Girolje/diffolje GL-4 eller GL-5?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Girolje/diffolje GL-4 eller GL-5?

Legg inn av lj73jon » tir apr 13, 2010 11:07 am

Leste at GL-5 kan tære på gule metaller og pakninger. Er det riktig, i så fall bør en bruke GL-4 på girkasse/diff uten brems?

Er det i så fall kombioljen til FK en skal bruke: http://mm.fk.no/trade/productview/396896/768/
Bilde


Og ikke hypogearoljen? http://mm.fk.no/trade/productview/396909/768/
Bilde

Og denne på LS Diff: http://mm.fk.no/trade/productview/396907/768/
Bilde


Fant også dette:
I did some research on the oil co web sites. I couldn't find anywhere that said it was harmful, so I sent a tech message to the Amsoil tech guy. His response stated the history of how that myth got started by the ignorant VW people. When GL-5 first came out it was indeed corrosive to brass syncros. But only at temps above 250ºF. Now since it is impossible to get any street driven gear oil to that temp (It is hard to get engine oil that hot!), there will be no problems using regular GL-5. However, just to satisfy the ignorant masses, the API came up with another added rating, called MT-1 which is tacked onto the end of all GL-5 oils you can buy today. With this MT-1, GL-5 oil is not corrosive at any temp.
The difference between GL-4 and GL-5 is the extreme pressure capability. On surfaces that have high pressure where metal to metal contact will happen, the GL-5 is way better at protecting. Spider gear teeth and side gear teeth are one place where GL-5's better EP rating is desperatly needed.

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Girolje/diffolje GL-4 eller GL-5?

Legg inn av håvard » tir apr 13, 2010 1:37 pm

Jeg har brukt 5 på alle cruisere og luxer i alle år. Fra FK.

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Girolje/diffolje GL-4 eller GL-5?

Legg inn av 4Springar » tir apr 13, 2010 2:32 pm

x2 på 5'ern fra FK. Ikke merka noe til at det går dårlig. Viktigere å skifte ofte en å skifte rett...kremt...

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Re: Girolje/diffolje GL-4 eller GL-5?

Legg inn av lj73jon » tir apr 13, 2010 2:34 pm

Hehe, og dyrest er jo best ;)

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1591
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Girolje/diffolje GL-4 eller GL-5?

Legg inn av frode » tir apr 13, 2010 6:29 pm

Det står jo der i svaret fra Amsoil at det bare er en myte - At GL5 ikke tærer mer enn 4 - bare hvis du har første generasjon GL5 OG temperatur i diffen på over 120 C.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk»