Skal koble opp en Eber vannvarmer i min VX90 -97 mod. men er litt usikker på skjema.
Hvor skal en koble seg inn på kupevifta? Legger ved bilder av skjema om noen
som har peiling kan gi råd.
Hjelp, kobling av Eber
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Hjelp, kobling av Eber
Hvis det skjemaet er riktig for din bil, så har du en 90 med manuelt klimaanlegg og med motstander til regulering av viftehastighet. Bildet har ikke god nok oppløsning til å lese alt, men det viser at du skal kutte ledningen som går fra bilens originale kupeviftesikring til viftebryteren og koble inn Eber-releet på de to endene du får da (merket med en X).
Dette skjemaet for Webasto sier at ledningen som skal kuttes er blå (bl). Bildet viser ikke motstandene, men i alle fall at ledningen til sikringen er blå.
Hjelper det?
Dette skjemaet for Webasto sier at ledningen som skal kuttes er blå (bl). Bildet viser ikke motstandene, men i alle fall at ledningen til sikringen er blå.
Hjelper det?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Hjelp, kobling av Eber
Tusen takk for svar. Jeg fant ett skjema for min bil.
Skal jeg inn der jeg har markert med pil?
Skal jeg inn der jeg har markert med pil?
Re: Hjelp, kobling av Eber
Det ble dårlig oppløsning så jeg legger heller ved ett bilde.
- Vedlagte filer
-
- Eber_tilkobling.jpg (60.36 KiB) Vist 10007 ganger
-
- Eber_tilkobling_2.jpg (50.09 KiB) Vist 10007 ganger
Re: Hjelp, kobling av Eber
Slik jeg fortår det, om jeg kobler meg inn før (venstre side) av motstand, vil jeg kunne sette vifta på 1-2 eller 3 når Ebern går. Kabelen er merket med : W-B White/Black.
Om jeg kobler meg inn etter motstand (høyre side), kable merket L: Blue,vil vifta gå for fult når Ebern starter?
Er det ett valg jeg har eller må den kobles etter motstand?
Om jeg kobler meg inn etter motstand (høyre side), kable merket L: Blue,vil vifta gå for fult når Ebern starter?
Er det ett valg jeg har eller må den kobles etter motstand?
Re: Hjelp, kobling av Eber
Hei!
Blir feil sted det, du må klippe og koble deg på kabel på andre siden av viftemotor med farge L=blå. Da vil vifte gå på lav hastighet uansett når eber er aktiv, og du har samtidig mulighet for å velge de andre hastighetene..
Blir feil sted det, du må klippe og koble deg på kabel på andre siden av viftemotor med farge L=blå. Da vil vifte gå på lav hastighet uansett når eber er aktiv, og du har samtidig mulighet for å velge de andre hastighetene..
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
Re: Hjelp, kobling av Eber
Akkurat. Der stemmer ikke skjemaet fra Eber eller det fra Wbasto for 90-serie. Det er nok riktig at du må inn på plussiden av vifta, ellers får ikke ikke plusspenning til den. Hvis den viftehastighetsregulatoren er manuell, altså med bare motstander og ikke noen elektronisk krets, så bør det funke med Eber-releet bare på plussledningen (som jeg forstår er blå).
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Hjelp, kobling av Eber
Da har jeg fått koblet opp Ebern etter gode råd her, og den funker knall
Jeg plasserte den nede til Venstre (sett forfra) under batteriet, der var det god plass.
Hentet diesel fra retur etter dieselpumpa i motorrommet.
Vann inn og ut ved at jeg kappet den slangen som står montert rett under panseret mot torpedoveggen
og har en 180 graders bøy og koblet meg inn der.
Den er på hele 5KW (fra en buss) så i en -VX90 blir det godt og varmt... PUH...
Tusen takk til de som gav meg gode råd!!
Jeg plasserte den nede til Venstre (sett forfra) under batteriet, der var det god plass.
Hentet diesel fra retur etter dieselpumpa i motorrommet.
Vann inn og ut ved at jeg kappet den slangen som står montert rett under panseret mot torpedoveggen
og har en 180 graders bøy og koblet meg inn der.
Den er på hele 5KW (fra en buss) så i en -VX90 blir det godt og varmt... PUH...
Tusen takk til de som gav meg gode råd!!