Byttet ut 1 ødelagt dekk..

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
daggan
Innlegg: 8
Ble med: tor jul 19, 2012 11:26 am
Lokasjon: Kolsås, Bærum

Byttet ut 1 ødelagt dekk..

Innlegg av daggan »

Hei!
Jeg var uheldig og fikk en diger spiker in i siden på ett av dekkene mine. Det er (eller var..) nesten ny sommerdekk. Dekkverkstedet jeg har pleid å bruke sier at skader i siden på dekk ikke kan repareres. Verre er det at de også mener at jeg må bytte ut alle 4 dekkene siden jeg har permanent 4hjuls trekk. Da det dreide seg om relativt nye dekk (har ikke fått målt mønster dybden ennå) tror jeg ikke at det vil så stor forskjell i hjulomkrets.
Stemmer det at jeg bør bytte alle 4 dekkene?

Bilen er en LC fra 2005 med 3liters diesel. Diff sperre på midtakslingen. Standard dekk dim 265/65R17.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Byttet ut 1 ødelagt dekk..

Innlegg av JanP »

Nei, det slipper du ganske sikkert. Jeg spurte Egil G. , verksmester Bilia Hell Bil om dette. Jeg hadde B/F KO2 265/65-18" på bilen. Som reservedekk hadde jeg det originale, som er 17". Ikke mye, men jeg var i tvil om det ville gå bra. Og han sa at det ikke skulle være problem med å bruke de forskjellige dimensjonene
Egil er en mann vi har tillit til her lokalt. Du kan sikkert få andre svar her, men når en verksmester, som selv eier en 120, og som har jobbet med denne bilen og D4D siden den kom vil jeg tro har erfaring som er til å stole på.
Jeg kan ikke si om dette er feil, den kunnskapen har jeg ikke.
Ognuansettnerndet bare dekkene som er på hver aksel som må være like, om du velger å kjøpe nye dekk. På LC slipper du uansett å bytte alle fire om 1 dekk havarerer. På Nissan X-Trail derimot (og flere andre) er der ikke så enkelt. Det her jeg sett 2 ekesempler på, begge X-Trail.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Byttet ut 1 ødelagt dekk..

Innlegg av KjellOlsen »

I prinsippet har dekkverkstedet rett. Hvis du får forskjellig rulleomkrets på dekkene dine vil det etterhvert slite på differensialen. Men hvis de gamle dekkene dine ikke er helt nedslitt vil ikke forskjellen bli så stor. Er enig med Jan her, at hvis du kjøper samme dimensjon skulle ikke dette ha betydning.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Byttet ut 1 ødelagt dekk..

Innlegg av JanP »

Min vurdering er egentlig sunn fornuft: er det nesten nye dekk så kan det holde med 1 nytt dekk om du finner akkurat samme dekk/fabrikant, ev bytte 2 på samme aksel. Er alle 4 dekkene modne for skifte innen kort tid så ville jeg bare ha kjøpt 4 nye okkesom. Ikke noen god deal å kjøpe 1 eller 2 nye hvis de 2 siste er modne for utskifting denne sesongen, ev må byttes tidlig neste sesong.
Nye dekk er alltid en god investering og trygger kjøreturen.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Generelt 12x»