Hei.
Jeg kjøpte meg en LC80 (1994 mod) før jul, er meget fornøyd. men kan tenke meg å dra mer ut av motoren.
Er det noen her som har "trimmet" 80èn?
Er det mulig å få 250HK?? Uten å gjøre for store inngrep??
Det jeg tenker å gjøre er å:
- Montere IC. Er det noe jeg bør tenke på ved montering?
- Justere opp turbotrykk. Hvor mye er orginaltrykket og hvor mye trykk tåler turboen/toppen?
-Justere dieselpumpen. ?? Tåler pumpen mye?
- 3" eksos.
Noen flere forslag?
MVH
Øistein
250 HK????
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: 250 HK????
Samme motor som 100 ikke sant?
Vet det var en i Bærum som hadde en 100 med 250hk.
Eller om du setter på en KCR effekt boks: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... icleid=390
Hvis dette lar seg gjøre på en så gammel bil?
Vet det var en i Bærum som hadde en 100 med 250hk.
Eller om du setter på en KCR effekt boks: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... icleid=390
Hvis dette lar seg gjøre på en så gammel bil?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: 250 HK????
Du vil få veldig merkbar effektøkning med noen justeringer, alt etter hvor aggresive orginalinnstillingene er. Men tror ikke du når 250 hk med safe EGT og standard turbo.
Det er flere som har trimmet, se bla min garasje og Vegard sin garasje. Han i Stjørdalen stod jo også på en periode med diverse testing.
Første du bør gjøre er å montere EGT måler før turbo og får montert turbotrykksregulator og måler. Så intercooler og eksos. Ved intercooler, kjøp den største du har plass til og om du ikke har AC så er det jo god plass til rørlegging, det ligger jo div bilder her ute.
Orginalturboen gir ca 0,7-0,8 regner jeg med, den lå på 0,7 på min GX, 0,78 på min FT motor. Du bør ikke ha noe særlig over 1,0 på den. Det pga turboen, mange kjører med mye trykk om du leser Graeme sine tråder på feks mud forumet og motorene tåler det fint om EGT og AFR er innenfor det som er rimelig.
Justering av pumpen står det mye om på nett, også dette forumet, og jeg har ikke helt kontroll selv. Det er det veldig få som har og et dieselverksted trenger heller ikke ha veldig peiling. Det beste er nok å sette seg godt inn i det og prøve og feile selv med sliping av den "pinnen", tusj for å merke av og mer. Jeg skal nå igang med dette når jeg kommer meg hjem fra dette landet, gleder meg...
Det er flere som har trimmet, se bla min garasje og Vegard sin garasje. Han i Stjørdalen stod jo også på en periode med diverse testing.
Første du bør gjøre er å montere EGT måler før turbo og får montert turbotrykksregulator og måler. Så intercooler og eksos. Ved intercooler, kjøp den største du har plass til og om du ikke har AC så er det jo god plass til rørlegging, det ligger jo div bilder her ute.
Orginalturboen gir ca 0,7-0,8 regner jeg med, den lå på 0,7 på min GX, 0,78 på min FT motor. Du bør ikke ha noe særlig over 1,0 på den. Det pga turboen, mange kjører med mye trykk om du leser Graeme sine tråder på feks mud forumet og motorene tåler det fint om EGT og AFR er innenfor det som er rimelig.
Justering av pumpen står det mye om på nett, også dette forumet, og jeg har ikke helt kontroll selv. Det er det veldig få som har og et dieselverksted trenger heller ikke ha veldig peiling. Det beste er nok å sette seg godt inn i det og prøve og feile selv med sliping av den "pinnen", tusj for å merke av og mer. Jeg skal nå igang med dette når jeg kommer meg hjem fra dette landet, gleder meg...
Senest rettet af beaas tir jan 08, 2013 11:08 pm, rettet i alt 1 gang.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: 250 HK????
Det er ikke samme motor som i 100'n, den er mye bedre Den er ihvertfall uten elektronikk!Dag Einar skrev:Samme motor som 100 ikke sant?
Vet det var en i Bærum som hadde en 100 med 250hk.
Eller om du setter på en KCR effekt boks: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... icleid=390
Hvis dette lar seg gjøre på en så gammel bil?
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: 250 HK????
Ok, man lærer så lenge man lever
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
-
- Innlegg: 262
- Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
- Lokasjon: Trondheim
- Kontakt:
Re: 250 HK????
Beaas er inne på det meste her
Graeme turbo eller en stor Garret (jeg kjører Graeme sin)
1,35 i trykk
Safari intercooler
3" eksos
Luftfilter som bare stopper småfugl
EGR måler (maks 750c før turbo) 550c etter turbo
Filing og justering av aneroid-pinnen (se min garage)
Da snakker Graeme om 250hk. Synes det høres vel optimistisk ut, men den går utrolig bra med dette oppsettet
Graeme turbo eller en stor Garret (jeg kjører Graeme sin)
1,35 i trykk
Safari intercooler
3" eksos
Luftfilter som bare stopper småfugl
EGR måler (maks 750c før turbo) 550c etter turbo
Filing og justering av aneroid-pinnen (se min garage)
Da snakker Graeme om 250hk. Synes det høres vel optimistisk ut, men den går utrolig bra med dette oppsettet
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Re: 250 HK????
Her noen tråder til inspirasjon:
http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... hread.html
270 hk på hjulene (blir fort nærme 340 på motor):
http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... heels.html
Det blir vel en bad boy eller noe på meg også etterhvert! Det er flere tråder på div forum men her er ihvertfall noe.
http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... hread.html
270 hk på hjulene (blir fort nærme 340 på motor):
http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... heels.html
Det blir vel en bad boy eller noe på meg også etterhvert! Det er flere tråder på div forum men her er ihvertfall noe.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX