Kjetting på 100
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 41
- Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Lokasjon: Mjøndalen, Drammen
Kjetting på 100
Var ikke noe konkret svar å få i facebookgruppen, så jeg prøver her: Jeg mener å ha lest noe om at man ikke kan bruke kjetting foran på LC100, men bare bak? Vinterdekkene mine er 265/70R16. Stemmer dette? Jeg vet at "hvis det er plass nok er det greit", men det er vel ikke nødvendigvis så enkelt som at hvis det er mulig å få på så er det greit?
Jeg har en he***tes vei på et par hundre meter opp til hytta, og når det er skikkelig vinter tror jeg ikke engang 100-en er sikret å komme opp. Men med kjettinger på burde det gå greit. Kjettinger bare på bakhjulene er jeg imidlertid litt mer skeptisk til. Det er kun en lang oppopverbakke av litt bedre enn traktorveikvalitet (pluss nedover igjen hjemover, selvsagt). Ikke aktuelt å bruke kjetting til utstrakt kjøring.
Jeg har en he***tes vei på et par hundre meter opp til hytta, og når det er skikkelig vinter tror jeg ikke engang 100-en er sikret å komme opp. Men med kjettinger på burde det gå greit. Kjettinger bare på bakhjulene er jeg imidlertid litt mer skeptisk til. Det er kun en lang oppopverbakke av litt bedre enn traktorveikvalitet (pluss nedover igjen hjemover, selvsagt). Ikke aktuelt å bruke kjetting til utstrakt kjøring.
Re: Kjetting på 100
Mener å huske at Bård Lie her på forumet har kjettinger som kanskje passer din bil.
Skal tipse han om tråden din.
Bård sine tidligere biler.....
Skal tipse han om tråden din.
Bård sine tidligere biler.....
- Vedlagte filer
-
- bård kjetting hj45.jpg (62.72 KiB) Vist 5378 ganger
-
- Bård kjetting2.jpg (117.66 KiB) Vist 5378 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Kjetting på 100
Jeg har brukt kjetting foran ved et par anledninger (også opp til hytta på vanskelig føre). Har 265/70R17, +1.7% fra vognkortet og standard innpress. Funker fint det. Trenger ikke senke bilen til lav og ta fullt rattutslag når man har kjetting på heller da. Sett på så ser du litt selv.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
-
- Innlegg: 41
- Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Lokasjon: Mjøndalen, Drammen
Re: Kjetting på 100
Nei, det er vel heller snakk om å heve den og kjøre rimelig forsiktig
Men ut fra hva du sier så bør det ikke være noe problem - takker (y)
Men ut fra hva du sier så bør det ikke være noe problem - takker (y)
Re: Kjetting på 100
Det står i handboka at man ikke skal bruke kjetting foran, bare bak. Etter det jeg kan se, vil sidelenken på en vanlig, standard kjetting komme i konflikt med øvre bærekule. For å omgå dette kan man bruke kjetting med litt korte tverrlenker slik at sidekjettingen kommer nærmere banen, og stramme godt og ofte. Eller bruke dekk med litt større diameter og smalere bane, eller felger med mindre innpress, eller en annen type kjetting?
Ellers er det ikke noe problem med kjetting bare bak, så lenge farten er lav, og man skrur av sperra bak når man trenger maks sving.
Ellers er det ikke noe problem med kjetting bare bak, så lenge farten er lav, og man skrur av sperra bak når man trenger maks sving.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 41
- Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Lokasjon: Mjøndalen, Drammen
Re: Kjetting på 100
Hm. Det vil normalt være snakk om et par hundre meter opp den siste biten til hytta, og iom. at jeg ofte kjører på lavgir opp der blir ikke hastigheten et problem. Jeg må imidlertid kunne snu. Men hvis det kun skal være kjettinger på bakhjulene så tenker jeg vel at det er sikrest å følge det.
Re: Kjetting på 100
Jeg har hurtigkjetting kb-49 fra https://www.gummidekk.no/produkt/hurtig ... tlastebil/ og de bygger veldig lite på innsiden av dekket. Men er kun til nødstilfeller og rolig kjøring uansett.frode skrev: ↑tor jan 28, 2021 11:42 pm Det står i handboka at man ikke skal bruke kjetting foran, bare bak. Etter det jeg kan se, vil sidelenken på en vanlig, standard kjetting komme i konflikt med øvre bærekule. For å omgå dette kan man bruke kjetting med litt korte tverrlenker slik at sidekjettingen kommer nærmere banen, og stramme godt og ofte. Eller bruke dekk med litt større diameter og smalere bane, eller felger med mindre innpress, eller en annen type kjetting?
Ellers er det ikke noe problem med kjetting bare bak, så lenge farten er lav, og man skrur av sperra bak når man trenger maks sving.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Kjetting på 100
Har også en skikkelig kneik opp til hytta. Når jeg kjører med lavgir og sperre bak, hender det at jeg ikke kommer opp, og bilen glir bare ned igjen. Er så bratt at den ofte ikke står på bremsen i bakken. Jeg bruker kjetting på bakhjulene, og det funker helt suverent. Så det skal være rimelig bratt hvis du ikkke kommer opp med kjetting på bakhjula og sperra på.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
-
- Innlegg: 41
- Ble med: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Lokasjon: Mjøndalen, Drammen