Ja, som overskriften sier så har jeg tukla med 80'en min og har endt opp med noen alvorlige gremlings i det instrumeltpanelet.
Etter litt triksing for å koble bort xenon-pærer samtidig som jeg reparerte noen koblinger i hist og her OG monterte cb-radio i samme slengen så har instrumentene slått seg helt vrange.
Når bilen står på tomgang så virker alt brillefint. Problemet kommer når jeg begynner å bruke ting som går på strøm.
- Trykker jeg inn bremsen så dør turtellern.
- Når lysene står på og jeg slår på blinklyset dør turtellern i takt med blinkingen, oljelampa lyser også i takt med blinkingen.
- Vifta gjør at alt dør, pluss at oljelampa kommer på når den går på nivå 3 og 4.
- etc.
- etc.
- Her er en elendig video av problemene. Jeg trykker først noen ganger på bremsen, så kjører blinklys og muligens litt vifte. https://1drv.ms/v/s!AnrLY_zt1i3EiWe_ckzVW39UfQXv
Helt fersk er jeg jo ikke så jeg kjenner igjen symptomene på jordfeil, men jeg klarer ikke for alt i verden å finne den. Så hjelp mottas med veldig stor takk. Det eneste jeg merker av symptomer utenom instrumentene er at det ene ekstralyset sliter med å tenne (xenon).
Det er jo selvfølgelig en mulighet for at jeg har klippet kort en jordingskabel når jeg har ryddet opp i det som var koblet til polene, men jeg klarer ikke å se for meg at jeg skulle gjort det uten å tenke meg om. En annen ting som jeg har gjort er å rense blinklys/visker-enheten bak rattet, men jeg har sjekket inni denne nå i ettertid og den ser fin ut.
Det jeg har gjort av feilsøking til nå er:
Jeg har etter beste evne koblet alt tilbake som det var før, men det hjelper ikke. Alt nytt er koblet bort.
Jeg har sjekket alle sikringer, både i motorrom og i dashen.
Jeg har sjekket jord-forbindelser i områdene der jeg har koblet, de ser ok ut.
Elektriske gremlings etter fikling
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Elektriske gremlings etter fikling
Et tips som er verdt å sjekke rundt er: det kan være innvendig skade på en kabel, slik at tverrsnittet er sterkt redusert eller at tråder i en kabel bare kommer såvidt i kontakt med hverandre. Ut fra det du beskriver så er det ganske sikkert et stort spenningsfall, og ikke brudd. Ev. en svært dårlig kontakt/klemming/lodding i en kabel. Og som alle kabler (jeg har flere ganger fått problemer med en Flymo der kabel har knekket i en bøy) kan du ha en slik råtten sak et eller annet sted. Du kan jo ha hatt dette lenge, og flyttet på kabelen slik at det nå skaper problem.
Men å finne ut dette er vel ikke så enkelt. Men det er jo noen måneder til høstmørket setter inn for fullt!
Men å finne ut dette er vel ikke så enkelt. Men det er jo noen måneder til høstmørket setter inn for fullt!
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Elektriske gremlings etter fikling
Høres veldig ut som jording ja, eller null-leder for å være mer nøyaktig. Jording til baklysene og motor/dynamo er vel det som feiler oftest. Irr i tilhengerkontakt, eller plugg til samme i ledningsnettet, kan også gi slike morsomme symptomer. Jording til instrumentpanelet og deromkring er vel nede bak sparkeplata hvis det er som på andre modeller.
Har du prøvd å måle spenningsforskjell mellom punkter som alle skal være 0 volt, f.eks koble minusledningen på multimeteret til en god jord med lang ledning og så flytte seg rundt omkring og se at du får null volt overalt?
Har du prøvd å måle spenningsforskjell mellom punkter som alle skal være 0 volt, f.eks koble minusledningen på multimeteret til en god jord med lang ledning og så flytte seg rundt omkring og se at du får null volt overalt?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Elektriske gremlings etter fikling
Takk for svar, om enn ikke så veldig oppløftende for en som håpet på en åpenbar quickfix.
Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk vært nedi fotbrønnen på førersida, men rotet ikke med noe der nede så derfor tenkte jeg ikke over det tidligere.
Har tatt en kikk nå, men ingenting ser helt hårreisende galt ut på overflaten hvertfall. Da er det vel bare å vippe frem multimeteret og begynne i en ende da.
Men vil dårlig jording til baklysene kunne slå ut på instrumentpanelet?
Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk vært nedi fotbrønnen på førersida, men rotet ikke med noe der nede så derfor tenkte jeg ikke over det tidligere.
Har tatt en kikk nå, men ingenting ser helt hårreisende galt ut på overflaten hvertfall. Da er det vel bare å vippe frem multimeteret og begynne i en ende da.
Men vil dårlig jording til baklysene kunne slå ut på instrumentpanelet?
Re: Elektriske gremlings etter fikling
JA! Mange med dårlig hengerkontakt som har erfart det.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: Elektriske gremlings etter fikling
Hvis jeg forstår deg riktig, har du fjernet ekstralysene (eller koblet dem fra?) Jeg har akkurat hatt en ganske dyp gjennomgang på elektriske gremlings på min egen bil nå nylig. Hvordan har du koblet opp ekstralysene? Hvis du bruker tilleggsrelé, sørg for at dette ikke kortslutter styrestrøm på dimme reléet ditt. Der Toyota bruker konstant spenning på + side av reléene, og bryter jordingskretsen. Dette gjelder ikke alt utsyr i bilen, men på lys. Forsøk å fjern styrestrøm til relé til ekstralysene, og evt plugg fra "running light relay" som sitter under og bak dashbordet/sparkepanel ved ditt venstre kne når du sitter i førersetet. Når du fjerner dette reléet, vil lysene ikke slå seg på fordi de mister jordinga si. Hvis de andre problemene forsvinner (turteller, varsellamper osv) har du isolert dette problemet. Hvis ikke, kan du forsøke å splitte ledningsnettet til bakenden av bilen ved å demontere sparkepanelene på både fører og passasjerside, og koble fra hele ledningsnettet til bakdelen av bilen der. 2 konnektorer (tror det er to på pass.side, men iallefall to på førerside) Jobbe deg ut derifra.
Jeg hadde feil på running light relay, overslag mellom smeltede kabler i ledningsnettet rett innenfor torpedoveggen på førersiden, og smeltede sikringsholdere til lys osv. Et skikkelig rot jeg har brukt mange titalls timer på å rette opp.. Turtelleren min fungerer fortsatt ikke..
Jeg hadde feil på running light relay, overslag mellom smeltede kabler i ledningsnettet rett innenfor torpedoveggen på førersiden, og smeltede sikringsholdere til lys osv. Et skikkelig rot jeg har brukt mange titalls timer på å rette opp.. Turtelleren min fungerer fortsatt ikke..
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Re: Elektriske gremlings etter fikling
Arait! Da skal jeg kikke litt ekstra på både hengerkontakten og baklampene. Det er mye i forbindelse med brems og blink det skjer så det er ikke umulig at det har en sammenheng.
Samtidig så har jeg vært litt opptatt med overhaling av servopumpe for å få den gjennom EU den siste tida, så strømtøyset har blitt litt nedprioritert.
Ekstralysene er koblet fra nå. Det er ikke jeg som har koblet det, og det er fryktelig trangt akkruat der det meste er gjort, men det har fungert til nå så jeg har ikke tenkt på å sjekke det noe særlig. Det med running light relay skal jeg sjekke ut.
På sikt skal jeg skal koble alt av tilleggsutstyr gjennom en relé/sikringsboks. Mest for å rydde opp i kråkereiret som er i dag, men også for at alt av kobling fremover skal bli enklere. Alt dette ble jo planlagt før jeg leste om de jord-styrte lysene, så jeg har lurt litt på hvordan jeg skal trikse til det med tanke på dette. Men det er en bekymring for neste år en gang.
Enn så lenge så får jeg bare si takk for alle innspill som har kommet så langt. Det har skjedd en del i det siste så jeg får vel ta ansvar og sveive i gang garasjetråden igjen.
Samtidig så har jeg vært litt opptatt med overhaling av servopumpe for å få den gjennom EU den siste tida, så strømtøyset har blitt litt nedprioritert.
Ekstralysene er koblet fra nå. Det er ikke jeg som har koblet det, og det er fryktelig trangt akkruat der det meste er gjort, men det har fungert til nå så jeg har ikke tenkt på å sjekke det noe særlig. Det med running light relay skal jeg sjekke ut.
På sikt skal jeg skal koble alt av tilleggsutstyr gjennom en relé/sikringsboks. Mest for å rydde opp i kråkereiret som er i dag, men også for at alt av kobling fremover skal bli enklere. Alt dette ble jo planlagt før jeg leste om de jord-styrte lysene, så jeg har lurt litt på hvordan jeg skal trikse til det med tanke på dette. Men det er en bekymring for neste år en gang.
Enn så lenge så får jeg bare si takk for alle innspill som har kommet så langt. Det har skjedd en del i det siste så jeg får vel ta ansvar og sveive i gang garasjetråden igjen.