Drivverksspørsmål framaksling med manuelle nav

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Containercruiser
Sted: Nordfjord

Drivverksspørsmål framaksling med manuelle nav

Legg inn av Containercruiser » søn aug 08, 2010 5:58 pm

Når man kjører Cruiseren med kun bakhjulstrekk og dei Nava i "free" posisjon. Er det da noko inne i akslingen som roterer? Eg spør fordi min aksel lekker litt olje (skal overhales ved anledning), men for å slippe å passe på å etterfylle olje heile tia, gjer det noko om der ikkje e olje der?
Forutsetninga er jo selvfølgelig at ikkje noko beveger seg inni der under normal kjøring. Knokkelhus, hjulager har jo sitt eige smørjefett....

Kjører forøvrig LJ70 som dei fleste veit, men dette gjelder vel alle med slike nav....

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Drivverksspørsmål framaksling med manuelle nav

Legg inn av 4Springar » søn aug 08, 2010 6:08 pm

det SKAL ikke være noe som er i bevegelse, om transferkassa er kobla ut og navene er frikoblet.
Så i praksis ingen problem å kjøre uten olje da.
Men dobbeltsjekk at ikke mellomakslingen går rundt når du kjører. Sett bilen i førstegir på et jorde, sjekk med og uten 4wd og kryp langs bilen for å se hva som skjer.
Har vært borti at solenoidene på 70'n hang seg oppe, og kobla ikke ut driften forran.

Containercruiser
Sted: Nordfjord

Legg inn av Containercruiser » lør aug 14, 2010 3:28 pm

Takker nok n gang for svar Pål:)

Har sjekka, og mellomakslingen roterer ikkje når bilen står i 2WD:)

Arne
Sted: Tromsø

Legg inn av Arne » tor aug 19, 2010 11:57 pm

Tar å låner tråden din litt jeg, da jeg lurer på noe av det samme. :)

Greit at man kan kjøre med nava i free uten olje på fremakslingen, men hvordan er det å kjøre 4WD med lekkasje (olje-grease mix) fra knokkelhusa?

Grunnen til at jeg spør er at akslingen lekker og det er treff om 1 uke, og der vil jeg være med!!
Så, må jeg få ordnet dette før treffet, eller holder det å etterfylle olje og grease før og evnt etter treffet?
Tenker jo at dersom det kan komme olje ut, så kan det vel også komme vann (myr,gjørme) inn?

Brukeravatar
ildhane
Sted: Gressvik

Legg inn av ildhane » fre aug 20, 2010 12:10 am

Oljen som lekker ut fra diffen vasker cv-leddene rene for fett, da jeg kjøpte min 60 hadde knoklene lekket i noen år og mine birfields var helt strippet for fett, var bare litt oljesøl fra diffen var alt som fantes der, og det hadde gått hardt utover cv-leddene og de har begynt å sprekke.

Så dra ut å kjøre i terreng med stor belasting på leddene uten å vite hvor mye fett som faktisk er i knoklene kan bli dyrt.
ex RN36, RX60 og HJ60

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre aug 20, 2010 2:06 am

Det er bare å ta med fett og olje, Arne! (og den viktigste smorningen: øl)
Vi kan skru litt på fredagskvelden, ingenting i veien for det!
Har du simmering også, er det et pluss. så slipper du å gjøre det på nytt med det første!
Da kan du tappe av olja før du kommer.

Det GÅR å kjøre slik, men det er som Ildhane sir: det kan bli kostbart.
Forureset fett (les olje i fettet) gjør at det mister helt hensikten og drivknutene er ikke heelt glad.

Arne
Sted: Tromsø

Legg inn av Arne » fre aug 20, 2010 9:54 am

Æsj...
Har jo overhaling/ompakkingsett liggende fra BGnor...så da er det vel bare å gå igang da, hadde håpet d kunne vente til etter treffet, har litt bedre tid da..

Er vel en sabla drittjobb har jeg hørt, har aldri gjort d før, men en gang må jo være den første!

Er vel litt risky å starte me ompakking av foraksel i felten på fredagskvelden, risikerer jo å ikke bli ferdig i tide!! :shock:

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre aug 20, 2010 11:10 am

Arne skrev:Æsj...
Har jo overhaling/ompakkingsett liggende fra BGnor...så da er det vel bare å gå igang da, hadde håpet d kunne vente til etter treffet, har litt bedre tid da..

Er vel en sabla drittjobb har jeg hørt, har aldri gjort d før, men en gang må jo være den første!

Er vel litt risky å starte me ompakking av foraksel i felten på fredagskvelden, risikerer jo å ikke bli ferdig i tide!! :shock:
Hehe, er man flere tar det jo kortere tid. men er helt klart mer behagelig å gjøre det i garasjen.
Ta hele jobben før treffet om du har alt, det er det beste!!
Vær forsiktig når du setter inn den nye lille simmeringen, den er lett å ødelgegge.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk»