Har etterhvert kommet til at jeg har blitt meget glad i LCen som ble kjøpt inn for knapt halvannet år siden - og at den bør få et langt liv i garasjen før den vandrer til de evige jaktmarker.
90-serie var for meg et fint kompromiss mellom (relativ) komfort, et hav av plass - og lite nok fancy elektronikk til at jeg føler meg trygg på at det meste av utfordringer skal kunne la seg løse i garasjen. (Host; dette kommer altså fra en automasjonsingeniør; om noe, har jobben gitt meg en dyp skepsis til alt som smaker av små, svarte bokser som gjør mystiske ting...) Ergo - jeg vil beholde den i god stand så lenge som mulig!
Jeg har gjort endel allerede (liste under) og har også en (kort) liste med todos i nærmeste fremtid. Så var frågan hva mer man burde vurdere å gjøre for å i størst mulig grad gardere seg mot overraskelser.
Gjort:
- Skiftet alle kroppsvæsker:
- Motorolje
- Bremsevæske
- Kjølevæske
- Transferkasse
- Flushet automatkasse (på girverksted)
- Differensialer foran og bak
- Servoolje
- Rustsveiset ramme - slaskene som hadde 'rustbehandlet' den for forrige eier hadde sparklet over gravrust før påføring av tectyl...
- Skiftet påfyllingsrør, dette hadde fått besøk av rustormen, det også.
- Sjekket radiator (Mest for syns skyld - den ble byttet i 2012) - ingen tegn til rust på stussen til giroljekjøleren.
- Skiftet eksosanlegg fra manifold og ut. (Grisebillig anlegg fra Milner; så får vi se hvordan holdbarheten er...)
- Nye foringer, panhard- og stabilisatorstag.
- Greaset opp alt med greasenippel på.
- Sjekket registerreim (med tanke på at mye annet påstått vedlikehold viste seg å være bløff) - det som ser ut som en datokode tilsier at reimen er produsert i uke 42/2013, noe som rimer med at den ble påstått skiftet våren 2014.
- Går over bremsesystem; da jeg skiftet klosser foran nettopp, så jeg at det var revner i et par av støvmansjettene på kaliperne. Ingen tegn til at ting henger, men tenkte det var en fin anledning til å plukke litt på bilen - og å vite at bremsene er i topp stand er jo uansett aldri feil...
- Bestilte nye tetningsringer og støvmansjetter. Rengjør kaliperne, lakkerer dem (svart - mest for å gjøre det enklere å holde dem rene og rustfrie, bling og 95 går liksom ikke så veldig godt sammen... )
- Skifter i samme slengen bremseslanger - de var godt over middagshøyden og det er ingen stor kostnad, så like greit å ta når man uansett må lufte systemet.
- Må finne ut hvordan jeg sjekker om lastfordelingsventilen virker som den skal (Antar det, har ingenting å utsette på bremsene - men, når man først går over alt med det for øye å forstå mer, så...)
- Må sjekke over ABS-sensorene, også - har i det siste merket at masse vann over forstilling gjerne resulterer i at varsellampen for ABS tenner. Iflg. diagnoseblinken er det på høyre side det er problemer. Så var det bare å finne ut hvor vannet finner veien inn - om det er selve sensoren eller kablingen. Uansett - burde være lett løsbart.
- Skifte slanger til varmeapparat bak - mest fordi det er billig, fort gjort - og konsekvensene av feil her fort blir så kjipe...
- Se om det lar seg gjøre å varme opp og rette ut støtfanger bak på førersiden - noen forsøkte å rygge gjennom Dieseldyret. Forsøket feilet.
- Fjerne skjermbreddere og plastkåper generelt for å sjekke etter rust under dem. (Tette med sikaflex når de legges på igjen? Eller er det pakning der? Er de limt? Hm, får se.)
- Montere ekstralys (ikke noe ekstremt - et par Lazer ST-4 eller noe deromkring). Hovedlyset er -hm- underveldende i dagens tilstand. Spørs om jeg skal demontere lyktehusene for å se om det kan være noe å hente på å rengjøre reflektorene, også.
- Høres ut som om lagrene i varmeapparatvifte foran holder på å gi seg - det knirker og hviner. Vurderer å pille den ut for å se om de lar seg erstatte, evt. om ny vifte er billig nok...
- Skifte dieselfilter. Ligger på hylla, har bare ikke blitt gjort ennå. Må jeg regne med å lufte systemet etterpå, eller holder filtersokkelen tett, så det bare er å fylle filteret med diesel før det skrus på?
- Skifte slanger i kjølesystem (Ser ut til å ha vært der siden bilen var ny, begynner å bli morkne).
- Vurderer overhaling av turbo; mye mer markert turbohvin på Dieseldyret enn på de fleste andre turbodieseler jeg har hørt. Grunn til engstelse? Eller er turboen på 1KZ-TE generelt høylytt av seg?
- Skikkelig motorvask - nesten tjue års grums og drit; ville være fint å få det bort, så er det mye enklere å se om noe skulle begynne å lekke, også...
- Nye foringer til tannstang - har en følelse av at det er litt vakkel i styringen - ikke så mye at det er noe problem, men den føles ikke helt 100% presis - så forsøke å skifte foringer er et billig forsøk på fiks før problemet forverrer seg. (Venter til etter at sommerdekkene er på igjen - det er meget mulig at det bare er piggdekkene som roter med fantasien min...)
- Apropos skjermbreddere og støtfangere - er det noen som har noen erfaring med å lakkere disse? (U)mulig å få pent for en amatør? De har vært borti mye rart siden bilen var ny, og er fulle av skrammer overalt. Dette er jo bare et kosmetisk problem, men om det er en overkommelig jobb å få dette til å se pent ut igjen, gjør jeg det gjerne...