Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av lb1lf »

Heisann,

Har etterhvert kommet til at jeg har blitt meget glad i LCen som ble kjøpt inn for knapt halvannet år siden - og at den bør få et langt liv i garasjen før den vandrer til de evige jaktmarker.

90-serie var for meg et fint kompromiss mellom (relativ) komfort, et hav av plass - og lite nok fancy elektronikk til at jeg føler meg trygg på at det meste av utfordringer skal kunne la seg løse i garasjen. (Host; dette kommer altså fra en automasjonsingeniør; om noe, har jobben gitt meg en dyp skepsis til alt som smaker av små, svarte bokser som gjør mystiske ting...) Ergo - jeg vil beholde den i god stand så lenge som mulig!

Jeg har gjort endel allerede (liste under) og har også en (kort) liste med todos i nærmeste fremtid. Så var frågan hva mer man burde vurdere å gjøre for å i størst mulig grad gardere seg mot overraskelser.

Gjort:
  • Skiftet alle kroppsvæsker:
    • Motorolje
    • Bremsevæske
    • Kjølevæske
    • Transferkasse
    • Flushet automatkasse (på girverksted)
    • Differensialer foran og bak
    • Servoolje
  • Rustsveiset ramme - slaskene som hadde 'rustbehandlet' den for forrige eier hadde sparklet over gravrust før påføring av tectyl...
  • Skiftet påfyllingsrør, dette hadde fått besøk av rustormen, det også.
  • Sjekket radiator (Mest for syns skyld - den ble byttet i 2012) - ingen tegn til rust på stussen til giroljekjøleren.
  • Skiftet eksosanlegg fra manifold og ut. (Grisebillig anlegg fra Milner; så får vi se hvordan holdbarheten er...)
  • Nye foringer, panhard- og stabilisatorstag.
  • Greaset opp alt med greasenippel på.
  • Sjekket registerreim (med tanke på at mye annet påstått vedlikehold viste seg å være bløff) - det som ser ut som en datokode tilsier at reimen er produsert i uke 42/2013, noe som rimer med at den ble påstått skiftet våren 2014.
Gjøres i aller nærmeste fremtid:
  • Går over bremsesystem; da jeg skiftet klosser foran nettopp, så jeg at det var revner i et par av støvmansjettene på kaliperne. Ingen tegn til at ting henger, men tenkte det var en fin anledning til å plukke litt på bilen - og å vite at bremsene er i topp stand er jo uansett aldri feil...
    • Bestilte nye tetningsringer og støvmansjetter. Rengjør kaliperne, lakkerer dem (svart - mest for å gjøre det enklere å holde dem rene og rustfrie, bling og 95 går liksom ikke så veldig godt sammen... :))
    • Skifter i samme slengen bremseslanger - de var godt over middagshøyden og det er ingen stor kostnad, så like greit å ta når man uansett må lufte systemet.
    • Må finne ut hvordan jeg sjekker om lastfordelingsventilen virker som den skal (Antar det, har ingenting å utsette på bremsene - men, når man først går over alt med det for øye å forstå mer, så...)
    • Må sjekke over ABS-sensorene, også - har i det siste merket at masse vann over forstilling gjerne resulterer i at varsellampen for ABS tenner. Iflg. diagnoseblinken er det på høyre side det er problemer. Så var det bare å finne ut hvor vannet finner veien inn - om det er selve sensoren eller kablingen. Uansett - burde være lett løsbart.
  • Skifte slanger til varmeapparat bak - mest fordi det er billig, fort gjort - og konsekvensene av feil her fort blir så kjipe...
  • Se om det lar seg gjøre å varme opp og rette ut støtfanger bak på førersiden - noen forsøkte å rygge gjennom Dieseldyret. Forsøket feilet.
  • Fjerne skjermbreddere og plastkåper generelt for å sjekke etter rust under dem. (Tette med sikaflex når de legges på igjen? Eller er det pakning der? Er de limt? Hm, får se.)
  • Montere ekstralys (ikke noe ekstremt - et par Lazer ST-4 eller noe deromkring). Hovedlyset er -hm- underveldende i dagens tilstand. Spørs om jeg skal demontere lyktehusene for å se om det kan være noe å hente på å rengjøre reflektorene, også.
  • Høres ut som om lagrene i varmeapparatvifte foran holder på å gi seg - det knirker og hviner. Vurderer å pille den ut for å se om de lar seg erstatte, evt. om ny vifte er billig nok...
  • Skifte dieselfilter. Ligger på hylla, har bare ikke blitt gjort ennå. Må jeg regne med å lufte systemet etterpå, eller holder filtersokkelen tett, så det bare er å fylle filteret med diesel før det skrus på?
Så var frågan hva mer man burde gjøre, da - alle forslag mottas med entusiasme og takk! Noen tanker har man dog gjort seg allerede:
  • Skifte slanger i kjølesystem (Ser ut til å ha vært der siden bilen var ny, begynner å bli morkne).
  • Vurderer overhaling av turbo; mye mer markert turbohvin på Dieseldyret enn på de fleste andre turbodieseler jeg har hørt. Grunn til engstelse? Eller er turboen på 1KZ-TE generelt høylytt av seg?
  • Skikkelig motorvask - nesten tjue års grums og drit; ville være fint å få det bort, så er det mye enklere å se om noe skulle begynne å lekke, også...
  • Nye foringer til tannstang - har en følelse av at det er litt vakkel i styringen - ikke så mye at det er noe problem, men den føles ikke helt 100% presis - så forsøke å skifte foringer er et billig forsøk på fiks før problemet forverrer seg. (Venter til etter at sommerdekkene er på igjen - det er meget mulig at det bare er piggdekkene som roter med fantasien min...)
  • Apropos skjermbreddere og støtfangere - er det noen som har noen erfaring med å lakkere disse? (U)mulig å få pent for en amatør? De har vært borti mye rart siden bilen var ny, og er fulle av skrammer overalt. Dette er jo bare et kosmetisk problem, men om det er en overkommelig jobb å få dette til å se pent ut igjen, gjør jeg det gjerne...
Listen over både hva som er gjort og vurderes gjort bærer nok noe preg av at jeg ikke er en veldig erfaren hjemmemekker - men håpet var jo å plukke opp endel underveis. Så - er det noe åpenbart jeg har glemt? Noe jeg vurderer å gjøre som er lite vits i? Veldig glad for alle tips og forslag!
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av saw »

Hei! Sleng ut oppdatering hvis du finner lager til vifta, er på min to do list også! Forøvrig gjort mye av det du ramser opp selv også.

Ellers så minner din fasinasjon for nittien din om min.

Hvis jeg skal komme med et par små tips i tillegg til den fine lista di så må det være:
- Viskosekoblinga i vifta di, fungerer den bra? Bør sjekkes evt. skiftes eller etterfylle olje.
Vannpumpe bør også skiftes, ofte grei å ta i forbindelse med reg. reim service. Lageret slites og lekkasjer kan oppstå etter en stund, så greit å være føre var på det.
- Øvre og nedre bærekuler bør passes på. Jeg har handla inn og liggende på lur, da de bør skiftes før eller siden, de varer ikke evig og en kollaps her kan være fatalt.
- Du smører mellomaksler og kryss jevnlig? Det er enkelt å utføre og veldig viktig for varigheten.
- Termostaten din, skifta? Hvis ikke ville jeg tenkt på det, gull verdt da det er en slitedel. Jeg satte inn en med litt lavere åpningstemp. Funker fjell og ikke vedlig merkbar endring i temp. Sikrer også full åpning og ditto maks kjøling noe tidligere enn den de er levert med originalt her på berget.
- Intercooler, prevantivt mtp. 1KZ-TE og topp problematikken. Hvis toppen din ikke allerede er skiftet må du muligens påberegne å skifte før eller siden.
- Diesel filter er enkelt å skifte, jeg bruker originalt og skifter ca. en gang i året.
- Jeg ville sjekka nøye oppå diesel tanken for rust og begynnende lekkasjer. Greit å se med speil, eller ta telefonen å ta masse bilder til alle kanter. Ofte rusta hull og små lekkasjer der lenge før du merker at den ikke drar som den skal eller blir litt tungstartet når den har stått litt. Greit å skifte planlagt når det passer istedenfor at det stopper på et kjipt tidspunkt.

Lykke til med maaange år i god bil! :D
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Takk for det! (Du minnet meg forresten om én ting jeg hadde glemt å sette på 'gjort'-listen - etterfylling av olje på viskosekoblingen for radiatorvifta (Kjøpte en liten flaske -hm- 8000cst, var det det?) på eBay og lot det stå til etter å ha kikket på en youtube-video. Funket fsf.)

Termostaten hadde jeg tenkt å skifte (Pfft, tror den kostet 117 kroner hos den lokale pusheren - med pakning!) da jeg flushet kjølesystemet (Du og du, så mye drit - kjørte først en runde vann med litt oppvaskmiddel i, deretter en runde med rent vann for å fjerne oppvaskmiddelrester før det som ble tappet av så rent ut...) - men dessverre hadde noe skåret seg med leveringen, og jeg var termostatløs den dagen jeg hadde anledning. Følgelig ble den gamle med en runde til, og blir skiftet ut neste gang jeg har kjøpt meg en dunk Long Life Red. (Jeg tar sjansen på å blande den ut ca. 1.2:1 heller enn de foreskrevne 1:1, slik at en 5l-dunk konsentrat holder til hele systemet - frysepunktet stiger noen få grader, men fortsatt god margin på disse kanter. Får heller tenke meg om om jeg skulle finne på å dra til Røros eller Kautokeino midtvinters.)

Termostat og pakning ligger dog på hylla (82 grader åpning - tror det er 86 grader som står i nå), klar til montering. Lurer på om jeg ikke skal modde kjøletempmåleren slik at den gir en lineær respons, også - slik det er nå, viser jo i praksis bare nåla om motoren er kald, OK, eller om toppen din nettopp gikk. Mener jeg har sett en fiks et eller annet sted på nettet - om ikke, skal jeg nok klare å klekke ut noe, om det så er å erstatte den med en digital måler og et PT100-element fra skuffen på kontoret. (Sistnevnte har jo den glimrende bieffekt at jeg kan la en summer ule eller en diode blinke som besatt om temperaturen stiger over normalen.)

Ville sette pris på litt mer forvarsel enn som så, men satser på at kombinasjonen jevnlig sjekk av radiator, godt driv på vifta og ingen tung tauing skal berge meg unna nytt topphavari (forrige eier fikk skiftet topp på ca. 120' km, om jeg husker rett.)

Mellomaksler og kryss smøres når jeg skifter dekk, det tar som du sier bare et par minutter, så ingen grunn til å slurve her!

Tanken er fin og flott - hadde den nede da jeg skiftet påfyllingsrør, ingen tegn til annet enn overflaterust (som fikk seg et ublidt møte med rustkonverter, syregrunning og hammerite (det var det jeg hadde for hånden...))

Tanken er tett som en potte - hører suget hver gang jeg skrur av tanklokket for å fylle. Har dog, kan det virke som, en bitteliten lekkasje lenger opp i systemet - når bilen startes første gang på en dag eller to, må den av og til kinne et sekund eller to før den starter.

Bærekuler, ja. Takk for tips, det er typisk en ting jeg ikke har tenkt på i det hele tatt. Får ta en kikk ved anledning!
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av jørgen »

Her må dere ha fått med det meste. Jeg tenker bare på svampene som er rustsamlere på disse. har sett noen innlegg på dette tidligere.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av superhansen »

Ett tips til å oppgradere hovedlys er å bruke ett eget ledningsnett som henter strømmen direkte fra batteriet,så eliminerer du ihvertfall slitne,underdimensjonerte kabler.Jeg brukte dette fra Biltema,samt disse pærene på min 120.Forskjellen ble dag og natt BildeLedningsnettet koster 149 penger,og ca 300 for pærene.
Bilde
Bilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av lb1lf »

jørgen skrev:Her må dere ha fått med det meste. Jeg tenker bare på svampene som er rustsamlere på disse.
-Hm, dette var nytt for meg, men et par strakser på Google gjorde meg mye klokere. Så var det bare å ta en titt baki bilen neste gang jeg er utomhus...
superhansen skrev:Ett tips til å oppgradere hovedlys er å bruke ett eget ledningsnett som henter strømmen direkte fra batteriet,så eliminerer du ihvertfall slitne,underdimensjonerte kabler.
-Jeg tenkte tanken, men spenningsfallet ut til sokkelen var såpass lavt at jeg slo det fra meg (Hihi, om man skal leke sunnmøring, så varer jo pærene lenger om spenningen er lavere... :)

Jaja. Uten å ha kikket etter i kretsskjemaet, antar jeg man har valgt en mer elegant løsning enn på Defenderne - der går strømmen til hovedlysene opp i bryteren til stælken på rattstammen og så ut til lyktene. Formodentlig har Toyota i sin uendelige visdom plassert et relé et eller annet sted i motorrommet eller i det minste under dashbordet... Ikke at jeg har noe imot Defendere, altså. Vel, utover snusirkelen. Og det faktum at du blir våt når det regner. Men bortsett fra det, er det fantastisk morsomme biler...
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
kingkreol
Innlegg: 15
Ble med: lør jun 13, 2009 1:05 am
Lokasjon: Bryggja

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av kingkreol »

Hvis du først skal bytte slanger på bakre varmeapparat. Ville sjekka tilstand på røra som går fra motorrom og bak. Mine var heilt opprusta, la opp gummislanger fra stuss på varmeapparat til motor.
oddsverre
Innlegg: 8
Ble med: tor jul 26, 2018 9:58 am
Lokasjon: Eidsvoll

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av oddsverre »

Genial tråd for en med nyinnkjøpt J9. Her blir det å ta kopi av "to-do" lista.
1999 LC90
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av Dag Einar »

Sjekke utlufting av bakaksel og foraksel, veldig viktig
En fingerbøll liknende greie oppe på bakakslingen v side
Sjekke rust i braketter bak oppe på bakakslingen. Gjøre rent, lett for å samle seg dritt.
Dere som evt har slitne hovedlys i plast og har betalt i dyre dommer for oppsliping, vanlig Jif skurekrem på en klut og 5 min og du har vesentlig bedre lys foran.
Kople til øvre blinklys oppe samt ryggelys H bak.
Sjekke evt bytte frontrute pga rust øvre del. Har gjort på min 2001 mod
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
risdal
Innlegg: 26
Ble med: søn mai 28, 2017 9:27 pm

Re: Hva nå, da? (Preventivt vedlikehold på 1998 KZJ95, 220'km - tips ønskes)

Innlegg av risdal »

Genial tråd!!

Savner innvendig motorvask samt rens av oljesil. :s
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»