AC kompressor,feilsøking og fiks

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
superhansen
Sted: Drøbak

AC kompressor,feilsøking og fiks

Legg inn av superhansen » man apr 08, 2019 10:55 am

I går la jeg merke til en slags "turbinlyd" når jeg kjørte.Klarte ikke å skjønne om dette kom fra turbo,drivverk eller hva det kunne være.Etter jeg kom hjem så ruset jeg motoren når jeg sto stille og lyden var der og øket i takt med turtallet,så da kunne driverk utelukkes.Kobler jeg AC ut så forsvinner lyden,så da burde det være klart at det er her problemet ligger.
Så da er neste steg feilsøking.Litt kjapp info er ca 200 000 km,ikke etterfyllt gass på anlegget de siste 6 årene.Multireim er byttet i høst,er stram og fin.
Om jeg har forstått det riktig så er det når AC aktiveres at clutchen på kompressor kobles inn.Bør da problemet ligge i enten clutch,selve kompressor eller at den mangler olje,og får derfor ikke tilstrekkelig smøring?
Om AC ikke er koblet inn så vil vel lageret til kompressor reimhjul fortsatt snurre?Og den lager jo ikke lyd da,så min logikk er at det ikke er her problemet ligger.

Ønsket er jo som alltid å kunne fikse dette selv,men her er det kanskje en ide og få fagfolk til å sjekke mengden kjølemiddel,og evt olje på komressor.
Skal sjekke om den fortsatt blåser kaldluft,den har ihvertfall gjort det inntill nylig,og jeg kjører med Ac på året rundt.
Får kjøpe meg ett stetoskop og forsøke å høre på de forskjellige komponentene,hold på og ta øra på vifta i går når jeg presset hue ned i motorrommet :lol:
120 GX 08 mod.

ozzy
Sted: BYGLAND

Re: AC kompressor,feilsøking og fiks

Legg inn av ozzy » fre apr 12, 2019 11:27 am

Heisan,
Det første du må gjøre er å sjekke om clutsj slår inn når du trykker på AC på klimaanlegget. Dette ser du i front av kompressor. Om den ikke slår inn så er det mangel på kjølemedium. Kompressor skal slå ut og inn i faste intervaller.
Mvh
Ozzy

superhansen

Legg inn av superhansen » fre apr 12, 2019 3:56 pm

Takk for svar.
Clutchen slår inn og ut med bruk av bryteren,så den fungerer.Så da vet man at clutch og coil virker.Men så spørs det hva som lager lyd.Jeg tror ikke det er lageret på reimskiva siden den ikke lager lyd når clutch er utkoblet.
Kanskje clutchen filer eller tar borti noe?Eller om det er noe opplagring på aksel i AC kompressor?
Jeg er i kontakt med en kar som driver med kompressorer i Fredrikstad som kan være behjelpelig med feilsøking.Enn så lenge får jeg studere Youtube videoer om emnet,skal se litt på sprengskisser av kompressor og clutch også,samt se hva som er tilgjengelig av spareparts

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

ozzy
Sted: BYGLAND

Legg inn av ozzy » lør apr 13, 2019 11:16 am

Hei igjen.
Sjekk om det er noen brukt hos bilopphuggere med lav km. Det bør det være. Så er jo det det enkleste og billigste. Så er det bare å fylle anlegget med kjølemedium igjen. God påske!
Mvh
Ozzy

superhansen

Legg inn av superhansen » lør apr 13, 2019 12:17 pm

Ja den enkle løsningen er jo ny,ser jeg kan skaffe fabrikkny Denso til ca3900 kr også,ikke noe upris det.
God påske

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

Svar

Gå tilbake til «Generelt 12x»