shimsing av knokkelhus?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

shimsing av knokkelhus?

Legg inn av offroadguru Solli » tir feb 22, 2011 10:41 pm

Hvordan finner man rett shimsing av knokkelhus?

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 5:40 pm

Du bruker SST verktøy, mener klubben har et til utlån.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av knut eivind » ons feb 23, 2011 6:03 pm

har dette noe med kongebolt lagringa og gjøre? eller er jeg helt ute og sykle?
knut eivind skogen tlf. 95287o82

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av shoe » ons feb 23, 2011 6:38 pm

Neida, du har helt rett. Du bruker verktøyet for å få rett forspenning på knokkelhuslagerene, deretter så skal knokkelhuset justeres(opp/ned) etter der drivakslingen kommer ut fra framakselhylsa. Husker ikke helt oppskriften, men den er viktig for at alt skal leve lengst mulig foran der.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1314
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av KjellOlsen » tor feb 24, 2011 4:39 am

Det er riktig. Klubben har dette verktøyet. Det befinner seg hos Erling W på Gardermoen. Det som du må ha i tillegg er et stort skyvelær. Et "vanlig" skyvelær klarer ikke å gripe over knokkelhuset for å ta alle målene som må gjøres. Du må følge manualen nøye. Erling kommer vel hjem fra ferie ca i starten på mars tror jeg. Har brukt dette på min 60. Helt greit, men ta deg god tid til å studere manualen først.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av shoe » tor feb 24, 2011 8:42 am

Kjell, kan ikke nlck kjøpe inn det måleverktøyet så settet blir komplett.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av Toyole » tor feb 24, 2011 11:17 am

shoe skrev:Du bruker SST verktøy, mener klubben har et til utlån.
Eller du kan holde deg til å kjøpe orginale kingboltlager og bruke den shimsinga som er i (orginalt), da skal alt bli riktig, innafor toleransene.
Det er først når en kjøper uorginalt at en vanligvis må skaffe mange shimsalternativ og omstendelig bruk av SST.

- Sånn har da jeg forstått det, men noen ganger er liksom ikke orginaldeler tilgjengelig, så da må en gå grundigere til verks.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av offroadguru Solli » tor feb 24, 2011 12:30 pm

Toyole skrev:
shoe skrev:Du bruker SST verktøy, mener klubben har et til utlån.
Eller du kan holde deg til å kjøpe orginale kingboltlager og bruke den shimsinga som er i (orginalt), da skal alt bli riktig, innafor toleransene.
Det er først når en kjøper uorginalt at en vanligvis må skaffe mange shimsalternativ og omstendelig bruk av SST.

- Sånn har da jeg forstått det, men noen ganger er liksom ikke orginaldeler tilgjengelig, så da må en gå grundigere til verks.
Slik pleier jeg å gjøre det, men denne akslingen var ikke komplett så jeg vet ikke hvor mye det skal shimses.

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av knut eivind » tor feb 24, 2011 3:45 pm

men det må vel shimses opp for og oppveie for evt slitasje av de konede hulla som lagra ligger i? eller er den slitasjen der så minimal at den er "ikke eksisterende"?
knut eivind skogen tlf. 95287o82

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: shimsing av knokkelhus?

Legg inn av shoe » tor feb 24, 2011 4:58 pm

Du skal jo ha forspenning på lagerene, det betyr ingen slark, men en liten motstand når du dreier knokkelhuset.Går det for lett, må det justering til. Akkurat det samme systemet på hjullagerene....absolutt ingen slark, de skal strammes til slik at du har en liten rullemotstand.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Svar

Gå tilbake til «Drivverk»