dempere

Moderatorer: lj73jon, Snekker_Andersen, baa

Svar
sag
Innlegg: 1
Registrert: tor des 05, 2019 8:12 am

dempere

Legg inn av sag » tor des 05, 2019 8:35 am

Hadde nettopp min hdj 100 2000 mod på service og eu kontroll, har hatt en lekkasje i den ene demperen bak . Pga pris ble jeg anbefalt å bytte over til vanlig fjær dempersystem . Er det noen som har en formening om hva en bør bytte til og hvor en kjøper deler .

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1679
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: dempere

Legg inn av frode » tor des 05, 2019 4:14 pm

Det kommer an på hvorfor du ble anbefalt å bytte ut, og hvorfor du har lekkasje.
Det vanligste svaret på de to spørsmålene er at de som sjekker bilen ikke har peiling på hvordan ahc virker, og spesielt ikke på en 100. De aller fleste med ahc er blitt anbefalt å bytte ut ett eller annet som ikke har noe å gjøre med problemet man har. Man kan ikke tenke konvensjonell fjæring når man sjekker ahc-systemet. Den vanligste årsaken til lekkasje på en "demper" på ahc på 100 er feil på stålfjær, noe som gir for høyt trykk på ahc og da kommer det lett noe ut. Bytte eller stramme fjærer og problemet er løst. Hvor høyt over normaltrykk ligger ahc-en din? Trykket stiger år for år ettersom stålfjærene blir slappere og slappere. Hvis man bytter spiralfjærer og strammer torsjonsfjærer hvert femte år så er man godt på vei til å beholde ahc feilfritt i minst 20 år, inntil noe ruster sundt.

For konvensjonell fjæring så er vel toyotas standard uslåelig i price/performance. Man kan få kjøpt alt brukt, men jeg anbefaler alltid nye bakfjærer, i allefall ikke eldre enn 2-3 år.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

bobakka
Innlegg: 58
Registrert: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Sted: Oslo

Re: dempere

Legg inn av bobakka » man jan 27, 2020 9:43 am

Jeg er i ferd med å kjøpe en LC 100 hvor det allerede er byttet fra luft til konvensjonell.
Er det noe betenkelighet i det?
Er det mulig å bytte tilbake til luft med for eksempel brukte deler, eller er det bare å slå fra seg med en gang?

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1349
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: dempere

Legg inn av beaas » man jan 27, 2020 11:08 am

Jeg liker ikke hvordan en 100 oppfører seg med AHC. Så om det noengang blir en 100 til på meg blir dette AHC systemet hivd ut med en gang.

Man kan kjøpe orginalt fra toyota, dempere, spiraler bak og torsion foran. Men litt etter hva du skal bruke bilen til så er det ganske så mykt, jeg foretrekker noe stivere som tar last litt bedre og man kan kjøre litt mer aktiv på svingete landevei. Misforstå meg rett, ingen racerkjøring men ihvertfall mulighet til å hold samme fart i svingene som en 1976 BJ40 uten at det blir ukomfortabelt.

Et alternativ fjærsett som er TUV godkjent er OME. OME har mange fjærer alt ettersom hva man vil ha av høyde og stivhet. Jeg ville vel valgt OME fjærer men på sikt kanskje vurdert noe annet enn OME demperene. Finnes jo noe å velge blant der, feks ICON til 2500 USD for fire stk.

Når det er sagt, så virker det som de fleste rundtforbi fortsatt syns det orginale AHC systemet er det beste. Er litt alene, men ikke helt...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 350
Registrert: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Sted: Oslo

Re: dempere

Legg inn av Snekker_Andersen » man jan 27, 2020 11:28 am

beaas skrev:
man jan 27, 2020 11:08 am
Jeg liker ikke hvordan en 100 oppfører seg med AHC. Så om det noengang blir en 100 til på meg blir dette AHC systemet hivd ut med en gang.
.....
Når det er sagt, så virker det som de fleste rundtforbi fortsatt syns det orginale AHC systemet er det beste. Er litt alene, men ikke helt...
Lurer på om det er store forskjeller mellom bilene, eller om det er førernes smak som er forskjellig?

Jeg er kjempefornøyd med AHC-systemet, men kunne ønske meg at det var litt mykere (!). Kjører 95% av tiden på mykeste innstilling (comfort) og kunne gjerne hatt den enda mykere.
Sport brukes kun ved kjøring på svingete veier med passasjerer som har anlegg for å bli bilsyke. Da legger bilen seg ikke så mye over i svingene, men blir stiv og ukomfortabel.

Jeg tror at det er mest smak og behag som avgjør type fjæring - og det lar seg som kjent ikke diskutere 8)
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1349
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: dempere

Legg inn av beaas » tir jan 28, 2020 9:23 am

Litt forskjell mellom bilene er det også. Når jeg hadde min 99/00 100 serie prøve jeg en 03 med noe lavere km, den var slettes ikke så "vuggete" som jeg hadde. På såpass gamle biler så kan jo trykk, fjærer og mer ha kommet langt unna fabrikkspesifikasjonene.

Men størst forskjell er det nok på smaken til førerne... Da hjelper det lite med tips på et forum, man må prøve selv.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

bobakka
Innlegg: 58
Registrert: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Sted: Oslo

Re: dempere

Legg inn av bobakka » tir jan 28, 2020 9:47 am

Det er bra tips om det ikke er noen fasitsvar - men begge deler kan ha sine fordeler og ulemper.
Da slår jeg meg til ro med konvensjonell fjæring inntil jeg får sjekket det nærmere ut.

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»