ekstra batteri bak i bilen

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
narvik
Innlegg: 108
Ble med: tir jul 31, 2018 5:46 pm

ekstra batteri bak i bilen

Innlegg av narvik »

Hei, min LC 120 skal gradvis tilpasses «overlanding». Har hatt en del turer med passiv kjøleboks og forsiktig lading av diverse gadgets fra starterbatteri. Nå nærmer seg tidspunktet for å ha ekstra batteri bak i bilen. Etter en lang runde på nett og YouTube har jeg lært mye, men ikke nok. På den ene siden finnes det billige løsninger som bare kobler eller separerer batteriene, og da må disse bare akseptere det som kommer av lading. Ikke perfekt, men brukes vel mye på mindre båter osv. Har lest mye om lading av forskjellige batterier (begge deler størrelse og type, start/deep cycle), men vet ikke hvor mye det betyr i praksis, f. eks. levetid? Kostnader pga redusert levetid mens utstyr er rimelig. På den andre siden er det ikke noe problem å bruke 15000.- på en batterimanager alene, og på YouTube ( obs sponsorinntekter) kan du se mye fint, men jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere om slik utstyr er nødvendig.
OK, starterbatteri skal ikke ødelegges på noe vis, ikke noe risiko der. Det er jo vitsen...
Andre batteri tenker jeg AGM? Lithium er for dyrt.
Kompressorkjøleskap, diverse ladere og lys bak i bilen. Har kamera og laptop som krever 220V, så jeg vurderer inverter, men ingen tanker om å ha store forbrukere der. Solceller på tak er fancy, men jeg tror ikke at jeg går den veien med det første.
Så alle tipps og anbefalinger er velkommen. Vil gjerne betale for kvalitet, men ikke investere i ekstrem batterivelvære der jeg aldri vil se et resultat, kan jo etter noen år bytte batteri. Har begrenset med ferie og noen langhelger, vi snakker ikke om «off-the-grind» i Australia. Viktig at håndtering blir smidig, løsningen må bli bekymringsfri, jeg vil kunne slå av lyset når jeg skal sove og stå opp når det passer meg.
Jeg selv er ganske flink med el installasjon, så jeg skal gjøre dette selv, men å velge riktig produkt og prisnivå synes jeg er vanskelig. Håper at dere kan hjelpe meg! Takk Peter
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: ekstra batteri bak i bilen

Innlegg av jonwib »

Hei Peter,

Tar meg friheten om at tipse om denne tråden på Overlanding.nu - flere som har lurt på akkurat det samme ;) .

https://www.overlanding.nu/forum/index. ... %B6rjning/
narvik
Innlegg: 108
Ble med: tir jul 31, 2018 5:46 pm

Re: ekstra batteri bak i bilen

Innlegg av narvik »

Hei og tusen takk, har allerede begynt å lese tråden og den inneholder mye nyttig. Så jeg tror at du har ordnet dette for meg! Peter
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk»