Side 1 av 1

120 (Telenor 2006) med 521000 på telleren

Lagt inn: fre jun 26, 2020 8:37 pm
av jta
Hei

Vurderer å kjøpe en LC120 Telenor. Bilen ser eksepsjonelt bra ut i ramme og karosseri og har kun hatt én eier som har fulgt opp bilen godt og byttet alle slitedeler ved behov. Går som ei klokke og drar bra.

Med denne historikken er km 521000 galskap, eller kan jeg ha bil i mange år fremover?

Setter pris på alle tips jeg kan få om hva jeg bør undersøke og spørre om før et eventuelt kjøp.

Joachim

Re: 120 (Telenor 2006) med 521000 på telleren

Lagt inn: man jun 29, 2020 12:14 am
av KjellOlsen
Hei Joachim.
Blir nok litt sjansespill å anbefale det ene eller det andre her. Den har jo gått relativtl langt, så den har nok skummet fløten og vel så det. At bilen er ganske rustfri er jo selvsagt bra. Men vi vet at mange av disse motorene går veldig bra helt til det plutselig stopper pga dyseproblematikken, og hull i stemplene. Dette kommer fra 150.000 km og oppover, så umulig å spåpå denne. Vet du noe om historikken på motor? Har det blitt byttet dyser og dyserør? I tilfelle når? Hvis dette er gjort i den senere tid, og bilen kanskje har manuelt gir, burde oddsen peke i din retning. Da kan du ha bil en god stund. Forutsatt at det er byttet olje på motor jevnlig er det ikke noe slitasje å snakke om i disse.
Hvis det ikke er byttet dyser bør nok det være en prioritet du bør koste på med en gang. Veldig varierende priser på dette, men les her på forumet under 120 delen, på motor. Står mye bra der.

Re: 120 (Telenor 2006) med 521000 på telleren

Lagt inn: man jun 29, 2020 12:58 pm
av narvik
Hei, så er det vel også spørsmål om pris og hvor mye penger du har igjen etter kjøpet. Og hvor mye du kan gjør selv. Hvis bilen er så fin som du beskriver, så er det mye som kan repareres for å holde liv i den, heller ikke umulig å finne en yngre brukt motor. Men slike ting må du ta med når du kalkulerer saken. Og det er jo ikke bare motoren så må fordøye antall km. Telenor betyr vel forholdsvis lav utstyrsnivå, og det er bra. Da sliter du i hvert fall ikke med luftfjæring og for mye elektronisk tilbehør. Synes selv at bilen min er kjempefin med manuell gir. Lykke til

Re: 120 (Telenor 2006) med 521000 på telleren

Lagt inn: man jun 29, 2020 8:34 pm
av jta
Takk for gode svar. Bilen har som sagt kun hatt én eier som igjen har benyttet seg av samme verksted (så og si) siden den ble kjøpt. Snakket med mekaniker der som hadde god kjennskap til bilen og både dyser og SCV ventiler er byttet. Ellers er det gjort jevnlig vedlikehold og bytte av slitedeler.

Jeg har lett lenge etter en pen Telenor-utgave. I utgangspunktet er jeg ute etter en 90-serie (i hvit eller sølv), men disse er ofte rusta tvers igjennom og kommer (med få unntak) nesten utelukkende uten AC, og det er et minus. Derfor har jeg begynt å kikke på nyere modeller. Jeg er ikke veldig flink til å skru sjøl og grunnen til at jeg spør er at det finnes svært få LCer med over 500 000 på telleren ute til salgs. Begynte derfor å lure på om det var kjente feil eller mangler som ofte kom til kjenne etter dette. Mest sannsynlig kommer jeg til å fortsette å lete helt til jeg finner en "god nok" 90-serie.

Re: 120 (Telenor 2006) med 521000 på telleren

Lagt inn: man jun 29, 2020 10:55 pm
av KjellOlsen
Det er jo stort sett rusta som tar nittiene. De har fallt mye i pris de siste to -tre årene, og det er utelukkende rust som er årsaken. Bakre del av ramme og karosseri, og bakakselen med alle innfestingene. Så sjekk det nøye! Lykke til!

Re: 120 (Telenor 2006) med 521000 på telleren

Lagt inn: tir jun 30, 2020 12:02 am
av Dag Einar
120 2003-2004