vel det også D4D motor. Heller ikke 2003 modellene som vi hadde, (LC 120) hadde dette problemet.
Mens nå har begge 2005 modellene problemet.
Takk for tipsene Bjørn Erik og Petter.
Er det noen som VET sikkert, om dysene skal eller må skiftes på D4D 163 hk? Dersom dette er i service programmet, så skal ihvertfall jeg holde meg langt unna Landcruiser når den tid kommer. Kan UMULIG være slik at man skal koste på bilen sin kr. 30 000,- i dyser hver 150 000 km.

På den annen side, vi har jo hatt 2001 jubileums utgaver i jobb (LC-90), og de hadde aldri dette problemet. Husker jeg ikke feil var vel det også D4D motor. Heller ikke 2003 modellene som vi hadde, (LC 120) hadde dette problemet.
Mens nå har begge 2005 modellene problemet.

Takk for tipsene Bjørn Erik og Petter.
Det ordnet seg til slutt.
Toyota Norge tok dysene på garanti siden vi hadde varslet om unormale lyder allerede ved 90 000 km. Der ser man hvor viktig det er å gi beskjed omgående dersom man registrerer noe unormalt. Dette var også loggført på bilene hos Toyota da dem var inne til kontroll der ved 90 og 106 tusen kilometer. Men HVORFOR det er blitt slikt med dysene, det vet ingen.......
Toyota Norge tok dysene på garanti siden vi hadde varslet om unormale lyder allerede ved 90 000 km. Der ser man hvor viktig det er å gi beskjed omgående dersom man registrerer noe unormalt. Dette var også loggført på bilene hos Toyota da dem var inne til kontroll der ved 90 og 106 tusen kilometer. Men HVORFOR det er blitt slikt med dysene, det vet ingen.......
Joda det stemmer, er Trygg Vakt jeg jobber i.
Hvor mye er bilen gått nå?
Vet du om det er denne som en av våre ansatte kjøpte, og byttet inn i en Subaru Turbo?
Hvor mye er bilen gått nå?
Vet du om det er denne som en av våre ansatte kjøpte, og byttet inn i en Subaru Turbo?
Kåre W K skrev:Regner med det er Trygg Vakt du jobber i Tromsø?
I så tilfelle har jeg en av gamlebilene deres, -03 LC120.
Denne har denne kaklingen, må nok ta en tur innom Toyota igjen, varslet omm det rett etter jeg kjøpte den. Så dem burde ta det på garantien da.
Etter at vi fikk nye dyser på jobb bilene, så må jeg si at det er en ENORM forskjell på nye og gamle dyser... Helt latterlig forskjell.Kåre W K skrev:Hallo. Får vel etterhvert, Harila har tatt diverse diagnoser på bilen og sendt over til Toyota. Var en dyse som kaklet når den var kald og en annen når motorn ble varm.
Kan nesten ikke høre at det er en diesel....
Min private med 80 tusen kilometer ramler og skramler så det hold, i forhold..... Skal noteres som merknad på neste service, førr æ lukte kor det ende med den også
Jeg hadde 03 tidligere, og 05 nå. Bare mellom disse to er det veldig stor forskjell på lyd/kakling.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
- Noen andre enn disse "extrem" kjørte som har hatt dette problemet?
- Og hvor lite kakkling skal man tåle før man hevder garanti?
- TLC-fan, mener du minder kakkling på 2003 enn 2005 eller?
- Ikke noe som tilsier at det er større risk om man chipper motoren?
- Hva forårsaker kakklingen, og kan det forebygges med div "dyserens tilsettninger" ol?

Og Kåre, regner med du fikk det på garantien du og?
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride