Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av kavaleristen »

Hepp!
Kom over en '84 Patrol 3.3 på en høgger. Jeg skulle få tuboen billig om jeg fikk den ut selv. Bilen står for høgging på mandag eller tirsdag, så det haster å få den ut om jeg vil ha den. Jeg brukte en drøy time i motorrommet på den på torsdag for å prøve å få den ut, men kom ikke lenger til å fjerne luftfilterhus og noen slanger og noen fastrustede muttere her og der. Spørsmålet er om det er vits å prøve noe mer? Alt jeg har av tid til disp er evt 60 min på mandag etter jobb :/ Hvordan bør man gå frem for å få løs skiten på en time? Det viste seg å være utrulig vanskelig å komme til mutterne som fester turbo til manifold, og de som holder downpipen til blokka.

Jeg aner jo heller ikke hvilken stand turboen er. Noen som tør å gjette utifra bildene?

Frister med en billig patrol-turbo, men er nesten så jeg vurderer å kjøpe en fra en annen hugger til mye dyrere...

alle innspill mottas med takk!
patrol4.JPG
patrol4.JPG (278.52 KiB) Vist 13856 ganger
patrol3.JPG
patrol3.JPG (261.32 KiB) Vist 13856 ganger
patrol2.JPG
patrol2.JPG (301.38 KiB) Vist 13856 ganger
patrol1.JPG
patrol1.JPG (285.6 KiB) Vist 13856 ganger
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av Frode S »

Er vel den turboen jeg har i min bil. Kan ingenting om demonteringen av den originalt, men den gir i alle fall godt skyv hvis du får den på plass i sekstien!
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av JanK 55 »

Sjekk den for slark når du er der(hvis) spesielt ut og inn på turbin opp og ned kan det være litt. Er det olje innvendig i den, så må den overhales og det koster noen kr. Kjenner en som gjør slikt. Mulig han har turbo som kan passe liggende også.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av Eivind37 »

Hmm...Problemer med å skru av? Skru av hele eksosmanifolden...da kommer du lettere til...en time skulle holde i massevis
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av kavaleristen »

Ok! får gjøre et forsøk på mandag om den ikke er spiker :/ Litt av problemet var at eget verktøy var strengt forbudt (tyverisikring). skal spørre pent om jeg ikke får ta med noe eget på mandag, og gyve løs på manifolden. Men den sitter likevel festet til motorblokka. Går en brakett fra eksosdelen av turboen (ved overgang til downpipe), og inn til blokka. Er et svare knot å komme til fra torpedoveggsiden for å evt skru av downpipe også. Hadde mulig vært praktisk å få det med for å feste i resten av eksosanlegget ser jeg for meg.

Men avgjørelsen er tatt, jeg prøver igjen med godt mot til uka om Patrolen fortsatt eksisterer :)
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av kavaleristen »

Den Patrol'en får min velsignelse til å bli spiker. Brukte en ny time på turboen idag uten å komme noe lenger. Ikke fatter jeg hvordan man skal få av manifold eller turbo i den kjerra der uten å ha ut motoren :?:

Turbinen virket å være tight. Snurret lett rundt og jeg kjente ingen slakk. Men olje var det nok av i den..

Velvel, the quest continues!
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av marting »

Hadde nok ikke giddi å brukt så veldig mange timer på en turbo som har gått 400Kkm i en utrusta patrol... skal jo noe til for at den er i "topp stand".
Men...De som jobber hos høggeren har helt sikkert skjærebrenner og slegge... må bruke litt makt på sånt gammal drit :lol:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
330tds
Innlegg: 14
Ble med: ons sep 22, 2010 7:29 am

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av 330tds »

Hei, har en turbo liggende som jeg brukte i en toyota camry, kjøpte turboen ny og brukte den 60000/4år
Denne turboen skulle være en turbo som passet til lc, men som også passet i camry med litt bytte av slanger.
Kjøpte den fordi camryen hadde orginal toyota turbo som måtte bestilles fra japan til den herlige sum av 16000,-
Du skal få et godt tilbud på den visst d skulle være av interesse..

Mvh Gx120
OleAmund84
Innlegg: 14
Ble med: ons apr 04, 2007 4:26 pm
Lokasjon: gausdal

Re: Patrol Turbo - hvor mye kjas er det verdt?

Innlegg av OleAmund84 »

marting skrev:Hadde nok ikke giddi å brukt så veldig mange timer på en turbo som har gått 400Kkm i en utrusta patrol... skal jo noe til for at den er i "topp stand".
Men...De som jobber hos høggeren har helt sikkert skjærebrenner og slegge... må bruke litt makt på sånt gammal drit :lol:
En turbo fra patrol som har gått 400tusen er like god, lader bare 0.3-0.4 originalt. Aldri noe problem med turbo på disse bilene!!!!
Tåler også høyt turbotrykk, har patrol som har gått på 1.5bar i lang tid :lol:
Hj60 Turbo Intercooler
Svar

Tilbake til «Motor»