Da må 80n ut av låven, men den bør fikses først. Fikk problemer med at den var helt død for en goood stund siden. Tenkte at det var starteren da den har rundet 200 000 km. Ventet en stund før jeg byttet denne med en brukt. Var het sikker på at det var løsningen, men det hjalp ikke. Den gamle starteren ble testet og var ok. Har testet med nye batterier uten hell. Jeg tror nå at 12/24v releet er synderen men har ikke peil på hvordan det funker. Lurer på styrestrømmen til denne. Hvor er pluss fra nøkkelen? Noen med erfaring? Tips? jørgen
97123000
Startrele
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Startrele
Har ikke vært borti dette , Jørgen. Men mener det er et rele som seriekopler batteriene dine i startøyeblikket, så du får 24 volt på starteren. Ellers er jo alt 12 volt. Skulle da tro at alt 12 volt blir kuttet når du vrir på nøkkelen, i og med at batteriene seriekoples. Men det går nok bare fra det ene batteriet, og at det er batteri nr 2 som blir byttet polaritet på i releet når du vrir på nøkkelen?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Startrele
Trodde nesten at det bare var 12v på hzj80.. Uansett så burde være liv. Var/er ikke du elektriker da Jørgen, så er det vel feilsøking som gjelder?
Saken/feilen er nok irriterende soleklar når den er funnet..
Saken/feilen er nok irriterende soleklar når den er funnet..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Startrele
Ja, 80en er 12 volt, men ikke starteren. Den er 24 volt hører jeg flere si. Derfor må jo batteriene koples i serie under start. Om det gjelder alle 80er vet jeg ikke, men flere har tydeligvis dette systemet.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Startrele
Hei
joda alt er riktig, men jeg tenker å sette strøm på spolen fra batteriet for å eliminere tenningslåsen. Dumt å bytte releet om det er ok. Trenger da å finne riktig sted. Mulig det gir seg selv om jeg åpner noe deksler, men om noen har rota borti dette er det vel lettest å spørre.
joda alt er riktig, men jeg tenker å sette strøm på spolen fra batteriet for å eliminere tenningslåsen. Dumt å bytte releet om det er ok. Trenger da å finne riktig sted. Mulig det gir seg selv om jeg åpner noe deksler, men om noen har rota borti dette er det vel lettest å spørre.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.