HJ60 fra Spania, import, chassinummer og div.

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
thomasmu
Innlegg: 9
Ble med: tor jul 19, 2012 2:27 pm
Lokasjon: La Gomera, Spania.

HJ60 fra Spania, import, chassinummer og div.

Innlegg av thomasmu »

Hei.

Jeg bor for tiden på La Gomera (kanariøyene), savnet etter en LC ble for stort.
Etter litt leting kom jeg over en HJ60 83`mod som jeg kjøpte, så jeg lurer litt på om det er verdt å importere denne til Norge hvis jeg flytter tilbake til gamlelandet.

Bilen har veldig lite rust, bare 250000km på klokka, 5 trinns manuel kasse og orginal aircon som ikke virker. Sikkert tom for gass?.
Jeg betalte en brøkdel av det en opprustet HJ60 koster i Norge, planen er eventuelt å kjøre den til Norge.
Den er forøvrig godkjent med 31" hjul, noe som er vanskelig å få godkjent i Spania. Her er det en uendelig papirmølle med alt som har med ombygging av bil å gjøre.

Bilde av bilen:
Bilde[/URL]

Så til mine spørsmål, jeg stusser litt over tall og vekt på chassinummeret.
Det står 6130Kg, er det totalvekt?. Jeg fikk forklart at det var for "vogntog" men jeg er ikke helt stø på spansken enda, bilen er forøvrig registrert som personbil.
Ellers så lurer jeg litt på kodene på chassinummeret, hvis noen kan forklare så blir jeg veldig glad.
Det ser ikke ut som den er levert med sperrer eller LSD.

Bilde av chassinummer:
Bilde[/URL]

Det jeg har gjort så langt er å montere to nye hjul bak, nye fram kommer ganske snart. Jeg kjøpte Bf Goodrich Long trail da det var det eneste de hadde på lager.
Så ble det nye batterier på 75ah, dette er vel for lite til norske forhold men duger bra her i varmen.

Ellers så må jeg si jeg er veldig fornøyd med bilen, går rimelig bra å bruker sånn passe med diesel.
Men jeg synes den har elendig svingradius, kansje det er p.g.a breie hjul.
Planen er å bytte alt av olje på motor, girkasser og servo. Oljen på servo`n er av feil type eller veldig gammel.
Montere 24v-12v omformer, den orginale til steroen tror jeg ikke holder for en ny-motens stereo med fire høytalere.
Overhale knokkelhus å få fjernet det lille som er av rust, denne jobben blir satt bort til verksted siden jeg ikke har verktøy eller plass selv. Heldigvis så er det hyggelige priser på verksted her, og den lokale mekanikeren er LC eier og fan.

Thomas.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: HJ60 fra Spania, import, chassinummer og div.

Innlegg av offroadguru Solli »

Om det "lønner seg" er ett vanskelig spørsmål. Men jeg vi si ja.

I Norge er det tynt med fine 60er. De fleste av de som kommer for salg bærer preg av mange eiere, mye hobby mekk ol..
De pene i Norge ser det ut til at eierne holder på, evt. omsetter "utenfor" annonsemarkedet.

Uten å ha sett din bil vil jeg anta at den er bra. Dette da en 60 teknisk alltid er bra, selvsagt er det vedlikeholds arbeide som du nevner med fx. knokkelhus. Det som betyr noe er rust. En spanjol med bra ramme og karosseri er gull.

Import er enkelt. Du eier jo bilen, men ta med kjøpekontrakten fra du kjøpte den. Det er kun moms, vrakpant og engangs avgift som skal betales (de 2 siste ca. 6-7000kr).

Vekt: Vekten du spør om er bil + henger. Dette vil du få godkjent også i Norge. Sannsynligvis også dekk om det står i vognkort.

Det hele er veldig enkelt. Spørsmål? Ta gjerne kontakt, jeg har gjort dette noen ganger nå.

Mvh
Jan Terje Solli
Svar

Tilbake til «Generelt 6x»