Strøm til og fra takgrind

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen

Svar
narvik

Strøm til og fra takgrind

Legg inn av narvik »

Hei, planlegger to forskjellige ting. 1) fjernlys og arbeidslys montert på takgrind. 2) muligens solceller der strømmen må komme inn i bilen. Er altså på jakt etter en løsning. Fikk tipps om at det kan bli nokså pent å få opp kabel langs snorkelen, men det var fra en LandRover fyr og jeg har litt mer avstand. Snorkel sitter litt mer foran og litt lavere. Så er det snakk om koblinger fra båtbransje, finnes vel temmelig vanntette løsninger for 12V der. Hva kan anbefales, hva fungerer, andre ideer? Går det an å bruke en dør eller bakluken? Lirke kabel under gummien + Tec7 og klemme det hver gang? Vi snakker om LC 120. Tusen takk
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Strøm til og fra takgrind

Legg inn av KjellOlsen »

Hei, og takk for sist!
De fleste med 120tror jeg går langs frontruta, er det ikke en slags slisse langs siden på ruta som du kan få lagt kabelen i? Og noen punkter med Tec7 eller tilsvarende. Hvis du bruker en treleder ( en leder til jord, en til fjern og en til arbeidslys), så klarer du deg med en kabel langs med lista istedenfor to. Hvis du bruker led lamper bør det holde med 3x1,5mm, så ikke kabelen blir så tykk. Føre den opp til stativet, og lage en krympeskjøt der, som du lodder og forsegler hver kopling med en tynn krymp, før du drar over en større krymp. Ikke vær gjerrig på lengden av krympen, men la den gå godt innpå den ytterste kappa. Nede får du lurt den inn i motorrommet, du skal vel kanskje ha noen releer der.
Solcellepanelet kan du kanskje da legge på den andre siden av ruta. Men der er det nok lurt å bruke 2x2,5mm, eller 2x4mm.
Da får du en noenlunde like tykk kabel på hver side. De bør finnes i sort.
Alternativet er å lage gjennomføringer i taket, men det vil du kanskje ikke.
Ring meg hvis du lurer på kopling. 95181561.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no
narvik

Legg inn av narvik »

Takk for flott info! Det er faktisk en veldig flott spor i mellom pakning til ruta og en plastlist som følger hele tak til grind. Skal installere på den måten. Morgendagens prosjekt. Litt usikker med tanke på arbeidslys og solceller ( uansett satt på vent), da gjelder det å komme til bagasjerom og jeg vil helst ikke legge for lange kabler fram og tilbake. Ikke pga av selve lengde, men fordi jeg har gjort det x3 før andre batteri var på plass :D . Hvis du ikke er for opptatt snakkes vi ved landstreffet. Er påmeldt, Peter
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen »

Får sikkert tid til en inspeksjon!
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»