Hengsler bakluke

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
dannyt
Innlegg: 2
Ble med: ons okt 12, 2016 10:41 pm

Hengsler bakluke

Innlegg av dannyt »

Heisann, ny her inne på forumet, men har kjørt en -01 VX90 200-tusen km.

Byttet dempere bak, og trodde jeg skulle bli kvitt dunkingen v.s. bak, som har kommet etterhvert. Men neida, like ille, så fikk jeg tips om å sjekka bakluka, og joda, hengslene er slitte. Har funnet de på partsouq.com til rundt 1000-lappen inkl frakt + evt det staten skal ha når de kommer inn i landet.
Regner med at det er rundt halv pris av hva f.eks Funnemark skal ha. Om noen vet om andre leverandører, så kom gjerne med tips.

Er det forresten noen som har prøvd å bytte pinnen i hengslene?

Har planer om å gå gjennom bilen å bytte foringer og diverse fremover, så kommer helt sikker flere spørsmål etterhvert :D

danny
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Hengsler bakluke

Innlegg av znyp »

Det jeg prøvde og som fungerte ganske bra var rett og slett støtte opp døra i åpen posisjon og så løsne det nederste hengslet og fore det det ut med 4 stk mutter-skiver på boltene.

Dette strammet opp døra såpass at jeg ble helt kvitt slamringen. Lyden oppstår når lediggang i hengslene gjør at døra "hopper" og slår imot låsemekanismen.

Alternativt kan man kjøpe nye hengsler på Toyota, for en 3-4 tusen.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
dannyt
Innlegg: 2
Ble med: ons okt 12, 2016 10:41 pm

Re: Hengsler bakluke

Innlegg av dannyt »

Takk znyp, det skal testes :D
niska
Innlegg: 3
Ble med: søn apr 11, 2021 9:56 pm

Re: Hengsler bakluke

Innlegg av niska »

Hei jeg har nettopp kjøpt meg lc90 æ å...Men hengslene på bakdøra var kaputt...
jeg bestilte hengsler fra thailand. 2 hengsler Kom seg på ca 88dollar (i underkant av750 kr) verd å teste ut da nye koster ca 6500kr
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hengsler bakluke

Innlegg av Dag Einar »

Ser dette er en gammel tråd, men likefult så er det som oftest slik at litt olje, ikke WD40, men olje eller grease i spray form.
Da forsvinner dunkelyden relativt fort..
Dette gjelder da den armen som man bruker til å sette opp døren slik at den står oppe, smøre godt inni kanalen som stopperen går i.
Min 90 hadde da rundet 425.000km og aldri byttet hengsler, men smurt tidligere beskrevet av og til.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»